2013-06-14, 16:07
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Rätt logiskt. Tror inte Storbritannien har något intresse av att försämra sin relation till USA.
De har redan fullt upp med att hålla koll på Julian Assange.
Storbritannien är nog å andra sidan inte det första landet man skulle ta som tillflykt i Snowdens kläder. Känns mest som en billig symbolhandling för att kamma hem några lillebrorspoäng.
Citera
2013-06-14, 16:11
Medlem
MissRandomnesss avatar
Äntligen!

Jag har följt den här tråden nu i flera dagar utan att kunna skriva. Jag har aldrig varit medlem på Flashback innan utan jag blev medlem enbart för att kunna diskutera här. Den här frågan intresserar mig väldigt mycket men ingen annan stans på nätet (åtminstone inte på svenska) kan man delta i en lika intressant diskussion som här.

Vad jag har gjort är att ha tagit bort mitt facebook-konto, jag har börjat köra med vpn-tunnel, jag har installerat ett tillägg i Firefox som tar bort spårnings-cookies och som heter DoNotTrackMe, jag har gått ur PKU-registret i biobanken (lite overkill men jag vill inte att myndigheter ska ha tillgång till och kunna forska på mitt dna. Känns bara absurt), försöker undvika google (kör med DuckDuckGo men jag är ändå skeptiskt till den eftersom den är gjort av Yahoo så jag ska använda en annan som ni tipsade om i tråden innan), jag ska gå ur mataffärernas registrering (kommer sakna rabatterna dock men det är det värt), avinstallerade Skype och försöker använda kontanter mer istället för att dra kortet.

Alltså, jag har absolut ingenting att dölja. Om all min information skulle komma ut in public så skulle jag kunna stå för precis allting jag har gjort på nätet MEN jag är en tjej med sjukt stor integritet och jag AVSKYR detta övervakningssamhälle värre än värst så för mig är det en principsak. Kanske skulle jag bli lite röd om kinderna om alla visste att jag kollade porr en gång var tredje månad typ haha men ni fattar. Jag har aldrig godkänt att någon myndighet övervakar mig och jag är rädd för att om inte människor börjar reagera nu så att det verkligen syns (starkt minskad aktivitet på facebook, google, yahoo m.m) så kommer denna övervakningen bara att eskalera. Det ska svida i plånboken för dom! Det som har pågått nu i flera år är olagligt. Glöm aldrig det.
Citera
2013-06-14, 16:12
Medlem
Frk.Lindholms avatar
USA har gått för långt då de eftersträvar en så fullödig kontroll som möjligt över individer, företag och suveräna stater. Vad de benämner för terrorism är en motreaktion på bla. ogrundade invasioner i oljerika länder. De är så in i he-vete osmidiga jämfört med hur andra större marknadsaktörer agerar. Deras så kallade "säkerhetsorganisationer" är en gigantisk cancersvulst i arslet på USA och gemene man verkar inte fatta vad det handlar om i grunden. Förstår inte folk att demokratin ät totalt satt ur spel?

Istället för att försöka lagföra Snowden borde Obama och NSA chefen ställas inför rätta. Men det vågar inte det politiska etablissemanget genomföra eftersom de är fega skattebetalda uslingar bortom all räddning. Stora delar av världen är och kommer att vända sig alltmer emot USA. Deras krigsmakt och politiker håller på att göra Tellus till en mycket osäker plats. Skitstövlar är vad de är och borde bojkottas från nu och för alltid.
Citera
2013-06-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Storbritannien är nog å andra sidan inte det första landet man skulle ta som tillflykt i Snowdens kläder. Känns mest som en billig symbolhandling för att kamma hem några lillebrorspoäng.
Vart skulle du åka då? Givetvis finns det andra länder men många av dessa har ett mindre trevligt statsskick, som man helst inte vill spendera resten av sitt liv i. Hur kul tror du ex. att Gottfrid Svartholm (medgrundare av webbplatsen The Pirate Bay) har det i Kambodja?

Det finns nog inte många länder i västvärlden som tar emot Mr Snowden med öppna armar.

Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
jag har gått ur PKU-registret i biobanken
Hur gör man det?

Citat:
Ursprungligen postat av Frk.Lindholm
Förstår inte folk att demokratin ät totalt satt ur spel?
Hur kan demokratin vara satt ur spel när majoriteten valt detta system?
Det är ju demokratiskt valda representanter som stiftar USA:s lagar.
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-14 kl. 16:23.
Citera
2013-06-14, 16:22
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:

Hur gör man det?

Här finns blanketten som man måste skriva ut, fylla i och posta för vuxna (finns en annan speciell för barn):

http://www.biobanksverige.se/getDocument.aspx?id=350

Och här kan du läsa lite mer om det:

http://www.biobanksverige.se/Page.aspx?template=1
Citera
2013-06-14, 16:22
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Vart skulle du åka då?
Honduras.
Citera
2013-06-14, 16:51
Medlem
MissRandomnesss avatar
Och just det, en annan sak som jag har gjort är att ha avinstallerat min webcam på laptopen (även satt en liten tejpbit för just in case) Vad jag förstår så är det busenkelt att hacka någons webcam så jag ville vara skyddad från liveövervakning, inte bara från myndigheter då.
Citera
2013-06-14, 17:19
Bannlyst
Citat:
---

Frågan är vad "demokrati" är. De som har valt dessa skurkar för att "representera" sig har ju blivit lurade. Hela poängen med "demokratin" i modern tappning är att det ska gå att lura majoriteten att göra sådant som är rakt mot deras egna intressen.
Citera
2013-06-14, 17:50
Medlem
Är det någon som kan ge en utförlig bekrivning om hur man avinstallerar isight på sin mac, alltså den inbyggda webbkameran, för en teknisk idiot?
Citera
2013-06-14, 17:56
Medlem
Frk.Lindholms avatar
Citat:

Du bevisar ju hur torsk i skallen människor av idag egentligen är! Folket har inte varit medvetna om den närgångna bevakning som de utsatts för. Hur f-n kan det bli folkstyre? Det är en minoritet som håller på att möblera om all logik i världen med hänvisning till "terrorism"! Det är fullt uppenbart vilka de verkliga terroristerna är numera. Vilket inte minst alla drönarattacker med många civila dödsoffer bevisar. Betänk möjligheten att något land skickat drönare över Sverige och mördat människor till höger och vänster.

