2017-03-24, 15:57
Bannlyst
Jag har, utan tvång, varit på massor av olika xa-möten, det sker alltid en tillbedjan till denna "högre makt". Denna "högre makt" benämns också alltid som gud vid uppläsning, delningar och sinnesrobön.

Gudsbegreppet genomsyrar alla xa-möten jag varit på under flera år.
Citera
2017-03-25, 09:25
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Jo, jag har ju förstått att du blivit tvingat att gå. De som själva väljer att gå dit fungerar programmet oftast för, de som inte vill tar inte åt sig. Sen fungerar kanske inte programmet för alla, men det finns de, t.ex. jag själv, som tycker det är skönt att få prata av sig lite under delningsrundorna. Jag själv kommenterar i stort sett aldrig det textstycke som blivit uppläst, utan tar istället upp om något som jag behöver få ur mig. Därav anledningen till att jag började öht, för någon som själv varit med om samma sak eller åtminstone kan föreställa sig utifrån egen erfarenhet är den som kan ge bäst respons.

Jag ber aldrig när de andra gör det. Jag ställer mig upp, enbart eftersom alla andra gör det, men jag är tyst. Jag tycker inte jag har någon glädje av att be till något som jag inte tror på, vilket jag tror du kan hålla med om. XA är religiöst i grunden, det är jag väl medveten om, men återigen så är det inte därför som jag har valt att gå dit. Jag arbetar med stegen för att jag just nu är mellan jobb och bor ensam 2 mil ifrån närmsta person jag känner, därav finns det inte mycket mer att göra om dagarna. Nu har jag påbörjat steg två, vilket är svårt som fan då jag inte är troende. När det handlar om boken brukar jag själv hoppa över de delarna som vänder sig till gud.

När du nämner att mötesledaren hade sagt att ''gud är den ende'' så märker jag att du hamnade i någon konstig grupp. Hade jag själv hamnat på ett sånt ställe så hade jag inte gått tillbaka, för med den erfarenheten så förstår jag att du tycker det är mer av en sekt. Så ska det inte vara, för då tilltalar det endast de som faktiskt är religiösa, vilket varken du eller jag är.

I min grupp är vi precis som den uppfattningen du hade innan du började. Gud nämns på ytterst få ställen, och när jag kom dit fick jag höra att "gud nämns, men är absolut inget tvång". Vi hjälper varandra att hålla oss nyktra och att ta oss igenom problemen som kommer upp i vardagen, och hade v inte haft det så, då hade jag antagligen inte gått så ofta om jag gör. Jag finner stöd i gruppen, därför stannar jag kvar helt enkelt. Alltid skönt att få prata av sig lite, sen är det just nu den enda kontakten jag ha med andra pga min nuvarande situation. När jag börjar jobba igen om några veckor blir det säkert annorlunda, och då kanske jag inte går dit. Vem vet helt enkelt.

Edit: Jag kanske borde nämna att jag endast har erfarenhet av NA och endast av en grupp. Jag kan bara skriva utifrån den erfarenheten, därmed inte sagt att andra grupper eller gemenskaper fungerar likadant.
Faktum är att programmet nästan alltid misslyckas, statitsiken talar sitt tydliga språk. Jag har sett lite olika bud på hur många som hoppar av XA, men det lägsta som jag har sett är att 90 procent hoppar av inom ett år. Det högsta jag har sett är att 99 procent hoppar av inom det första året. AA gjorde 1989 en analys som visade att ren placebo hade bättre effekt mot alkoholberoende än vad tolvstegsprogrammet hade.

Den givna invändningen från en tolvstegare är givetvis att analysen är gammal, men programmet är ännu äldre. Det är intressant att tolvstegare som ett mantra upprepar att de inte är religiösa och att litteraturen är från 1930-talet, samtidigt som de vägrar att ens uppdatera ett enda ord i densamma. Om XA hade varit allvarliga med att de inte är religiösa så hade de givetvis kastat litteraturen i papperskorgen och tagit fram en ny.

Det måste vara jobbigt att vara tolvstegare. Antingen så måste man hela tiden gå runt och ljuga om XA eller så tror man på allvar på vad man säger. I det senare fallet så måste man gå runt och tro att XA är världens mest missförstådda organisation, för det finns ju tusentals (om inte miljontals) kritiker som har genomskådat "som vi uppfattade honom".

Att du säger dig inte ha hört någon säga "denne ende är Gud, må du finna honom nu" visar med all önskvärd tydlighet att du aldrig har varit på ett möte, i alla fall inte AA. Jag vet att NA och andra XA kör med pamfletter, men att du inte ens känner igen ingressen som läses upp i början av samtliga möten säger mig att du antingen ljuger eller är fullständigt grön.

