2013-06-12, 00:16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
'Även om prism säkert finns"
Exakt så formulerar sig lögnare som tror att de är smartare än andra och försöker att blanda ihop korten.Av någon anledning försöker du förringa och försvara den gigantiska avlyssningen av hederliga människor.

Nej, det gör jag inte. Jag tvivlar dock på att avlyssningen är fullt utbyggd och så total som powerpoint-presentationerna ger intryck av.

Hur kommer det sig att inte bara alla CEO-s för de stora företagen förnekar kännedom om systemet, det är även obekant bland alla tusentals tekniker som borda ha svårt att undvika att lägga märke till det?

[ edit: jag syftar här specifikt på informationen om att PRISM skulle hämta data direkt från servrarna hos Microsoft, Google, Facebook m.fl inalles 9 stora aktörer inom sociala media, där de samlar på sig i princip all metadata. ]
Senast redigerad av BaalZeBub 2013-06-12 kl. 00:57.
Citera
2013-06-12, 00:30
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Så när de ser varje männika som en potentiell galning och internet så farligt så att varje användare måste övervakas, så kvalar de in som "enemies of internet" solklart !

Det kan man ju tycka ja, men listans fokus den här gången var som sagt på censur och inte övervakning, plus att USA skulle få det svårt att tillskansa sig en topplacering på den där listan med tanke på vad de som toppar listan just nu sysslar med.

Hur som helst så betyder ju inte det automatiskt att vad NSA & co sysslar med är något hedervärt, men perspektiven blir aningen snedvridna om man gör tummen upp för länder som Ryssland och Kina i en diskussion om medborgares integritet och friheter.
Citera
2013-06-12, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Även om PRISM säkert finns, så finns det all anledning att tvivla att det skulle vara ett fullt utbyggt system av den form som antyds. Tekniken, bandbredden, investeringarna, apparaturen... antydan att det skulle vara en avlyssning av alla data, eller iallafall alla metadata, är helt orealistisk. Det är jobbigt nog för Google, Facebook m.fl att upprätthålla sin enorma trafik.

Tyvärr hade man kunnat hoppas att det var orealistiskt, jag trodde att det låg rätt långt fram i tiden, tio tjugo år, men det har tydligen redan funnits ett tag, enligt denna artikeln som tidigare länkats, innehåller en hel del bra information.
http://www.wired.com/threatlevel/2012/03/ff_nsadatacenter/all/

Och vad jag förstår av texten så sparar dom allt. Allt. Detta också. Allt.
Citera
2013-06-12, 01:08
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Hur kommer det sig att inte bara alla CEO-s för de stora företagen förnekar kännedom om systemet, det är även obekant bland alla tusentals tekniker som borda ha svårt att undvika att lägga märke till det?

Hur i hela friden kan du tro att de skulle ERKÄNNA det? I vilket scenario skulle de gå ut och säga "ja, oj, ni kom på oss, fan också"?

Och "tusentals tekniker"... det räcker med att sätta upp en "utvecklardatabas" (det är alltså vad man kallar den internt) som replikerar relevanta data från en huvuddatabas, och som i sin tur replikerar mot en NSA-kontrollerad databas. Det räcker i princip med att en NSA-avlönad halvhög tekniker är inblandad (även om det är helt säkert att högre folk är inblandade).
Citera
2013-06-12, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
text

Du öppnar upp för en offtopicdebatt i ett ämne som redan samlat tonvis med inlägg här på flashback. Om det är svar på dina frågor du söker, så hittade jag efter kort sökning, följande, som torde vara relevant

https://www.flashback.org/sok/f:288+&+tv4
Senast redigerad av kalle2525 2013-06-12 kl. 01:48.
Citera
2013-06-12, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Det är inte frågan om att sluta använda mobil eller dator MEN däremot sluta använda sådant som USA övervakar. Tycker faktiskt lite synd om amerikansk IT industri just nu. Tror inte folk byter sådär enkelt men en sakta ström av människor som slutar använda Gmail osv blir det nog.

