2013-06-17, 16:32
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om det fungerar som det är sagt (10 personer kan gå ihop och skapa en "familj" där spel delas gratis) så är det ganska generöst och säkert tänkt att ersätta utlåning/byte av spel.

Dock så finns det två begränsningar (som faktiskt gör det möjligt för spelutvecklarna att gå med på det):

1. Man kan bara tillhöra en familj.
2. Bara en person kan spela spelet samtidigt.

Har hört att man ska kunna spela med en polare samtidigt på sitt eget spel. Tror det var ett ms uttalande men kommer inte ihåg var jag såg det...
Att man bara kan vara med i en familj skiter jag i, jag samlar ihop 9 polare och har som regel att man måste skjuta till ett spel i månaden. Kommer inte bli svårt att hitta folk som nappar.... Man får ju väldigt mycket spel för pengarna om man är med i cirkeln . Man kan ju alltid spel sina egna spel och tröttnar man så får man låna lite på någon polare som inte är online. Visst du kan ju inte spela alla spel när du vill, men man får ju flexa lite
Citera
2013-06-17, 16:39
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Efter att ha skummat igenom några av de 1600 inlägg som har gjorts i tråden. Har jag inte sett någon som har förespråkat xbox one.

Är det någon som gör det? Isf varför?

Kommer invänta recensioner innan jag bestämmer mig för att köpa någon av de nya konsolerna.

Jag är neutral än sålänge vilken som är bäst. Du gör klokt i att vänta. Båda har sina fördelar. Sen är det mycket enklare att sparka på den som ligger. Skriver du något om ms så blir du idiotförklarad av 10 användare, inte så kul kanske....

Dock kommer jag antagligen köpa xbox one. Har alltid ogillat Sonys kontroller... Sen väljer jag xbox live alla dagar i veckan mot PSN
Citera
2013-06-17, 16:43
Medlem
STAROs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av '[SIC
'|43938521]Det låter som en fördel, poäng till xbox.
Ställningen står nu 12-1 till PS4.

Ställningen? Herregud...

Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
"...but this data will not leave your Xbox One without your explicit permission."

De bekräftar alltså att de vill ha din personliga data. Ditt "explicit permission" kommer undangömmas i EULA.

Anledningen till att Xbox One inte är ett förstklassigt spionverktyg är för att Microsoft inte kan skapa produkter av den klassen. Det är likväl ett spionverktyg.

Ha ha ha.

Xbox One kostar 100 Euro mer och har inget mervärde. Microsoft har ett försumbart first party och spelen de skapar (eller köper exklusivitet för) är uteslutande för personer som över huvud taget inte uppskattar mediumet. Se: Halo, Gears, Forza, Dead Rising, Fable. "We want the Call Of Duty audience"
Ytliga spel med direkt belöning anpassade för ADD-barn på Ritalin.

För att man över huvud taget kan anse att Xbox är en bra konsolserie så måste man antingen vara ett ADD-barn på ritalin eller "korkad, ignorant och döv". Det är ingen åsikt, bara ett konstaterande.

För 5 år sedan satt du och skrev hur djävla mycket bättre Xbox 360 skulle vara. Du hade fel då, och om 5 år kommer du visas ha fel igen.

Du har ingen aning om hur detta kommer att fungera. Har du det får du gärna länka till dina källor. I övrigt kan bara konstateras att du med ditt dravlande och generaliserande lyckas diskvalificera dig ifrån diskussionen. Grattis!

Citat:
Ursprungligen postat av Atarn
Till alla er som funderar på en xbox one. Tänk på att ni inte köper spelen längre, utan ni hyr dem av Microsoft. Kommer ni kunna spela spelen dagen xbox one läggs ner och nästa konsol kommer? Den frågan är nämligen inte besvarad.

Vill du verkligen "köpa" något som du inte äger? Som MS i princip när de vill kan besluta att "nej nu går det inte att spela de här spelen längre för nu ska du köpa xbox two och den är inte bakåtkompatibel".

Vad menar du med "dagen xbox one läggs ner"?. Bara för att man slutar utveckla nya spel till en konsol slutar inte dom gamla att fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Efter att ha skummat igenom några av de 1600 inlägg som har gjorts i tråden. Har jag inte sett någon som har förespråkat xbox one.

Är det någon som gör det? Isf varför?

Kommer invänta recensioner innan jag bestämmer mig för att köpa någon av de nya konsolerna.

