2013-06-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Tänk om alla slutade använda mobil och dator i protest? Fy fan vad kul det skulle vara.

Usa har en sjuk regering och har alltid haft. Är lika illa som vilken diktarur som helst i nåt skitland. Dödar tusentals oskylldiga, våldtar kvinnor och barn, men det som är de dummaste är att de ständigt söker sig till krig. Kommer inte på annat land som gör det i samma skala.

Jag hoppas att fler inser vilket land usa egentligen är och att de fäller sig själva när de håller på såhär.

Det är inte frågan om att sluta använda mobil eller dator MEN däremot sluta använda sådant som USA övervakar. Tycker faktiskt lite synd om amerikansk IT industri just nu. Tror inte folk byter sådär enkelt men en sakta ström av människor som slutar använda Gmail osv blir det nog.

Men om vi funderar lite, vad händer om folk slutar använda Gmail och kör något Smail istället (Typ Sverige mail). Hur mycket business och pengar finns det i att skapa en Smail? Vart skall de servrarna stå för att vara säkra ifrån NSA insyn?

Men det är ju skillnad mellan privat person och företag. Tror nog att för företag blir det en markant ökad misstänksamhet gentemot amerikanska produkter. Industrispionage är big business och det är här framtidens krig utspelar sig. Just för företag är det otroligt viktigt att man inte använder något som NSA kan övervaka.

Tänk er Airbus vs Boeing Tänk om NSA länge kunnat läsa allt som Airbus ledning tagit beslut om under en längre tid

Att vissa NSA personer lätt går att köpa av den privata amerikanska industrin (Boeing) tar jag för givet.

Det skulle inte förvåna mig om vi fick höra om ett Airbus koncern beslut inom kort som säger att Gmail är förbjudet att använda. Vad händer sen? Nästa beslut som tas?
Senast redigerad av FulAgent007 2013-06-11 kl. 10:23.
Citera
2013-06-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Det är inte frågan om att sluta använda mobil eller dator MEN däremot sluta använda sådant som USA övervakar. Tycker faktiskt lite synd om amerikansk IT industri just nu. Tror inte folk byter sådär enkelt men en sakta ström av människor som slutar använda Gmail osv blir det nog.

Men om vi funderar lite, vad händer om folk slutar använda Gmail och kör något Smail istället (Typ Sverige mail). Hur mycket business och pengar finns det i att skapa en Smail? Vart skall de servrarna stå för att vara säkra ifrån NSA insyn?

Men det är ju skillnad mellan privat person och företag. Tror nog att för företag blir det en markant ökad misstänksamhet gentemot amerikanska produkter. Industrispionage är big business och det är här framtidens krig utspelar sig. Just för företag är det otroligt viktigt att man inte använder något som NSA kan övervaka.

Tänk er Airbus vs Boeing Tänk om NSA länge kunnat läsa allt som Airbus ledning tagit beslut om under en längre tid

Att vissa NSA personer lätt går att köpa av den privata amerikanska industrin (Boeing) tar jag för givet.

Det skulle inte förvåna mig om vi fick höra om ett Airbus koncern beslut inom kort som säger att Gmail är förbjudet att använda. Vad händer sen? Nästa beslut som tas?

Oh shit alltså, det här tar ju aldrig slut, tänk er nästa tuffa beslut för Airbus: Vågar vi använda Iphones, Androider eller Windows8 mobiler i fortsättningen
Citera
2013-06-11, 11:10
Medlem
Det finns ju inga "riktiga" och enkla alternativ till Facebook, Google,Microsoft,Apple, Yahoo . De få som finns motarbetas eller sägs användas i olovliga syften. Se hur de jagade pirate bay osv
Citera
2013-06-11, 11:40
Medlem
Operation troll. Haha den ska jag vara med i. Jag har massor av bekanta i USA.

Jag har vid flera tillfällen sagt att det är SÄPO(et al.) som äger Flashback och att negergeneralerna egentligen är FRA(et al.)

Om JAG vore en underrättelsetjänst hade jag också skaffat mig ett anonymt forum.
Citera
2013-06-11, 11:41
Medlem
Citat:

Tyvärr kommer det inte att hända,då det inte finns alternat och fanns det det så skulle de motarbetas.
Citera
2013-06-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damand
Tyvärr kommer det inte att hända,då det inte finns alternat och fanns det det så skulle de motarbetas.

Det finns mängder av alternativ till Gmail. Troligen dyker det inom viss tid även upp alternativ till sökmotorn Google. Bing kan man inte anse som alternativ då det är ett amerikanskt företag

Det svåra att ersätta just i år och de kommande åren är faktiskt alla smarta mobiler. Apple, Google och Microsoft är totalt dominerande och det är knepigt att ta fram alternativ som inom överskådlig tid skulle kunna utmana.
Citera
2013-06-11, 11:53
Medlem
Citat:
Det finns mängder av alternativ till Gmail. Troligen dyker det inom viss tid även upp alternativ till sökmotorn Google. Bing kan man inte anse som alternativ då det är ett amerikanskt företag

Det svåra att ersätta just i år och de kommande åren är faktiskt alla smarta mobiler. Apple, Google och Microsoft är totalt dominerande och det är knepigt att ta fram alternativ som inom överskådlig tid skulle kunna utmana.

