2013-06-14, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anonyma och märkliga kontakter.

Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Kanske att någon inblandad följer denna tråd? Ett anonymt tips om var ev. ledtrådar / kvarlevor kan finnas? Bara en tanke.

Enligt UL så har denna tråd följts av personer som skall ha varit inblandade. Nej det skall inte ha varit en speciell trevlig läsning för dessa personer. Troligtvis följs tråden fortfarande av personer med kunskap om händelserna sommaren 1965.

Anonyma tips har inkommit men inga som på något sätt går att bevisa att dessa uppgifter stämmer.

Som jag förut har skrivit förut, så kan mycket väl kvarlevorna efter Gay ha funnits på Skansbergets sluttningar. Vill dock återigen påpeka att detta är en ren gissning från vår sida.

Anonyma UL finns det ett flertal av. Det finns t.ex. sådana som enbart har registrerat sig här på FB för att kunna skicka mig PM. Åtminstone en av dessa anonyma kontakter skulle faktiskt kunna vara Kjell-Åke Johansson. Återigen inget som går att bevisa men det är fullt möjligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-14 kl. 17:58.
Citera
2013-06-16, 06:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bankrån och massförsvinnande samma datum.

Citat:
Ursprungligen postat av frlliois
Där håller jag inte med dig. Jag ser sidodiskussioner av det slaget som något väldigt positivt, för vi är många som är intresserade av 60-talets Göteborg; dåtidens stadsdelar, skumrasklokalerna som fanns, befolkningen och så vidare. I mina ögon finns det bara en annan tråd här på FB som det går att jämföra med och det är Sveriges Riksbunkrar. Det ursprungliga ämnet har utvidgats och tråden blivit en samlingsplats för ett flertal delvis relevanta intresseområden. Se det som något positivt!

Grodmansrånet
Nåväl, idag var jag och läste Rådhusrättens dom mot de som begick Grodmansrånet. Kärt återbesök på Landsarkivet - vissa kanske minns att jag bråkade med dem om sekretess för ganska precis ett år sedan (och till slut fick läsa utredningen om Hymmes försvinnande).

En läsning jag vill rekommendera er alla att göra; lite som en spännande roman faktiskt även fast det är skrivet i 60-talets myndighetsprosa och råkar vara på riktigt. Tre timmar och tjugo minuter tog genomläsningen den här gången. 65 sidor dom, sedan ytterligare 25 sidor i ytterligare en dom som jag bara skummade (oklart varför men Nagy, den statslöse, fick sin dom den 4 april 1966 medan "huvuddomen" är från den 28 okt 1965. Eftersom han verkar ha varit i väldigt dåligt skick redan innan rånet (t.ex. gått ner 15 kilo i vikt) verkställdes en sinnesundersökning där överläkaren på lillhagens sjukhus menade att han "begått gärningen under inflytande av psykisk abnormitet, av så grav natur att den kan jämställas med sinnessjukdom". Kungl. Medicinalstyrelsen instämde och således blev det vård enligt sinnessjukslagen.
I april -66 återstår enbart av skadeståndet 1840 kr 33 öre. Okt -65 hade man solidariskt att betala drygt 17 000 kr tror jag att det var. Så helt fattiga verkar man inte ha varit, speciellt inte Pintér (som jag gissar fick betala större delen av detta belopp).

Lite intressant lista på vad åklagaren ville förverka:
-Två pistoler, beretta och luger.
-Grodmansdräkt med huva, två simfenor, en helmask, en dykapparat, ett viktbälte.
-Ett amerikanskt pass liksom födelsecertifikat och internationellt hälsokort utfärdat på vilmos zoltan hazy. Här greppade aldrig jag, vem var det/fanns personen? Nehyba hade ju vissa kopplingar till USA, var det kanske falska dokument? Även ett tillstånd för samma person att "utföra till" (hur man nu ska tolka det, föra ut eller föra in) två st pistoler till USA.