Problemet i denna diskussion är att PS4 förespråkare har en extremt nedsättande attityd gentemot MS i allmänhet och Xbox One i synnerhet. Det är trist att man inte kan vara lite mer nyanserad. Motsatsen är betydligt mer ovanlig, dvs att de som har bestämt sig för att köpa X1 klankar ner på PS4an.

Personligen kommer jag antagligen att äga bägge konsoler. Men min personliga favorit är X1 av dessa anledningar:
  • Jag attraheras mer utav MS exklusiva titlar
  • MS erbjuder en bättre online upplevelse
  • Digital distribution och lagring i molnet tilltalar mig
  • Jag hoppas utvecklare hittar på coola saker till Kinect nu när den är "på riktigt" och följer med varje såld X1

Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
Är det här verkligen något som folk upplever som problem? Eller är det en tankebana man kommit på för att rättfärdiga Microsofts policy i frågan?
Jag har spelat tv-spel i lite drygt 15 år och aldrig upplevt det som ett problem eller ens lite jobbigt. Sen har jag visserligen ett behov av att ha mina spel i ordning, så jag vet vart mina spel är.
Jag kan helt klart se fördelarna med det du nämner, men väger det över restriktionerna? Personligen, nej.

Saker behöver inte framstå som problem för att utvecklas. Vi hade ex inga problem med att lagerhålla våra cd-skivor men det hindrade oss inte att hoppa på mp3-tåget när vi insåg fördelarna med systemet.

Jag ser de miljömässiga fördelarna i att distribuera digitalt.
Jag ser de prismässiga fördelarna i att distribuera digitalt.
Jag ser fördelar i att hantera en spelkollektion digitalt (helt sjukt att behöva påpeka detta år 2013 )

Gällande restriktioner, vi har fortfarande inte fått något slutgiltligt besked utav MS huruvida vi kommer att kunna spela offline med skiv-spel. Vi vet att DRM checken görs på digitalt lagrade spel.
Citera
2013-06-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag har en PS3 med 320Gb HD och installerar fullspel från PSN+ och de ligger på runt 11-20 Gig stycket. Ett spel till PS3 är sällan 50Gb.

Är det mest multiplats eller ps3 exklusiva spel du har från psn+?
Multiplats tar ju för det mesta mindre utrymme eftersom dessa även har anpassats till xbox 360 dual layer dvd.
som exempel på exklusiva digital downloads som är väldigt stora
Install size är för det mesta dubbelt upp från download size pga komprimering

Killzone 3: 41.5 GB
Uncharted 3 GOTY: download size 43.5 GB, Installed size: 87 GB
The last of us: 26 GB
God of war origins: download size 19.5 GB
Resistance fall of man: ~18GB

Dessa spel är ju då current-gen och när ps4an och xbox one släpps kan vi kanske vänta oss att de flesta spel kommer att öka i storlek.
Senast redigerad av DrAg00nEn 2013-06-17 kl. 17:08.
Citera
2013-06-17, 17:13
Medlem
Ska bli kul att se vad det kmr för avslöjande från de båda konsollerna kommande halvår.
Kör stenhårt på xbox sen det kom,hade ps1 innan dess.
Nu är jag dock ganska neutral ställd till de båda även om ps4 just nu väger över lite.
Men hur mycket sämre har psn varit jämfört med live?
Har alltid varit nöjd med ms live funktion,men vet inget om psn, strular det mycket?
Sen undrar jag ifall ngn vet om det är någon större aktivitet på scrims etc på ps? Funderar nämligen på att gå all in på cod ghost och då vill jag definitivt inte sitta på fel konsol.
Tävlingar osv är ju grymt viktigt att det är likt på båda konsollerna annars tappar den ena fort mark( enl mig iaf ) då många online spelare mer och mer börjar ta det betydligt mer seriöst.
Citera
2013-06-17, 18:22
Medlem
[SIC]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Haha, jag diggar hur du försöker få din åsikt att vara "den rätta" genom att skriva sådär... Jo, det är din åsikt och inget konstaterande. Du betalar $100 mer för Kinecten, även om du inte tycker att det är ett bra sätt att spela så tycker 99% av alla barnfamiljer att det är kul(Även vi som har vänner tycker det är kul med party-spel).

