Citat:
Ursprungligen postat av
RedBlueGreen
hej skara och alla andra som bidrar i denna tråd. väldigt väldigt intressant läsning! började läsa igår kväll när jag inte kunde sova och höll på till kl 03 på natten!
jag har inte hunnit igenom hela tråden men det är några saker jag funderar kring. så med reservation för att dessa saker ev redan tagits upp i tråden vill jag presentera dem:
- brott eller inte, det frågan. jag är nämligen inte helt övertygad om att brott begåtts. är det helt omöjligt att det inte skett en olycka där alla tre eller fyra (?) omkommer, som beskrivits, och där bilen gömts i naturen och inte varit möjlig att hitta? de kan ju i princip ha kört var (?) som helst med utgångspunkt centrala Gbg och sökandet var enligt uppgift inte jätteintensivt. fanns väl en hel del skog runt vägarna då som kunnat dölja bilen? en allmän fråga, hur lång tid tar det innan en bil rostar (!) ner totalt? och är det möjligt för naturen att bryta ner en bil? en vinter (mörkare årstid) var ju också i antågande vilket kanske inte underlättar att få syn på en bil...
- vittnesmålet från Karlssons syster strider dock mot detta faktum. om jag läser mellan raderna så är det dahlsjö hon möter i dörren (säkert redan fastställt i tråden). hon är såpass bekant med personen ifråga, eftersom hon frågar "var är min bror?". annars borde hon väl formulerat sig i stil med: "jag söker min bror, han bor här" alltså gett mer info i sin frågeställning, eller? och en annan sak som slår mig är varför skulle dahsjö öppna dörren överhuvudtaget? tänk om det varit polisen, vänner till karlsson eller hyresvärden etc etc? känns som han (måste varit iskall) spelade ett väldigt högt spel där om denna episod är riktig.
- hur har ni lyckats få tag på vittnesmålen? (kanske off topic) och är ni säkra på att de är korrekta i sina berättelser? jag läste nånstans hur olika de olika personer beskrivits. av de närmsta beskrivs de oftast i snällare ordalag (vilket är förståeligt) än av utomstående. dessutom reagerade jag lite på bror dahlöfs handlande när han sålde sin bil till sin bror. han måste ju ha känt till att brodern inte haft körkört, eller tänker jag fel här?
- om nån velat bege sig utomlands på den tiden, hur stort företag var det då att ta sig ut? och var verkligen pojkarna företagsamma nog att göra det? om brottet var oplanerat och hände i hettans stund, då omvandlas väl inte pojkarna till strategiskt tänkande individer på ett je-huj?
- är det extremt ovanligt med försvinnanden som inte klaras upp? kanske oxå off topic...
- det lär finnas (tror jag) personer som lever idag som har nåt att berätta om fallet. preskriberingen är väl sedan länge utgången?
stort tack till skara som startat tråden.
mvh
Tack för din uppskattning RedBlueGreen!
Vittnesuppgiften från Karlssons syster är mycket intressant. Den person som kom att kallas för Tröjmannen och som hon fick se i dörröppningen till Gays lägenhet syftar inte på Janne Dahlsjö. Honom kände hon. Hade träffat honom vid ett par tillfällen tillsammans med hennes bror.
Tröjmannen var för henne en person som hon aldrig hade sett förut. Enligt hennes uppgifter på hur den här personen såg ut, så tyder dessa uppgifter på att detta kan ha varit Kjell-Åke Johansson.
Att personer som har beskrivits i snällare ordalag av släktingar är som du själv skrev fullt förståligt.
Naturligtvis kände den äldre brodern Dahlsjö till att Janne saknade körkort. Detta har han själv berättat för mig. Enligt den äldre brodern hade Janne berättat för honom att han hade en kamrat som hette Gay Karlsson och hade körkort som skulle framföra bilen. Även Gay saknade körkort men detta visste inte den äldre Dahlsjö till enligt egen utsago.
Att bege sig utomlands 1965-66 var inga större problem. Ett vanligt sätt var att bege sig ut till sjöss. Hade man väl tagit sig till t.ex. Antwerpen, så var det ännu lättare att kunna försvinna för gott. Folkbokföringsuppgifter fördes ofta för hand vid denna tid, ibland med skrivmaskin.
Ett ouppklarat massförsvinnande i Sverige är mycket extremt. Det förekom ibland under 1960-talet att två eller tre tjejer kunde försvinna när de liftade runt i Europa. Mig veterligen så finns det inget mera olöst massförsvinnande i Sverige än detta.