2013-06-23, 23:34
Bannlyst
Hade någon i USA brytt sig om konstitutionen på allvar, så hade NSA:s byggnader varit jämnade med marken nu och personalen hade varit lynchad. Obama hade varit avsatt och ställd inför riksrätt.
Citera
2013-06-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hade någon i USA brytt sig om konstitutionen på allvar, så hade NSA:s byggnader varit jämnade med marken nu och personalen hade varit lynchad. Obama hade varit avsatt och ställd inför riksrätt.
Håller med dig. Troligen är det jobbigt för folket att i dessa dagar hitta en lucka i den numera fullspäckade kalendern nu när så många av dem är upptagna med sysslor som staten faktiskt övervakar. Jag vet faktiskt inte vad som skulle krävas för att få lite fart på dem.
Citera
2013-06-23, 23:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Min känsla om FRA var först att det troligtvis inte handlade om samma sak och i den omfattningen men ju mer jag sätter mig in i det och läser om hur hela det här övervakningssystemet är uppbyggt ju mer förstår jag att det bara måste ligga på samma nivå, eller iaf väldigt nära Prism/NSA.

Javisst, det är mycket likt. FRA, hette det, skulle innebära att svenska leverantörer måste installera hårdvara för miljarder så att FRA kunde ta del av all trafik som gick över landets gränser. (Hur gick det med detta i verkligheten?)

Sedan skulle denna totala avlyssning göras, men filtreras i efterhand genom att man bara fick titta på vissa nyckelord.

Och man lugnade oss med att det inte var svenskar som skulle avlyssnas, utan t ex ryssar. Vilket ryssarna, som då använde Sverige som sitt transitland för datatrafiken med USA och Europa, inte alls var så glada över. Inom branschen talade man om miljardförluster när vi tappade kunder.

Samma misslyckade argument hör vi nu från Obama. Det är bara utlänningar som man avlyssnar. Det där är t ex tyskarna förbannade över nu.
Citera
2013-06-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Exakt, nyhetsbyråer som fox news i spetsen försöker få det till att det är USA mot resten av världen .... då måste ju allt vara tillåtet. Så vips glömmer de snabbt bort att det är de själva som blir avlyssnade mest
Citera
2013-06-24, 03:45
Medlem
BrukMurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Antar att du menar Flashback International Inc?
Flashback International Inc är inte Flashback forum, och servrarna som tillhandahåller forumet står inte i Amerikatt.

Men ja, det övervakas nog mer än man tror.
Men å andra sidan, det enda som visas är ju bara en ip-address som avsändare här på forumet.
Det är ju endast ISPn som vet att du tillhör xxx.xxx.xxx.xxx.

Och förhoppningsvis är ISPerna i Sverige någorlunda klara i skallen och inte ger sin information till NSA utan vidare.

En fråga till moderator, kan man deleta gamla inlägg på flashback? Som du vet har vissa tankar skrivits under vissa specifika omständigheter, antingen har man varit upprörd, full, eller allmänt arg på något annat, velat provocera, fråga dumma frågor, eller velat lära mig mer genom en het diskussion. Alla dessa kommentarer reflekterar inte mig idag och kanske inte ens då eftersom det har varit lätt att missuppfatta att det jag skrev också var det jag innerligen trodde eller var en del av min karaktär, jag har blivit en bättre människa och har lärt mig av mina misstag och lovar jag skall tänka till ordentligt nästa gång jag skriver och sluta skriva saker som kan uppfattas som provokativt, för jag vill ju bara vara en bra medmänniska egentligen.

Jag lyfter upp detta eftersom jag vill inte att mitt gamla jag skall förhindra mitt nya jag, jag har nya tankar och är mer vis och vill fortsätta framåt men är rädd för att jag förevigt skall vara förknippande med oupplysta tankar i min ungdom, och utan att kunna göra avbön på dessa och få förlåtelse.

Om jag då hade vetat det jag vet nu, hade jag nog undvikigt tagit den där diskussionen, eller sagt det där dumma, och borde förstått bättre att hålla tyst och försökt mer gå med vad majoriteten tycker. Då massans trygghet, skyddar mig. Det var dumt att jag inte lärde mig detta tidigare, eller blivit åthutad tidigare för att veta bättre, förlåt mig.

