Citat:
Uppstod en regelfråga idag på golfbanan. Jag har fått för mig att man kan droppa på den "bortre" sidan av ett vattenhinder om bollen varit över (ovanför hindermarkeringar) och sedan rullar ner i hindret (under förutsättning att man inte droppar närmre hål än där bollen bröt linjen till hindret när den går ner i hindret), vilket en herre jag spelade med motsade sig. Han sade sig vara 99% säker på att "du måste ha hindret mellan dig och hålet när du droppar".
Min fråga till detta nu då är: någon som har bra koll och kan räta ut frågetecknen? Samt någon typ av referens till någon regel/regeltolkning vore trevligt.
Min fråga till detta nu då är: någon som har bra koll och kan räta ut frågetecknen? Samt någon typ av referens till någon regel/regeltolkning vore trevligt.
För det första måste vi fastställa om vi pratar vattenhinder (gula pinnar) eller sidovattenhinder (röda).
Vore det sidovattenhinder är du korrekt. Var det vattenhinder har gubben korrekt. Det finns inget i sig som säger att du måste ha hinder mellan dig och hål när du droppar. Däremot finns det olika droppföranden när du slagit i vatten och dessa gör det möjligt eller omöjligt.
Läs i regel 27 om sidovattenhinder och vattenhinder.
Gula pinnar - vattenhinder har du tre val. Spela bollen som den ligger. Spela från föregående plats eller droppa i flagglinjen. Med dessa alternativ går det inte att droppa på den bortre sidan av hindret även om bollen "varit uppe och vänt". Eftersom skärningspunkten är där den är och flagglinjen kommer alltså hamna på andra sidan hindret eftersom du inte får gå närmare.
Röda pinnar - sidovattenhinder har du fem val. Spela bollen som den ligger. Spel från föregående plats. Droppa på flagglinjen. Droppa inom två klubblängder från skärningspunkt. Droppa på spegelvänd sida.
Här har du ju först och främst möjligheten att hitta en torr plats som inte är närmare hålet med hjälp av två klubblängder på den sida green finns. Precis som du hade kunnat få hitta en plats på spegelvänd sida om det gått.
Så korta svaret är att ni båda har rätt men det beror på vilket sorts hinder det är.
Jag kan tänka mig att det går bra och starta svingen med axlarna, men jag personligen måste starta med höfter och ben, jag går inte på kraft.