2013-06-10, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forg
Jag läste någon gång för ett tag sedan att det var någon som testade just detta med skype. Han länkade till sin sajt via chatten och om det hade varit krypterat och ingen avlyssning så hade ingen extra trafik tillkommit men i det här exemplet så kom det någon timme senare en spider från bing och indexerade sidan. Jag tror han hade vidtagit åtgärden för att den inte skulle bli indexerad särskilt snabbt.

Så att Skype avlyssnar är iaf känt sedan tidigare. Försökte hitta artikeln men den verkar ha dränkts med all PRISM-snack.
Alla länkar går genom deras SmartScreen. Om den tycker det behövs så går den till länken för att se om den är från en farlig server. Den kollar inte på själva sidan. Men vill de det så kan de säkert skicka data som de sparar.
Citera
2013-06-10, 00:56
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
En sak jag funderar över är egentligen hur mycket dom verkligen förstår och kan "tolka" ut av all information dom kollar igenom. Det måste ju handla om så ofattbara mängder.
Jag vet inte hur data analyseras och bearbetas av NSA men det är ju trots allt datorer som sållar innan människorna kollar igenom vad som är "intressant".

Jämför med Google translate vs människa, i bästa fall går det att förstå, men det är långt ifrån någon språklig kvalitet.

Risken att dom missar det viktiga eller inte förstår vad all data säger borde vara ganska stor, eller vad tror ni?
Ytterst liten del. Det är NSAs stora problem. De har alldeles för mycket information.
Citera
2013-06-10, 01:05
Medlem
En som tidigare jobbat med Microsofts cloud computing säger att det är mycket otroligt att om PRISM finns att det kan göra särskilt mycket. http://www.businessinsider.com/ex-microsoft-engineer-prism-is-highly-improbable-for-these-four-reasons-2013-6
Jag tror att kostnaden bara för att ta emot datan är rätt hög. Att sen göra något alls med den är också svårt. Ett system som får så mycket ostrukturerad data och gör något vettigt med det är riktigt komplext. Känns som det handlar om många miljarder för all utveckling och all hårdvara.
Vad tjänar företagen på detta? Det görs knappast gratis.
Citera
2013-06-10, 01:11
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HDCase
Tja det var väl i slutet på 1980 talet man började prata om ECHELON om det är bekant (?). Foliehatt på etc etc...

Vet du inte om att majoriteten av människor tror att de INTE sammankörs i huvud och röv?

Personnummer var väl steg 1. Känner du någon som vägrar uppge sina 4 sista siffror?

Nej knappast på 80-talet då fanns inte tekniken, men minns någon gång på 90-talet när jag fick höra av datorkunniga att folk från Usa var och skruvade på Telias växlar, dom koplade in det med något röstigeninkännings system dom höll på att bygga då (Echelon)

Allt sker i små steg i taget, men om 100 år kommer folket att leva i ett samhälle likt George Orwell's roman nineteen eighty four, där big brother ser dig överallt.

Allt bör vägas mot nyttan, men som sagt det börjas med små steg i taget, kameror i hela London för att övervaka terroristhandlingar och suspekta, men kommer i små steg att handla om något helt annat, en total kontroll som myndigheter kommer ha.
Kontanter kommer knappt att finnas kvar, myndigheterna ser vart du tar ut dina pengar, vem du ringer med in mobil, vad du surfar på, vilka filmer du gillar, vilket umgänge du har, vart du åker med din bil, hur du rör dig hur du tänker allt kommer att övervakas, din personlighet kommer att analyseras för att se om du faller i riskgruppen för våld mot staten, OM ingen snart säger ifrån.

Hacker kommer att vara framtidens frihetskämpar.
Senast redigerad av highstakes 2013-06-10 kl. 01:13.
Citera
2013-06-10, 01:15
Medlem
TheBloodSpatterGuys avatar
Bomba skiten säger jag.
Citera
2013-06-10, 01:15
Medlem
Long Running, Long-Known NSA Illegalities & Long-Ignored NSA Whistleblowers

http://www.boilingfrogspost.com/2013/06/07/the-united-states-of-america-a-four-branch-police-state/
Citera
2013-06-10, 01:18
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Mja jag vet inte ens var jag ska börja att svara på den frågan egentligen, men vi gör ett försök. Mitt resonemang som jag hållit på länge går ungefär såhär:

1. Kapital och makt tenderar att vara starkt förknippat och samlas på ett och samma ställe (statliga organisationer, underrättelsetjänster, de kapitalstarka IT-jättarna som i ett senare skede kan samarbeta / sälja informationen till statsmakterna för att underlätta deras arbete och casha in)

2. "Informationssamhälle" = Information är en mycket värdefull resurs för att tillskansa sig ännu mera makt och kapital.

3. Med tanke på 1 och 2, varför skulle "makten"/IT-jättarna *inte* ta sig alla möjligheter som finns för att samla in så mycket information som möjligt om varje enskild medborgare? Det finns stora karriärmöjligheter i att bete sig på det sättet, så som sagt, varför inte?

Vill också påpeka att det inte bara är via amerikanska företag jag hela tiden förutsatt att detta pågått. Det görs säkert av liknande organisationer i EU också, men möjligen inte i lika stor omfattning.