Flashback moderator, kan du snälla deleta alla mina inlägg, jag vill börja om, få en chans att vara en bättre människa. Just nu är jag stämplad för livet för gamla synders skull. Hur skall jag kunna be om förlåtelse och få förståelse för det? Vem skall jag vända mig till och be om förlåtelse? Snälla radera alla mina inlägg.
Senast redigerad av BrukMur 2013-06-24 kl. 04:06.
Citera
2013-06-24, 06:47
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrukMur
En fråga till moderator, kan man deleta gamla inlägg på flashback? Som du vet har vissa tankar skrivits under vissa specifika omständigheter, antingen har man varit upprörd, full, eller allmänt arg på något annat, velat provocera, fråga dumma frågor, eller velat lära mig mer genom en het diskussion. Alla dessa kommentarer reflekterar inte mig idag och kanske inte ens då eftersom det har varit lätt att missuppfatta att det jag skrev också var det jag innerligen trodde eller var en del av min karaktär, jag har blivit en bättre människa och har lärt mig av mina misstag och lovar jag skall tänka till ordentligt nästa gång jag skriver och sluta skriva saker som kan uppfattas som provokativt, för jag vill ju bara vara en bra medmänniska egentligen.

Jag lyfter upp detta eftersom jag vill inte att mitt gamla jag skall förhindra mitt nya jag, jag har nya tankar och är mer vis och vill fortsätta framåt men är rädd för att jag förevigt skall vara förknippande med oupplysta tankar i min ungdom, och utan att kunna göra avbön på dessa och få förlåtelse.

Om jag då hade vetat det jag vet nu, hade jag nog undvikigt tagit den där diskussionen, eller sagt det där dumma, och borde förstått bättre att hålla tyst och försökt mer gå med vad majoriteten tycker. Då massans trygghet, skyddar mig. Det var dumt att jag inte lärde mig detta tidigare, eller blivit åthutad tidigare för att veta bättre, förlåt mig.

Flashback moderator, kan du snälla deleta alla mina inlägg, jag vill börja om, få en chans att vara en bättre människa. Just nu är jag stämplad för livet för gamla synders skull. Hur skall jag kunna be om förlåtelse och få förståelse för det? Vem skall jag vända mig till och be om förlåtelse? Snälla radera alla mina inlägg.
Varför citerade du mitt inlägg?
Förstår inte riktigt vad ditt budskap är, om du försöker framhäva något sådant?

Nej, du kan inte radera gamla inlägg heller för den delen.
Citera
2013-06-24, 08:07
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Såg precis en video där NSA-chefen förklarar sin syn på Snowden.
Om någon är intresserad finns den här
Det enda idioten pratade om var "defending our country", och skadan som skett på USA.

Inte ett ord om hur jävla övervakade hela världen varit, inte ett ord om all information om alla användare världen över, inte ett ord om något annat.

Varenda land världen över förutom Storbritannien och USA bör försvara och skydda Snowden så mycket det bara går, USA ska inte få komma åt denna människa.
Snowden ger upp hela sitt liv för att världen ska få upp ögonen om den övervakning som sker av oss användare.