Du verkar tro att Sony är dina vänner och att de bara vill sälja en konsol för att konsumenterna ska få ha det roligt. Så är det inte din ignoranta barnrumpa, Sony vill tjäna pengar - De är fega och vågar inte ta ett steg i någon riktning. PS4=PS3+, samma shit med ny hårdvara. "Ja, men det är det vi hardcore-gamers vill ha", ni står för 5% av marknaden om ens det - Vemfan bryr sig om er? Xbone är svarvad efter Amerikanska hem och som alla vet så svarvas europeiska hem efter USA.

Och angående priset så är det bara ett lanseringspris, priset kan sänkas när som. Och angående "Xbox är för barn som knaprar ritalin och har ADD" - Passar inte den beskrivningen bättre in på barn som köper en renodlad spelmaskin som du försöker få PS4 att framstå som? Xbox 360 är en mycket bättre spelkonsol än PS3, den var det då och den är det än idag.

Tidigare har du skrivit "Vem fan vill betala för att kunna spela online", nu säger du "Ja, men det är ju bra att kunna betala så att de kan förbättra systemet". Hycklare much?

Förövrigt är det ganska löjligt att sitta å tjäbbla om konsoler som knappt ens utvecklarna av spelen har fått lägga fingrarna på. Båda konsolerna kommer prestera liknande på multiplattformsspel och båda kommer antagligen se likadana ut på exklusiva titlar. Förhoppningsvis kommer MS släppa en framtida version utan Kinect som de kan sälja billigare.
Mjo 95% har "fel", du och övriga 5% har rätt
Bättre att betala mer för mindre för oss med fungerande TV och som inte vill stödja DRM utvecklingen där man måste be om lov för att använda "sin" produkt?
Att vara tagen förgiven som pirat är inte heller många som tilltalas av.

Dom har ju som dragplåster att du kan spela spel hemma med dina vänner, familj och tom främlingar om du vill - Wow! (Finstilta som gäller Netflix får vi se vart det landar vid release).

Att Sony nu kräver PSN+ för online däremot är ren BS men klart bättre än krav för offline också.
Citat:
Ursprungligen postat av STARO
Ställningen? Herregud...

Du har ingen aning om hur detta kommer att fungera. Har du det får du gärna länka till dina källor. I övrigt kan bara konstateras att du med ditt dravlande och generaliserande lyckas diskvalificera dig ifrån diskussionen. Grattis!

Vad menar du med "dagen xbox one läggs ner"?. Bara för att man slutar utveckla nya spel till en konsol slutar inte dom gamla att fungera.

Problemet i denna diskussion är att PS4 förespråkare har en extremt nedsättande attityd gentemot MS i allmänhet och Xbox One i synnerhet. Det är trist att man inte kan vara lite mer nyanserad. Motsatsen är betydligt mer ovanlig, dvs att de som har bestämt sig för att köpa X1 klankar ner på PS4an.

Personligen kommer jag antagligen att äga bägge konsoler. Men min personliga favorit är X1 av dessa anledningar:
  • Jag attraheras mer utav MS exklusiva titlar
  • MS erbjuder en bättre online upplevelse
  • Digital distribution och lagring i molnet tilltalar mig
  • Jag hoppas utvecklare hittar på coola saker till Kinect nu när den är "på riktigt" och följer med varje såld X1

Saker behöver inte framstå som problem för att utvecklas. Vi hade ex inga problem med att lagerhålla våra cd-skivor men det hindrade oss inte att hoppa på mp3-tåget när vi insåg fördelarna med systemet.

Jag ser de miljömässiga fördelarna i att distribuera digitalt.
Jag ser de prismässiga fördelarna i att distribuera digitalt.
Jag ser fördelar i att hantera en spelkollektion digitalt (helt sjukt att behöva påpeka detta år 2013 )

Gällande restriktioner, vi har fortfarande inte fått något slutgiltligt besked utav MS huruvida vi kommer att kunna spela offline med skiv-spel. Vi vet att DRM checken görs på digitalt lagrade spel.
Ja alltså det är ju ett talesätt.
PS4 har ganska många fördelar som går att jämföra raktav, det var inte meningen att sparka på den som ligger ner