Problemet är att folk inte kan och eller vill tänka längre än näsan räcker. Hela världen fördes bakom ljuset då olika offentliga lögner medförde invasion av Irak. Vilket j-vla pack de är! De drar allehanda krigshetsare inför rätta men går själva lösa. Är det ett juridiskt hållbart system baserat på demokrati? Det är enkom reptilhjärnor och räknenissar som styr inom politiken, krigsmakten samt krigsindustrin. De och inga andra kan dra igång tillräckligt med konflikter så mänskligheten snart är ett minne blott på planeten.
Citera
2013-06-14, 18:57
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:

Oavsett hur man definierar demokrati kan man under inga omständigheter kalla USA för en demokrati. Tror du verkligen att en som hotar kontinuiteten inom maktsfären i det landet skulle kunna bli vald till president, eller ens som kandidat till presidentposten? Det är ju val i Iran nu och enda skillnaden är väl att i Iran vet alla att "demokratin" är något satt ur spel. Makten bakom irans president känner alla till, i USA är det mer diffust.
Ett väldigt gott exempel är Ron Pauls valrörelse eller snarare hur andra politiker och media samt valdistrikt hanterade dennes valrörelse. Köpt media och riggade val borgar knappast för ett demokratiskt styrt land.
För att återknyta till trådens ämne så var Ron Paul den ende som faktiskt ville avsluta kriget mot terrorismen, vilket Obama använder för att rättfärdiga det övergrepp på personlig integritet vi nu ser. Och vilket Bush använde, och är vad vem som helst av de andra kandidaterna skulle använt. Demokrati? pyttsan heller.

http://www.youtube.com/watch?v=o_WBo4sfmi4
Citera
2013-06-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Äntligen!

Jag har följt den här tråden nu i flera dagar utan att kunna skriva. Jag har aldrig varit medlem på Flashback innan utan jag blev medlem enbart för att kunna diskutera här. Den här frågan intresserar mig väldigt mycket men ingen annan stans på nätet (åtminstone inte på svenska) kan man delta i en lika intressant diskussion som här.

Vad jag har gjort är att ha tagit bort mitt facebook-konto, jag har börjat köra med vpn-tunnel, jag har installerat ett tillägg i Firefox som tar bort spårnings-cookies och som heter DoNotTrackMe, jag har gått ur PKU-registret i biobanken (lite overkill men jag vill inte att myndigheter ska ha tillgång till och kunna forska på mitt dna. Känns bara absurt), försöker undvika google (kör med DuckDuckGo men jag är ändå skeptiskt till den eftersom den är gjort av Yahoo så jag ska använda en annan som ni tipsade om i tråden innan), jag ska gå ur mataffärernas registrering (kommer sakna rabatterna dock men det är det värt), avinstallerade Skype och försöker använda kontanter mer istället för att dra kortet.

Alltså, jag har absolut ingenting att dölja. Om all min information skulle komma ut in public så skulle jag kunna stå för precis allting jag har gjort på nätet MEN jag är en tjej med sjukt stor integritet och jag AVSKYR detta övervakningssamhälle värre än värst så för mig är det en principsak. Kanske skulle jag bli lite röd om kinderna om alla visste att jag kollade porr en gång var tredje månad typ haha men ni fattar. Jag har aldrig godkänt att någon myndighet övervakar mig och jag är rädd för att om inte människor börjar reagera nu så att det verkligen syns (starkt minskad aktivitet på facebook, google, yahoo m.m) så kommer denna övervakningen bara att eskalera. Det ska svida i plånboken för dom! Det som har pågått nu i flera år är olagligt. Glöm aldrig det.

Soulmates? ^^

Nåväl; jag kan rekommendera dig att installera en variant av GNU/Linux om du inte redan gjort det. Distributioner som till exempel Fedora har versioner med extra säkerhet (egentligen tänkta att använda på servrar) - det finns dessutom LiveCDs som fokuserar på anonymitet, som Tails Linux. Kan även rekommendera i2p, Tor browser bundle, HTTPS Everywhere (Firefox tilläg), Ghostery (Firefox tillägg) samt att du installerar en alternativ webbläsare som lynx (eller ännu bättre links med framebuffer support [att kunna se bilder på nätet är ändå ganska centralt]). Samt att du skaffar dig en PGP-nyckel. Här finns en ganska bra guide, hen har även lite andra säkerhetsrelaterade skrifter och konfigurationsfiler på sin hemsida. Utöver det så är det enda någorlunda säkra (med RSA-kryptering) alternativet till Skype, i öppen källkod, Mumble.

Till alla er som föredrar att läsa kan jag verkligen rekommendera Bruce Schneiers "Beyond Fear - Thinking sensibly about secutiry in an uncertain world" samt hans andra verk som rör säkerhet och kryptografi - heck, till och med hans bloggposter är uttömmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in