Jag har gått en primärbehandling och öppenvårdsbehandling med 12-steg. Var så nedgången att jag verkligen intalade mig att jag skulle ignorera all min kritiska tänkande och låta mig hjärntvättas då jag hellre levde ett torftigt liv med möten än fortsatte på den banan jag gjorde.
Jag gjorde mitt allra bästa, jobbade i stegen, gick på möten. Det fungerade iallafall inte för mig. Och efter 3 månader i sluten vård tog jag ett återfall. Jag erkände direkt, precis enligt deras andliga princip om ärlighet. Blev utan diskussion hemskickad. Så jävla sjukt haha. Drog inte heller med mig någon annan i mitt återfall.
Mådde riktigt dåligt under hela behandlingen, och det sänkte min självkänsla att låta mig svälja allt jag tyckte lät så jävla galet och godtyckligt.
Observera att jag inte har något emot 12-steg, funkar det för andra är det jättebra. Men för mig fungerade det inte.
Dock så ställer jag mig väldigt kritisk till 12-stegsbehandling för tunga opiatmissbrukare.
Våra återfall är dödliga, det är inte alkoholisters. Det finns behandlingar som inte har 5% sucessrate för oss, och att gå 12-stegsbehandling mot ett opiatmissbruk hjälper i princip aldrig.
Att de dessutom har en attityd mot buprenorfin som är direkt dödlig hjälper inte heller.
De tycker att det är bättre att dö än att gå på sub, eftersom "en drog är en drog, PUNKT SLUT".
Detta är såklart helt befängt. Buprenorfin är INTE som vilken drog som helst, och de flesta som börjat på sub har fått nya liv. Sköter man den behandlingen är det den mest effektiva, OCH LIVRÄDDANDE som finns mot ett tungt opiatmissbruk. Att skrämma iväg folk från den är direkt dödligt.
Har en vän som nyligen dog i en överdos. Jag sade åt honom att testa laro, då han efter ett halvår med 12-steg var konstant på brinken till ett återfall. Men han var extremt hjärntvättad av "en drog är en drog" grejen och tyckte inte man var lika mycket värd som människa ifall man inte var helt ren (så jävla befängt).
Han är död idag. Dog av en överdos samma vecka som han åkte hem från den 6 månader långa 12-stegsbehandlingen. Detta var en utav de populäraste behandlingshemmen som finns.
Det är väldigt mycket attityd från alkoholisterna mot Suboxone märker jag. Dumma uttalanden som "jag vill också ha subb ge mig knark..." "varför får inte ja knark för mitt sug???"
Ehm. Hade det funnits en substitutionsbehandling för alkohol, som tog bort ert sug utan att göra er påverkade hade ni nog flugit på den fort som satan, och jag hade då fan inte stått och klagat över det. Bitterhet ska ju vara en dålig egenskap enligt er, ändå kan ni inte acceptera att folk väljer metadon och subutex, utan dessa ses som aktiva missbrukare, trots att det går att sköta dessa metoder, utan att bli påverkad över huvud taget. Metadon går ju att missbruka och bli hög på, men i ärlighetens namn är väl det ändå upp till var och en vad man vill göra. Det är i mina ögon bättre att gå på metadon än att dö.
Och vi vet rent statistiskt att 12-steg INTE FUNGERAR för 90-95%, troligen närmre 95% utav opiatmissbrukarna. Vad ska dessa då göra? Skämmas i resten utav sina liv för att de inte kan bli accepterade och sedd som "tillräckligt rena" i folks ögon, trots att de sköter sina behandlingar och att ingen i hela världen hade vetat om att de gick på dessa mediciner ifall de inte berättade det?
Subutex skulle iallafall uppenbarligen inte bota alkoholism så det är ett så idiotiskt uttalande.
Det finns ganska logiska anledningar till att det inte finns substitutionsbehandlingar med alkohol och vill man fortsätta supa är det billigt och lagligt ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hasse Heroin
Vad handlar AA`s program (dom 12-stegen) om?
AA´s program riktar sig till dom RIKTIGA alkoholisterna och narkomanerna och är man en riktig alkoholist och narkoman så kan ingen mänsklig kraft få en att tillfriskna. Som alkoholist och narkoman så kommer man att få ett andligt uppvaknande eller man kommer att dö.
fridens
//H
Så alla som har blivit nyktra utan 12-steg, inklusive mig själv, var egentligen bara inte "RIKTIGA" alkoholister eller narkomaner enligt dig?