Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-09, 17:19
  #5857
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Uppstod en regelfråga idag på golfbanan. Jag har fått för mig att man kan droppa på den "bortre" sidan av ett vattenhinder om bollen varit över (ovanför hindermarkeringar) och sedan rullar ner i hindret (under förutsättning att man inte droppar närmre hål än där bollen bröt linjen till hindret när den går ner i hindret), vilket en herre jag spelade med motsade sig. Han sade sig vara 99% säker på att "du måste ha hindret mellan dig och hålet när du droppar".

Min fråga till detta nu då är: någon som har bra koll och kan räta ut frågetecknen? Samt någon typ av referens till någon regel/regeltolkning vore trevligt.

För det första måste vi fastställa om vi pratar vattenhinder (gula pinnar) eller sidovattenhinder (röda).

Vore det sidovattenhinder är du korrekt. Var det vattenhinder har gubben korrekt. Det finns inget i sig som säger att du måste ha hinder mellan dig och hål när du droppar. Däremot finns det olika droppföranden när du slagit i vatten och dessa gör det möjligt eller omöjligt.

Läs i regel 27 om sidovattenhinder och vattenhinder.

Gula pinnar - vattenhinder har du tre val. Spela bollen som den ligger. Spela från föregående plats eller droppa i flagglinjen. Med dessa alternativ går det inte att droppa på den bortre sidan av hindret även om bollen "varit uppe och vänt". Eftersom skärningspunkten är där den är och flagglinjen kommer alltså hamna på andra sidan hindret eftersom du inte får gå närmare.

Röda pinnar - sidovattenhinder har du fem val. Spela bollen som den ligger. Spel från föregående plats. Droppa på flagglinjen. Droppa inom två klubblängder från skärningspunkt. Droppa på spegelvänd sida.

Här har du ju först och främst möjligheten att hitta en torr plats som inte är närmare hålet med hjälp av två klubblängder på den sida green finns. Precis som du hade kunnat få hitta en plats på spegelvänd sida om det gått.


Så korta svaret är att ni båda har rätt men det beror på vilket sorts hinder det är.
Citera
2013-06-09, 17:34
  #5858
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
För det första måste vi fastställa om vi pratar vattenhinder (gula pinnar) eller sidovattenhinder (röda).

Vore det sidovattenhinder är du korrekt. Var det vattenhinder har gubben korrekt. Det finns inget i sig som säger att du måste ha hinder mellan dig och hål när du droppar. Däremot finns det olika droppföranden när du slagit i vatten och dessa gör det möjligt eller omöjligt.

Läs i regel 27 om sidovattenhinder och vattenhinder.

Gula pinnar - vattenhinder har du tre val. Spela bollen som den ligger. Spela från föregående plats eller droppa i flagglinjen. Med dessa alternativ går det inte att droppa på den bortre sidan av hindret även om bollen "varit uppe och vänt". Eftersom skärningspunkten är där den är och flagglinjen kommer alltså hamna på andra sidan hindret eftersom du inte får gå närmare.

Röda pinnar - sidovattenhinder har du fem val. Spela bollen som den ligger. Spel från föregående plats. Droppa på flagglinjen. Droppa inom två klubblängder från skärningspunkt. Droppa på spegelvänd sida.

Här har du ju först och främst möjligheten att hitta en torr plats som inte är närmare hålet med hjälp av två klubblängder på den sida green finns. Precis som du hade kunnat få hitta en plats på spegelvänd sida om det gått.


Så korta svaret är att ni båda har rätt men det beror på vilket sorts hinder det är.

Tack för ett utförligt svar. Nu minns jag dock inte vilken markering det var på hindret (framgår inte heller i banguiden), men då kommer vi istället in just på det här med vattenhinder och sidovattenhinder. Finns det några "standarder" för vad som skall markeras som det ena eller det andra? Då jag uppfattar det som att väldigt många "vattenhinder", (som alltså ofta befinner sig tex mitt i "spelriktningrn" och inte heller bara är ett typ"dike", markeras med just röda pinnar tycker jag att själva
begreppet "sidovattenhinder" känns "felaktigt"...
Citera
2013-06-09, 17:57
  #5859
Medlem
enoutarns avatar
Läste i "en snabb vägledning" delen av regelboken att följande även gäller i vattenhinder om du ser din boll men inte vill spela den som den ligger (så var det i mitt fall): " droppa en boll inom två klubblängder från där bollen ligger inte närmare hålet." Detta borde ju då innebära att oavsett vad det var för markering så gjorde jag rätt (då jag ej droppade bollen närmre hålet än där den låg).