Nu kastar du sten i glashus

Och någon pep om att springa runt med repiga skivor.
Jo är man fattig är det kanske bättre att kunna dela ett spel med restriktioner då inte alla 10 vänner +30 dagar har råd som 2st kan spela samtidigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kp1984
Ska bli kul att se vad det kmr för avslöjande från de båda konsollerna kommande halvår.
Kör stenhårt på xbox sen det kom,hade ps1 innan dess.
Nu är jag dock ganska neutral ställd till de båda även om ps4 just nu väger över lite.
Men hur mycket sämre har psn varit jämfört med live?
Har alltid varit nöjd med ms live funktion,men vet inget om psn, strular det mycket?
Sen undrar jag ifall ngn vet om det är någon större aktivitet på scrims etc på ps? Funderar nämligen på att gå all in på cod ghost och då vill jag definitivt inte sitta på fel konsol.
Tävlingar osv är ju grymt viktigt att det är likt på båda konsollerna annars tappar den ena fort mark( enl mig iaf ) då många online spelare mer och mer börjar ta det betydligt mer seriöst.
PSN har aldrig strulat för mig iaf men det är plågsamt segt och laggigt.
Något dom förhoppningsvis råder bot på i nästa.

Sen är jag nyfiken på UI:t på båda? XBMC var ju oslagbar gentemot XMB men dom verkar gjort om på båda..

Lägger den här sålänge...
Although be warned--it's all pretty much a load of rubbish either way. Hooray for marketing!
Senast redigerad av [SIC] 2013-06-17 kl. 18:59.
Citera
2013-06-17, 19:04
Medlem
Som många av er säkert har märkt så har jag postat i den här tråden tidigare och de flesta har säkert märkt att jag förespråkat ps4an i de flesta inlägg. Jag är dock ingen sony fanboy och vill heller inte få folk att tro det om mig. Edit: jag anser mig själv vara en game-fanboy.

Därför kommer jag att dra mig ur denna tråd tills vi vet mer om båda konsolerna.
I dagsläget anser jag att vi vet för lite om båda konsolernas fulla funktionalitet för att kunna säga att A är bättre än B. Och därför har jag valt att avvakta tills vi har mer fakta på bordet.

Sony har släppt väldigt lite information om ps4an förutom vad dom har kunnat "visa fingret" åt ms med medan MS har släppt kanske för mycket på en och samma gång och det har lett till väldigt mycket oklarhet i de flesta frågor om hur saker sist och slutligen kommer att fungera.

Jag kommer troligtvis att besöka tråden med jämna mellanrum och läsa vad ni skriver om dessa 2 next gen maskiner för att hålla mig uppdaterad på för- och nackdelarna. Men kommer inte att posta något i syfte att försvara någon av konsolerna.

Som det ser ut nu så verkar ps4an vara konsolen för mig om man tänker på de exklusiva spelen som kommit till ps3an och de som hittills visats. Men alla tycker och tänker vi olika. Spel är konst, och alla kan inte tycka om samma typ av konst/konstnär. Och om det visar sig att xbox one blir den som har mer spel som intresserar mig, så blir det säkert en x1. Dead Rising 3 är ett spel som jag för övrigt verkligen skulle vilja spela.

Nu är det upp till MS och Sony att få mig att bestämma mig om vilken konsol som kommer att hamna i min tv-hylla inom snar framtid. Att en för mig okänd person på ett forum anser A vara bättre än B säger mig ingenting.

Sist och slutligen vill jag även be om ursäkt om jag har fått någon att ta illa upp eller att någon har ansett att jag varit ett rövhål eller liknande. Det har aldrig varit min mening.
Senast redigerad av DrAg00nEn 2013-06-17 kl. 19:09.
Citera
2013-06-17, 19:10
Medlem
klos_s avatar
Citat:
'|43943779]Mjo 95% har "fel", du och övriga 5% har rätt
Bättre att betala mer för mindre för oss med fungerande TV och som inte vill stödja DRM utvecklingen där man måste be om lov för att använda "sin" produkt?

Dom har ju som dragplåster att du kan spela spel hemma med dina vänner, familj och tom främlingar om du vill - Wow! (Finstilta som gäller Netflix får vi se vart det landar vid release).

Att Sony nu kräver PSN+ för online däremot är ren BS men klart bättre än krav för offline också.

Jag tycker att och tror att båda konsolerna kommer bli väldigt bra på det de är ämnade för. Och visst finns det de som kommer att lida av MS korkade beslut. Men de flesta kommer ju faktiskt inte ens bli påverkade. De flesta(som mig) har 2-3 spel man lirar online, tex. CoD, Halo och Fifa, och sen några "singelplayerspel" så som Skyrim osv. Då har man spel för kanske 100-150GB och resten över till annat.

