2013-06-10, 17:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
På Rånarkullens sluttningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Arendal
Wow. Jag har varit inne till och från och ströläst lite i denna imponerande och spännande tråd men nu har jag läst den från start till mål. Det tog en stund.

Skaraborg2, crapstack med flera har verkligen lagt ned mycket arbete under årens gång. Starkt jobbat, hörni!

Man skall ju såklart vara kritisk till allt man läser och hör, men med tanke på det arbete som framför allt skaraborg2 utfört så är jag beredd att stödja hans teorier (även om en del ju också får läsas mellan raderna, sas) om vad som hände runt den 29/7 1965. Detta trots att bristen på hårda fakta i vissa delar är stor. Skara har ju dessutom uppenbarligen mer information än vad han kan dela med sig av, och det har jag all respekt för, man skall vara rädd om sina källor. Visst, att veta vad som är sant är väl närapå hopplöst när ett case är så gammalt som detta och källorna till information är så att säga hörsägen.

Så, jag accepterar att den gode skara inte kommer att delge oss allt han har, men det finns fortfarande två saker som skaver i mig och det är:

Vart tog PV:n vägen?
Vart tog kroppen av den arme Gay Roger Karlsson vägen?

Vad gäller PV:n finns väl egentligen tre alternativ: uppsågad i någon närbelägen, ljusskygg verkstad till smådelar och sedan spridd för vinden så att säga. Detta alternativ tror jag inte på. Nu i efterhand vet vi att det inte blev något större pådrag efter dessa herrar, men detta kunde man ju inte veta vid denna tid. Tvärtom, bilen måste känts rätt het, i synnerhet om GRK låg avlivad någonstans.

Alternativ två, om/falskskyltad och körd till Norge eller annat land för försäljning. Känns också ganska kallt om det är en bil som måste städas bort. Tror heller inte att man med nödvändighet brytt sig om ett eventuellt värde i bilen i detta läget, annat var viktigare.

Alternativ tre är det jag håller för mest sannolikt, dumpad i någon sjö eller nedgrävd. Dumpa bilar i sjöar är inte helt ovanligt. Jag känner till en Mercedes som ligger i en sjö i Svartedalens naturreservat sedan urminnes tider. Ett rykte sedan gammalt gör gällande att det skall ligga en PV i samma sjö. Sanningshalten vad gäller PV:n vet jag inte, men mercan vet jag har setts vid dykningar i sjön.

För er utsocknes kan jag berätta att svartedalens naturreservat ligger några mil norr om gbg (inte att röra ihop med stadsdelen med samma namn, alltså). Avskilt, ensligt och fint. Mycket sjöar, dock inte många som lämpar sig för bildumpning iofs..

Tack för din uppskattning!

Vi är ett flertal personer som verkligen har lagt ner mycket tid och arbete på detta fall.

Ja, bristen på hårda fakta saknas till stora delar. Inte så konstigt med tanke på att det hela aldrig blev något mera än ett olöst massförsvinnande för snart 48 år sedan. Att få reda på exakta detaljer är näst intill omöjligt.

Man får försöka få fram ett troligt scenario från det som har framkommit istället. Både från UL och från en mängd olika framtagna gamla handlingar.

Var någonstans blev Gay Karlsson begravd? Omöjligt att svara på men man kan ju gissa istället. Kanske någonstans på Rånarkullens (Skansbergets) sluttningar?

Vart tog O18920 vägen? Om jag själv skulle tro på något av dessa tre scenarios som Arendal tar upp, skulle jag inte alls bli förvånad över om bilen hamnade på en mindre ljusskygg bilverkstad i Haga-Annedal. Sådana fanns det verkligt gott om vid denna tid.

Jag tror inte på att bilen blev nedgrävd. Däremot kan den mycket väl ha kunnat bli dumpad i något vattendrag. Isf kanske tillsammans med Gay Karlssons kropp?
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-10 kl. 17:04.
Citera
2013-06-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigator
... Vart vill jag komma? Det är ju inte alls säkert att det är den bilen, men jag vill belysa hur vanligt det ändå varit med bilvrak i skogarna. Och bilvrak brukar få ligga kvar, ingen bryr sig ju. Den bil vi efterfrågar i denna tråd kan befinna sig varsomhelst i våra skogar utan att nån ens noterar det.