Lite uppgifter, jag vet inte vad som är nytt och vad som redan innan tagits upp i tråden av Skaraborg:
Nehyba besökte blå donau vid linnegatan första gången 1963 och lärde känna pintér och nagy. pintér var ju ägaren och den som mest verkade ha en ordnad tillvaro i livet med familj till exempel. 31 januari -65 kom Nehyba återigen hit och besökte dem. Han verkar ha haft pengaproblem den gången varför han genomförde ett första rån (solo) mot skandinaviska banken vid stora badhusgatan där bytet blev 50 000 kr. Domen behandlar båda rånen.

Naga hade vissa tankar på att ge sig till sjöss på något Panamaregistrerat fartyg och man företog därför, hela trion plus en vän till Naga, en resa söderut. Först till marseille, sedan till costa brava/Barcelona. Här verkar delar av rånet ha planerats och nehyba, som kom hem lite i efterhand med nattåget, medförde den första grodmansdräken. (Pintér köpte den andra när han gjorde ytterligare en resa söderut med familjen).

Man köpte båten som användes vid rånet i långedrag och den fick hamnplats i rosenlundskanelen. motor köptes på järntorget.

Gruppen var lite av "klåpare" får man känslan av och t.ex. när man förberedde båten lade man två dagar i Kungälv åt att svetsa några plåtar som skulle vara till hjälp när dykarna skulle hålla i sig i båten. Men då tappade den styrförmågan så det arbetet var värdelöst spenderad tid. Sedan tänkte man om och satte istället fast några järnstänger - men det sket sig också för båten ville inte gå i mer än fem knop efter det.
Även att en i gruppen vådasköt sig under järnvägsbron i Säveån talar ju för att man inte riktigt visste vad man höll på med. Utöver det fick en kund inne på banken ett skott i låret eftersom han försökte hoppa på pistolmanne bakifrån.
Lite fascinerande att man köpte 750 x 3 m koppartråd som man på kvällarna fäste hela vägen från Hisingen vid ett gammalt båtvrak, över älven och in i Säveån (förbi den "älvtunnel" som var under byggnad, rolig beskrivning av nuvarnade Tingstadstunneln) ända fram till banken. Tanken var att orientera sig den vägen under vattnet.

Med tanke på vädret den 29 juli kan följande citat kanske belysa även något som är intressant gällande Dahlsjöförsvinnandet:
“Man inväntade nu dåligt väder, ty man ansåg, att kuppen endast kunde genomföras i regnväder”.
“Dagen före brottsdagen hörde Nehyba, Pintér och Nagy i väderleksrapporten att vädret skulle bli sämre”.

Hur mycket Pintér var inblandad är det svårt att uttolka, historien ändrades så att Naga försökte rentvå honom i rättegången (rätten ansåg dock att de nya uppgifterna "helt kunde lämnas utan avseende" och gick på vad man sagt under förundersökningen/förhören vilket var att hans roll var rätt så stor). Jag tycker att han kändes som hjärnan bakom det hela, men han var ju aldrig med inne i banken utan körde båten.
Det har spekulerats här i tråden om att det fanns "uppdragsgivare" som beställde kuppen men inget sådant antyds av domen. Det enda jag kunnat hitta beträffande pengarna som kan peka åt någon annan än de tre är följande:
“den fjärde delen [av pengarna] skulle tillfalla en person, förmodigen bosatt i tyskland, som nagy inte visste vem det var”.

Nehyba som greps nära banken efter några timmar var kanske den som skvallrade på övriga två. Annars får man inte veta så mycket alls om efterspelet till rånet; hur gripandet gick till och hur polisen kom fram till just dessa. Och varför erkände dem?
Nagy gick i alla fall efter rånet iland från båten på älvens Hisingssida och korsade någon motorväg och gömde pengarna i skogen. Pintér tog båten till Kungälv och sin släkting och ringde efter skjuts hem till Göteborg.