Men om vi funderar lite, vad händer om folk slutar använda Gmail och kör något Smail istället (Typ Sverige mail). Hur mycket business och pengar finns det i att skapa en Smail? Vart skall de servrarna stå för att vara säkra ifrån NSA insyn?

Men det är ju skillnad mellan privat person och företag. Tror nog att för företag blir det en markant ökad misstänksamhet gentemot amerikanska produkter. Industrispionage är big business och det är här framtidens krig utspelar sig. Just för företag är det otroligt viktigt att man inte använder något som NSA kan övervaka.

Tänk er Airbus vs Boeing Tänk om NSA länge kunnat läsa allt som Airbus ledning tagit beslut om under en längre tid

Att vissa NSA personer lätt går att köpa av den privata amerikanska industrin (Boeing) tar jag för givet.

Det skulle inte förvåna mig om vi fick höra om ett Airbus koncern beslut inom kort som säger att Gmail är förbjudet att använda. Vad händer sen? Nästa beslut som tas?

Och dom övervakar garanterat så mycket att vill du endå använda en dator så kan du endast sitta och spela spel utan att vara uppkopplad på nätet. Men ja, de kan säkert övervaka dig iaf.
Citera
2013-06-12, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Och dom övervakar garanterat så mycket att vill du endå använda en dator så kan du endast sitta och spela spel utan att vara uppkopplad på nätet. Men ja, de kan säkert övervaka dig iaf.

Nehej du. Inte om jag sitter på min laptop och sköter enbart Svenska göromål. T ex in på försäkringkassan, kollar skowebben och sedan går in på banken och läser min arbetsmail (som ligger lokalt på en server inom Sverige säger vi) och INTE loggar in på vare sig facebook eller Google konto DÅ har de ingen aning om vad jag gör. En google toolbar får jag givetvis inte ha i min webbläsare. Dessutom måste jag använda firefox webbläsaren.

MEN
De vet exakt vilka youtubeklipp jag gillar, de vet vad jag googlar efter, de kan läsa all min privata epost (Gmail). De vet exakt vilka vänner jag har (Facebook) och vilka arbetskamrater jag har (Linkedin)

.... det är liiiiiite för magstarkt för att vara ok

Observera att en främmande statsmakt vet detta om mig Att enskilda företag känner till vissa delar om mig är en annan femma som inte alls är lika allvarlig.

Kan inte på långa vägar tänka mig att facebook, gmail och youtube någonsin kommer att bli populära i Ryssland, Kina, Indien, Pakistan m m för nu vet de vad det här handlar om. Det är inte oskyldiga duktiga Google längre

Man kan i princip säga att Google, facebook, linkedin och Microsoft har nått peak i dessa länder. deras befolkningar och regeringar kommer att göra allt för att de inte skall få en millimeter till i marknadsandelar. I Europa tar det nog en längre stund innan vi fattar ordentligt vad vi ställt till med.

NSA är är ju för helvete ett "9/11" för dessa företag när det gäller världsmarknaden
Senast redigerad av FulAgent007 2013-06-12 kl. 03:03.
Citera
2013-06-12, 03:26
Medlem
Citat:
Nehej du. Inte om jag sitter på min laptop och sköter enbart Svenska göromål. T ex in på försäkringkassan, kollar skowebben och sedan går in på banken och läser min arbetsmail (som ligger lokalt på en server inom Sverige säger vi) och INTE loggar in på vare sig facebook eller Google konto DÅ har de ingen aning om vad jag gör. En google toolbar får jag givetvis inte ha i min webbläsare. Dessutom måste jag använda firefox webbläsaren.