I min motorburna ungdom på tidigt 90-tal i trakterna runt Kungälv körde vi mkt PV, amazon osv. Skogsvraken på den tiden var många och det syntes att de flesta av dem legat där länge. Vet detta då växellådor, bakaxlar och liknande fortfarande, trots alla år, gick att återvinna, så att säga. Rediga grejer, gamla volvos. Med andra ord, vi letade upp dem och återvann det som gick att återvinna.

Kan dock inte minnas att jag någonsin sett en midnattsblå PV där ute...och som jag tror du är inne på; nej, folk brukar nog inte anteckna VIN på skogsvrak och följa upp vad det är för bil...

Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
För att inte tala om alla bilvrak som blivit bortstädade genom åren utan att någon kanske direkt tagit sig tid att kontrollera om bilen i fråga råkar vara sammankopplad med ett försvinnande för över 40 år sedan.

Så rhdf har helt klart en vettig synpunkt i sitt påstående också, tyvärr. Vår bil kan ha legat någonstans och sedan blivit bortstädad, nermald utan att någon fattade vad det var för bil. Var det dessutom inte någon sådan städkampanj under sent 90-tal när man samlade in gamla vrak och skrotade dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för din uppskattning!

Var någonstans blev Gay Karlsson begravd? Omöjligt att svara på men man kan ju gissa istället. Kanske någonstans på Rånarkullens (Skansbergets) sluttningar?

Vart tog O18920 vägen? Om jag själv skulle tro på något av dessa tre scenarios som Arendal tar upp, skulle jag inte alls bli förvånad över om bilen hamnade på en mindre ljusskygg bilverkstad i Haga-Annedal. Sådana fanns det verkligt gott om vid denna tid.

Jag tror inte på att bilen blev nedgrävd. Däremot kan den mycket väl ha kunnat bli dumpad i något vattendrag. Isf kanske tillsammans med Gay Karlssons kropp?

Jag förstår att du är inne på detta. Jag gissar ju såklart att någon berättat för dig att så skulle kunna vara fallet. Själv är jag skeptisk (i brist på bättre vetande, om inte annat). Det låter lite väl iskallt att kacka i eget bo, så att säga. Begrava på hemmaplan. Tättbefolkat område dessutom, både nu och då.

O18920 tror jag ligger i vatten. Alltså, har man avslutat (som minst) GRK:s liv och inom ramen för samma affär har en PV att göra sig av med bör man vara svårt stressad. Mind you, gentlemen; jag har svårt att tro att de inblandade i städningen som uppenbarligen försiggick var några större proffs. Jag tror inte att bilen hamnade på hisingen, för tätt med folk redan på den tiden. En del militärer, dessutom. Kom ihåg att F9 fortfarande var aktivt på Säve. Vet inte hur mycket stödfunktionerna runt F9 sprang runt ute i busken, dock.

Som ni förstår så lutar jag åt att tro att det var (så att säga) amatörer som städade. Varför tror jag då det? Jo, med förbehåll för att jag inte är överdrivet påläst i grodmansrånet så förefaller åtminstone utförarna av rånet vara ett gäng blådårar. Och utförandet gick ju inget vidare, som vi vet. Gick det nu illa pga Dahlsjö med vänner? Ja kanske. Men ändå. Kunde beställarna av rånet (om de nu fanns?) varit större proffs? Återigen; kanske. Men hade de då inte hittat bättre rustade gärningsmän? Jag vet inte, Skara med vänner har säkert besked. Men jag tror att det var stressade amatörer i farten.

Slutsatsen för mig blir att ja, det klart att bilen kan ha slaktats och GRK kan ha begravts på hemmaplan. Amatörer med tur. Vi vet i efterhand att det inte blev något större pådrag efter varken Dahlsjöpojkarna eller PV:n. Men det kunde de inte veta då. Det borde snarare funnits anledning att tro att polisen skulle vända upp och ner på Haga i sin jakt på dessa herrar och bilen.

Men nej, jag tror, tills någon överbevisar mig, att kropp och bil hamnade några mil utanför stan, och åtminstone bilen i vatten.
Citera
2013-06-10, 20:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Regnade mest den 29 juli 1965 under hela sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Kagtuss
Men det var alltså någon mer inblandning av Dahlsjö-gänget än att de visste om, och hade viss information om, Grodmansrånet?

Det låter inte så enkelt som att de visste för mycket och därför valde att själva fly, alternativt blev "omhändertagna" av oroliga inblandade.

