2013-01-13, 03:30
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaruntiringi
Vad innebär begreppet "andlighet" om man skär bort religion helt?

Trivas med sig själv, självkänsla
Citera
2013-01-13, 07:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaruntiringi
Ok men jag tror att själva grejen med ordvitsandet utgår ifrån nån på nåt vis säkerställd kunskap om att man i i realiteten inte KAN sluta andas (tills död). Det är ju nåt man brukar säga om nån slags överlevnadsinstinkt eller dödsångest vilka man saknar kontroll över totalt.

Haha känd mig som värsta party-poopern nu

jag tar inte illa upp. Men det är ju inte en ordvits utan jag försöker säga att man kan släppa alla måsten utom två. om det är det som triggar en att ta till flaskan och man vill lägga av.
Citera
2013-01-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crystaline
Jag kan till viss del förstå dig då många, speciellt de som bara varit med några månader, kan vara svåra att argumentera med och även pga jag själv inte alls tycker NA är eller har varit något för mig men...

Alla dina inlägg utom ett handlar om att klanka ner på AA/NA, du framstår själv som precis så fanatisk och indoktrinerad i din avsky gentemot AA/NA som du påstår att andra är utav AA/NA. Du kommer aldrig med någon endaste källa på hur dåligt AA/NA fungerar.
Du skriver att du vill bryta 12-stegs dominansen men du kommer aldrig med några konkreta alternativ och påvisar att dessa fungerar bättre. Alternativ finns det gott om så det borde inte vara svårt för dig alls om det skulle vara så att någon annan typ av behandling fungerade bättre. Kort och gott är du ju inte konstruktiv i din kritik utan framstår mer som en försmådd kvinna.

Någon av dessa AA/NA-människor sa tidigare i tråden "each to their own" och där träffades väll huvudet på spiken. Målet för en alkoholist/narkoman bör ju vara att få ett bättre liv utan sin favoritsubstans, hur man tar sig dit är egalt. Det enda sätt att ta sig dit är dessutom att man själv verkligen vill. Ingen typ av behandling fungerar om inte viljan finns, det enda AA/NA eller alla andra typer av vård kan bistå med är verktyg som hjälper en till målet. När sedan något visat sig fungera på en människa tenderar ju denna att bli något partisk, det är bara naturligt.

Ha d gott

Ok, ska försöka bena ut en del. Jag har fetat det jag citerar av Crystaline.

"Alla dina inlägg utom ett handlar om att klanka ner på AA/NA, du framstår själv som precis så fanatisk och indoktrinerad i din avsky gentemot AA/NA som du påstår att andra är utav AA/NA. Du kommer aldrig med någon endaste källa på hur dåligt AA/NA fungerar."

Avsky är det inte! AA har en del bra saker och jag tror AA kan vara bra och fungera för vissa. Fanatisk är jag inte men har jag möjlighet och lust så ger jag uttryck för mina åsikter i vissa ämnen då och då. FB är ett av flera forum där jag kan ventilera mina åsikter. Jag tycker inte att JAG ska behöva komma med källa på hur dåligt AA fungerar. Jag tycker nog att AA och de som förespråkar desamma ska komma med källa att det fungerar. AA själva har ju förresten gjort några undersökningar som visar ett mycket dåligt resultat. Jag har aldrig gillat det där med omvänd bevisbörda. D.v.s. jag ska inte behöva visa att det INTE fungerar utan det är upp till den som tillhandahåller något att visa ATT det fungerar. Det jag tycker är tokigt inom 12-steg skriver jag ju om och påpekar. Dessutom är det viktigt att påpeka sådant jag tycker är tokigt inom 12-steg eftersom det är det som dominerar. De bra sakerna är lätträknade.

"Du skriver att du vill bryta 12-stegs dominansen men du kommer aldrig med några konkreta alternativ och påvisar att dessa fungerar bättre. Alternativ finns det gott om så det borde inte vara svårt för dig alls om det skulle vara så att någon annan typ av behandling fungerade bättre. Kort och gott är du ju inte konstruktiv i din kritik utan framstår mer som en försmådd kvinna."