MEN
De vet exakt vilka youtubeklipp jag gillar, de vet vad jag googlar efter, de kan läsa all min privata epost (Gmail). De vet exakt vilka vänner jag har (Facebook) och vilka arbetskamrater jag har (Linkedin)

.... det är liiiiiite för magstarkt för att vara ok

Observera att en främmande statsmakt vet detta om mig Att enskilda företag känner till vissa delar om mig är en annan femma som inte alls är lika allvarlig.

Kan inte på långa vägar tänka mig att facebook, gmail och youtube någonsin kommer att bli populära i Ryssland, Kina, Indien, Pakistan m m för nu vet de vad det här handlar om. Det är inte oskyldiga duktiga Google längre

Man kan i princip säga att Google, facebook, linkedin och Microsoft har nått peak i dessa länder. deras befolkningar och regeringar kommer att göra allt för att de inte skall få en millimeter till i marknadsandelar. I Europa tar det nog en längre stund innan vi fattar ordentligt vad vi ställt till med.

NSA är är ju för helvete ett "9/11" för dessa företag när det gäller världsmarknaden

Tror du det? Nja, jag som följt denna tråd från start vet att den först tog fart då aftonbladet tillsammans med annan mainstream-media blåste upp nyheten på förstasidan, frustrationen i denna tråd innan var betydande vad gäller att den var så liten och inaktiv. När mainstream-media slutar skriva om det så kommer trådar likt dessa att minska i aktivitet. Flashback nyhetsflöde följer i mångt och mycket mainstream-medias. Skrivs det mycket om nordkorea så diskuteras mycket om nordkorea här osv. Nu skrivs det knappt om Irak tex i mainstream-media vilket medför att det skrivs lite om det här på fb. Mainstream-media styr fortfarande var folk tänker på och diskuterar generellt sett så detta blåser nog över, precis som Fra, Ipred och nu är en del av folks vardag och knappt diskuteras på fikaborden på olika arbetsplatser längre, innan denna nyhet kom framförallt. Folks bekvämlighet är större än deras integritetskänsla i Sverige i nuläget. Tyvärr.
Citera
2013-06-12, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrjs
Tror du det? Nja, jag som följt denna tråd från start vet att den först tog fart då aftonbladet tillsammans med annan mainstream-media blåste upp nyheten på förstasidan, frustrationen i denna tråd innan var betydande vad gäller att den var så liten och inaktiv. När mainstream-media slutar skriva om det så kommer trådar likt dessa att minska i aktivitet. Flashback nyhetsflöde följer i mångt och mycket mainstream-medias. Skrivs det mycket om nordkorea så diskuteras mycket om nordkorea här osv. Nu skrivs det knappt om Irak tex i mainstream-media vilket medför att det skrivs lite om det här på fb. Mainstream-media styr fortfarande var folk tänker på och diskuterar generellt sett så detta blåser nog över, precis som Fra, Ipred och nu är en del av folks vardag och knappt diskuteras på fikaborden på olika arbetsplatser längre, innan denna nyhet kom framförallt. Folks bekvämlighet är större än deras integritetskänsla i Sverige i nuläget. Tyvärr.

Jovisst det är Sverige det men tror du Ryska folket tar lätt på det här? Ser inte de och dess ledare chansen att göra egna verktyg och framförallt använda de egna verktygen så de slipper kontrollen ifrån USA? Tror kineser tänker likadant.
Citera
2013-06-12, 04:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Hur i hela friden kan du tro att de skulle ERKÄNNA det? I vilket scenario skulle de gå ut och säga "ja, oj, ni kom på oss, fan också"?

Och "tusentals tekniker"... det räcker med att sätta upp en "utvecklardatabas" (det är alltså vad man kallar den internt) som replikerar relevanta data från en huvuddatabas, och som i sin tur replikerar mot en NSA-kontrollerad databas. Det räcker i princip med att en NSA-avlönad halvhög tekniker är inblandad (även om det är helt säkert att högre folk är inblandade).

Jag tvivlar att det är så enkelt. Visst - om det handlar om att vid behov plocka ut vissa önskade data utifrån nyckelord och liknande.