Visst har jag och många andra varit övertygade väldigt länge om att det sker en omfattande övervakning, men många har ju trott att allt de skriver på facebook, och alla samtal via skype aldrig avlyssnas eller sparas.
Om Snowden kan beskyddas, kommer andra läckare att dyka upp. Om Snowden inte uppfattas som en förlorare, kommer fler att våga! (Det är det som var det fatala med Manning och kanske Assange.)
Citera
2013-06-24, 08:31
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Är det inte en parodi att de som blivit avslöjade med att ha sysslat med spioneri i massiv skala nu anklagar den som avslöjat detta för just spioneri...
Dubbelmoral är en självklarhet!
  • War is peace
  • Freedom is slavery
  • Ignorance is strength
Citera
2013-06-24, 09:52
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Om Snowden kan beskyddas, kommer andra läckare att dyka upp. Om Snowden inte uppfattas som en förlorare, kommer fler att våga! (Det är det som var det fatala med Manning och kanske Assange.)
Frågan är om det fungerar. Hanteringen av Manning och Asange har ju uppenbarligen inte avskräckt Snowden. Risken är ju att USAs agerande gör människor så pass förbannade att de lättare tar steget mot att vissla. Svårt att veta vad som är effektivast politik, det handlar nog snarast om visslarens personlighet.
Citera
2013-06-24, 10:30
Medlem
År 2007 köpte FRA en superdator och januari 2009 började FRA-lagen att gälla:
- Ja, det stämmer att vi har genomfört en upphandling av en beräkningsdator, och det är Hewlet-Packard och Go Virtual som levererar den, säger Jonas Strömbäck som är stabschef på FRA.
Vad ska den användas till?
- Vi gör en uppgradering av den beräkningskraft vi har. Att vi har beräkningskraft är viktigt för bland annat kryptologi och informationssäkerhet. Och att upprätthålla kompetensen i beräkningskraft är en uppgift vi har i vårt regleringsbrev, säger Jonas Strömbäck.
- Ska ni använda datorn för att kunna verkställa den nu aktuella signalspaningslagen?
- Det finns ingen koppling till signalspaningslagen, säger Jonas Strömbäck.
(Ny Teknik http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article44341.ece)
Go Virtual Nordic AB was founded in 2002 with the mission to supply virtual simulation technology to the market enabling customers to bring their innovative and customer focused designs faster, more accurate, and more cost effective to the market.
När jag skådar in i framtiden ser jag myndigheter och privata företag som ur vissa perspektiv simulerar befolkningsgrupper och kanske hela befolkningar ungefär som man idag simulerar väder. Men i stället för väderstationer används våra IP-nummer.

Eftersom det var svårt att få igenom lagen i riksdagen remitterades förslaget och antogs samma dag med några justeringar, som att FRA inte får signalspana mot trafik där både avsändare och mottagare finns i Sverige. Vilket de lär göra ändå (och alltså bryta mot lagen).

Men vågar man tro på en svensk visselblåsare? Jag tror att det är starkare kontroll över den homogena svenska befolkningen - en kvarleva från det gamla brukssamhället där alla kände alla.
Senast redigerad av lehs 2013-06-24 kl. 10:56.
Citera
2013-06-24, 10:36
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
År 2007 köpte FRA en superdator och januari 2009 började FRA-lagen att gälla:
- Ja, det stämmer att vi har genomfört en upphandling av en beräkningsdator, och det är Hewlet-Packard och Go Virtual som levererar den, säger Jonas Strömbäck som är stabschef på FRA.
Vad ska den användas till?
- Vi gör en uppgradering av den beräkningskraft vi har. Att vi har beräkningskraft är viktigt för bland annat kryptologi och informationssäkerhet. Och att upprätthålla kompetensen i beräkningskraft är en uppgift vi har i vårt regleringsbrev, säger Jonas Strömbäck.
- Ska ni använda datorn för att kunna verkställa den nu aktuella signalspaningslagen?
- Det finns ingen koppling till signalspaningslagen, säger Jonas Strömbäck.
(Ny Teknik http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article44341.ece
Go Virtual Nordic AB was founded in 2002 with the mission to supply virtual simulation technology to the market enabling customers to bring their innovative and customer focused designs faster, more accurate, and more cost effective to the market
Eftersom det var svårt att få igenom lagen i riksdagen remitterades förslaget och antogs samma dag med några justeringar, som att FRA inte får signalspana mot trafik där både avsändare och mottagare finns i Sverige. Vilket de lär göra ändå (och alltså bryta mot lagen).

Men vågar man tro på en svensk visselblåsare? Jag tror att det är starkare kontroll över den homogena svenska befolkningen - en kvarleva från det gamla brukssamhället där alla kände alla.
Homogena! Förekommer signalspaning riktad mot svensk inhemsk trafik skulle jag tro att det framförallt är den del av befolkningen som inte stammar från svenska bönder som står i fokus.
Citera
2013-06-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Homogena! Förekommer signalspaning riktad mot svensk inhemsk trafik skulle jag tro att det framförallt är den del av befolkningen som inte stammar från svenska bönder som står i fokus.
Jag kanske uttryckte mig oklart, vad jag menade var att kontrollen över de som anställs exempelvis på FRA är mer effektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in