2013-06-13, 19:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Helt korrekt. På sätt och vis kan man säga att det politiska Sverige bara väntar på att antingen S eller M ska säga:

"Vi tänker göra upp med SD om invandringen. Vi vill bryta det här politiska dödläget som är så destruktivt för Sverige. Invandringen är orimligt stor och SD har visat att det finns ett stort folkligt motstånd mot den nuvarande politiken. Vi kommer i fortsättningen att behandla SD som ett parti bland alla andra och göra upp med dem i alla de frågor där vi kan komma överens."

Det första av de stora partierna som gör det kommer att vinna nästa val. Deras väljare kommer att jubla.

Klart som korvspad. Börjar S kommer M med bättre bud.. Alla skall repatrieras... AB kommer få mycket att skriva om.
Citera
2013-06-13, 19:54
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Löfven:
"-Vi ska ha starkast möjliga regering, och vi ska se till att Sverigedemokraterna inte ska ha det inflytandet som de har."

Låter inte direkt som ett närmande till SD.

Det här handlar primärt inte om SD, det handlar om Kejsar Neros förestående undergång.

Dock gick en aggressiv anti-SD-linje just på pumpen under ganska förnedrande former för Nero och medias stjärtgossar.

Att Löfven kommer uttala sig negativt eller avvisande om SD är givet. Det lär han göra om KD också... om ni förstår vad jag menar. Allt är lögn och sanning och möjligt och omöjligt fram till valnatten. Då börjar den faktiska verkligheten, och allt är nere på ruta 0 utom valresultatet. Många väljare och politiska analytiker (t o m professionella sådana) tenderar att glömma detta, och Nero tycks ha glömt det han med. Löfven vet däremot att allt innan valet bara är teater, och han undanbad sig Kejsar Neros ovanligt sjuka förslag till föreställning.
Citera
2013-06-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det här handlar primärt inte om SD, det handlar om Kejsar Neros förestående undergång.

Dock gick en aggressiv anti-SD-linje just på pumpen under ganska förnedrande former för Nero och medias stjärtgossar.

Att Löfven kommer uttala sig negativt eller avvisande om SD är givet. Det lär han göra om KD också... om ni förstår vad jag menar. Allt är lögn och sanning och möjligt och omöjligt fram till valnatten. Då börjar den faktiska verkligheten, och allt är nere på ruta 0 utom valresultatet. Många väljare och politiska analytiker (t o m professionella sådana) tenderar att glömma detta, och Nero tycks ha glömt det han med. Löfven vet däremot att allt innan valet bara är teater, och han undanbad sig Kejsar Neros ovanligt sjuka förslag till föreställning.
Det kommer köras på i vanlig ordning efter valet oavsett om sossar vinner, den som tror något annat är milt sagt naiv. Media kommer inte ändras.
Citera
2013-06-13, 20:22
Medlem
Grävulens avatar
Citat:

Det var faktiskt roande att se hur journalisten skruvade på sig och grimaserade som en besatt när han letade efter ord för hur han skulle få Löfven att säga att han hatar SD och dess väljare.

De är ju sjuka på riktigt de där.
Citera
2013-06-13, 20:22
Medlem
Citat:

Löfven sa tre gånger att han tänkte återkomma till regeringsfrågan innan valet. Det är alltså fullt möjligt att han kommer binda sig stenhårt till ett avvisande av SD, precis som M. Att han inte vill det själv betraktar jag som självklart men han kan tvingas till det av sina närmsta.

Vad jag tror Löfven vill säga i regeringsfrågan, och som han delvis var inne på idag är ungefär:

"Sverige är en demokrati och det är väljarna som ytterst bestämmer regering. Vi vill inte ha med Sverigedemokraterna att göra men samtidigt så måste Sverige ha en regering. Socialdemokraterna kommer att vara en konstruktiv kraft oavsett valutslag, och vi kommer främst att arbeta för en blocköverskridande regering om vi inte kan åstadkomma ett stabilt regeringsunderlag på egen hand. Men Sverige måste ha en regering och då kan det krävas att vi tänker i nya banor."

Vad jag däremot tror att han kommer att tvingas av sitt parti att säga är:

"Socialdemokraterna kommer aldrig att regera med SD. Vi kommer att söka breda uppgörelser med samtliga partier utom SD för att åstadkomma en stabil regering för Sverige i ett oklart parlamentariskt läge."
Citera
2013-06-13, 20:25
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
S & LO vill ju reglera arbetskraftsinvandringen något som MP varit med om att initiera, hur ska det gå utan SD undrar man.
Brasklappen här är talet om att vänta och se vad väljarna vill , ett SD på runt 15% kanske är en tillräckligt tydlig signal och en öppning mot att det är realpolitik och inte ett taktiserande som gäller framgent.
Vi ska inte glömma att bakom SD är det väldigt många "small" people , LO anslutna som man bara inte kan köra över hur som helst.
Att säga som han gör i dag grundar sig på dagens väljarunderlag inte morgondagens , politik är som vi vet ett väldigt tänjbart spel.