Jättebra att du nu har tagit del av domarna på Grodmansligan. En mycket intressant läsning. Eftersom du nu har tagit del av domen så har du också sett ett antal andra namn förutom de tre huvudpersonerna. Alla de övriga var också ungrare.

Ja just! Båten kom att befinna sig på Hisingen på älvens andra sida. Vilka kan då ev. ha stått och väntat där?

Dåligt väder var en förutsättning för bankrånets genomförande. Därför fick råndatumet bli den 29 juli.

Ett verkligt märkligt sammanträffande är att båda dessa händelser kom att inträffa samma dag eller hur?
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-16 kl. 06:54.
Citera
2013-06-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Man kan säga (dessa upplysningar blev kända först nu i juni) att "sandplansgänget" faktiskt satt på delar av gåtans lösning.

Av nyfikenhet: Menade du detta bokstavligen? Att "Sandplansgänget" SATT PÅ delar av lösningen? (Som i att de ofta samlades PÅ Sandplan...)
Oavsett förstår jag ju att detta inte kan bestyrkas, är mest nyfiken på hur du, Skaraborg2, tänkte? Ifall du hade den teorin redan då?
Citera
2013-06-17, 23:44
Medlem
hej skara och alla andra som bidrar i denna tråd. väldigt väldigt intressant läsning! började läsa igår kväll när jag inte kunde sova och höll på till kl 03 på natten!

jag har inte hunnit igenom hela tråden men det är några saker jag funderar kring. så med reservation för att dessa saker ev redan tagits upp i tråden vill jag presentera dem:

- brott eller inte, det frågan. jag är nämligen inte helt övertygad om att brott begåtts. är det helt omöjligt att det inte skett en olycka där alla tre eller fyra (?) omkommer, som beskrivits, och där bilen gömts i naturen och inte varit möjlig att hitta? de kan ju i princip ha kört var (?) som helst med utgångspunkt centrala Gbg och sökandet var enligt uppgift inte jätteintensivt. fanns väl en hel del skog runt vägarna då som kunnat dölja bilen? en allmän fråga, hur lång tid tar det innan en bil rostar (!) ner totalt? och är det möjligt för naturen att bryta ner en bil? en vinter (mörkare årstid) var ju också i antågande vilket kanske inte underlättar att få syn på en bil...

- vittnesmålet från Karlssons syster strider dock mot detta faktum. om jag läser mellan raderna så är det dahlsjö hon möter i dörren (säkert redan fastställt i tråden). hon är såpass bekant med personen ifråga, eftersom hon frågar "var är min bror?". annars borde hon väl formulerat sig i stil med: "jag söker min bror, han bor här" alltså gett mer info i sin frågeställning, eller? och en annan sak som slår mig är varför skulle dahsjö öppna dörren överhuvudtaget? tänk om det varit polisen, vänner till karlsson eller hyresvärden etc etc? känns som han (måste varit iskall) spelade ett väldigt högt spel där om denna episod är riktig.

- hur har ni lyckats få tag på vittnesmålen? (kanske off topic) och är ni säkra på att de är korrekta i sina berättelser? jag läste nånstans hur olika de olika personer beskrivits. av de närmsta beskrivs de oftast i snällare ordalag (vilket är förståeligt) än av utomstående. dessutom reagerade jag lite på bror dahlöfs handlande när han sålde sin bil till sin bror. han måste ju ha känt till att brodern inte haft körkört, eller tänker jag fel här?

- om nån velat bege sig utomlands på den tiden, hur stort företag var det då att ta sig ut? och var verkligen pojkarna företagsamma nog att göra det? om brottet var oplanerat och hände i hettans stund, då omvandlas väl inte pojkarna till strategiskt tänkande individer på ett je-huj?

- är det extremt ovanligt med försvinnanden som inte klaras upp? kanske oxå off topic...