Men PRISM handlar inte om något där det räcker med t ex sql från en databas. Det handlar för Google, Facebook - och föralldel NSA - om BIG DATA. Det handlar om så mycket data och metadata att man ständigt ligger på gränsen, ständigt bygger ut datacenters o.s.v. Det går åt så mycket energi för detta att denna aktivitet tillhör de som syns tydligt från jorden ut i rymden.

Det handlar alltså inte om att någon diskret kan sätta in en nod, t ex en dator med ett nätverkskort, som sniffer, och på den vägen 'tappa' trafiken. Med de data vi talar om skulle en sådan extra kanal kräva en oerhört mängd kapacitet och energi. Antingen bygger man ut den kapaciteten eller så skulle det vara som om någon i smyg öppnat en jättekran.

Det räcker inte med att blanda in någon enstaka tekniker som får en gagging order, utan det behövs ett system så omfattande att det är ofrånkomligt att vi snart måste vi mängder av vittnen på låg nivå. Hur lite CEO's än vet.

Ett försökt till ett sådant system finns säkerligen, men jag (och inte bara jag, det är en stor diskussion idag) tvivlar på att PRISM är så pass utbyggt som man ger intrycket av.

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_data

Detta innebär inte att jag tvivlar på att NSA bedriver en omfattande avlyssning av allt de kan.
Citera
2013-06-12, 06:06
Medlem
Citat:
Jag tvivlar att det är så enkelt. Visst - om det handlar om att vid behov plocka ut vissa önskade data utifrån nyckelord och liknande.

Men PRISM handlar inte om något där det räcker med t ex sql från en databas. Det handlar för Google, Facebook - och föralldel NSA - om BIG DATA. Det handlar om så mycket data och metadata att man ständigt ligger på gränsen, ständigt bygger ut datacenters o.s.v. Det går åt så mycket energi för detta att denna aktivitet tillhör de som syns tydligt från jorden ut i rymden.

Det handlar alltså inte om att någon diskret kan sätta in en nod, t ex en dator med ett nätverkskort, som sniffer, och på den vägen 'tappa' trafiken. Med de data vi talar om skulle en sådan extra kanal kräva en oerhört mängd kapacitet och energi. Antingen bygger man ut den kapaciteten eller så skulle det vara som om någon i smyg öppnat en jättekran.

Det räcker inte med att blanda in någon enstaka tekniker som får en gagging order, utan det behövs ett system så omfattande att det är ofrånkomligt att vi snart måste vi mängder av vittnen på låg nivå. Hur lite CEO's än vet.

Ett försökt till ett sådant system finns säkerligen, men jag (och inte bara jag, det är en stor diskussion idag) tvivlar på att PRISM är så pass utbyggt som man ger intrycket av.

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_data

Detta innebär inte att jag tvivlar på att NSA bedriver en omfattande avlyssning av allt de kan.
De flesta som intresserat sig för frågor som denna har tagit för givet att NSA, FRA mfl samlar in så mycket information som de klarar av att hantera och att ser till att de får tag på den information de vill ha. Ingenstans finns en motkraft som kan stoppa dem och dementier från politiker och direktörer visar bara att det är en känslig fråga.

Men Edward Snowden är märklig. Vem gör så mot sig själv och sina anhöriga av samvetskval? Det handlar ju om en oundviklig samhällsföreteelse och om han verkligen velat göra något så hade det funnits andra vägar. Antingen är han less på sin tillvaro, verkligen helt utled, eller så deltar han i en kampanj.
Citera
2013-06-12, 06:45
Medlem
Citat:
Jovisst det är Sverige det men tror du Ryska folket tar lätt på det här? Ser inte de och dess ledare chansen att göra egna verktyg och framförallt använda de egna verktygen så de slipper kontrollen ifrån USA? Tror kineser tänker likadant.
Jag hoppas verkligen, verkligen att du har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in