2013-06-15, 18:01
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Hmm..

*Polisen ställer frågor om jaktintresse, iaf vinklas frågor så i karatekretsar. Det sprider sig som en löpeld. Frågorna verkar uppstyrda utifrån VB:s kontaktnät. Detta kallar jag blåslampa nr. 2 (kommer till det längre ner i texten)

* VB bytte klubb och tränade sedan en tid tillbaka i Luleå. Anledning oklar.
* I gamla klubben tränades hon av MB, som vissa påstår ha haft ett diffust förhållande med varandra. Andra har påstått att VB stalkade MB. I vanliga fall håller sig stalkaren kvar till varje pris, men inte i detta fallet. Kan det vara tvärtom?
* Hursomhelst har VB och AN:s dotter varit kompisar och vad jag läst mig till, varit vän på fb med hela familjen. Vänskapsrelationen gick i kras.
* VB ska också en gång ha retat AB för att han är homo- eller bisexuell. Det föll visst inte heller i god jord.
* AN (47 år) å sin sida deklarerar helt ogenerat sin agg och avsky när VB efterlyses på MPS:s sida på fb. Att "ungarna" blivit osams kan inte förklara kommentarerna. De är utav allvarligare karaktär.
"kanske INTE vid liv"

* I veckan spökade nsd.se till det för oss, när de gick ut med en artikel om en mystisk bil. Med på bild sågs KJ mellan en nyare Nissan, samt dito Caddy. Men vilken av dem? Ingen av just dem iaf. En trådnystares kompisar hade varit vid avspärrningarna i en pickup och för livligt gett sig därifrån. Dessa hade meddelat polisen, uppgav trådnystaren och det tror jag på. Blåslampa nr. 1.

* En minderåring vallades kring fyndplatserna, då hen uppgett sig ha sett bilar på platsen, bl a en vit skåpbil.

Och nu drar vi åt snaran!

* Bilden nsd lägger ut har inget med just de bilarna att göra, utan det är fabrikaten som ska få vissa att göra i brallan. Nissan pickup och vit Caddy ägs av en viss herre, här kallad MB, dock av andra årsmodeller. Detta är polisens trick att observera vissa, utan nsd:s vetskap, eller vår. Det är en hint från polisen. Nr. 1.

* Jaktfrågor mm hos karateutövare, jo, MB jagar och blev härförleden inbjuden att avsluta en väns hunds dagar. Han har också tillhört VB:s kontaktnät. Nr. 2.

* Familjen MB/AN är faktiskt de enda som har att vinna på att VB försvinner för gott. I detta får jag utesluta barnen till viss del, men ro i huset gällande de vuxna fanns inte så länge VB var i livet. Hon var en påminnelse av något oförlåtligt, något som växt till hatiska dimensioner. Outhärdligt för alla.

* Familjen MB/AN har alibi för kvällen 4 maj, men hur länge? Har vissa gett sig iväg senare? Kan det vara så att vissa dröjt så att körkortslösa AN gett sig iväg sent på natten för att leta, rund under fötterna?
Kan det vara den 47-åriga körkortslösa och alkoholpåverkade kvinna polisen tog på Kungsgatan i Boden? Letande efter MB, kanske t o m AB? Svartsjuka?

http://www.polisen.se/Norrbotten/Arkiv/Handelsearkiv/Norrbotten/Vecka-18/2013-05-05-0335-Rattfylleri-Boden/

Det går inte att vifta bort iaf. Motivbild: HAT.

Kanske bränner det någonstans..

Kan då utgå ifrån att KJ offras med planteringar, noga utstuderade av AB, fd vän med KJ.

Som du säger, de kanske var inne i stan men åkte senare. Brukar vara rätt vanligt att man först chillar hemma med en eller ett par fördrinkar och sen drar man vidare sådär vid 22-23 bläcket. Vem vet?
Citera
2013-06-15, 18:08
Medlem
Mouchinos avatar
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6867865

Står i Kuriren att Den mordmisstänkte 22-åringen håller fast vid sin berättelse.
Men hans förklaring till blodspåren som kopplas till honom är inte rimlig, anser åklagarna.
– Inte enligt min uppfattning, säger Ulrika Schönbeck.