- det lär finnas (tror jag) personer som lever idag som har nåt att berätta om fallet. preskriberingen är väl sedan länge utgången?

stort tack till skara som startat tråden.

mvh
Citera
2013-06-18, 04:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flera andra förutom Sollenstedt.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyFuschia
Av nyfikenhet: Menade du detta bokstavligen? Att "Sandplansgänget" SATT PÅ delar av lösningen? (Som i att de ofta samlades PÅ Sandplan...)
Oavsett förstår jag ju att detta inte kan bestyrkas, är mest nyfiken på hur du, Skaraborg2, tänkte? Ifall du hade den teorin redan då?

Du har helt rätt i att inget kan tyvärr styrkas.

Uppgifter om "Sandplanarna" kom för flera år sedan. Mycket annat har inkommit sedan dess.

Ingen vet om dessa ungdomar bokstavligen SATT på delar av lösningen? Skulle det ha varit på det sättet kan det ev. ha varit likdelar? Fast om det skulle ha varit på det sättet så lär det knappast ha varit själva Sandplan utan mera någonstans på sluttningarna?

Efter den 29 juli blev det väldigt tyst på Sandplan. En eller flera personer som höll till där lär också känt till vad som hade hänt förutom Kent Sollenstedt.
Citera
2013-06-18, 14:42
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Efter den 29 juli blev det väldigt tyst på Sandplan. En eller flera personer som höll till där lär också känt till vad som hade hänt förutom Kent Sollenstedt.
Skara, ingen vet väl vad Sollenstedt visste och tänkte eller om han ens är intressant i sammanhanget.
Citera
2013-06-18, 18:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad vet vi ang. Sollenstedt?

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Skara, ingen vet väl vad Sollenstedt visste och tänkte eller om han ens är intressant i sammanhanget.

Ingen kan bevisa något vad Sollenstedt visste och tänkte. Vad vi däremot vet är att han försvann från Sandplan efter den 29 juli samt att han i november 1965 gick ut till sjöss.

Utöver detta vet vi att han under resten av sitt korta liv flyttade runt och bodde på olika ställen samt att han var god vän till Kjell-Åke.

Det är en ren omöjlighet att veta vad han kan ha tänkt. Om han är intressant i sammanhanget går inte att bevisa men han verkar ha varit det.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-18 kl. 19:06.
Citera
2013-06-18, 20:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ingen kan bevisa något vad Sollenstedt visste och tänkte.
Exakt, och därför bör du tydligt ange vad som är fakta och vad som är gissningar, för att vi ska slippa missförstånd.

Och styrmannen på Sollenstedts båt sade ju detta:
"Det var nån ung kille som just hade blivit utsläppt från en anstalt, och som fick följa med som kock. Han bakade bröd etc, och ringde jämt hem till sin mamma."
En vistelse på anstalt förklarar ju hans frånvaro.

Och det måste också poängteras tydligare att det också var en ren spekulation från din sida att det som ungdomar på Sandplan sett, skulle haft betydelse för fallet.
Förmodligen visste inte heller dessa personer i yngre tonåren vad som hade hänt Kjell-Åke, för då hade garanterat Locky fått veta detta förr eller senare.
En av ynglingarna, Jocke försökte ju själv leta efter KÅ i Åsa.
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-06-18 kl. 20:49.
Citera
2013-06-18, 22:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spekulationer och gissningar.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Exakt, och därför bör du tydligt ange vad som är fakta och vad som är gissningar, för att vi ska slippa missförstånd.

Och styrmannen på Sollenstedts båt sade ju detta:
"Det var nån ung kille som just hade blivit utsläppt från en anstalt, och som fick följa med som kock. Han bakade bröd etc, och ringde jämt hem till sin mamma."
En vistelse på anstalt förklarar ju hans frånvaro.