Edit: när vi ändå är inne på regelfrågor så ka jag ta en till, angående provisorisk boll. Ponera att du har ett hål där det finns ett vattenhinder samt en "out of bounds" (som egentligen inte borde vara en outs, då den befinner sig mellan 2 hål på samma bana). Låt oss även ponera att området kring denna outs och detta vatten är relativt kortklippt (dvs vanlig relativt gles ruff, där vi kan anta att du INTE "förlorar" din boll). Är det i detta fall då ett regelbrott att vid misstanke om outs/vatten att slå en provisorisk boll för att sedan, när man ej hittar bollen, konstatera att den MÅSTE gått i vattnet? Som jag förstått det sedan tidigare så ska man alltså icke göra såhär, vilket innebär att det enda korrekta skulle vara att ej slå provisorisk boll, för att sedan antingen droppa (om man inte hittar bollen och konstaterar att den är i vattnet), eller (om den är outs) gå tillbaka och slå en ny. Måste man alltså göra såhär? (Oerhört tidsinneffektivt...
__________________
Senast redigerad av enoutarn 2013-06-09 kl. 18:06.
Citera
2013-06-09, 18:30
  #5860
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Tack för ett utförligt svar. Nu minns jag dock inte vilken markering det var på hindret (framgår inte heller i banguiden), men då kommer vi istället in just på det här med vattenhinder och sidovattenhinder. Finns det några "standarder" för vad som skall markeras som det ena eller det andra? Då jag uppfattar det som att väldigt många "vattenhinder", (som alltså ofta befinner sig tex mitt i "spelriktningrn" och inte heller bara är ett typ"dike", markeras med just röda pinnar tycker jag att själva
begreppet "sidovattenhinder" känns "felaktigt"...

Förr ansågs det precis som du tycker att sidovattenhinder var på sidan av banan samt att vattenhinder som sträcker sig över fairway var vanliga vattenhinder. Nu på grund av reglerna så väljer fler och fler klubbar att göra mer rödmarkerade områden då dessa ger spelarna fler alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Läste i "en snabb vägledning" delen av regelboken att följande även gäller i vattenhinder om du ser din boll men inte vill spela den som den ligger (så var det i mitt fall): " droppa en boll inom två klubblängder från där bollen ligger inte närmare hålet." Detta borde ju då innebära att oavsett vad det var för markering så gjorde jag rätt (då jag ej droppade bollen närmre hålet än där den låg).

Edit: när vi ändå är inne på regelfrågor så ka jag ta en till, angående provisorisk boll. Ponera att du har ett hål där det finns ett vattenhinder samt en "out of bounds" (som egentligen inte borde vara en outs, då den befinner sig mellan 2 hål på samma bana). Låt oss även ponera att området kring denna outs och detta vatten är relativt kortklippt (dvs vanlig relativt gles ruff, där vi kan anta att du INTE "förlorar" din boll). Är det i detta fall då ett regelbrott att vid misstanke om outs/vatten att slå en provisorisk boll för att sedan, när man ej hittar bollen, konstatera att den MÅSTE gått i vattnet? Som jag förstått det sedan tidigare så ska man alltså icke göra såhär, vilket innebär att det enda korrekta skulle vara att ej slå provisorisk boll, för att sedan antingen droppa (om man inte hittar bollen och konstaterar att den är i vattnet), eller (om den är outs) gå tillbaka och slå en ny. Måste man alltså göra såhär? (Oerhört tidsinneffektivt...

Du har både rätt och fel i ditt första stycke. Du får förklara en boll ospelbar i ett hinder och därmed droppa inom två klubblängder. Däremot får du inte droppa en boll utanför hindret med dessa två klubblängder om du väljer att droppa bollen för just ospelbar boll. Så två klubblängder funkar i ett vattenhinder men du kommer inte få droppa ur hindret.

Om jag förstår din fråga rätt och tolkar det rätt så får du i det läget slå en provisorisk boll. Men endast på grund av att du är osäker på att bollen kan vara out of bounds. Problemen uppstår när du hittar bollen i vatten och då måste jag leta lite i regelboken men jag TROR att om du skulle hitta bollen i vattnet när du har slagit en provisorisk boll för att du var osäker på om den skulle finnas på banan eller out så är den provisoriska ur spel då du hittar bollen i vattnet.