Det är inte upp till mig som vårdtagare att behöva bedöma och undersöka hur effektiv en vårdform är. Kommer jag som aktiv alkoholist i desperat behov av hjälp så ska jag inte dessutom behöva granska olika vårdalternativ. Har jag dessutom mycket liten eller ingen kunskap alls om den behandlingsform jag hamnar i så förutsätter jag ju att de som bestämmer detta vet vad de gör. Det förutsätter jag att utbildad kompetent personal gör åt mig. Att de dessutom erbjuder vårdalternativ som är beprövade och rent statistiskt kan påvisa ett hyfsat resultat förutsätter jag. Jag är (läs var) nämligen så naiv att jag tror att myndigheter har den kunskapen, kompetensen och människosynen att de erbjuder bästa möjliga vård till hjälpsökande. Jag personligen hade inte flera alternativ att välja bland när jag fick vård genom min kommun. Jag blev i alla fall inte informerad om att det fanns alternativ. Hur skulle jag som oinvigd veta detta?

Jag vet inte hur/vad du menar med att jag inte kommer med konstruktiv kritik? Jag påpekar de rena tokigheterna inom AA och 12-steg. Det är MÅNGA tokigheter! Är väl hyfsat konstruktivt att påtala det? Tar man bort tokigheterna så blir det ju ganska bra. Återigen är det inte upp till mig som vårdtagare att hitta lösningar på alkoholism och hur man behandlar detsamma. Det finns läkare, vetenskap, forskning, politiker m.fl.. De kan sådant bättre än jag. Jag kan bara komma med synpunkter baserade på mina egna upplevelser. Det är de uppleveleserna som jag bl.a. skriver om här.

Ja det finns alternativ till 12-steg. Men 12-steg är det som överlägset dominerar i Sverige. Den dominansen vill inte jag ha. Därför skriver jag vad jag tycker om det här på FB!

Tack för ordet!
Citera
2013-01-19, 11:19
Medlem
Wermlands avatar
Jag vill bara säga något om min sponsor eftersom det har varit prat om sponsrande. Kanske hade jag en märklig sponsor för vi gjorde aldrig ett enda stegarbete (jag har inte haft kontakt med honom på flera år. I alla fall inte som sponsor/sponsi) utan jag ringde till honom ibland när jag mådde dåligt eller var vilsen, och så pratade vi bara tills jag hade fått ur mig skiten. Men han har aldrig gett mig några praktiska uppgifter, vilket jag har förstått att man "ska" göra i form av skrivuppgifter och sånt. En gång, när jag mådde som sämst och nästan hade gett upp det här med nykterhet, pratade jag med honom och han frågade då om han skulle hämta mig så kunde vi åka ut en tur. Visst, jag gick med på det. Jag hade ingen aning om vart vi skulle, och i bilen pratade vi inte om mående eller AA eller någonting sånt överhuvudtaget. Det verkade mer som om han kallpratade bara för att jag skulle tänka på något annat, vilket faktiskt fungerade. Efter ett tag kom vi ner till hamnen och så bjöd han mig på en tur i sin segelbåt En korg med kaffe och fika hade han också gjort i ordning. Sedan försökte han förklara lite för mig om hur man kryssar, länsar och allt vad det heter. Jag fattade inget av sjöterminologin men jag trivdes och mådde fan så mycket bättre efteråt.

Kanske inte så traditionell sponsring men det fungerade i alla fall, och tacksamheten över vad han gjorde sitter i mig än idag fast det är mer än tio år sedan. Det är ingen liten båt han har men han gjorde sig ändå besväret. För min skull.

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med det här, jag ville bara berätta det.
Citera
2013-01-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wermland
Jag vill bara säga något om min sponsor eftersom det har varit prat om sponsrande. Kanske hade jag en märklig sponsor för vi gjorde aldrig ett enda stegarbete (jag har inte haft kontakt med honom på flera år. I alla fall inte som sponsor/sponsi) utan jag ringde till honom ibland när jag mådde dåligt eller var vilsen, och så pratade vi bara tills jag hade fått ur mig skiten. Men han har aldrig gett mig några praktiska uppgifter, vilket jag har förstått att man "ska" göra i form av skrivuppgifter och sånt. En gång, när jag mådde som sämst och nästan hade gett upp det här med nykterhet, pratade jag med honom och han frågade då om han skulle hämta mig så kunde vi åka ut en tur. Visst, jag gick med på det. Jag hade ingen aning om vart vi skulle, och i bilen pratade vi inte om mående eller AA eller någonting sånt överhuvudtaget. Det verkade mer som om han kallpratade bara för att jag skulle tänka på något annat, vilket faktiskt fungerade. Efter ett tag kom vi ner till hamnen och så bjöd han mig på en tur i sin segelbåt En korg med kaffe och fika hade han också gjort i ordning. Sedan försökte han förklara lite för mig om hur man kryssar, länsar och allt vad det heter. Jag fattade inget av sjöterminologin men jag trivdes och mådde fan så mycket bättre efteråt.