Enligt UL så var Dahsjö-gänget mer inblandade än att de bara hade information om rånet. Denna information berättade sedan Kjell-Åke för Kent Sollenstedt eftersom han litade på honom. Återigen: Detta scenario kan ingen säga att det stämmer, men det kan mycket väl ha varit på sättet.

Däremot nämnde inte Kjell-Åke något om detta för sin syster när han träffade henne för sista gången antingen den 27 eller 28 juli 1965. Orsaken kan mycket väl ha varit för att skydda henne.

Sedan över till vädret under sommaren 1965. Denna sommar var rent ut sagt en riktig skitsommar. F.o.m. den 18 juli t.o.m. den 1 september, så var den högsta temperaturen 20,2 grader den 21 juli.

Följande väder rådde runt det datum de försvann.

Den 28 juli var temperaturen 13,8 grader. Det var uppehåll denna dag.
Den 29 juli var temperaturen 13,2 grader. Det regnade hela 26,2 mm.
Den 30 juli var temperaturen 14,9 grader. Det regnade 18,6 mm.
Den 31 juli var temperaturen 13,6 grader. Det var uppehåll denna dag.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-10 kl. 20:27.
Citera
2013-06-11, 00:13
Medlem
why123s avatar
Citat:
I min motorburna ungdom på tidigt 90-tal i trakterna runt Kungälv körde vi mkt PV, amazon osv. Skogsvraken på den tiden var många och det syntes att de flesta av dem legat där länge. Vet detta då växellådor, bakaxlar och liknande fortfarande, trots alla år, gick att återvinna, så att säga. Rediga grejer, gamla volvos. Med andra ord, vi letade upp dem och återvann det som gick att återvinna.

Kan dock inte minnas att jag någonsin sett en midnattsblå PV där ute...och som jag tror du är inne på; nej, folk brukar nog inte anteckna VIN på skogsvrak och följa upp vad det är för bil...

Så rhdf har helt klart en vettig synpunkt i sitt påstående också, tyvärr. Vår bil kan ha legat någonstans och sedan blivit bortstädad, nermald utan att någon fattade vad det var för bil. Var det dessutom inte någon sådan städkampanj under sent 90-tal när man samlade in gamla vrak och skrotade dem?

Jag förstår att du är inne på detta. Jag gissar ju såklart att någon berättat för dig att så skulle kunna vara fallet. Själv är jag skeptisk (i brist på bättre vetande, om inte annat). Det låter lite väl iskallt att kacka i eget bo, så att säga. Begrava på hemmaplan. Tättbefolkat område dessutom, både nu och då.

O18920 tror jag ligger i vatten. Alltså, har man avslutat (som minst) GRK:s liv och inom ramen för samma affär har en PV att göra sig av med bör man vara svårt stressad. Mind you, gentlemen; jag har svårt att tro att de inblandade i städningen som uppenbarligen försiggick var några större proffs. Jag tror inte att bilen hamnade på hisingen, för tätt med folk redan på den tiden. En del militärer, dessutom. Kom ihåg att F9 fortfarande var aktivt på Säve. Vet inte hur mycket stödfunktionerna runt F9 sprang runt ute i busken, dock.

Som ni förstår så lutar jag åt att tro att det var (så att säga) amatörer som städade. Varför tror jag då det? Jo, med förbehåll för att jag inte är överdrivet påläst i grodmansrånet så förefaller åtminstone utförarna av rånet vara ett gäng blådårar. Och utförandet gick ju inget vidare, som vi vet. Gick det nu illa pga Dahlsjö med vänner? Ja kanske. Men ändå. Kunde beställarna av rånet (om de nu fanns?) varit större proffs? Återigen; kanske. Men hade de då inte hittat bättre rustade gärningsmän? Jag vet inte, Skara med vänner har säkert besked. Men jag tror att det var stressade amatörer i farten.

Slutsatsen för mig blir att ja, det klart att bilen kan ha slaktats och GRK kan ha begravts på hemmaplan. Amatörer med tur. Vi vet i efterhand att det inte blev något större pådrag efter varken Dahlsjöpojkarna eller PV:n. Men det kunde de inte veta då. Det borde snarare funnits anledning att tro att polisen skulle vända upp och ner på Haga i sin jakt på dessa herrar och bilen.

Men nej, jag tror, tills någon överbevisar mig, att kropp och bil hamnade några mil utanför stan, och åtminstone bilen i vatten.