Alltså kommer du vara tvungen att gå tillbaka till tee och slå en ny boll om du dömer vattenbollen ospelbar och väljer att spela en ny. Du kan alltså inte använda den provisoriska om bollen återfinns på banan.

Lägger till reglerna - om vattenhindret är det som sagt 26
Du pratar även om saker du hittar i 20 och 28
Den sista handlar också om regel 20 samt regel 27
Du kan även behöva läsa lite i Decisions om du ska ha exakt svar.
__________________
Senast redigerad av KinG-NothinG 2013-06-09 kl. 18:34.
Citera
2013-06-09, 18:33
  #5861
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Går du på kraft? Jag kan tänka mig att det går bra och starta svingen med axlarna, men jag personligen måste starta med höfter och ben, jag går inte på kraft.

Jag har tränat dom senaste 6 månaderna på sekvenser av svingen och fasta positioner, det är först nu på senare tid som det börjat ge resultat.

Jag träffar nästan alltid fairway, men är väldigt inkonsekvent när det gäller längd.

Sista fem hålen igår med driven:

Bra träff, men träffade ett ytterkanten på ett träd och bollen damp ner 180 meter in på FW.

Medvind, upphöjt tee. Halvtaskig träff ca 280 m, på FW.

Lite motvind, upphöjt tee. Ok träff ca 250 m på FW.

Mycket motvind. Ca 210 m på FW.

Sidvind, dålig drive. Ca 180 m carry men mycket draw, träffade mitt på FW, så den rullade till ca 220m tack vare att det är torrt och hårt.

Det sjukt stora problemet nu är att jag får många slag typ 80-40 m in till green.

Grymt intressant artikel om det:

"Så bra är du - slag för slag
Hur mycket bättre är egentligen en scratchspelare eller ett proffs jämfört med dig? Vi grävde fram siffrorna som ger dig svaret. Förmodligen kommer du att bli förvånad. "
http://www.golf.se/Spela/Nyheter/Sa-...slag-for-slag/

Tror jag uttryckte mig lite konstigt. Det jag menar med att starta svingen med axlarna, var att jag ser till att få med mig "allt" (klubba, armar, händer etc) redan när jag startar baksvingen (i rätt spår), är jag bara med så långt faller allt (oftast) på plats. Sen gör jag kanske omedvetet lite rörelser med kropp och höfter när jag startar, men det är inget jag fokuserar på.

Sen antar jag att jag går på fart eller något liknande då jag är smidig som ett kylskåp, har knappt någon muskelstyrka, taskig hand-eye koordination och liknande, men tror jag kan få hyfsad fart på klubban (bollen flyger längre än genomsnitt så något måste jag ju lösa).

Har tidigare haft lite problem med mitt närspel, men träning ger resultat (och självförtroende). Att veta att man har slagen i bagen är a-o. Att tänka detta slaget har jag slagit 100 ggr på rangen eller detta slaget var det jag slog på hål xx och som var 4m kort, nu är jag 4m närmare och då är det perfekt nu. Men det är skillnad på att skaffa 2-3 bra birdielägen mot 10-12.

Gjorde en skön rebound runda (från 102 i torsdags) på låga 80 idag som kanske kunde varit några slag bättre med uppvärmning (outa en J8 på första hålet är sådär bra) och lite bättre puttning, det mesta fungerade även om man mattades lite i värmen.
Citera
2013-06-09, 20:05
  #5862
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Förr ansågs det precis som du tycker att sidovattenhinder var på sidan av banan samt att vattenhinder som sträcker sig över fairway var vanliga vattenhinder. Nu på grund av reglerna så väljer fler och fler klubbar att göra mer rödmarkerade områden då dessa ger spelarna fler alternativ.



Du har både rätt och fel i ditt första stycke. Du får förklara en boll ospelbar i ett hinder och därmed droppa inom två klubblängder. Däremot får du inte droppa en boll utanför hindret med dessa två klubblängder om du väljer att droppa bollen för just ospelbar boll. Så två klubblängder funkar i ett vattenhinder men du kommer inte få droppa ur hindret.

Om jag förstår din fråga rätt och tolkar det rätt så får du i det läget slå en provisorisk boll. Men endast på grund av att du är osäker på att bollen kan vara out of bounds. Problemen uppstår när du hittar bollen i vatten och då måste jag leta lite i regelboken men jag TROR att om du skulle hitta bollen i vattnet när du har slagit en provisorisk boll för att du var osäker på om den skulle finnas på banan eller out så är den provisoriska ur spel då du hittar bollen i vattnet.