Då har alltså KJ angett en förklaring till blodspåren men den förklaringen är alltså inte RIMLIG?
Hmm...Är det nån som har en teori om vad KJ:s version kan innehålla? För först sa han väl att han inte visste hur det hamnat där va?
Citera
2013-06-15, 18:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Nu påstår jag inte att det ÄR det men jag TROR att det är den som åsyftas och det behöver inte vara så att just den har nån inblandning i mordet på VB men däremot att det KAN finnas en sån drog i sällskapets omedelbara närhet. Vad vet vi vad som händer under deras lägereldar eller fester?

Ok - Nope, vi vet inte så mycket (om ens något?) om vad som finns att tillgå vid deras fester, men någon i tråden kanske vet ? Dock är jag tveksam till att mordet är drogrelaterat och beror på en snetändning. Jag tror att det var överlagt och rätt noga planerat och att de som utfört det här har en kvinnosyn som inte är av denna världen, samt att inte minst uppfattningen att asiatiska kvinnor ska lägga upp sig på kommando, när de blir erbjudna, och då kan att bli nobbad uppfattas som en skymf. Kanske blev KJ nobbad och gått och grunnat på hur han skulle ge igen. Det finns självklart flera alternativa scenarier men jag lutat åt att VB lurades hemifrån och hölls vid liv och inspärrad nånstans för att användas som måltavla i samband med att airsoft-spelen hade avslutats. Helt klädd i svart som en Viet Cong i 'Nam på sin tid. Värstascenariot blir i det perspektivet att VB jagades, infångades, torterades, våldtogs, mördades och slutligen styckades. Ruggig tanke egentligen men inte orealistisk, ibland känner ondskan inga gränser och "ibland" kan vara just vid det här tillfället.
Citera
2013-06-15, 18:10
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Vet inte hur man lägger till utan att omcitera.

Men det är polarens morsa som jag fått höra detta ifrån, hon säger att hon är inte helt säker på bilen dag men att det var ca 1 vecka innan fyndet gjordes och att det måste ha vart på helgen lördag el söndag därför att hon ropade på sin man (pappan) att komma ut i trädgården o han jobbar på veckorna o det här var på dagen. Så hon säger lördagen el söndagen en vecka innan fyndet gjordes.

Jag får detta till den 11e el 12e maj
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lördagen 11/5 kl 11:50 var det näst intill vindstilla i Luleå. Dagen därpå blåste det sydlig vind 4 m/s. Det stämmer dåligt med iakttagelsen.

Tack Quarrel för PM med information om vädertjänsten vars observation du skrev om.

När det gäller Akrobatens uppgifter om kadaverlukten (på någon arbetsfri dag, cirka en vecka innan fynden gjordes) är det värdefullt att granska fler väderobservationer över dygnen.

Vindhastighet och vindriktning kan ha flukturerat under dessa dagar, dels dom två dagarna som Akrobaten nämnde (11-12 maj) men även på den röda Kristi Himmelsfärdsdagen samt klämdagen den 10 maj. Pappan i huset kanske var hemma även någon av dessa dagar?

Enligt väderhistoriken på rl.se, vars databas baseras på väderobservationer från 40 svenska flygplatser, så redovisas uppmätt vind (temp):

Luleå flygplats (ca 4 mil från Boden), lördagen 11 maj
kl. 08:50: vindhastighet: 2 m/s, vindriktning: N (+4 grader)
kl. 10:50: vindhastighet: 2 m/s, vindriktning: NNV (+5 grader)
kl. 12:50: vindhastighet: 2 m/s, vindriktning: N (+6 grader)
kl. 13:50: vindhastighet: 2 m/s, vindriktning: SSO (+6 grader)
kl. 15:50: vindhastighet: 2 m/s, vindriktning: S (+6 grader)
kl. 17:50: vindhastighet: 2 m/s, vindriktning: SSV (+6 grader)

Luleå flygplats (ca 4 mil från Boden), söndagen 12 maj
kl. 08:50: vindhastighet: 2 m/s, vindriktning: V (+10 grader)
kl. 10:50: vindhastighet: 4 m/s, vindriktning: SO (+11 grader)
kl. 12:50: vindhastighet: 5 m/s, vindriktning: S (+10 grader)
kl. 15:50: vindhastighet: 6 m/s, vindriktning: SSO (+7 grader)
kl. 17:50: vindhastighet: 4 m/s, vindriktning: SO (+6 grader)