Och det måste också poängteras tydligare att det också var en ren spekulation från din sida att det som ungdomar på Sandplan sett, skulle haft betydelse för fallet.
Förmodligen visste inte heller dessa personer i yngre tonåren vad som hade hänt Kjell-Åke, för då hade garanterat Locky fått veta detta förr eller senare.
En av ynglingarna, Jocke försökte ju själv leta efter KÅ i Åsa.

Det där med att Sollenstedt skulle ha suttit på anstalt stämmer inte riktigt - om man nu inte räknar pojkhem som anstalt. I vilket fall som helst så skall han inte ha varit på något pojkhem då detta kom att utspela sig.

Enligt folk som befann sig på Sandplan sommaren 1965 så befann han sig där. Enligt samma personer, så försvann han från Sandplan vid ungefär samma tidpunkt som de tre försvunna.

Du har en hel del fel i det sista fetstilsmarkerade stycket där du själv gissar flitigt. Det är helt riktigt att Jocke skall ha åkt ner på sin motorcykel till Åsa för att leta efter Kjell-Åke. Även Jocke kom sedermera att få ett betydligt svalare intresse för sin försvunne bekant.

De som var intresserade av vad som hade hänt de försvunna fick rådet att lägga ner sitt intresse och försöka gå vidare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-18 kl. 23:07.
Citera
2013-06-18, 23:23
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Det där med att Sollenstedt skulle ha suttit på anstalt stämmer inte riktigt - om man nu inte räknar pojkhem som anstalt.
Benämningen på det typ av hem han satt på, är givetvis inte det viktiga här.
Citat:
Enligt folk som befann sig på Sandplan sommaren 1965 så befann han sig där. Enligt samma personer, så försvann han från Sandplan vid ungefär samma tidpunkt som de tre försvunna.
Ja och varför skulle detta inte kunna ha berott på att han blivit intagen på ungdomshemmet?
Citat:
Du har en hel del fel i det sista fetstilsmarkerade stycket där du själv gissar flitigt.
Det viktiga är ju att inte presentera gissningar som fakta, vilket var det misstag du begick när du skrev att sandplansungdomarna satt på sanningen, en uppgift som nu dessvärre dyker upp som en sanning. Det är direkt lämpligt att du en gång för alla stoppar detta genom att säga som det var.
Citat:
Ingen av oss vet ju mycket om vad ungdomarna visste eller inte visste. De flesta är ju inte tillgängliga. Och jag tror själv alltså inte att 14 och 15-åringar hade insyn i tyngre kriminella kretsars verksamhet. Och jag inbillar mig att de inte heller skulle låtit Locky få sväva i ovisshet. Men om detta är det ju bättre att hon själv uttalar sig.
Citat:
De som var intresserade av vad som hade hänt de försvunna fick rådet att lägga ner sitt intresse och försöka gå vidare.
Vem eller vilka gav detta råd? Detta borde ju vara en intressant ledtråd för läsarna av tråden.
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-06-18 kl. 23:42.
Citera
2013-06-19, 01:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
hej skara och alla andra som bidrar i denna tråd. väldigt väldigt intressant läsning! började läsa igår kväll när jag inte kunde sova och höll på till kl 03 på natten!

jag har inte hunnit igenom hela tråden men det är några saker jag funderar kring. så med reservation för att dessa saker ev redan tagits upp i tråden vill jag presentera dem:

- brott eller inte, det frågan. jag är nämligen inte helt övertygad om att brott begåtts. är det helt omöjligt att det inte skett en olycka där alla tre eller fyra (?) omkommer, som beskrivits, och där bilen gömts i naturen och inte varit möjlig att hitta? de kan ju i princip ha kört var (?) som helst med utgångspunkt centrala Gbg och sökandet var enligt uppgift inte jätteintensivt. fanns väl en hel del skog runt vägarna då som kunnat dölja bilen? en allmän fråga, hur lång tid tar det innan en bil rostar (!) ner totalt? och är det möjligt för naturen att bryta ner en bil? en vinter (mörkare årstid) var ju också i antågande vilket kanske inte underlättar att få syn på en bil...

