2016-07-17, 20:14
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kanske ett "långskott", men...

Artikel i Göteborgsposten från 2015:

"Mänskliga kvarlevor i Lärjeån.

Enligt polisen rör det sannolikt om sig kvarlevor som tillbringat åtskillig tid i vattnet. Resterna efter den avlidna personen kan ha färdats en längre sträcka."

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/mänskliga-kvarlevor-i-lärjeån-1.142721

Fick de någon klarhet i hur gammalt liket var?
Citera
2016-07-17, 21:09
Medlem
BHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess

http://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%B6rsvunnen-21-%C3%A5ring-hittad-d%C3%B6d-1.162417

// BHB
Citera
2016-07-17, 21:55
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Nää... höll jag på att skriva, men sedan såg jag inlägget nedanför mitt.
Citera
2016-07-17, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket bra att folk engagerar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kanske ett "långskott", men...

"Mänskliga kvarlevor i Lärjeån.

Enligt polisen rör det sannolikt om sig kvarlevor som tillbringat åtskillig tid i vattnet. Resterna efter den avlidna personen kan ha färdats en längre sträcka."

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/mänskliga-kvarlevor-i-lärjeån-1.142721

Även om det inte gav något gällande detta gamla fall (vilket jag heller inte trodde), så är det mycket bra att folk engagerar sig som t. ex. du har gjort genom att posta detta inlägg.

Kanske kommer det att framkomma något i framtiden som är kopplat till detta fall? Vem vet?
Citera
2016-07-18, 08:47
Medlem
Burgesss avatar
Att göra sig av med en skrotbil på den tiden var inga konstigheter. Man ställde den bland andra övergivna bilar. Efter ett tag kom kommunen och hämtade bilarna. Regskyltar på den tiden var träplattor med ditskruvade bokstäver och siffror. Det förekom också att de var skruvade eller nitade på en plåt. Skyltarna tog man bort bara.
Att göra sig av med en bil var enkelt på den tiden, men - om det är så som S2an skriver - att bilen var i gott skick, så funkade det nog inte att bara överge den . . .
Citera
2016-07-18, 13:25
Medlem
krachons avatar
[quote=Pajosv|57882176]Kanske ett "långskott", men...

[i]"Mänskliga kvarlevor i Lärjeån.

Tydligen inte något samband med Dahlsjöfallet.

Aftonbladet 10 november 2015

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21734301.ab
Citera
2016-07-18, 14:24
Medlem
Venators avatar
Citat:
Att göra sig av med en skrotbil på den tiden var inga konstigheter. Man ställde den bland andra övergivna bilar. Efter ett tag kom kommunen och hämtade bilarna. Regskyltar på den tiden var träplattor med ditskruvade bokstäver och siffror. Det förekom också att de var skruvade eller nitade på en plåt. Skyltarna tog man bort bara.
Att göra sig av med en bil var enkelt på den tiden, men - om det är så som S2an skriver - att bilen var i gott skick, så funkade det nog inte att bara överge den . . .

Nu figurerar ju en bilverkstad i historien, och en bilverkstad som möjligen var förknippad med skumraskaffärer. Så om de som stod för bilverkstaden var involverade och kan ha haft intresse av att bilen försvann var det väl väldigt enkelt att helt enkelt plocka ner den och sälja den som reservdelar. Det är ett scenario som varit uppe tidigare i tråden och jag nämner det för att vi inte ska glömma bort möjligheten.
Citera
2016-07-18, 14:51
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu figurerar ju en bilverkstad i historien, och en bilverkstad som möjligen var förknippad med skumraskaffärer. Så om de som stod för bilverkstaden var involverade och kan ha haft intresse av att bilen försvann var det väl väldigt enkelt att helt enkelt plocka ner den och sälja den som reservdelar. Det är ett scenario som varit uppe tidigare i tråden och jag nämner det för att vi inte ska glömma bort möjligheten.

Ja, det stämmer. chassinummer var inte stansat på den tiden, utan fanns enbart på en skylt.
Citera
2016-07-18, 14:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ja, det stämmer. chassinummer var inte stansat på den tiden, utan fanns enbart på en skylt.

Ah, bra. Dessutom förmodligen betydligt mycket bättre affär att sälja den i delar än att sälja hela bilen till någon "diskret" och i de här kretsarna fanns väl inget överskott på pengar så att dumpa en bil låg nog inte nära till hands.
Citera
2016-07-18, 20:04
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ah, bra. Dessutom förmodligen betydligt mycket bättre affär att sälja den i delar än att sälja hela bilen till någon "diskret" och i de här kretsarna fanns väl inget överskott på pengar så att dumpa en bil låg nog inte nära till hands.

Ja, jag tror att detta skulle kunna vara möjligt, men man skall ju avyttra till någon som håller käft också.
Citera
2016-07-18, 20:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ja, jag tror att detta skulle kunna vara möjligt, men man skall ju avyttra till någon som håller käft också.

Exakt. Enstaka delar kan man däremot sälja till både poliser och åklagare.
Citera
2016-07-18, 20:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lätt att göra sig av med gamla bilar under 1960-talet.

Citat:

Det var hur enkelt som helst.

Man behövde inte ens ställa den bland andra övergivna bilar. Många lämnade bara bilen i första bästa skog. Kommer ihåg som barn att man såg gamla vrak överallt. Ibland tog kommunen hand om dessa bilar men gånga gånger fick de bara stå där.

De skyltar som jag har bäst minne av var de som hade länsbokstaven och siffrorna nitade på plåten. Vet du när dessa registreringsskyltar som var av trä fanns och när dessa försvann?

Nej den midnattsblå dög det inte att bara ställa i t. ex. första bästa skog. Här gick man tillväga på annat sätt för bort måste den och det så snabbt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in