Kristi Himmelsfärd samt klämdagen

Luleå flygplats (ca 4 mil från Boden), torsdagen 9 maj (röd dag)
kl. 08:50: vindhastighet: 4 m/s, vindriktning: ONO (+4 grader)
kl. 10:50: vindhastighet: 5 m/s, vindriktning: ONO (+6 grader)
kl. 12:50: vindhastighet: 5 m/s, vindriktning: O (+7 grader)
kl. 13:50: vindhastighet: 5 m/s, vindriktning: O (+7 grader)
kl. 15:50: vindhastighet: 5 m/s, vindriktning: ONO (+5 grader)
kl. 17:50: vindhastighet: 5 m/s, vindriktning: ONO (+5 grader)

Luleå flygplats (ca 4 mil från Boden), fredagen 10 maj (klämdag)
kl. 08:50: vindhastighet: 4 m/s, vindriktning: ONO (+5 grader)
kl. 10:50: vindhastighet: 4 m/s, vindriktning: ONO (+5 grader)
kl. 12:50: vindhastighet: 5 m/s, vindriktning: ONO (+5 grader)
kl. 13:50: vindhastighet: 4 m/s, vindriktning: ONO (+5 grader)
kl. 15:50: vindhastighet: 5 m/s, vindriktning: ONO (+4 grader)
kl. 17:50: vindhastighet: 4 m/s, vindriktning: ONO (+4 grader)

Kikar man på Quarrels Google-karta så förefaller det inte otänkbart att lukt från fyndplatserna (Gammelängsberget/Mjösjöberget) med t ex ONO-vind skulle kunna uppfattas i Erikslund?

Om nu dom här personerna kan tänkas ha varit ute i trådgården under Kristi Himmelsfärd samt klämdagen? Det är ju en dryg vecka före det första fyndet.

(Å andra sidan kanske kroppsdelarna/kroppen har förvarats på någon annan plats än fyndplatserna? Och att en vindriktning som är mer sydlig förde med sig liklukten?)

Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Luleå ja, men hur var det i Boden?
Och ja det är stor skillnad på vädret i dessa städer
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
det är STOR skillnad på vinden i Boden resp. Luleå
Citat:
Vindstyrka i Boden 11 maj 2 ms, 12 maj 4 ms. Har dock inte lyckats pejla riktningen som är av stor betydelse.

Ja, det kan man föreställa sig. Norra Boden samt skogarna norr om, bör väl ligga högre ovanför havsytan än vad Luleå flygplats gör. Kan det vara 80-100 meter i höjdskillnad? Det kanske kan blåsa mer där ibland?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
11/5: 2 m/s:
http://www.klart.se/väder-boden.html?v=historik
(fyll i önskat datum, eller period)

Tack letsdoit för länk till väderuppgifter från Boden. På Klart.se kallas historiken för "prognoshistorik". Tolkar jag det ordagrant så förefaller det handla om att visa en historik över tjänstens prognoser, till skillnad från historik med faktiska väderobservationer. Har försökt hitta mer information på sidan, men inte lyckats, letar kanske för dåligt?
Bortsett från detta så verkar man inte kunna få fram olika tidpunkter per dygn, utan tjänsten presenterar ett slags medelvärde. Inte heller anges vindriktning. (eller har jag missat något?) Vindhastighet men även vindriktning kan som sagt var fluktuera under dygnet.

Ingen av tjänsterna klart.se eller rl.se visar väl därför egentligen särskilt noga hur vindförhållandena kunde vara i Erikslund i norra Boden? rl.se mäter noga, men mäter 4 mil österut. Klart.se mäter inte vindriktningen samt anger ett medelvärde per dygn (?).

Vindhastigheten kan skilja sig flera sekundmeter om man så bara förflyttar sig en eller ett par kilometer, samt skiljer sig över dygnet.

Men något slags hum kanske man ändå får, särskilt om man tittar på bägge vädertjänsterna.

En annan sak: Även om det inte blåser mycket tror jag att lukt kan spridas, under vissa omständigheter kanske till och med mer vid svagare vind än tvärtom? Blåser det kraftigt sprids också odörer ut, blåser det endast en svag vind så kan man, om man befinner sig i vindfånget, kanske känna mer? Bara en spekulation.
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-06-15 kl. 18:57. Anledning: temp
Citera
2013-06-15, 18:15
Medlem
Cyborg_ses avatar
Varför är det ett hopp på Polisens händelsesida över Norrbotten mellan 2013-06-08 18:19 och
2013-04-19 18:32 ?