Jag tror inte heller att det är någon "konspiration" eller att det ligger någon slags planerad ondska bakom det. Organisationer och maktstrukturer växer helt enkelt upp pga den mänskliga naturen. Och makt korrumperar, osv.

Eller så håller man sig väl med staten, och staten i staten som ingen har kontroll över längre, säkerhets-organisationer med en hemlig budget, som kan göra lite som dom vill, dom behöver inte följa lagar, dom kan välja att krossa och motarbeta även större företag. Genom att inte ge dom några beställningar och div. andra saker.
Citera
2013-06-10, 01:19
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Fy fan!! trodde inte jag kunde hata USA mer än vad jag gjorde. Men detta är fan för jävligt. Att folk inte ska kunna få vara i fred någon gång.

Visst har man annat att detta har på gått, men nu när det kommer fram att det verkligen stämmer. Så blir man ju bara så jävla arg.

Sverige och FRA då?
Citera
2013-06-10, 01:27
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T
Förmodligen, förr hade ett sådant här ämne renderat kanske 50~100 sidor redan. Av tidigare erfarenheter har väl folk lärt sig att livet går vidare endå och sålänge de inte drabbas personligen, "rent mjöl i påsen", osv osv så är det enklare att göra som strutsen stoppa huvudet i sanden.

Vi blir mindre fria för varje år som går och inget tyder på att den trenden skall vika sig. Om systemet spårar ur så får individen göra vad den kan för att överleva. Enklast att hålla sig dold är trots allt att koppla bort sig från tekniken.

Japp folk bryr som mindre och mindre, tanken är detta bara drabbar brottslingar, tanken att även oskyldiga kan drabbas är det ingen som tänker på, att försöka bevisa sin oskuld mot staten, precis som romanen Processen av Franz Kafka, kommer nog inte vara lätt i framtiden.

Sedan kan det bli som du säger att det kan lätt slå över och bli något av individens rättslöshet drunknar i ett i ett överförmynderi i gigantisk skala.
Citera
2013-06-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
Ja och som inte det räckte så vill jag bjuda på en historisk anekdot, i DDR fanns ca 100.000st angivare som angav vänner, bekanta och grannar till STASI. Det var innan teknikens intåg. Sådant fick man lära sig att det var smutsigt och dåligt, inget som skulle få förekomma i den civilicerade delen av världen. Men det måste ha varit innan staten insåg "fördelarna" med nu införda och kommande system.
Alla pratar om DDR men tex i Sverige så fanns det minst 22000 socialdemokratiska "arbetsplatsombud (studera IBAffären för mer info) som sysslade med olaglig åsiktsregistrering. FRA, Ipred osv, osv.
Citera
2013-06-10, 01:42
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av export2china
Står inte Visa, Mastercard, amex etc under amerikanska lagar? Vilket då innebär att även alla transaktioner också övervakas. Finns det europeiska alternativ?
Vad mer bör man vara försiktigt med?
Resor, flyger SAS så förhoppningsvis då enbart usa resorna.

Dom kan övervaka transaktioner hos typ alla banker i världen, det jag inte fattar hur dom tappar bort transaktioner vissa kriminella gör? Alla pengar går väl att spåra eller hur finkar det?

Dom kan kolla i alla databaser (tror det är något sammanlänkat system) hos alla flygbolag som flyger till USA, du behöver inte ens flyga till USA, ibland poppar det på deras skärmar när någon på deras lista flyger i en annan världsdel, och polisen i landet i fråga får en varning om att ingripande bör ske.

Men i visa länder hjälper inte ens falsk-pass, då dom har infört ansiktsigenkänning.

Undantagen är alla Mossad agenter som ständigt flyger världen runt och mördar folk, med falska pass, då slår det aldrig larm.
Senast redigerad av highstakes 2013-06-10 kl. 01:48.
Citera
2013-06-10, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
.

Allt bör vägas mot nyttan, men som sagt det börjas med små steg i taget, kameror i hela London för att övervaka terroristhandlingar och suspekta, men kommer i små steg att handla om något helt annat, en total kontroll som myndigheter kommer ha.
Kontanter kommer knappt att finnas kvar, myndigheterna ser vart du tar ut dina pengar, vem du ringer med in mobil, vad du surfar på, vilka filmer du gillar, vilket umgänge du har, vart du åker med din bil, hur du rör dig hur du tänker allt kommer att övervakas, din personlighet kommer att analyseras för att se om du faller i riskgruppen för våld mot staten, OM ingen snart säger ifrån.

Hacker kommer att vara framtidens frihetskämpar.
För närvarande har vi en demokrati, och vi har i Sverige nog inte haft en enda regering som försökt sitta kvar vid makten trots ett förlorat val, eller någon general som försökt sig på ett övertagande med en statskupp. Intresset att skydda sig mot opposition och statsfientlig verksamhet är och kommer förmodligen inte att bli stort nog för att motivera det du beskriver. Åtminstone inte när vi har fred.

Kan dock gå med på att information kan komma att samlas i andra syften, både goda och onda(effektivisera verksamheter, tjäna pengar). Detta görs ju redan idag, men att detta skulle bli mer inskränkande känns inte särskilt främmande. En skrämmande möjlighet är också vad som kan hända om all denna information hamnar i fel händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in