Alltså kommer du vara tvungen att gå tillbaka till tee och slå en ny boll om du dömer vattenbollen ospelbar och väljer att spela en ny. Du kan alltså inte använda den provisoriska om bollen återfinns på banan.

Lägger till reglerna - om vattenhindret är det som sagt 26
Du pratar även om saker du hittar i 20 och 28
Den sista handlar också om regel 20 samt regel 27
Du kan även behöva läsa lite i Decisions om du ska ha exakt svar.

Okej, då är jag med på "ospelbar i hindret" delen. Detta betyder då alltså i praktiken att du ofta vid ett sådant läge kan droppa bollen på "land" då hindermarkeringar oftast går en bit upp från vattnet.

Edit: ändå inte riktigt med då det i den "snabb vägledning" angående dropp för ospelbar boll enbart står det om droppa ur hinder gäller för bunker. Det står inte att det enbart gäller där, men vad jag kan se så är det bara bunkerfallet som nämns angående att du måste droppa i bunkern.

Edit 2: stod visst där att regeln för ospelbar boll inte över huvud taget gäller för boll i vattenhinder du ej vill spela som den ligger så glöm stycket ovan .

Angående andra frågan så visste jag att den provisoriska bollen givetvis inte gällde om du hittar din boll i vattnet (eller på banan, varken out eller i vatten). Det jag tänkte mig var ett läge där du liksom inte ser något plums, tänkt dig att du ser bollen rulla mot en outpinne placerad i princip intill ett vatten, där du från tee omöjligen kan säga om bollen är i vattnet, out eller kvar på "land, vad bör du då göra? Min tanke är att det enda korrekta (vilket är tidsödande) är att gå fram, leta boll och därefter konstatera, antingen hittar du bollen out (gå tillbaka slå ny), antingen hittar du bollen på land (spela på) eller så hittar du bollen i vattnet (droppa enligt gängse vattenhinderregler), eller så hittar du inte bollen alls(men i detta fall, då gräset i anslutning till vattnet och out-gränsen är så kortklippt konstaterar du att bollen helt enkelt måste gått i vattnet (du droppar och slår).

Det alternativ jag då tänkte mig till detta är då att du har slagit med dig en provisorisk boll som enbart kommer vara i spel vid det fallet du hittar bollen out (men jag misstänker alltså att detta förfarande ej är ok), alla andra fall blir detsamma som tidigare. Förstår du hur jag tänker?
__________________
Senast redigerad av enoutarn 2013-06-09 kl. 20:09.
Citera
2013-06-09, 20:14
  #5863
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Förr ansågs det precis som du tycker att sidovattenhinder var på sidan av banan samt att vattenhinder som sträcker sig över fairway var vanliga vattenhinder. Nu på grund av reglerna så väljer fler och fler klubbar att göra mer rödmarkerade områden då dessa ger spelarna fler alternativ.



Du har både rätt och fel i ditt första stycke. Du får förklara en boll ospelbar i ett hinder och därmed droppa inom två klubblängder. Däremot får du inte droppa en boll utanför hindret med dessa två klubblängder om du väljer att droppa bollen för just ospelbar boll. Så två klubblängder funkar i ett vattenhinder men du kommer inte få droppa ur hindret.

Om jag förstår din fråga rätt och tolkar det rätt så får du i det läget slå en provisorisk boll. Men endast på grund av att du är osäker på att bollen kan vara out of bounds. Problemen uppstår när du hittar bollen i vatten och då måste jag leta lite i regelboken men jag TROR att om du skulle hitta bollen i vattnet när du har slagit en provisorisk boll för att du var osäker på om den skulle finnas på banan eller out så är den provisoriska ur spel då du hittar bollen i vattnet.

Alltså kommer du vara tvungen att gå tillbaka till tee och slå en ny boll om du dömer vattenbollen ospelbar och väljer att spela en ny. Du kan alltså inte använda den provisoriska om bollen återfinns på banan.

Lägger till reglerna - om vattenhindret är det som sagt 26
Du pratar även om saker du hittar i 20 och 28
Den sista handlar också om regel 20 samt regel 27
Du kan även behöva läsa lite i Decisions om du ska ha exakt svar.