Och det inte några verkar förstå är att MS har satt sitt DRM för att hindra tillverkare att göra egna system, MS har inte sagt "Ni måst ta betalt för begagnade spel". Det är helt enkelt ett verktyg för "familjegruppen" och ens spelbibliotek, det är bla. därför de har 24h check up också. Dock tycker jag att de hade kunnat göra det lite snyggare och säga "Ni som är med i en familjegrupp på olika nätverk måste ha checkup var 24h", för det kan iaf. jag förstå att de behöver ha.

Förövrigt så har väl de 95 procenten rätt ur ett säljarperspektiv, om du säljer linjaler som är 20cm och din polare säljer linjaler som är 30cm så kommer du ju inte börja sälja 30cm linjaler bara för att några hardcore-mätare säger att 30cm är rätt och att de inte kan mäta sin FB-dase med en 20cm linjal. 95% nöjer sig med 20cm och genom att göra linjalerna kortare så kan du tillverkar 33% fler linjaler och tjäna mer.

Senast redigerad av klos_ 2013-06-17 kl. 19:13.
Citera
2013-06-17, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Har hört att man ska kunna spela med en polare samtidigt på sitt eget spel. Tror det var ett ms uttalande men kommer inte ihåg var jag såg det...
Att man bara kan vara med i en familj skiter jag i, jag samlar ihop 9 polare och har som regel att man måste skjuta till ett spel i månaden. Kommer inte bli svårt att hitta folk som nappar.... Man får ju väldigt mycket spel för pengarna om man är med i cirkeln . Man kan ju alltid spel sina egna spel och tröttnar man så får man låna lite på någon polare som inte är online. Visst du kan ju inte spela alla spel när du vill, men man får ju flexa lite

Känns det inte som att vi saknar en pusselbit någonstans?

Först gör Microsoft den mest låsta, begränsande och DRM-fyllda konsolen någonsin. Sedan går man ut och säger att upp till 10 extra personer spridda runt världen ska kunna spela från en såld kopia. Borde inte spelutgivare vara betydligt mer anti mot detta än begagnathandel? Den handeln sker ju ofta i affärer som även säljer nya spel och pengar från sålda spel går ofta till att köpa nya.

Jag misstänker att det kan finnas några restriktioner som de inte nämnt än.
Citera
2013-06-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam

Först gör Microsoft den mest låsta, begränsande och DRM-fyllda konsolen någonsin. Sedan går man ut och säger att upp till 10 extra personer spridda runt världen ska kunna spela från en såld kopia. Borde inte spelutgivare vara betydligt mer anti mot detta än begagnathandel? Den handeln sker ju ofta i affärer som även säljer nya spel och pengar från sålda spel går ofta till att köpa nya.

Man måste väl ha varit i vänner listan i minst 30 dagar för att få låna spel och bara en person kan spela ett spel åt gången? Har jag för mig dom sagt.
Citera
2013-06-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam

En åt gången, såklart, vill jag lägga lite tyngd på. Jag tror att de vill ha co-op i alla spel, så om din familje-polare gillar ditt spel slutar det med att polaren skaffar en egen kopia.
Citera
2013-06-17, 20:25
Medlem
Citat:
'|43943779]Mjo 95% har "fel", du och övriga 5% har rätt

Ja alltså det är ju ett talesätt.
PS4 har ganska många fördelar som går att jämföra raktav, det var inte meningen att sparka på den som ligger ner

Nu kastar du sten i glashus

Och någon pep om att springa runt med repiga skivor.
Jo är man fattig är det kanske bättre att kunna dela ett spel med restriktioner då inte alla 10 vänner +30 dagar har råd som 2st kan spela samtidigt?

PSN har aldrig strulat för mig iaf men det är plågsamt segt och laggigt.
Något dom förhoppningsvis råder bot på i nästa.

Sen är jag nyfiken på UI:t på båda? XBMC var ju oslagbar gentemot XMB men dom verkar gjort om på båda..

Lägger den här sålänge...
Although be warned--it's all pretty much a load of rubbish either way. Hooray for marketing!
Inte krånglat?men är plågsamt segt och laggigt? Hehe det är ett problem för mig iaf.
Hela online upplevelsen bygger ju på att det inte är just det.
Ja vi får hoppas de har ordnat upp det nu då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in