Jag tvivlar på grodmansspåret, det sannolika är att de tre har blivit ovänner och att GRK har tagits av daga. De andra har blivit rädda för att åka dit för mord och stuckit. De kan ha kört bilen till ett vattendrag och sedan knuffat i bilen med GRK i, och efter det har de legat relativt lågt tills de har gått till sjöss.

Grodmansrådet har säkert inte dessa gossar ett dugg med att göra, det var ju tre ungrare som åkte dit för det. Att dessa tre ungrare skulle kontakta detta gäng känns väl ändå ganska märkligt.

Det går att dra vilka slutsatser som helst och inga "källor" ska nämnas som om det vore en statshemlighet, folk skiter väl i det efter nästan 50 år. Det är mycket hysch, hysch och hemligheter som ska bevaras, men för mig finns det bara två alternativ: antingen drunknade de alla tre en kväll, eller så blev de ovänner. Eftersom de säkert hade sysslat med småbrott var de oroliga för att GRK skulle snacka så något hände där den kvällen med GRK, de andra stack så snart de kunde till sjöss och ju längre tiden gick, desto svårare blev det att komma hem. Att dra in rånet för att göra det mer spännande är tramsigt, i början var Hymne också inblandad enligt TS och en grevinna osv.... Man ska inte försöka göra det mer spännande och mystiskt än vad det förmodligen var.

Men nu har i alla fall alla som är intresserade av Göteborg på 1960-talet fått sig en ordentlig genomgång av hur det såg ut där då, både ur fågelperspektiv och tunnelperspektiv. Jag vet inte om summan av en kopp kaffe med bakelse har redovisats än, men det kommer säkert... I alla fall vad en öl kostade på de olika haken borde redovisas, det kan ju faktiskt ha en betydelse för försvinnandet (sarkasm)...
Citera
2013-06-11, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
De kan ha kört bilen till ett vattendrag och sedan knuffat i bilen med GRK i, och efter det har de legat relativt lågt tills de har gått till sjöss.

Hur svårt var det att gå till sjöss utan att lämna spår efter sig 1965?
Citera
2013-06-11, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dumpades Volvon i vatten eller blev den slaktad?

Citat:

Visst kan rhdf ha rätt i att Volvon kan ha dumpats någonstans i naturen och sedan under dessa årtionden har blivit bortstädad. Jag tror dock mer på att om bilen dumpades så gjordes detta i något vattendrag en bit från de centrala delarna av Göteborg.

Karlsson behöver inte ha fått sitt sista vilorum på Skansbergets sluttningar. På något sätt lär dock Skansberget ha spelat in i eftermälet efter den 29 juli.

Är ganska övertygad om att det ligger en hel i detta du skriver. De måste ha blivit alltmer stressade och oroade ju längre tiden gick. När det gäller själva Dahlsjögänget så var ingen av dessa några större proffs. Enligt UL så fanns det dock större proffs bakom dessa.

Nej, utförandet av rånet gick nu inget vidare. Detta skall bl.a. ha berott på en specifik sak. När det gäller Grodmansligan så verkar iaf "Erich Mûller" ha varit en van rånare. Det var även han, åtminstone utåt sett, som la upp riktlinjerna för rånet. Detta kunde mycket väl ha lyckats.

Dahlsjögänget var amatörer men det kan man inte kalla Grodmansligan för. Iaf inte "Erich Mûller".

De inblandade hade precis som du skrev inte en aning om att det knappast skulle bli några skriverier från medias sida samt att polisen inte skulle komma att visa något större intresse. De måste helt riktigt ha trott att pådraget skulle bli enormt. De hade verkligen tur. Allt intresse kom att läggas på Grodmansrånet istället.

Dessutom kände ett stort antal människor i Haga-Annedal och i Göteborgs hamn väl till vad som hade hänt men dessa vägrade att berätta något för polisen.

De tre försvunna skall ha överlevt den 29 juli. Den 30 juli skall Kjell-Åke och Gay ha synts på en pub i Haga. Detta är den sista kända vittnesiaktagelsen av den sistnämnde.

Eftersom why123 är så intresserad av fallet kan jag berätta att Kjell-Åke tjänade 5 kr/timme hos NORAB.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-11 kl. 13:58.
Citera
2013-06-11, 17:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö 1966.

Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Hur svårt var det att gå till sjöss utan att lämna spår efter sig 1965?

