Citat:
Ursprungligen postat av
Kaymano
Kan ju bero på att folk gillar positiva nyheter, i en värld som annars mest är fylld av elände och skit.
Det tror jag inte, folk dras till katastrofer och misär. Samma sak som att man kollar hellre på en action eller skräckrulle än ett romantiskt drama.
Det handlar om vad media lägger sin kraft på, bröllopet får mer uppmärksamhet än detta. Media styr våra tankar till en viss del.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaymano
Tror inte folk i gemen kan överblicka allt detta. Det krävs ett visst tekniskt kunnande.
Folk som inte förstår hur kommunikationen går till förblir nog lyckligt naiva. De köper statsens argument om hotet från terrorism. Personligen ser jag hellre att vi riskerar ett och annat illdåd än att Sverige blir ett nytt DDR.
Tekniskt kunnande? Det räcker med att säga till farfar att USA kan läsa dins sms och avlyssna din telefon och kolla din facebook så förstår han.
Illdåd kan ske ändå. Jag tror knappast att terroristerna googlar om hur man bygger en bomb, skriver till varandra på facebook och springer runt och smsar varandra med sina smartphones.
Jag har googlat på bomb och hur man bygger en och lite youtubevideos, men inte fan har jag fått Säpo på mig för det.
De har koll på kända terrorister som de övervakar (de ytterst få som då kommunicerar via internet). Och det är väl ca 1% av övervakningen som de utför, resten är mot folket i div olika syften, mkt reklambaserat, företag som köper information osv.
Att folk verkligen går på det dumma argumentet "men terroristerna måste stoppas så hela världen ska övervakas!" förstår jag inte heller.
Att de heller inte vet om att USA är de riktiga terroristerna och har ett finger i alla krig som utspelar sig på jorden och som har dödat fler människor än någon annan person/stat/terroristgrupp mm tillsammans är fan pinsamt.