Visst, men även om man inte samarbetar med SD så vet Lövfén att Sd kommer att rösta som S i frågan om arbetskraftsinvandring.

Sd befinner sig i samma position som V under 70-talet. Inga ville samarbeta med dem, men man visste att de ändå röstade med S i nästan samtliga frågor.

Får Sd runt 15 procent kommer inget av blocken att få majoritet. Tror att samtliga inom sjuklövern är oroliga för det scenariot. 15 procent innebär lite mer än var femte vuxen svensk man. Svårt att ignorera detta.

Sedan tjatas det så mycket inom sjuklövern om att ingen ska samarbeta med SD. Jaha, och! Det kan faktiskt vara ömsesidigt. Åkesson har vid flera intervjuer sagt att han har inga ambitioner om att kunna få samarbeta med något av partierna. Deras företrädare måste bytas ut. Först då kan en dialog påbörjas. Man ska se det hela långsiktigt. Det stora valet är 2018.
Citera
2013-06-13, 21:25
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Motståndet mot det anonyma kom ju starkt i och med näthatsdebatten. Det är viktigt för PK-sidan attt debatterna är korta och rubrikbaserade. Långt efteråt kröp det ju fram att större andel män än kvinnor utsattes för näthat och att näthatarna inte alls bara var vita män utan påfallande ofta invandrare.

PK-gänget har problem. De vill att människor ska träda fram men fakta ska hållas gömd. Det är stört omöjligt för en PK-it att vinna en faktabaserad diskussion om ex ensamkommande.

Drömmen för en PK-it är att diskutera offentligt men utan fakta.

Nästa attack från PK-sidan blir nog mot fakta som då kommer att benämnas hatfakta.

Det jag har som en vag magkänsla är att kulturmarxisterna på olika sätt mer metodiskt nu arbetar med hjälp av lagen om hets mot folkgrupp för att på så sätt snäva in vad som är okej att säga i det offentliga samtalet. Kom ihåg att kontroll över språket och därmed också kontroll över tanken är den arbetsmetod kulturmarxisterna tror på mer än något annat.

Nyligen har vi bland annat sett anmälningar och domar mot bland annat webbplatserna Realisten och Nordfront. Min känsla är att tolkningen av vad som är missaktning allteftersom snävas in, och det är just det som jag tror är en medveten strategi.

Lagen om hets mot folkgrupp är väldigt luddigt formulerad vad just gäller termen missaktning, och jag anser att det är fullt möjligt att det kan dras så långt att objektiv invandringskritik kan bli förbjudet. Vi är tack och lov inte där ännu, det behövs något eller några år ytterligare med olika typer av "massage" med fällande domar och propaganda för att denna väldigt snäva tolkning ska kunna normaliseras i svenskarnas medvetande.

Hur blir objektiv invandringskritik missaktning kanske någon undrar? Jag ser denna resonemangskedja:

Kritik mot att invandring är för stor eller av fel sort är ett uttryck för åsikter om att invandrare "inte passar in" eller "är kostsamma" vilket i sin tur är ett kollektivt skuldbeläggande med avseende på härkomst eller etnicitet. Alltså missaktning enligt lagen om hets mot folkgrupp.
Citera
2013-06-13, 21:42
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Visst, men även om man inte samarbetar med SD så vet Lövfén att Sd kommer att rösta som S i frågan om arbetskraftsinvandring.

Sd befinner sig i samma position som V under 70-talet. Inga ville samarbeta med dem, men man visste att de ändå röstade med S i nästan samtliga frågor.

Får Sd runt 15 procent kommer inget av blocken att få majoritet. Tror att samtliga inom sjuklövern är oroliga för det scenariot. 15 procent innebär lite mer än var femte vuxen svensk man. Svårt att ignorera detta.

Sedan tjatas det så mycket inom sjuklövern om att ingen ska samarbeta med SD. Jaha, och! Det kan faktiskt vara ömsesidigt. Åkesson har vid flera intervjuer sagt att han har inga ambitioner om att kunna få samarbeta med något av partierna. Deras företrädare måste bytas ut. Först då kan en dialog påbörjas. Man ska se det hela långsiktigt. Det stora valet är 2018.

Vi ska inte glömma att Ingvar Carlsson i nutid drog i invandringsbromsen , så helt främmande är nog inte S inför den tanken om det kan hänvisas till effekter på välfärdssystemet och dom sämst ställda (vilket redan är ett faktum)
Historien är på sätt och vis på väg att upprepa sig ,nu med utanförskapsområden och arbetslöshet , då med fattigdom och utnyttjande , kanske S åter kan få livsluft genom skapandet av den nya underklassen och finna sitt berättigande.
Men det är då fan att det ska behöva ske, människan är en idiot!
Citera
2013-06-13, 22:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Det jag har som en vag magkänsla är att kulturmarxisterna på olika sätt mer metodiskt nu arbetar med hjälp av lagen om hets mot folkgrupp för att på så sätt snäva in vad som är okej att säga i det offentliga samtalet. Kom ihåg att kontroll över språket och därmed också kontroll över tanken är den arbetsmetod kulturmarxisterna tror på mer än något annat.