Kanske inte så traditionell sponsring men det fungerade i alla fall, och tacksamheten över vad han gjorde sitter i mig än idag fast det är mer än tio år sedan. Det är ingen liten båt han har men han gjorde sig ändå besväret. För min skull.

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med det här, jag ville bara berätta det.

Hej!

Tycker det var en fin liten berättelse av dig! Det är sådant som gläder mig.

Nej, han var väl ingen sponsor i ordets rätta bemärkelse. I alla fall inte enligt sponsorskap enligt AA, där en sponsor är en person som ska guida och hjälpa att göra stegarbete.

Men det är sådant som du berättar som det handlar mycket om, medmänsklighet, sunt förnuft, att finnas till för en människa som inte mår bra av en eller annan anledning. Jag tror att det är det som det handlar om, att finnas till och hjälpa varandra i vardagen, att visa på de goda sidorna i livet. Jag tror det handlar mycket om att hitta en balans i livet, mellan jobb, hobbies, kärlek, vänner, mat, sömn, motion etc. Det verkar som personen du berättar om är en klok människa som förstod vad det handlar om och att det inte enbart handlar om rörelsen, stegarbete, möten, service etc.

Hur som helst så värmde det att läsa din berättelse

Tack för ordet!
Citera
2013-05-11, 09:02
Medlem
Docklands avatar
Är snart uppe i tjugo år i AA. Snittar väl 2 möten i veckan.

Egentligen bara ett par grejer jag inte hajar och som jag lämnar utan avseende.

1. Gud - Jag har ingen tro på någon högre makt, har aldrig haft och ansträngar mig inte för att få det heller. Jag tror inte helt enkelt. Om "min uppfattning om gud", jag har ändå ingen aning, men skiter i det.
2. Att gud nämns som "Han, honom" et.c. i alla pamfletter och litteratur.
3. Att litteraturen är väääldigt daterad. Exempel kapitlet "Till våra fruar" i "stora boken"

AA är najs, men det är långt ifrån den e n d a anledningen jag är nykter idag.
Citera
2013-05-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Är snart uppe i tjugo år i AA. Snittar väl 2 möten i veckan.

Egentligen bara ett par grejer jag inte hajar och som jag lämnar utan avseende.

1. Gud - Jag har ingen tro på någon högre makt, har aldrig haft och ansträngar mig inte för att få det heller. Jag tror inte helt enkelt. Om "min uppfattning om gud", jag har ändå ingen aning, men skiter i det.
2. Att gud nämns som "Han, honom" et.c. i alla pamfletter och litteratur.
3. Att litteraturen är väääldigt daterad. Exempel kapitlet "Till våra fruar" i "stora boken"

AA är najs, men det är långt ifrån den e n d a anledningen jag är nykter idag.

Hej!
Spontant bara, i en annan tråd skriver du detta: "Om du går på aa/na utan att engagera dig i det som det handlar om (stegarbetet) kan du lika gärna gå på syjunta. Det är som att åka på MC-träff och inte vara ett skit intresserad av motorcyklar."

Och här säger du i princip att du inte gör stegen, stegen handlar ju om att uppnå en medveten kontakt med Gud inte sant? Du tar dig inte vidare från steg 1 utan Gud.

Min känsla efter debatterande med tolvstegstroende är att ni drar till med precis vad som helst för att få programmet att se bra ut, att värva medlemmar. Ena gången är programmet urvattnat och borde göras som det gjordes i början och nästa gång är texten daterad och man kan ta det man vill ha, dricka kaffe och stoppa pengar i hatten, allt beroende på hur debatten ser ut för tillfället.

Jag roade mig med att kolla addresser på möteslistan i sverige, omkring 20% (överslag, orkar inte räkna) av mötena har ett ord som "kyrka" eller "församlingshem" i addressen. Hur många % av mötesaddresserna som är kyrkans hus men addressen inte säger något om det vet jag inte men det är tänkvärt..

Lustigt med alla agnostiker och ateister som springer omkring och håller händer och ber till gud flera gånger i veckan..

**Hick**
Citera
2013-05-11, 10:57
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Hej!
Spontant bara, i en annan tråd skriver du detta: "Om du går på aa/na utan att engagera dig i det som det handlar om (stegarbetet) kan du lika gärna gå på syjunta. Det är som att åka på MC-träff och inte vara ett skit intresserad av motorcyklar."