Om jag skall vara ärlig så är det väldigt osannolikt att du är kvar inom XA om ett år. De som blir kvar och blir så kallade oldtimers är de som tar programmet bokstavligt, inklusive att fullständigt lägga sina liv i Guds händer. Vi talar inte om personer som inte tror och försöker att göra steg två trots att det tar emot.

Mitt råd till dig är att du förbereder dig på ditt nya jobb istället för att slösa din tid på stegarbete som du ändå inte kommer att ha någon nytta av.
Citera
2017-03-27, 00:30
Medlem
Mina år i NA har varit förödande. Fått sämre självkänsla, knarkat hårdare vid varje återfall, tappade tron om att jag kan ta mig ur mitt missbruk, fick mörkare livssyn där jag antingen är tvungen att knarka varje dag eller överleva missbruket och gå på NA möten o älta resten av mitt liv.

Som tur är upptäckte jag nyligen att det finns andra former av rehabilitering än NA. I över tre år har jag trott att tolvsteg är den enda formen av rehabilitering mot droger. Inom NA så var det aldrig någon som uppmuntra mig söka professionell hjälp eller prova nått annat trots att jag inte lyckades bli drogfri med NA. Har även gått i öppenvård dvs dagtid på ett behandlingshem som också var tolvsteg men inte heller där kunnat bryta beroendet. Varken under alla år i NA eller på behandlingshemmet sa någon att jag borde prova nått annat.

För några veckor sen upptäckte jag att det finns andra sorters behandlingshem som använder sig av KBT och massa andra varianter. Har även hittat andra självhjälp grupper på nätet. Känns som en ny värld öppnat sig. Äntligen tror jag att jag har en chans att bli drogfri. Har ansökt om behandlingshem som inte är tolvsteg. Fick sån otrolig chock när jag efter tre års fumlande i tolvstegsmörkret upptäckte andra och flera vetenskapliga metoder för att bli drogfri. Äntligen upptäckt metoder som lockar mig och som jag verkligen tror på. Metoder som ger mig styrka istället för bryter ner mig till ett maktlöst offer.

Med det sagt så tror jag ändå NA är bra för vissa, men för alla andra som det inte passar för så borde man rekommendera dom söka annan hjälp istället för att insistera på det sekteristiska sätt man gör inom NA att det är den enda vägen.. Nej det är en väg för vissa och för många andra så behövs nått annat. Vi människor är olika och har därför olika vägar till tillfrisknandet, det säger sig självt egentligen att samma väg inte funkar för alla. Synd att det är viktigare för många att man ska gå just NAs väg istället för att bli drogfri.
Senast redigerad av Bolzzo 2017-03-27 kl. 00:34.
Citera
2017-03-27, 17:27
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolzzo
Mina år i NA har varit förödande. Fått sämre självkänsla, knarkat hårdare vid varje återfall, tappade tron om att jag kan ta mig ur mitt missbruk, fick mörkare livssyn där jag antingen är tvungen att knarka varje dag eller överleva missbruket och gå på NA möten o älta resten av mitt liv.

Som tur är upptäckte jag nyligen att det finns andra former av rehabilitering än NA. I över tre år har jag trott att tolvsteg är den enda formen av rehabilitering mot droger. Inom NA så var det aldrig någon som uppmuntra mig söka professionell hjälp eller prova nått annat trots att jag inte lyckades bli drogfri med NA. Har även gått i öppenvård dvs dagtid på ett behandlingshem som också var tolvsteg men inte heller där kunnat bryta beroendet. Varken under alla år i NA eller på behandlingshemmet sa någon att jag borde prova nått annat.

För några veckor sen upptäckte jag att det finns andra sorters behandlingshem som använder sig av KBT och massa andra varianter. Har även hittat andra självhjälp grupper på nätet. Känns som en ny värld öppnat sig. Äntligen tror jag att jag har en chans att bli drogfri. Har ansökt om behandlingshem som inte är tolvsteg. Fick sån otrolig chock när jag efter tre års fumlande i tolvstegsmörkret upptäckte andra och flera vetenskapliga metoder för att bli drogfri. Äntligen upptäckt metoder som lockar mig och som jag verkligen tror på. Metoder som ger mig styrka istället för bryter ner mig till ett maktlöst offer.

Med det sagt så tror jag ändå NA är bra för vissa, men för alla andra som det inte passar för så borde man rekommendera dom söka annan hjälp istället för att insistera på det sekteristiska sätt man gör inom NA att det är den enda vägen.. Nej det är en väg för vissa och för många andra så behövs nått annat. Vi människor är olika och har därför olika vägar till tillfrisknandet, det säger sig självt egentligen att samma väg inte funkar för alla. Synd att det är viktigare för många att man ska gå just NAs väg istället för att bli drogfri.

Fan va fint att du hittat ett sätt som passar dig! För mig och många andra funkar NA och för dig och många andra KBT etc..