Nyligen har vi bland annat sett anmälningar och domar mot bland annat webbplatserna Realisten och Nordfront. Min känsla är att tolkningen av vad som är missaktning allteftersom snävas in, och det är just det som jag tror är en medveten strategi.

Lagen om hets mot folkgrupp är väldigt luddigt formulerad vad just gäller termen missaktning, och jag anser att det är fullt möjligt att det kan dras så långt att objektiv invandringskritik kan bli förbjudet. Vi är tack och lov inte där ännu, det behövs något eller några år ytterligare med olika typer av "massage" med fällande domar och propaganda för att denna väldigt snäva tolkning ska kunna normaliseras i svenskarnas medvetande.

Hur blir objektiv invandringskritik missaktning kanske någon undrar? Jag ser denna resonemangskedja:

Kritik mot att invandring är för stor eller av fel sort är ett uttryck för åsikter om att invandrare "inte passar in" eller "är kostsamma" vilket i sin tur är ett kollektivt skuldbeläggande med avseende på härkomst eller etnicitet. Alltså missaktning enligt lagen om hets mot folkgrupp.

Citat:
Ett av märkena, med texten ”Varning för mångkultur”, kan dock antas innefatta hets mot folkgrupp och betraktas som brottsligt.

Men eftersom märket enligt JK är tryckt långt tillbaka i tiden är brottet troligen preskriberat.

”Det skulle knappast vara möjligt att motbevisa en eventuell preskriptionsinvändning” skriver JK som därför inte låter inleda någon förundersökning i det här fallet heller. (min fetstil)

http://www.barometern.se/nyheter/mon...83614902%29.gm
Citera
2013-06-13, 22:41
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

"Varning för mångkultur" kan alltså utgöra hets mot folkgrupp. Undrar vilken folkgrupp det rör sig om.
Citera
2013-06-13, 22:54
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

Om det inte vore en så läskig utveckling, så skulle man ju kunna skratta åt hur lagvrängarna syr och tråcklar i sina domskäl.

"Negerpappa stoppade sitt barn i tvättmaskinen".
Citat:
Tingsrätten menar att ordet neger i sig inte utgör hets mot folkgrupp, men att rubriken har till syfte att visa "missaktning för gruppen färgade personer från Afrika". Tingsrätten skriver:
"Enligt tingsrätten är ordet "neger" i sig varken förklenade eller ett uttryck för missaktning. I den nu aktuella artikeln beskrivs dock en händelse där en pappa, som det verkar enbart på grund av oförstånd, obetänksamhet eller ren dumhet, utsätter sitt barn för en allvarlig fara. Att i sådant fall som Nordfront gjort vid återgivandet av artikel speciellt peka ut den oförståndige, obetänksamma och eller/dumme pappan som "negerpappa" innebär enligt tingsrätten att artikel efter utpekandet uttrycker sådan missaktning för gruppen färgade personer från Afrika som i brottsbalken är straffbelagt som hets mot folkgrupp."

"Det har enligt tingsrätten inte funnits något i en rättsstat godtagbart skäl för att i den aktuella artikelrubriken och artikeln byta ut ordet "pappa" mot "negerpappa" vilket byte medfört att artikeln efter bytet uttrycker sådan missaktning för gruppen färgade personer från Afrika som omfattas av bestämmelsen i 16 kap 8 § brottsbalken."
[ http://www.flashback.se/artikel/3727...-mot-folkgrupp ]

Sedan har det väl länge haft betydelse vem som visar missaktning:
"Jag tror inte jag är ensam om att må dåligt när jag läser om hur svenska tjejer har våldtagits av invandrarhorder".

Fast det kan ju tänkas att man kommer att bli mer nitisk även mot andra än nazister och "nazister".

Vad gäller "Varning för mångkultur", så var det nog klistermärket som helhet som JK bedömde. JK måste fördomsfullt nog ha ansett att siluetterna av de två beväpnade personerna föreställde två blodtörstiga (och svartmuskiga) araber/afghaner/etc.
https://www.realisten.se/2011/11/23/...-en-folkgrupp/
Senast redigerad av Autochthon 2013-06-13 kl. 23:00.
Citera
2013-06-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Vad i själva? Vilken folkgrupp är det som det hetsas mot i begreppet mångkultur? Det är inte ens mot något ospecificerat som "invandrare", utan mot ett samhällsfenomen som bevisligen är allt annat än ofarligt. Det är väl dags för en Flashback-attack - Skojiga bilder som lämpligen förses med varningstext mot mångkultur.

Ytterst allvarligt hur man försöker förskjuta begreppens innebörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in