Inga som helst problem om man tog sig till utländsk hamn. Janne Dahlsjö skall enligt UL ha setts i en stor holländsk hamn ungefär ett år efter händelserna i Göteborg.
Citera
2013-06-12, 14:59
Medlem
TortelliniNats avatar
Olof Dahlsjö. Var de släkt?

http://www.chalmers.se/sv/institutioner/s2/nyheter/Sidor/In-memoriam-Olof-Dahlsjo.aspx
Citera
2013-06-14, 06:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släkten Dahlsjö.

Citat:
Ursprungligen postat av TortelliniNat
Olof Dahlsjö. Var de släkt?

http://www.chalmers.se/sv/institutioner/s2/nyheter/Sidor/In-memoriam-Olof-Dahlsjo.aspx

Jag tror inte att den här mannen var släkt med den försvunne Janne Dahlsjö och hans släkt. Jannes far kom från trakterna av Borås.

Det finns flera släkter Dahlsjö. I Göteborg åtminstone två stycken som inte är släkt med varandra.
Citera
2013-06-14, 13:16
Medlem
Sordins avatar
Har följt denna tråd en längre tid nu. Väldigt skumt fall detta. Jag kan ju inte förstå vad det skulle kunna vara som får dessa personer att hålla sej borta resten av livet frivilligt.
Inblandning i ett misslyckat bankrån kan ju inte vara skäl nog. Även om det skulle handla om mord är ju det preskriberat för länge sen.

Det har ju gått så lång tid nu så det kan väl knappast vara så känsligt om sanningen kom fram.
Men sanningen ska nog inte fram verkar det som, tycker mej ana att det finns vissa här som vet mer än dom skriver ut. Istället diskuteras det en massa ovidkommande saker som var olika pubar och bilverkstäder låg på 60-talet osv.

Det kanske är så att om fallet fick sin lösning så blir tillvaron lite tom för en del som har denna tråden som fritidshobby, då upphör ju spekulationerna och tråden stannar av.
Det är synd att fallet inte kommer till en lösning för det är ett mycket intressant fall.
Fast sanningen kanske inte är så spännande som vi hoppas på.
Citera
2013-06-14, 14:58
Medlem
Kanske att någon inblandad följer denna tråd? Ett anonymt tips om var ev. ledtrådar / kvarlevor kan finnas? Bara en tanke.
Citera
2013-06-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sordin
Istället diskuteras det en massa ovidkommande saker som var olika pubar och bilverkstäder låg på 60-talet osv.
Där håller jag inte med dig. Jag ser sidodiskussioner av det slaget som något väldigt positivt, för vi är många som är intresserade av 60-talets Göteborg; dåtidens stadsdelar, skumrasklokalerna som fanns, befolkningen och så vidare. I mina ögon finns det bara en annan tråd här på FB som det går att jämföra med och det är Sveriges Riksbunkrar. Det ursprungliga ämnet har utvidgats och tråden blivit en samlingsplats för ett flertal delvis relevanta intresseområden. Se det som något positivt!

Grodmansrånet
Nåväl, idag var jag och läste Rådhusrättens dom mot de som begick Grodmansrånet. Kärt återbesök på Landsarkivet - vissa kanske minns att jag bråkade med dem om sekretess för ganska precis ett år sedan (och till slut fick läsa utredningen om Hymmes försvinnande).

En läsning jag vill rekommendera er alla att göra; lite som en spännande roman faktiskt även fast det är skrivet i 60-talets myndighetsprosa och råkar vara på riktigt. Tre timmar och tjugo minuter tog genomläsningen den här gången. 65 sidor dom, sedan ytterligare 25 sidor i ytterligare en dom som jag bara skummade (oklart varför men Nagy, den statslöse, fick sin dom den 4 april 1966 medan "huvuddomen" är från den 28 okt 1965. Eftersom han verkar ha varit i väldigt dåligt skick redan innan rånet (t.ex. gått ner 15 kilo i vikt) verkställdes en sinnesundersökning där överläkaren på lillhagens sjukhus menade att han "begått gärningen under inflytande av psykisk abnormitet, av så grav natur att den kan jämställas med sinnessjukdom". Kungl. Medicinalstyrelsen instämde och således blev det vård enligt sinnessjukslagen.
I april -66 återstår enbart av skadeståndet 1840 kr 33 öre. Okt -65 hade man solidariskt att betala drygt 17 000 kr tror jag att det var. Så helt fattiga verkar man inte ha varit, speciellt inte Pintér (som jag gissar fick betala större delen av detta belopp).

