2013-05-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
En fråga som AA-fantaster aldrig svarar på: varför uppmanas man inte att lämna gruppen och bygga en stabil plattform att stå på?
Varan denna fascination för droger som fortsätter dag ut och dag in då man, istället för att gå vidare med sitt liv, sitter där på möten och pratar om samma missbruk, bryt och suparfester år efter år? Vad är det att "skryta" med?

Hade det inte varit önskvärt att istället bli uppmuntrad att börja plugga/jobba UTAN gruppen istället för att bli bunden till NA/aa? Det viktigaste måste väl vara att våga börja lita på sig själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
För att helt lämna missbruket bakom sig? Varför vill du, tre h i veckan, bli påmind om att du är fd narkoman?

Om jag har psykiska problem och går till psykologen så är det för att "komma därifrån". Visst, det är bara 1h/vecka hos psykologen men mitt mål är ju att klara mig utan denne för att jag litar på mig själv, dvs har de verktyg som behövs utan att behöva förlita mig på ett stöd. Borde inte samma principer appliceras på AA?

Jag vill ju bli "fri" inte påmind dag ut och dag in vem jag en gång var utan ist sluta fred med det förflutna och gå vidare men framförallt, göra detta SJÄLV.
Hur lite tid det än må ta hos aa så är det fortf, mina ögon, ett sätt att hålla kontakten med ett liv man inte är beredd, eller vågar lämna, fullt ut. Vad detta beror låter jag vara osagt men målet med all behandling borde ju i slutändan vara att slippa den.

Citera
2013-05-15, 21:19
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Jag tror inte heller, precis som fullgubben skriver, att det tar hus i helsicke. Jag tror inte att det är en stor grej för AA. Det är inte första gången de stöter på kritik i den frågan. Det är jag övertygad om.

Jag är själv inte speciellt upprörd över att AA tar emot bidrag från kommuner. Finns annat som jag upprörs över mer när det gäller sekten.

Det BORDE vara en stor jävla grej. Om min gemenskap (som nu inte råkar vara NA eller AA) skulle anamma detta så skulle jag personligen se till att det tar hus i helvete.
Pratat lite med Tumbleweed per PM och en sak har h*n jävligt rätt i. En organisation vars program lär ut självrannsakan till sina medlemmar skall fantamig självrannsaka sig själva också som organisation. Annars är nåt jävligt snett!

Citera
2013-05-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Det BORDE vara en stor jävla grej. Om min gemenskap (som nu inte råkar vara NA eller AA) skulle anamma detta så skulle jag personligen se till att det tar hus i helvete.
Pratat lite med Tumbleweed per PM och en sak har h*n jävligt rätt i. En organisation vars program lär ut självrannsakan till sina medlemmar skall fantamig självrannsaka sig själva också som organisation. Annars är nåt jävligt snett!

Ja jag håller med dig! Visst ska man leva som man lär! Det borde givetvis inte bara gälla människor utan även organisationer. Det är mycket som är tokigt med AA och dess systerorganisationer!
Citera
2013-05-15, 21:52
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ja jag håller med dig! Visst ska man leva som man lär! Det borde givetvis inte bara gälla människor utan även organisationer. Det är mycket som är tokigt med AA och dess systerorganisationer!

Trist om det blivit så. (Kanske alltid varit?)
Jag har sett mycket positivt i AA/XA genom åren. En hel del skruvat också, men, övervägande positivt.

Citera
2013-05-15, 21:57
Medlem
Citat:
Trist om det blivit så. (Kanske alltid varit?)
Jag har sett mycket positivt i AA/XA genom åren. En hel del skruvat också, men, övervägande positivt.

Min högst personliga åsikt är att det nog alltid varit så. AA har ju sett lika ut i alla år vad jag vet. Ja visst finns det bra saker i det mesta. Men som helhet kan jag inte se att AA skulle vara bra för de flesta med alkoholberoende.
Citera
2013-05-15, 22:19
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Min högst personliga åsikt är att det nog alltid varit så. AA har ju sett lika ut i alla år vad jag vet. Ja visst finns det bra saker i det mesta. Men som helhet kan jag inte se att AA skulle vara bra för de flesta med alkoholberoende.

Det tror inte jag heller. Jag tror AA är bra för de som

A) Nått ett så djupt beroende att de måste vara nyktra permament
B) Inte har något emot ett andligt sätt att attackera programmet

Tror inte det utgör ens 10% av de med alkoholberoendeproblematik i Sverige. Men återigen, jag är långt från någon expert på ämnet så jag kan ha jättefel.
Citera
2013-05-15, 22:31
Bannlyst
Citat:
Det tror inte jag heller. Jag tror AA är bra för de som

A) Nått ett så djupt beroende att de måste vara nyktra permament
B) Inte har något emot ett andligt sätt att attackera programmet

Tror inte det utgör ens 10% av de med alkoholberoendeproblematik i Sverige. Men återigen, jag är långt från någon expert på ämnet så jag kan ha jättefel.

Ja, jag tror du har jättefel faktiskt. Bara 15 visade upp sig på hisingens grupp med 100000 invånare.
Det är inte så svårt att lista ut varför folk drar sig. Ska jag behöva säga det verkligen?
Citera
2013-05-15, 22:39
Medlem
Citat:

Då menar jag de flesta!
Citera
2013-05-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag håller med dig till 100%.

Som sagt, det skall bli intressant att höra vad de svarar på hyresbidragen. (jag sökte fram åtminstone tre kommuners socialutskott som beviljat hyresbidrag till AA med skilda belopp)

När jag får det svaret så kommer jag maila tillbaka och frågasätta "ledningens" arvoden/löner.

Hej!

Blev lite "tyst" i tråden. Är lite nyfiken på vad du haft för dig och vilka svar du eventuellt har fått.
Citera
2013-05-17, 22:29
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Hej!

Blev lite "tyst" i tråden. Är lite nyfiken på vad du haft för dig och vilka svar du eventuellt har fått.

Hejsan.
Jag väntar fortfarande otåligt på svar.
Citera
2013-05-17, 22:33
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hejsan.
Jag väntar fortfarande otåligt på svar.
Pröva skicka en helt annan fråga från en annan mail och se om de svarar snabbare på den frågan, så ser vi om de svarar selektivt på mail.
Citera
2013-05-17, 22:35
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Pröva skicka en helt annan fråga från en annan mail och se om de svarar snabbare på den frågan, så ser vi om de svarar selektivt på mail.

Servicekontoret svarade direkt. Dagen efter redan, de skrev bara att de vidarebefodrat min fråga till förtroenderådet. Så de har kanske ingen direkt-lina så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in