Jag måste ju även kunna droppa vid vattenhindret? (Här tänker vi oss alltså ett hinder som börjar på samma ställe som outgränsen, med spelfält "kort" om vattnet. Outgränsen kan iofs börjat tidigare och gått längs säg högerkanten, sedan gör outen i princip längs med sidan av vattnet.
Citera
2013-06-09, 21:43
  #5864
Medlem
Hur viktiga är handlederna i svingen i fråga om hastighet på klubban med fulla järnslag och från tee? När jag experimenterar så känner jag att jag slår betydligt hårdare på bollen och slår längre slag om jag "kopplar på" handlederna och snärtar till med dem (gäller främst de bekymmersamma låga järnen som är svåra att få ordentlig längd på). Men samtidigt så sprider jag bollarna enormt och förkastade fort den tanken och gick tillbaka till att skapa i princip all fart med höfterna. Mina armar är mer eller mindre passiva i svingen.

Några riktiga längdbekymmer har jag egentligen inte, men var mer nyfiken på om handlederna är "nästa steg" i utvecklingen av svingen, men när jag tänker på det som finns det långtslående jävlar som Alvaro Quiros som har en väldigt kort baksving och inte verkar använda handlederna så mycket.
http://www.youtube.com/watch?v=prkxtBhshqA

I tjockruff brukar jag dock nyttja handlederna mycket för att jag knappt orkar få ut bollen annars.

Tacksam för svar (på förhand) :-)
__________________
Senast redigerad av Ompaoor 2013-06-09 kl. 21:46.
Citera
2013-06-09, 22:34
  #5865
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Hur viktiga är handlederna i svingen i fråga om hastighet på klubban med fulla järnslag och från tee? När jag experimenterar så känner jag att jag slår betydligt hårdare på bollen och slår längre slag om jag "kopplar på" handlederna och snärtar till med dem (gäller främst de bekymmersamma låga järnen som är svåra att få ordentlig längd på). Men samtidigt så sprider jag bollarna enormt och förkastade fort den tanken och gick tillbaka till att skapa i princip all fart med höfterna. Mina armar är mer eller mindre passiva i svingen.

Några riktiga längdbekymmer har jag egentligen inte, men var mer nyfiken på om handlederna är "nästa steg" i utvecklingen av svingen, men när jag tänker på det som finns det långtslående jävlar som Alvaro Quiros som har en väldigt kort baksving och inte verkar använda handlederna så mycket.
http://www.youtube.com/watch?v=prkxtBhshqA

I tjockruff brukar jag dock nyttja handlederna mycket för att jag knappt orkar få ut bollen annars.

Tacksam för svar (på förhand) :-)

Vad jag fått lära mig och av egen erfarenhet är handlederna en stor del av svinghastigheten du får på klubbhuvudet, dock är det ju knappast så att du i nuläget inte använder handlederna alls. Men att hålla klubban så löst som du bara kan brukar göra tricket såvida jag vet. Saker som jag nästintill blivit tvingad att fixa av en släkting för att underlätta "handledsrotationen" är bra grepp, alltid ha bra handskar, alltid ha torra grepp osv sånt som i princip innebär att du behöver använda så lite kraft för att hålla kvar klubben som möjligt

edit: kanske inte alls svarade på din fråga om den var att snärta till extra istället för att bara få på en naturlig rotation
Citera
2013-06-09, 22:43
  #5866
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Angående andra frågan så visste jag att den provisoriska bollen givetvis inte gällde om du hittar din boll i vattnet (eller på banan, varken out eller i vatten). Det jag tänkte mig var ett läge där du liksom inte ser något plums, tänkt dig att du ser bollen rulla mot en outpinne placerad i princip intill ett vatten, där du från tee omöjligen kan säga om bollen är i vattnet, out eller kvar på "land, vad bör du då göra? Min tanke är att det enda korrekta (vilket är tidsödande) är att gå fram, leta boll och därefter konstatera, antingen hittar du bollen out (gå tillbaka slå ny), antingen hittar du bollen på land (spela på) eller så hittar du bollen i vattnet (droppa enligt gängse vattenhinderregler), eller så hittar du inte bollen alls(men i detta fall, då gräset i anslutning till vattnet och out-gränsen är så kortklippt konstaterar du att bollen helt enkelt måste gått i vattnet (du droppar och slår).

Det alternativ jag då tänkte mig till detta är då att du har slagit med dig en provisorisk boll som enbart kommer vara i spel vid det fallet du hittar bollen out (men jag misstänker alltså att detta förfarande ej är ok), alla andra fall blir detsamma som tidigare. Förstår du hur jag tänker?