Lite intressant lista på vad åklagaren ville förverka:
-Två pistoler, beretta och luger.
-Grodmansdräkt med huva, två simfenor, en helmask, en dykapparat, ett viktbälte.
-Ett amerikanskt pass liksom födelsecertifikat och internationellt hälsokort utfärdat på vilmos zoltan hazy. Här greppade aldrig jag, vem var det/fanns personen? Nehyba hade ju vissa kopplingar till USA, var det kanske falska dokument? Även ett tillstånd för samma person att "utföra till" (hur man nu ska tolka det, föra ut eller föra in) två st pistoler till USA.

Lite uppgifter, jag vet inte vad som är nytt och vad som redan innan tagits upp i tråden av Skaraborg:
Nehyba besökte blå donau vid linnegatan första gången 1963 och lärde känna pintér och nagy. pintér var ju ägaren och den som mest verkade ha en ordnad tillvaro i livet med familj till exempel. 31 januari -65 kom Nehyba återigen hit och besökte dem. Han verkar ha haft pengaproblem den gången varför han genomförde ett första rån (solo) mot skandinaviska banken vid stora badhusgatan där bytet blev 50 000 kr. Domen behandlar båda rånen.

Naga hade vissa tankar på att ge sig till sjöss på något Panamaregistrerat fartyg och man företog därför, hela trion plus en vän till Naga, en resa söderut. Först till marseille, sedan till costa brava/Barcelona. Här verkar delar av rånet ha planerats och nehyba, som kom hem lite i efterhand med nattåget, medförde den första grodmansdräken. (Pintér köpte den andra när han gjorde ytterligare en resa söderut med familjen).

Man köpte båten som användes vid rånet i långedrag och den fick hamnplats i rosenlundskanelen. motor köptes på järntorget.

Gruppen var lite av "klåpare" får man känslan av och t.ex. när man förberedde båten lade man två dagar i Kungälv åt att svetsa några plåtar som skulle vara till hjälp när dykarna skulle hålla i sig i båten. Men då tappade den styrförmågan så det arbetet var värdelöst spenderad tid. Sedan tänkte man om och satte istället fast några järnstänger - men det sket sig också för båten ville inte gå i mer än fem knop efter det.
Även att en i gruppen vådasköt sig under järnvägsbron i Säveån talar ju för att man inte riktigt visste vad man höll på med. Utöver det fick en kund inne på banken ett skott i låret eftersom han försökte hoppa på pistolmanne bakifrån.
Lite fascinerande att man köpte 750 x 3 m koppartråd som man på kvällarna fäste hela vägen från Hisingen vid ett gammalt båtvrak, över älven och in i Säveån (förbi den "älvtunnel" som var under byggnad, rolig beskrivning av nuvarnade Tingstadstunneln) ända fram till banken. Tanken var att orientera sig den vägen under vattnet.

Med tanke på vädret den 29 juli kan följande citat kanske belysa även något som är intressant gällande Dahlsjöförsvinnandet:
“Man inväntade nu dåligt väder, ty man ansåg, att kuppen endast kunde genomföras i regnväder”.
“Dagen före brottsdagen hörde Nehyba, Pintér och Nagy i väderleksrapporten att vädret skulle bli sämre”.

Hur mycket Pintér var inblandad är det svårt att uttolka, historien ändrades så att Naga försökte rentvå honom i rättegången (rätten ansåg dock att de nya uppgifterna "helt kunde lämnas utan avseende" och gick på vad man sagt under förundersökningen/förhören vilket var att hans roll var rätt så stor). Jag tycker att han kändes som hjärnan bakom det hela, men han var ju aldrig med inne i banken utan körde båten.
Det har spekulerats här i tråden om att det fanns "uppdragsgivare" som beställde kuppen men inget sådant antyds av domen. Det enda jag kunnat hitta beträffande pengarna som kan peka åt någon annan än de tre är följande:
“den fjärde delen [av pengarna] skulle tillfalla en person, förmodigen bosatt i tyskland, som nagy inte visste vem det var”.

Nehyba som greps nära banken efter några timmar var kanske den som skvallrade på övriga två. Annars får man inte veta så mycket alls om efterspelet till rånet; hur gripandet gick till och hur polisen kom fram till just dessa. Och varför erkände dem?
Nagy gick i alla fall efter rånet iland från båten på älvens Hisingssida och korsade någon motorväg och gömde pengarna i skogen. Pintér tog båten till Kungälv och sin släkting och ringde efter skjuts hem till Göteborg.
Senast redigerad av frlliois 2013-06-14 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in