Ahh, never mind...
Senast redigerad av Cyborg_se 2013-06-15 kl. 18:26.
Citera
2013-06-15, 18:20
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulleiii
Förstår inte hur ni får in jaktstuga i det? Varför skulle dom stycka och transportera tillbaka kroppen då?
Om dom frågar om jakt så rör det sig mest troligt från hur det var styckat.

Kanske för att peka ut KJ som GM. Om så..hur ska han kunna bryta ihop och erkänna? Han har ju ingen aning och förmodligen ett skröpligt alibi för tiden. Jag tror inte jag har några alibin, mer än jobbtiderna sista året, men så har jag ju inte begått några grövre kriminella handlingar heller. Så varför alibi?
Citera
2013-06-15, 18:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Enligt http://opensignal.com/ finns det ingen telemast vid Sävastklinten.
Det beror på att det numera inte finns några fullständiga uppgifter om basstationernas placeringar (tid.sändarkartor blev fr o m 5 jan 2010 helt otillgängliga). Operatörerna behöver inte längre löpande rapportera in sina stationer till PTS. – Sävastklinten har f.ö. sedan november 2006 tillhört Bodens kommun mot att försvaret fått behålla en byggnad på gamla Ing3.
https://www.flashback.org/sp43829502
http://img600.imageshack.us/img600/3213/masterjy.jpg
Citat:
Varför skulle polismannen säga Åberget när han menar Sävastklinten?
Nej, han menar Åberget eftersom signalerna 18:40 kunde spåras till ett större friluftsområde i Sävast genom en av Sävastklintens master, och då närmare bestämt till Åberget inkl. det gamla fortet där sökningarna initialt också ägde rum. - Den norra toppen av Åberget är enligt FUP-12:s terrängkarta med åtföljande anvisningar 85 meter:
https://www.flashback.org/sp43687495
Citera
2013-06-15, 18:30
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Varför är det ett hopp på Polisens händelsesida över Norrbotten mellan 2013-06-08 18:19 och
2013-04-19 18:32 ?

Ahh, never mind...

Jag hade ett jädra bestyr att hitta det jag visste hade funnits där. Någon har duktigt raderat, för att bättra på statistiken.
Citera
2013-06-15, 18:34
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Kanske för att peka ut KJ som GM. Om så..hur ska han kunna bryta ihop och erkänna? Han har ju ingen aning och förmodligen ett skröpligt alibi för tiden. Jag tror inte jag har några alibin, mer än jobbtiderna sista året, men så har jag ju inte begått några grövre kriminella handlingar heller. Så varför alibi?

Kanske GM stötte på VB och erbjöd henne skjuts sista biten hem efter hon lämnat KJ:s lght eller helt sonika kollat in henne hela tiden.. GM kanske visste att KJ spelade Airsoft i det området och hen visste att KJ skulle bli den som först fick polisens ögon på sig då han haft en nära relation till VB. GM visste att hon var hos KJ och sin bästa möjlighet kom då hon lämnade KJ:s bostad. Undrar också ang jägare när de fällt ett byte, styckar de djuret där på plats då?
Citera
2013-06-15, 18:36
Medlem
Mouchinos avatar
Jägare styckar väl bytet direkt på plats där de fällt det?
Citera
2013-06-15, 18:38
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaangieee
Det vanligaste är att man "tar ur" älgen på skottplatsen i skogen. Det äts snabbt upp av fåglar och rovdjur. Det som blir över efter styckning dumpas på en räv/rovdjursåtel alternativt i en grävd grop som man sen fyller över med jord. Älgskallar med större horn kokas ofta och monteras på väggen och underbenen med klövar ges ofta till jakthundarna. Känns OT, vad skulle det ha med detta mord att göra?

Men inte alls OT. OM VB styckats av någon med järgarvana, kanske den personen dumpat händer etc på en plats med massa andra rester från djur! Svårt att urskilja händer bland massa andra ben och köttrester. Som jägare kanske man vet vart man kan få sådana delar att "smälta in". Det var det jag tänkte på. Det var bara en tanke, men jag tror att han grävt ner dem.
Citera
2013-06-15, 18:40
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Spaden lånades av KJ under "Fallen Angel"-spelet 11 maj och lämnades inte tillbaka som det var tänkt, typ samma dag. Ägaren (commander?) polisanmälde t o m detta.

Men det var ju 18/5 kl 00.06 som de efterlyste spade+K*bba. Du menar att de väntat en vecka med att fråga efter dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in