Microsoft försökte komma undan med sina kapitalistiska planer och nu försöker de på nytt komma undan med att vika sig mot spelvärldens demokratiska protester. Det värsta av allt är att folk sväljer det och nu faktiskt
vill köpa en Xbox One. Mitt förtroende för Microsoft är fullkomligt borta med vinden. Är det ingen annan som märker hur proprietära Microsoft är med sin hårdvara i One?
- Vill du byta upp din hårddisk till en bättre? Då får du köpa en överprisad specialanpassad sådan från Microsoft.
- Vill du koppla in ditt vanliga headset i handkontrollens audiouttag? Nope, bara om det är One-anpassat och därmed snordyrt.
- Men kan du koppla in ditt BlueTooth-headset då? Nä, One kör trådlöst via WiFi (av någon efterbliven anledning) så du får leta efter ett som är kompatibelt. Läs: Dyrt.
- Har strömkabeln gått sönder? Kan du inte bara plocka kabeln från någon gammal dator då? Nä, du måste köpa Microsofts specialkabel för hundratals kronor.
- Osv..
När jag köper en PS4 kan jag byta upp hårddisken till vilken snorbillig 1TB i rätt format som jag kan hitta. Jag kan köra mitt BlueTooth-headset utan problem, eller koppla in mina 3,5mm-hörlurar direkt i handkontrollen. Strömkabeln är, förhoppningsvis, en vanlig strömkabel som datorer brukar köra på (precis som med PS3).
När jag tecknar ett PS PLUS abonnemang får man typ 30 titlar
gratis, varav många AAA (som iFamous 2, Uncharted 3, Killzone etc), och därefter nya spel varje månad samt snuskigt bra rabatter och specialerbjudanden. Vad får man egentligen för Xbox Live Guld-medlemskap utöver möjligheten att spela online..?
Om man inte får stånd över vissa av de mediokra exklusiva titlar (såsom Ryse) som kommer till Xbox One så måste man vara född baklänges om man förnekar att PS4 är den överlägsna konsolen på varje jävla punkt.