Och här säger du i princip att du inte gör stegen, stegen handlar ju om att uppnå en medveten kontakt med Gud inte sant? Du tar dig inte vidare från steg 1 utan Gud.

Min känsla efter debatterande med tolvstegstroende är att ni drar till med precis vad som helst för att få programmet att se bra ut, att värva medlemmar. Ena gången är programmet urvattnat och borde göras som det gjordes i början och nästa gång är texten daterad och man kan ta det man vill ha, dricka kaffe och stoppa pengar i hatten, allt beroende på hur debatten ser ut för tillfället.

Jag roade mig med att kolla addresser på möteslistan i sverige, omkring 20% (överslag, orkar inte räkna) av mötena har ett ord som "kyrka" eller "församlingshem" i addressen. Hur många % av mötesaddresserna som är kyrkans hus men addressen inte säger något om det vet jag inte men det är tänkvärt..

Lustigt med alla agnostiker och ateister som springer omkring och håller händer och ber till gud flera gånger i veckan..

**Hick**

Alltså, definiera "ta dig vidare" i stegprogrammet? Jag är fortfarande nykter, och framför allt, har en bra nykterhet.
Jag tar till mig det jag vill ha som du skriver och släpper resten. Det har ju funkat i snart 20 år. Jag har ingen tro på någon "högre makt/kraft" alls. Har heller aldrig haft, kommer troligtvis inte ha det heller de närmsta 20 åren. Många med mig. Det funkar ändå. Tydligen.
Citera
2013-05-11, 11:02
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben

**Hick**

Kom på det där med lokaler är ett gissel och ofta står café och andra utrymmen lediga i just kyrkor. Det är praktiskt.

Sedan att aa-möten ofta slutar med "sinnesrobönen" är ju högst frivilligt. Jag går oftast innan när det är dags för avslut. Möten med någon form av ordning säger mötesledaren "För de som önskar ,så avslutar vi med sinnesrobönen" Det är min erfarenhet.

Ingen kan kräva ett skit av mig på möten eller i stegarbete eller liknande. Nada. Jag får och kan gå full och påtänd på varenda möte och kalla mig kalle anka om jag så önskar. Ingen har med det att göra.
Citera
2013-05-11, 12:54
Bannlyst
När jag är 100% drogfri (är 95% nu), så undrar jag verkligen om jag får ut något om att sitta där och babbla. Det är ju samma tugg varje gång. Det är ju bättre att ta en promenad eller göra något annat.

AA/NA behövs ju i mina ögon emedan man just är aktiv missbrukare (men då var man ju inte speciellt välkommen.... - för att börja kampen. Jag tror inte på det här att det svåra är att vara drogfri efter att ha kickat. Jag menar har jag kickat, så har jag. Jag har knarkat varje dag tungt i minst 5 år i rad och i +10 år. Varför ska jag sitta där och babbla?
Och göra de här förnedrande "stegena"?
Citera
2013-05-11, 13:09
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novix2
När jag är 100% drogfri (är 95% nu), så undrar jag verkligen om jag får ut något om att sitta där och babbla. Det är ju samma tugg varje gång. Det är ju bättre att ta en promenad eller göra något annat.

AA/NA behövs ju i mina ögon emedan man just är aktiv missbrukare (men då var man ju inte speciellt välkommen.... - för att börja kampen. Jag tror inte på det här att det svåra är att vara drogfri efter att ha kickat. Jag menar har jag kickat, så har jag. Jag har knarkat varje dag tungt i minst 5 år i rad och i +10 år. Varför ska jag sitta där och babbla?
Och göra de här förnedrande "stegena"?

Det finns bara två regler för att gå på slutna AA-möten. Det första är att jag har en ö n s k a n om att sluta dricka. Det andra är att inte störa mötet (avbryta delningar, prata i telefon m.m.)
Jag har varit på ett gäng NA-möten också genom åren och principen verkar vara samma där. Sedan är det väl inte så givande för en nykter att snacka med någon som är påverkad? Det är inte så mycket som fastnar då. Jag snackar ibland med fyllon efter mötet utanför lokalen men några djupare diskussioner blir det aldrig.
Citera
2013-05-11, 13:11
Medlem
Docklands avatar
Hur går det föresten med DAA? Hängde en del på DAA-möten för ett fyra-femtal år sedan, men det var rätt så lattjolajban i lådan. Stökigt och folk var minst sagt rätt ointresserade generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in