Du får slå en provisorisk boll så länge du är osäker på om du kommer finna första bollen du slog - detta för att spara tid. När du inte kan slå en provisorisk boll är om bollen med största sannolikhet endast kan vara borta om denna är i ett vattenhinder.

Exempelvis om du vet att det är ett vattenhinder på höger sida om fairway, slår en ordentlig pullslice som landar och sen börjar studsa och rulla mot vattnet så även om du inte ser ett plask får du i det läget inte slå en provisorisk boll. Inte heller när bollen landar i vatten får du slå en provisorisk boll.
Exemplet du drar däremot där det finns flera olika områden där bollen antingen kan försvinna eller hamna utanför banan - då får du slå en provisorisk boll även om det finns en risk att bollen är i vatten. Men som sagt under vetskapen att skulle bollen vara i vatten är den provisoriska bollen ur spel direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Jag måste ju även kunna droppa vid vattenhindret? (Här tänker vi oss alltså ett hinder som börjar på samma ställe som outgränsen, med spelfält "kort" om vattnet. Outgränsen kan iofs börjat tidigare och gått längs säg högerkanten, sedan gör outen i princip längs med sidan av vattnet.

Naturligtvis - var lite oklar där.

Det jag menar är att du inte kan använda bollen som du slog som provisorisk även om ditt val när bollen ligger i vattnet är att slå från föregående plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Hur viktiga är handlederna i svingen i fråga om hastighet på klubban med fulla järnslag och från tee? När jag experimenterar så känner jag att jag slår betydligt hårdare på bollen och slår längre slag om jag "kopplar på" handlederna och snärtar till med dem (gäller främst de bekymmersamma låga järnen som är svåra att få ordentlig längd på). Men samtidigt så sprider jag bollarna enormt och förkastade fort den tanken och gick tillbaka till att skapa i princip all fart med höfterna. Mina armar är mer eller mindre passiva i svingen.

Några riktiga längdbekymmer har jag egentligen inte, men var mer nyfiken på om handlederna är "nästa steg" i utvecklingen av svingen, men när jag tänker på det som finns det långtslående jävlar som Alvaro Quiros som har en väldigt kort baksving och inte verkar använda handlederna så mycket.
http://www.youtube.com/watch?v=prkxtBhshqA

I tjockruff brukar jag dock nyttja handlederna mycket för att jag knappt orkar få ut bollen annars.

Tacksam för svar (på förhand) :-)

Handleder använda på rätt sätt - hur viktiga som helst för att skapa fart och längd. Handleder använda på fel sätt - helt förödande för vilken golfspelare som helst.

Du behöver en handledssättning för att skapa kraft för vår release (rotationen i underarmarna vid bollen). Utan handledssättning tappar du en stor del av kraften som annars skulle gått ut i klubba och boll. Handlederna/handledssättningen skapar något som vi kallar lag.

Ska du kolla upp något om handlederna så är det just lag i svingen - googla lite på det så bör du få en ganska klar bild vad handlederna ska användas till när vi svingar!
Citera
2013-06-09, 22:59
  #5867
Medlem
KinG-NothinG:

Tack för tipset, jag ska kika på det!

knazbarnet

Såg inte ditt inlägg, så tack för det också. Ska testa att hålla lösare. Tror att jag håller klubban alldeles för hårt.
__________________
Senast redigerad av Ompaoor 2013-06-09 kl. 23:02.
Citera
2013-06-09, 23:23
  #5868
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Vad jag fått lära mig och av egen erfarenhet är handlederna en stor del av svinghastigheten du får på klubbhuvudet, dock är det ju knappast så att du i nuläget inte använder handlederna alls. Men att hålla klubban så löst som du bara kan brukar göra tricket såvida jag vet. Saker som jag nästintill blivit tvingad att fixa av en släkting för att underlätta "handledsrotationen" är bra grepp, alltid ha bra handskar, alltid ha torra grepp osv sånt som i princip innebär att du behöver använda så lite kraft för att hålla kvar klubben som möjligt

edit: kanske inte alls svarade på din fråga om den var att snärta till extra istället för att bara få på en naturlig rotation

Det finns faktiskt inget som heter handledsrotation - våra handleder kan faktiskt inte rotera. Men du har rätt, ett lösare grepp gör det lättare för våra underarmar att rotera våra händer samtidigt skulle jag säga att du inte märker direkt stor skillnad på farten vår release skapar om du skulle ha äldre eller nyare grepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in