Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Inte för att vara spydig men "teorier" som inte är uppbackade av någon form av fakta är inte mer än ett, för andra, grundlöst påstående eller ad-hoc tes och är helt omöjlig att skilja från en regelrätt trollning (och behandlas oftast därefter).
Om man likt en Nostradamus häver ur sig den ena förutsägelsen efter den andra, och låter alla felaktiga påståenden rinna av likt vatten på en gås, samtidigt som man slår sig för bröstet för den ynka promillen av påståendena som visar sig riktiga i efterhand så är idiot ett inte helt opassande tillmäle.
Sunda människor avfärdar ad-hoc teser som inte har någon bärighet. Öppet sinne innebär inte att man väljer de idéer och empiriska fakta som passar den personliga livsåskådningen och sållar bort annat utan att man accepterar de väl underbyggda teorierna framför de grundlösa påståendena.
Helt sant, och jag håller med.
Mitt påstående var relaterat till att detta varit kunskap väldigt länge, men nu när vissa bevis sett ljuset kan många fler tro på det.
Alltså var det inte mindre sant förut, när dessa bevis inte fanns.
Och nej, öppet sinne betyder inte det du sa. det håller jag med om. men man kanske inte ska vara så snabb att förkasta något bara för att bevis inte finns just NU. De kommer senare. Därför menar jag att man inte ska stämpla folk idioter bara för att de inte kan referera till bevis just nu.