- vittnesmålet från Karlssons syster strider dock mot detta faktum. om jag läser mellan raderna så är det dahlsjö hon möter i dörren (säkert redan fastställt i tråden). hon är såpass bekant med personen ifråga, eftersom hon frågar "var är min bror?". annars borde hon väl formulerat sig i stil med: "jag söker min bror, han bor här" alltså gett mer info i sin frågeställning, eller? och en annan sak som slår mig är varför skulle dahsjö öppna dörren överhuvudtaget? tänk om det varit polisen, vänner till karlsson eller hyresvärden etc etc? känns som han (måste varit iskall) spelade ett väldigt högt spel där om denna episod är riktig.

- hur har ni lyckats få tag på vittnesmålen? (kanske off topic) och är ni säkra på att de är korrekta i sina berättelser? jag läste nånstans hur olika de olika personer beskrivits. av de närmsta beskrivs de oftast i snällare ordalag (vilket är förståeligt) än av utomstående. dessutom reagerade jag lite på bror dahlöfs handlande när han sålde sin bil till sin bror. han måste ju ha känt till att brodern inte haft körkört, eller tänker jag fel här?

- om nån velat bege sig utomlands på den tiden, hur stort företag var det då att ta sig ut? och var verkligen pojkarna företagsamma nog att göra det? om brottet var oplanerat och hände i hettans stund, då omvandlas väl inte pojkarna till strategiskt tänkande individer på ett je-huj?

- är det extremt ovanligt med försvinnanden som inte klaras upp? kanske oxå off topic...

- det lär finnas (tror jag) personer som lever idag som har nåt att berätta om fallet. preskriberingen är väl sedan länge utgången?

stort tack till skara som startat tråden.

mvh

Tack för din uppskattning RedBlueGreen!

Vittnesuppgiften från Karlssons syster är mycket intressant. Den person som kom att kallas för Tröjmannen och som hon fick se i dörröppningen till Gays lägenhet syftar inte på Janne Dahlsjö. Honom kände hon. Hade träffat honom vid ett par tillfällen tillsammans med hennes bror.

Tröjmannen var för henne en person som hon aldrig hade sett förut. Enligt hennes uppgifter på hur den här personen såg ut, så tyder dessa uppgifter på att detta kan ha varit Kjell-Åke Johansson.

Att personer som har beskrivits i snällare ordalag av släktingar är som du själv skrev fullt förståligt.

Naturligtvis kände den äldre brodern Dahlsjö till att Janne saknade körkort. Detta har han själv berättat för mig. Enligt den äldre brodern hade Janne berättat för honom att han hade en kamrat som hette Gay Karlsson och hade körkort som skulle framföra bilen. Även Gay saknade körkort men detta visste inte den äldre Dahlsjö till enligt egen utsago.

Att bege sig utomlands 1965-66 var inga större problem. Ett vanligt sätt var att bege sig ut till sjöss. Hade man väl tagit sig till t.ex. Antwerpen, så var det ännu lättare att kunna försvinna för gott. Folkbokföringsuppgifter fördes ofta för hand vid denna tid, ibland med skrivmaskin.

Ett ouppklarat massförsvinnande i Sverige är mycket extremt. Det förekom ibland under 1960-talet att två eller tre tjejer kunde försvinna när de liftade runt i Europa. Mig veterligen så finns det inget mera olöst massförsvinnande i Sverige än detta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-19 kl. 02:00.
Citera
2013-06-19, 18:06
Medlem
Kent Sollenstedt försvann från sandplan strax efter att Kjell-Åke och de andra försvann.

Huvudorsaken till att ungdomarna slutade umgås på sandplan var med stor sannolikhet det som skedde den 29 juli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in