2013-05-22, 15:20
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novix2
Ja, jag tror du har jättefel faktiskt. Bara 15 visade upp sig på hisingens grupp med 100000 invånare.
Det är inte så svårt att lista ut varför folk drar sig. Ska jag behöva säga det verkligen?

Förstår inte riktigt vad du menar. Men man uppskattar att 1 miljon har ett riskbruk av alkohol i Sverige. Säg att 100 000 har ett kraftigt alkoholberoende.
100 000 (Som bor på Hisingen) är 1% (lite drygt) av Sveriges befolkning. Alltså borde det bo 1000 riktiga alkoholister på Hisingen. Av dessa 1000 är det KNAPPAST alla som vill sluta.. om 1.5% av dem dök upp på just det mötet så är det väl all good? (Antar att det finns fler möten, fler dagar och fler gemenskaper i Göteborg?) Utöver det finns massor av andra behandlingar i Göteborg. Både för de som behöver bli permanent nyktra och de som vill måttlighetskonsumera.

(Har en sponsie som går på Behandling i Göteborg).

Om det finns en massa som inte vill ha en andlig lösning finns det alternativ. Det vet jag eftersom min sponsie blev erbjuden en uppsjö av behandlingar via Soc i Göteborg. AA/NA är knappast det enda alternativet.
Citera
2013-05-22, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Förstår inte riktigt vad du menar. Men man uppskattar att 1 miljon har ett riskbruk av alkohol i Sverige. Säg att 100 000 har ett kraftigt alkoholberoende.
100 000 (Som bor på Hisingen) är 1% (lite drygt) av Sveriges befolkning. Alltså borde det bo 1000 riktiga alkoholister på Hisingen. Av dessa 1000 är det KNAPPAST alla som vill sluta.. om 1.5% av dem dök upp på just det mötet så är det väl all good? (Antar att det finns fler möten, fler dagar och fler gemenskaper i Göteborg?) Utöver det finns massor av andra behandlingar i Göteborg. Både för de som behöver bli permanent nyktra och de som vill måttlighetskonsumera.

Om det finns en massa som inte vill ha en andlig lösning finns det alternativ. Det vet jag eftersom min sponsie blev erbjuden en uppsjö av behandlingar via Soc i Göteborg. AA/NA är knappast det enda alternativet.

nämen, va fan, jag känner/vet ju minst 300 narkomaner bara på hisingen, jag snackar om NA.
Så det finns tusentals... Det är dumt att betvivla det. 15 ÄR ett lågt tal. Du lever i förnekelse. Och det säger något om att det inte är populärt. Men gruppen var usel verkligen.
Hagagruppen där jag går är smockfullt, typ 30st i en stadsdel med 2000 invånare. Okej, många kanske inte kommer från Haga, t.ex. jag sj. Min "egna" grupp inom min egna stadsdel är ju så sammankopplad med KRIS så det blir liksom fel tycker jag, du vet jargpogen osv. Så jag går inte till den heller faktiskt.

Jag vet inte om man kan dra några entydiga slutsatser om detta. Det pekar ju åt båda håll. Men man kan konstatera att i Haga bor de välutbildade och minst grova missbrukarna och vice versa på hisingen. Jo, jag har bott på hisingen förresten...
Citera
2013-05-22, 18:47
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:

Varför skulle endast 1% av alla alkoholister på hisingen vara sk "riktiga alkoholister" ? Varför inte fem % ?

Och AA är väl öppet även för "låtsasalkoholister", så länge dessa "har en önskan om att sluta dricka"?
Citera
2013-05-22, 19:27
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Det tror inte jag heller. Jag tror AA är bra för de som

A) Nått ett så djupt beroende att de måste vara nyktra permament
B) Inte har något emot ett andligt sätt att attackera programmet

Tror inte det utgör ens 10% av de med alkoholberoendeproblematik i Sverige. Men återigen, jag är långt från någon expert på ämnet så jag kan ha jättefel.

Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Varför skulle endast 1% av alla alkoholister på hisingen vara sk "riktiga alkoholister" ? Varför inte fem % ?

Och AA är väl öppet även för "låtsasalkoholister", så länge dessa "har en önskan om att sluta dricka"?

V.v läs inlägget Novix2 svarade på från början.
Men visst alla som vill sluta är välkomna på AA, du har så rätt så.
Citera
2013-06-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hejsan.
Jag väntar fortfarande otåligt på svar.

Hej!

Fått något svar? Är ju nyfiken även om jag inte tror du kommer att få något svar. I alla fall inget vettigt svar.
Citera
2013-06-06, 02:04
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Hej!

Fått något svar? Är ju nyfiken även om jag inte tror du kommer att få något svar. I alla fall inget vettigt svar.

Jadå, mailkonversation är pågående. Jag har ifrågasatt bidrag utifrån och policys kring detta. Utförligt svar kommer så snart mina frågor (det har blivit några följdfrågor längs vägen) blir besvarade och jag kan göra en sammanställning.

Det luktar lite fisk om detta med AA.s ekonomiska förehavanden/redovisning m.m.

Jag återkommer. Jag lovar.
Citera
2013-06-06, 03:44
Medlem
Hummlas avatar
Jag har 7 månader utan ett endaste AA/NA möte eller någon kontakt med 12 stegs överhuvudtaget. Jag gick en 12 stegs behandling för ca 3 år sedan, gjorde bara upp till steg 5 och gick väl på några möten, mådde mest dåligt på dessa möten för tyckte det var så deprimerande, ibland blev jag drogsugen också utav mötena.

Tycker det är tråkigt att så många verkar tro att det är helt omöjligt att bli nykter utan AA/NA.
Nu är min tid på 7 månader inte så extremt mycket att hänga i granen om man jämför med många andras nykterhet men vela ändå nämna min tid.
Citera
2013-06-06, 11:03
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummla
Jag har 7 månader utan ett endaste AA/NA möte eller någon kontakt med 12 stegs överhuvudtaget. Jag gick en 12 stegs behandling för ca 3 år sedan, gjorde bara upp till steg 5 och gick väl på några möten, mådde mest dåligt på dessa möten för tyckte det var så deprimerande, ibland blev jag drogsugen också utav mötena.

Tycker det är tråkigt att så många verkar tro att det är helt omöjligt att bli nykter utan AA/NA.
Nu är min tid på 7 månader inte så extremt mycket att hänga i granen om man jämför med många andras nykterhet men vela ändå nämna min tid.

Den vanligaste myten inom 12-stegshjälp av alla de slag. "Det är det enda som fungerar"

Min rumpa det är.

Edit: och grattis till 7 månader.
Citera
2013-06-06, 11:17
Medlem
Citat:

Gött! Klart du ska nämna din tid och vara nöjd med dig själv.

Jag har nyss passerat två år varav det sista året utanför sekten. Jag har inte ramlat ihop och dött än. Är skönt att slippa alkoholens bojor i form av mötesgående, stegarbete, Gud och allt skräp.
Citera
2013-06-06, 11:55
Medlem
Quandoozas avatar
Har gått mycket på möten, testat att göra service och stegarbete. Jag har även levt en del utanför rörelsen och efter att ha prövat på, så är mitt val att Inte leva med AA och NA i mitt liv. Däremot har jag fått med mig en hel del utav att försöka och se vad det handlar om. Allt är inte blaha, blaha i de där lokalerna och det finns en hel del fina människor.

Anser det vara en bra lösning för de som känner att de kan ta det till sig och att de trivs bra att leva med och i det. Ser många som lyckas i programmet och jag lyckönskar dem alla. Men vill personligen inte ha för mycket med det/dem att göra, då mentaliteten blir jävligt jobbig och man vet vad de tänker om dem utanför programmet och som har samma beroendeproblematik. De som väljer en annan väg. Acceptansen är ofta väldigt långt borta och det är tragiskt. Det blir lite som med en icke missbrukare och en missbrukare. De förstår varandra helt enkelt inte. Kort och gott. Bara att gilla läget och borsta av sig och göra det bästa av sitt eget liv och skita i alla andra. Att jämföra sig leder bara till en sämre tillvaro.

Jag lever inte för någon annan längre. Är därmed inte oförmögen att bry mig om andra eller att jag blir egoist i allt jag tar mig för. Men jag känner ingen sorg över att "förlora" vänner iom att de väljer sin väg och jag väljer min väg. Står på egna ben och det tänker jag fortsätta med. Men jag tänker inte stå och kasta skit på rörelsen i sig, för som sagt, den har hjälpt mig till viss del och den hjälper många andra till ett bättre liv. Däremot så finns det som alltid människor, inom rörelsen, som jag inte tycker lika bra om. Man kan inte älska alla.

Jag har respekt för dem, så länge de har respekt för mig.
Senast redigerad av Quandooza 2013-06-06 kl. 12:14.
Citera
2013-06-07, 02:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Absolut värst med Na är att det har en förmåga att skapa människor såsom ex the master här på forumet var tidigare. Pratar i programspråk nollstopp och den där rationaliserande av alla mina tankar/handlingar attityd. Blää vad torrt det är. För övrigt spelar det mig inte det minsta roll hur viktigt , oviktigt, dåligt eller seriöst folk tolkar och använder sig av 12 steg. Var själv en flitig medlem i anslutning till mitt drogavslutande.
Citera
2013-06-07, 10:22
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:

7 månader är aslångt! Du ska vara stolt över dig själv!
Och jag begriper inte alls varför folk inbillar sig att AA/NA skulle vara något alla beroende behöver? Jag behövde det. Men att det ska gälla alla andra fattar jag inte?

Iaf, stort grattis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in