Är det någon som vet hur stängt/öppet operativsystemet Android är? Kan man bygga en s.k. "Fork"
http://en.wikipedia.org/wiki/Fork_(software_development)

Är det görbart att skapa en ny Android version som skulle kunna installeras på befintlig hårdvara (nuvarande Androider) som INTE skickar någon som helst information till Google?

Att göra en "fork" med iphone bedömer jag omöjligt för det operativ systemet är helt stängt, likaså Windows8
Citera
2013-06-11, 12:41
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Är det någon som vet hur stängt/öppet operativsystemet Android är? Kan man bygga en s.k. "Fork"
http://en.wikipedia.org/wiki/Fork_(software_development)

Är det görbart att skapa en ny Android version som skulle kunna installeras på befintlig hårdvara (nuvarande Androider) som INTE skickar någon som helst information till Google?

Att göra en "fork" med iphone bedömer jag omöjligt för det operativ systemet är helt stängt, likaså Windows8

Själva operativsystemet för Android bygger på Linux, öppen källkod finns och licensen är gnu, apache etc.

Jag använder t ex den här http://www.cyanogenmod.org/

Men vad hjälper det? Det är fortfarande en Android, som 'behöver' appar du inte har kontroll över. Det finns ingen genväg till full kontroll över säkerhet och operativsystem. Om du sedan i princip har root-access över ett linuxsystem med öppen källkod, så är du fortfarande bara en enkel användare som använder andras telefoni- och nätverkstjänster.

Men man skulle kanske kunna ta sim-kortet ur Androiden, och tack vare den öppna källkoden bygga en helt ip-telefoni-baserad sak som påtvingar luzern kryptering, darknet/tor och annat. Någon?
Citera
2013-06-11, 12:54
Medlem
BaalZeBubs avatar
Alla ni som säger att ni inget har att dölja och har rent mjöl i påsen. Skriv ut era privata data offentligt så ska ni se att ni snabbt förlorat all mjöl i påsen

Varje individ i detta informationssamhälle måste alltså skydda sig mot identity theft. Annars tar andra över ekonomin, handlar som er, kommunicerar som er, tömmer era bankkonton, använder er identitet till att passera gränser och logga in hos er arbetsgivare, lurar era vänner, sätter er i fängelse baserat på en helt uppdiktad historia eftersom de blev sura över någon skitsak ... Känns det bekant? Är detta något som ni dagligen utsätts för via eposten, kompisars facerapes, skummisar som hänger vid brevlådan? Ja, då vet ni ju redan. Det är bara det att ett främmande lands underrättelsetjänst redan sitter på första parkett.
Citera
2013-06-11, 13:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Föra överraskande. Facebook tex har ju setts som just ett redskap utvecklat till denna form av övervakning samma sak kan väl sägas om gmail. För bra tjänster för att kunna vara helt gratis utan någon form av baktanke helt enkelt. Vilket bevisas nu när det alltså kommer ut att de samarbetar med NSA.

Det värsta i detta är hur många svenska företag som använder sig av dessa tjänster. USA har alltid varit rätt ohederliga när det kommer till utländska patent och uppfinningar och CIA, NSA med flera av dessa organisationer samarbetar ju med det privata amerikanska näringslivet (som i exemplet med detta IT-företag som den här killen jobbade för). Det snos nog rätt friskt till dessa från utländska konkurrenter
Citera
2013-06-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Själva operativsystemet för Android bygger på Linux, öppen källkod finns och licensen är gnu, apache etc.

Men vad hjälper det? Det är fortfarande en Android, som 'behöver' appar du inte har kontroll över. Det finns ingen genväg till full kontroll över säkerhet och operativsystem. Om du sedan i princip har root-access över ett linuxsystem med öppen källkod, så är du fortfarande bara en enkel användare som använder andras telefoni- och nätverkstjänster.

Men man skulle kanske kunna ta sim-kortet ur Androiden, och tack vare den öppna källkoden bygga en helt ip-telefoni-baserad sak som påtvingar luzern kryptering, darknet/tor och annat. Någon?

What? Det finns redan. Visst jag förstår alla appar som är skrivna för Googles Android fungerar ju inte om du skriver en helt egen version. Men grejen är att det går? Ta t ex Airbus som exempel. De skulle alla kunna köra http://www.cyanogenmod.org/ på sina arbetstelefoner och bara använda epost client appar de skrivit själva. Airbus skulle kunna fjärma sig mycket ifrån NSA tentacklerna

Poängen jag är ute efter är att det NSA pysslar med skadar nog ganska mycket den inhemska IT industrin. Visst amerikansk IT industrin tjänar ofantligt mycket pengar men jag tror att med NSA hjälp kommer det här ofantliga beloppet att minska. Inte faen sitter resten av världen och tittar på när fjantarna borta i USA tror de äger hela världen. NSA kan börja sina spion program bäst de vill. Vad tror du kommer att hända med Symantec vs F-Secure (finskt tror jag det är F-Secure)

Tror du Européer kommer att lita lika mycket på Symantec som på F-secure?

Ämnet här är främst industri spionage och inte terrorism!!!
Citera
2013-06-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Satan vad kul och spännande. Jag kan inget om Android men innebär det här att jag kan köpa en Android telefon och installera http://www.cyanogenmod.org/ på den?

Är det svårt?

Kan man köra Android appar på den? Om man bara undviker Google android appar så är man väl hyfsat säker

Om man kör http://www.cyanogenmod.org/ måste man skapa någon form av identitet (typ Google konto) för att få den att fungera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in