2013-06-10, 21:46
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Kollar på CNN, ett av problemen är att ca 25000 personer som jobbar för NSA bl.a sådana som Snowden via ett privat företag har tillgång till all denna information om alla människor.

Ja, det är bara en tidsfråga innan det ligger ute. Tänk bara vad den här typen av information egentligen är värd. Om Snowden istället samlat på sig så mycket som möjligt för att kränga av det hade han varit dollarmiljonär många gånger om.
Citera
2013-06-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Av alla bolag som verkar låta NSA inhämta vad de vill använder jag bara google, även gmail. Någon som kan tipsa om ett lämpligt mailprogram så jag kan fimpa gmail och sedan i vart fall lagra mina mail utom obehörigas räckhåll?

Och finns det ingen som kan stänga ned den där J.Booze!? Värre tråddödare får man leta länge efter.
Införskaffa en skrivmaskin och gå över till papper och bläck. På nätet kommer du aldrig kunna förbli anonym.
Citera
2013-06-10, 21:54
Medlem
Torshammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Av alla bolag som verkar låta NSA inhämta vad de vill använder jag bara google, även gmail. Någon som kan tipsa om ett lämpligt mailprogram så jag kan fimpa gmail och sedan i vart fall lagra mina mail utom obehörigas räckhåll?

Och finns det ingen som kan stänga ned den där J.Booze!? Värre tråddödare får man leta länge efter.

Kör nu startpage HTTPS Svenska i stället för google sök, den använder google men är krypterat så google vet inte vem de är som söker.
Citera
2013-06-10, 21:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag undrar hur mycket spel för gallerierna det är samtidigt. De missade ju t.ex. Breivik eller så ville de av någon anledning att han skulle begå sitt dåd. Elller ett tredje alternativ: amerikanska myndigheter tycker inte att ett politiskt motiverat massmord i Norge spelar någon roll för USA.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Sådana här organisationer samlar, säljer, byter eller agerar på den information de har beroende på vad de tjänar mest på. Om ett attentat av en terrorist kan ge organisationen större befogenheter skulle jag inte sätta mitt liv på att organisationen stoppar terroristen innan attentatet är utfört.
Vilka spår som pekade på att Breivik skulle göra det han gjorde (hm, en del knäppgökar tror ju inte ens att det var han som gjorde det han gjorde) hade amerikansk underrättelsetjänst snappat upp m.h.a. PRISM eller liknande system?
Citera
2013-06-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det är självklart en vansinnig åsikt att acceptera enorm övervakning för att man "inte har något att dölja". Det är i det närmaste kommunism med den allvetande staten.

Problemet är naturligtvis att det finns oerhört många uppgifter som staten inte har med att göra. En enskild persons åsikter i en särskild fråga till exempel. Ska en persons politiska preferenser till exempel spela en roll i ett anställningsförfarande på en myndighet? För det vore en smal sak att köra alla kandidater i ett stort register, när informationen finns där.

Borde fjortispojkar som någon gång på nätet skojar om att skjuta George Bush förbjudas tillträde till USA för all framtid? Ska människor sorteras in i "ja" och "nej"-kategorier för olika företeelser beroende på hur deras näthistoria ser ut?

Den information som finns samlad på hela internet är långt värre och mer detaljerad än Orwell någonsin förutspådde med 1984.
Exakt! Jag håller med dig i allt det där. Faran sitter inte i den enskilda informationen i sig utan vad man kan göra med den samlade informationen.

