Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-07, 01:41
  #1
Medlem
TheCs avatar
Detta läckte ut för någon timme sedan via Washington Post. Amerikanska NSA/FBI har sedan 2007 haft direktaccess till nio av Amerikas allra största internetbolag inkl Google, Facebook, Yahoo, Skype, Youtube mfl.

http://www.washingtonpost.com/invest...497_story.html

http://www.washingtonpost.com/wp-srv...ion-documents/

http://www.guardian.co.uk/world/2013...iants-nsa-data
Citera
2013-06-07, 01:42
  #2
Medlem
Kan väll knappat vara något som är speciellt förvånad över detta.

Edit:
Problemet är att även om FBI ser allt så finns det inga andra vettiga alternativ till flera av dessa tjänster.
__________________
Senast redigerad av FarbrorVattemelon 2013-06-07 kl. 01:46.
Citera
2013-06-07, 01:50
  #3
Medlem
NSA har haft direkt tillgång till användardata ifrån microsoft, google, mfl.

The Guardian avslöjade under kvällen att NSA har haft ett program som dem kallar för PRISM som har haft direkt tillgång till enormt stora datamängder på stora företag, för att direkt kunna övervaka.

Vad har USA för intentioner att göra med informationen? Hur kan de ens göra något sådant här? Kan man som svensk ha blivit drabbad?

http://www.guardian.co.uk/world/2013...iants-nsa-data
Citera
2013-06-07, 01:50
  #4
Medlem
TheCs avatar
De inblandade bolagen verkar väldigt förvånande. Facebook gick precis ut med en dementi via Forbes.

http://www.forbes.com/sites/kashmirh...o-its-servers/
Citera
2013-06-07, 01:53
  #5
Medlem
Sitkins avatar
Så alla mina nedladdade porrfilmer finns registrerade i någon databas hos FBI?

ehh tycker inte man ska förvånas. I dagens samhälle är det bara få ställen där man kan vara "fri". I tankarna och toaletten.
Citera
2013-06-07, 02:00
  #6
Medlem
RutSvenssons avatar
Jag har alltid utgått ifrån att de haft tillgång till det mesta rörande de amerikanska tjänsterna. Att företagen själva inte gått med på det (facebook då) förvånar mig.
Citera
2013-06-07, 03:32
  #7
Medlem
JustZlatans avatar
Det handlar om Microsoft, Yahoo, Google, Facebook, PalTalk, AOL (America Online), Skype, YouTube och Apple.

Och jag kan lugnt säga att det är rätt åt alla som håller på facebook. Hoppas även Svenska myndigheter övervakar facebook.

Google fattar man ju övervakar sina användare. Skype är väl svenskt?
Citera
2013-06-07, 07:01
  #8
Medlem
svampdamps avatar
Microsoft äger Skype.
Skype var ju tidigare omöjligt att avlyssna pga den starka krypteringen AES. Hur Microsoft som nu äger Skype avlyssnar tillsammans med NSA förblir ett mysterium.
Citera
2013-06-07, 07:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Microsoft äger Skype.
Skype var ju tidigare omöjligt att avlyssna pga den starka krypteringen AES. Hur Microsoft som nu äger Skype avlyssnar tillsammans med NSA förblir ett mysterium.
Det där stämmer väl inte riktigt? Omöjligt för Eve som tredje part kanske, men Skype själva har alltid (rent tekniskt sett, om de vill) kunnat avlyssna AFAIK. Vem genererar och distribuerar nycklarna t.ex.?
Citera
2013-06-07, 07:39
  #10
Medlem
cem77s avatar
När det gäller skype kan jag tänka mig att det gäller användardata. Vilka användare finns det? Varifrån ringer dessa? Till vem och när?
Lite samma sorts information som myndigheterna här verkar vara intresserade av från teleoperatörerna.
Ska man processa stora mängder data från miljontals individer kan man inte riktigt sitta och lyssna av varenda samtal som pågår. Speciellt inte när det är p2p uppkopplingar.
Citera
2013-06-07, 08:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det handlar om Microsoft, Yahoo, Google, Facebook, PalTalk, AOL (America Online), Skype, YouTube och Apple.

Och jag kan lugnt säga att det är rätt åt alla som håller på facebook. Hoppas även Svenska myndigheter övervakar facebook.

Google fattar man ju övervakar sina användare. Skype är väl svenskt?
Citat:
Hoppas även Svenska myndigheter övervakar facebook.
Facebook byggde ju en jättehall i Sverige med ett Stort bidrag från Svenska staten, klart som korvspad att dom övervakar allt och alla. Antagligen är det här bara toppen på isberget. Övervakningen trappas upp i det tysta hela tiden så det är något som Alla borde ha i åtanke. Svenska staten masserar mer än gärna USA i röven. Utgå ifrån det att ni är mer övervakade än ni tror, speciellt inne på Facebook.
Citera
2013-06-07, 08:14
  #12
Medlem
cyber_zekes avatar
Tydligen skulle dropbox också vara övervakat. Jag är inte förvånad, men däremot irriterad över att en demokratisk stat övervakar sina medborgare så som man gör. Syftesglidningen blir värre och värre, samtidigt som jag tror att kampen mot terrorism bara är ett svepskäl. Detta gäller ju inte bara USA utan även Sverige och många andra länder. Tyvärr kommer detta aldrig att avstanna, utan bara eskalera. Det enda som kan få ett stopp på detta övervaknings och kontroll samhälle är ett rejält krig där i princip all infrastruktur slås sönder, tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback