2013-06-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Förvånad över att så många är förvånade över detta.
Vad hade ni förväntat er av ett nätverk uppbyggt av USA:s armé från början?
Ett NÄT har man för att fånga saker i.

Sedan undrar jag en teknisk grej, är det inte så att det finns typ 11 "knutpunkter", några slags superservers som dirigerar ALL trafik genom nätet. Har läst detta nånstans för länge sedan.
Om så vore fallet så borde det väl vara rätt lätt och smidigt att tappa av all trafik? datamängden är så klart ofantlig, men det går nog att sålla ut.
Jag tycker också att det är tråkigt att så många bara lite apatiskt konstaterar "att så är det, det är självklart". Folk borde ju ha sparkat ut de politiker som röstade fram Ipred, Fra, stod bakom IB osv, osv direkt men folk är så pacificerade och apatiska nuförtiden. Sett studier på att mer skärmtid=mindre empatiska människor som blir mer och mer pacificerade, folk hålls i någon typ av tillstånd med all distraktion från det som verkligen är viktigt för oss alla, istället blir det tvserier, film, porr, sport, meningslös shopping av lyxkonsumtion som folk intalats att tro att de behöver osv, osv. Världen är ett dårhus just nu och man är inlåst i dårhuset och har ingenstans att ta vägen. Hur fan ska man väcka folk?
Citera
2013-06-10, 09:06
Medlem
Sorgligast av allt är att så många verkar bli förvånade. Folk i gemen saknar det tekniska kunnande som krävs för att inse vidden av allt detta. Den äldre generationen känner till DDR men att världens underrättelsetjänster i princip kan se allt du gör är det få som tänker på.
Tur att man aldrig skaffat Facebook. Nästa steg blir att överge Google. Jag önskar kravmärkta elektroniktjänster.
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-10 kl. 09:15.
Citera
2013-06-10, 09:17
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Ja visst har man något att dölja så är dina tips perfekta, men för mig som inte har något att dölja så ger jag blanka fan i vad myndigheterna ser. Hittar de något intressant om mig som jag inte vet om får de gärna kontakta mig

Säger du via ett anonymt nick på Flashback... Var vänlig lägg ut ditt fullständiga namn, personnummer, adress, vilken skola dina eventuella barn går på, vilket parti du röstade på i senaste valet. Om du inte gör det är du en hycklare som skriver först och tänker sen.
Citera
2013-06-10, 09:21
Medlem
Allt är så jävla sjukt. Snowden poängterade väldigt starkt att han vill gå ut med uppgifterna och det offentligt, men det sista han vill är att fokus ska läggas på honom, utan snarare på det viktiga, dokumenten. Men han säger också att han kommer att demoniseras av usas regering och media och allt fokus kommer att läggas på han som person och inte dokumenten så att allt ska glömmas bort. Precis som i fallet med Manning, knappt någon minns idag vad han läckte men det media skriver hela tiden om honom är vilken stor bov han är och vilka avskyvärda brott han har begått. Blir kallad spion, landsförrädare osv osv.
Men ändå, trots att Snowden har sagt detta så lägger media all fokus på honom så dokumenten hamnar i glömskan. Det värsta jag läst hittills i svensk media är Expressen, där får dom han att framstå som en schizofren galning som lägger kuddar mot väggarna för att CIA inte ska kunna lyssna på honom genom väggarna, har en stor röd luva när han sitter vid datorn och tror att triaderna är efter honom eftersom att Usas regering har hyrt kinesiska maffian för att döda honom.
Han måste ju veta att Usa äger stor del av massmedian, och han har inte en chans mot dom och allt kommer att gå åt helvete.
Så varför läckte han inte dokumenten anonymt? Det förstår jag inte, han vet ju att han är körd oavsett!

Vafan är det här? När ska media stå på folkets sida egentligen?
(Just nu kom nyheterna upp på tv4, reportaget handlar som vanligt bara om honom och att han har gjort något fel och olagligt, inget om dokumenten)

Det kommer att sluta likadant som med Manning och Assange, han kommer att jagas och åtalas.
Det kommer också att hända något ganska stort i USA som stjäl allt ljus i media så att vi ska ha annat att tänka på, som vanligt.

Och varför är folk förvånade? Detta har varit känt i herrans många år. Nej just det, då var det ju bara en konspirationsteori och alla som pratade om det var foliehattar