Jag är tyvärr rädd för att det har gått för långt för att det ska gå att backa. Har man öppnat syltburken så kommer man aldrig vilja stänga den igen bara för att folket vill. Är det tekniskt möjligt kommer man att fortsätta med det. Det finns inga gränser för ändamålen och lagar kommer bara göra att allt officiellt går lite långsammare, inofficiellt blir det ingen skillnad.
Citera
2013-06-10, 21:57
Medlem
Det borde inte vara en alltför vild gissning att de inblandade aktörerna tappar företagskunder nu. Teknologiintensiva innovativa företag som använt sig av onlinetjänster kommer att byta till egna emailservrar. Är det någon som vet hur det gått med SAAS företaget Salesforce som erbjuder CRM via nätet? Har de varit inblandade i detta?
Citera
2013-06-10, 21:58
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Inte för att vara spydig men "teorier" som inte är uppbackade av någon form av fakta är inte mer än ett, för andra, grundlöst påstående eller ad-hoc tes och är helt omöjlig att skilja från en regelrätt trollning (och behandlas oftast därefter).

Om man likt en Nostradamus häver ur sig den ena förutsägelsen efter den andra, och låter alla felaktiga påståenden rinna av likt vatten på en gås, samtidigt som man slår sig för bröstet för den ynka promillen av påståendena som visar sig riktiga i efterhand så är idiot ett inte helt opassande tillmäle.

Sunda människor avfärdar ad-hoc teser som inte har någon bärighet. Öppet sinne innebär inte att man väljer de idéer och empiriska fakta som passar den personliga livsåskådningen och sållar bort annat utan att man accepterar de väl underbyggda teorierna framför de grundlösa påståendena.

Helt sant, och jag håller med.
Mitt påstående var relaterat till att detta varit kunskap väldigt länge, men nu när vissa bevis sett ljuset kan många fler tro på det.
Alltså var det inte mindre sant förut, när dessa bevis inte fanns.
Och nej, öppet sinne betyder inte det du sa. det håller jag med om. men man kanske inte ska vara så snabb att förkasta något bara för att bevis inte finns just NU. De kommer senare. Därför menar jag att man inte ska stämpla folk idioter bara för att de inte kan referera till bevis just nu.
Citera
2013-06-10, 22:00
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilka spår som pekade på att Breivik skulle göra det han gjorde (hm, en del knäppgökar tror ju inte ens att det var han som gjorde det han gjorde) hade amerikansk underrättelsetjänst snappat upp m.h.a. PRISM eller liknande system?

Exakt. Tror det är det han menar också. Ifall de inte snappar upp Breivik vad skall de då snappa upp från Svenskar på Facebook
Citera
2013-06-10, 22:01
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
Okej, köper ditt resonemang.

Jag håller också med om att det är dumt att ENBART säga "äh jag bryr mig inte om NSA/FRA läser". Det är korkat.
Jag bryr mig inte, MEN jag tycker inte det är okej för det.
Däremot så är detta väldigt old news för mig, och det är ingenting mot hur det kommer bli i framtiden.

DÅ kommer det vara läge att hispa upp sig och komma med såna kommentarer som många i tråden redan kommit med.
typ "kan inte fatta vilket kontrollsamhälle vi lever i". Den sortens kommentarer.

Jag menar, vänta bara säger jag då. Vad kommer ni säga sen? När det VERKLIGEN blir ett kontrollsamhälle?

Nej, att det här är nytt är det inte för mig heller. Har hela tiden förstått att det är såhär det går till och att FRA-lagen och dylikt är ett otroligt starkt vapen som plöjer aldeles för djupt in i personer personliga sfär. Det är som du säger, väldigt synd att människor inte fattar det.

För tror precis som du, att det här är toppen på ett isberg. Och mer kommer att komma
Citera
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MightyMax
Är detta en nyhet?

Nej.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Ja, det är bara en tidsfråga innan det ligger ute. Tänk bara vad den här typen av information egentligen är värd. Om Snowden istället samlat på sig så mycket som möjligt för att kränga av det hade han varit dollarmiljonär många gånger om.

Det var en sak de nämnde, information går att sälja till företag andra länder mm.
Det vore nästan "tjänstefel" att jobba för en underentreprenör och inte se till att göra sig ekonomiskt oberoende genom lite företagsspionage !
Citera
2013-06-10, 22:04
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Ja det är ju ett fjärde alternativ till de Redoxreaktion räknade upp, att Breivik inte lämnade några spår efter sig för underrättelsetjänster att snappa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in