Och 10 sidor på denna tråd? Denna tråd är en dag äldre än den om princessbröllopet och har 12 890 visningar och princesstråden har nu 47 sidor med 103 854 visningar. REALLY?!
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2013-06-10 kl. 09:24.
Citera
2013-06-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Allt är så jävla sjukt. Snowden poängterade väldigt starkt att han vill gå ut med uppgifterna och det offentligt, men det sista han vill är att fokus ska läggas på honom, utan snarare på det viktiga, dokumenten. Men han säger också att han kommer att demoniseras av usas regering och media och allt fokus kommer att läggas på han som person och inte dokumenten så att allt ska glömmas bort. Precis som i fallet med Manning, knappt någon minns idag vad han läckte men det media skriver hela tiden om honom är vilken stor bov han är och vilka avskyvärda brott han har begått. Blir kallad spion, landsförrädare osv osv.
Men ändå, trots att Snowden har sagt detta så lägger media all fokus på honom så dokumenten hamnar i glömskan. Det värsta jag läst hittills i svensk media är Expressen, där får dom han att framstå som en schizofren galning som lägger kuddar mot väggarna för att folk inte ska kunna lyssna på honom genom väggarna, har en stor röd luva när han sitter vid datorn och tror att triaderna är efter honom eftersom att Usas regering har hyrt kinesiska maffian för att döda honom.
Han måste ju veta att Usa äger stor del av massmedian, och han har inte en chans mot dom och allt kommer att gå åt helvete.
Så varför läckte han inte dokumenten anonymt? Det förstår jag inte, han vet ju att han är körd oavsett!

Vafan är det här? När ska media stå på folkets sida egentligen?
(Just nu kom nyheterna upp på tv4, reportaget handlar som vanligt bara om honom och att han har gjort något fel och olagligt, inget om dokumenten)

Det kommer att sluta likadant som med Manning och Assange, han kommer att jagas och åtalas.
Det kommer också att hända något ganska stort i USA som stjäl allt ljus i media så att vi ska ha annat att tänka på, som vanligt.

Och varför är folk förvånade? Detta har varit känt i herrans många år. Nej just det, då var det ju bara en konspirationsteori och alla som pratade om det var foliehattar

Och 10 sidor på denna tråd? Denna tråd är en dag äldre än den om princessbröllopet och har 12 890 visningar och princesstråden har nu 47 sidor med 103 854 visningar. REALLY?!
Ja att prinsessbröllop får mer uppmärksamhet än detta säger rätt mycket om det svenska folket anno 2013.
Citera
2013-06-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Sorgligast av allt är att så många verkar bli förvånade. Folk i gemen saknar det tekniska kunnande som krävs för att inse vidden av allt detta. Den äldre generationen känner till DDR men att världens underrättelsetjänster i princip kan se allt du gör är det få som tänker på.
Tur att man aldrig skaffat Facebook. Nästa steg blir att överge Google. Jag önskar kravmärkta elektroniktjänster.
Tycker du inte att det är ännu sorgligare att när folk faktiskt ser att något liknande sker så skiter de i det för de litar så blint på överheten? Jag tänker som så att om de ändå varit passiva pga att de inte vet så hade hopp funnits att man kunnat visa dem och så hade de reagerat, nu vet de och skiter i det ändå för de tror på allt överheten och makten säger. Det tycker jag fan är ännu värre, värst tom.
Citera
2013-06-10, 09:26
Medlem
Jimbos avatar
Att gå ut offentligt som han har gjort är helt rätt. Annars "försvinner" han bara. Det är ju inget han kan göra under radarn precis, dom har ju koll på sitt folk.
En slags livförsäkring helt enkelt.
Citera
2013-06-10, 09:29
Medlem
BonZus avatar
Jag är inte förvånad att de lyssnade på oss, det jag inte kände till är kapaciteten på lagringen. Förutom att inte använda siav internet vad är bästa sättet att skydda sig? Tor?
Citera
2013-06-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta

Jag funderade på detta och kom fram till att han insåg att hans liv stod på spel.
Det är lätt att få någon okänd IT-tekniker att försvinna. "Bilolycka" eller så.
Men det är svårt att döda någon som hela världen tittar på.

Dessutom har han större chans att klara sig ur detta med en stor grupp som stöder honom, demonstrerar om han åker i fängelse osv.
Citera
2013-06-10, 09:34
Medlem
BonZus avatar
Citat:
Att gå ut offentligt som han har gjort är helt rätt. Annars "försvinner" han bara. Det är ju inget han kan göra under radarn precis, dom har ju koll på sitt folk.
Fast det kan ju alltid hända en "olycka". All credd ska han ha iaf, för att våga berätta detta!
Citera
2013-06-10, 09:35
Medlem
Jag tror också det är hans bästa chans, att ta steget ut i offentligheten alltså.
Senast redigerad av mrjs 2013-06-10 kl. 09:42.
Citera
2013-06-10, 09:37
Medlem
Citat:

Men hade han läckt dokumenten anonymt så hade de inte ens vetat att det var han. Den it-expert som han är borde kunna skicka filer anonymt?
Nu blir han jagad livet ut, om han inte hinner att dödas innan dess. Han kommer aldrig att kunna flytta tillbaka till usa till sin familj och media kommer svartmåla honom, och han vet detta.
Han säger sig vara redo att offra sitt liv för friheten, men vafan, det hela är lite skumt.
De flesta visste ju redan om detta så om han visar sitt ansikte och namn behöver väl inte vara en fördel, snarare en nackdel.
Om en vecka eller max två så kommer locket att läggas på och allt kommer att vara bortglömt ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in