Har snart 10 månader drogfri utan återfall efter 15-17 års konstant knarkande. Jag hade turen att komma in på en bra behandling med en fantastisk terapeut som nog räddade mitt liv. Jag var villig att testa ett annat sätt att leva och min tolkning av tolvsteg passar mig. Slutade med droger / alkohol, lögner, manipulation och all annan skit mitt missbruk förde med sig. Idag försöker jag göra så gott jag kan att va en bra människa helt enkelt och jag mår bra av det. Sover gott och vaknar utan ångest, fått tillbaka allt. Jobb, bostad, familj, mina barn så visst kan 12-steg fungera för vissa.

Går på 3-4 möten i veckan, tre olika grupper som alla är fyllda av sköna människor som strävar åt samma håll. Det finns några idioter i samtliga grupper men idag kan jag välja att inte låta det störa mig, mitt fokus ligger på mitt tillfrisknande och mitt mående och där har de ingen plats.

Återigen, glad för din skull att du hittat din väg
Citera
2017-03-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Fan va fint att du hittat ett sätt som passar dig! För mig och många andra funkar NA och för dig och många andra KBT etc..

Har snart 10 månader drogfri utan återfall efter 15-17 års konstant knarkande. Jag hade turen att komma in på en bra behandling med en fantastisk terapeut som nog räddade mitt liv. Jag var villig att testa ett annat sätt att leva och min tolkning av tolvsteg passar mig. Slutade med droger / alkohol, lögner, manipulation och all annan skit mitt missbruk förde med sig. Idag försöker jag göra så gott jag kan att va en bra människa helt enkelt och jag mår bra av det. Sover gott och vaknar utan ångest, fått tillbaka allt. Jobb, bostad, familj, mina barn så visst kan 12-steg fungera för vissa.

Går på 3-4 möten i veckan, tre olika grupper som alla är fyllda av sköna människor som strävar åt samma håll. Det finns några idioter i samtliga grupper men idag kan jag välja att inte låta det störa mig, mitt fokus ligger på mitt tillfrisknande och mitt mående och där har de ingen plats.

Återigen, glad för din skull att du hittat din väg

Tack vännen!

Blir också glad för din skull att det fungerat för dig! Snart tio månader drogfri efter över 15 års missbruk, wow det är inte illa!

Det ger motivation att höra att det går, kul att höra och starkt jobbat! Grattis!
Citera
2017-04-14, 01:44
Medlem
Hasse Heroins avatar
Vad handlar AA`s program (dom 12-stegen) om?

Det tänkte jag försöka förklara för er.

Jag är en person som har tillfrisknat från Alkoholism/Narkomani med hjälp utav dom 12-stegen.
Jag har inte min hemmagrupp på AA och jag företräder ingen.

AA`s syn på beroendesjukdomen (eller vad man nu ska kalla det) utgår ifrån den fysiska allergin (oförmåga att kontrollera intag av alkohol och droger), Mental besatthet (oförmåga att välja bort alkohol och droger) samt den andliga bristen (Det dåliga måendet man har som nykter/drogfri).
Utefter dessa 3-kriterier så får man själv ställa sin diagnos Alkoholist/Narkoman.

Om man ställer sin diagnos och man tror att man lider utav detta så är det bara att beklaga, för du har då dragit en riktig nitlott här i livet. Enligt AA-boken så lider man då förmodligen av en sjukdom som endast ett andligt uppvaknande kan lösa. Stegen är designade för att ge ett sådan uppvaknande.

När man går på olika XA-möten så är det viktigt att förstå att alla på mötet är INTE alkoholister och narkomaner, fast dom presenterar sig som det. Människor går på möten av alla möjliga konstiga anledningar. En del för att höja sin självkänsla, en del för att försöka bota sin ensamhet och en del för att finna sig ett lättillgängligt knull. Dom riktiga tillfrisknade alkoholisterna och narkomanerna är en klar minoritet.

AA`s program är INTE ett självhjälpsprogram och det är INTE gruppterapi.

Dom riktiga alkoholisterna och narkomanerna som har tillfrisknat delar oftast om stegen och inte om sin jävla dag.

AA´s program riktar sig till dom RIKTIGA alkoholisterna och narkomanerna och är man en riktig alkoholist och narkoman så kan ingen mänsklig kraft få en att tillfriskna. Som alkoholist och narkoman så kommer man att få ett andligt uppvaknande eller man kommer att dö.

fridens
//H
Citera
2017-04-14, 03:38
Medlem
Nasofermens avatar
Jag Har gått på NA/AA till o från sen 2004
Men bara när jag har varit på behandlingshem ,
skulle aldrig sätta min fot på ett möte friviligt
Citera
2017-04-16, 01:36
Medlem
vargenbaras avatar
Jag har gått en primärbehandling och öppenvårdsbehandling med 12-steg. Var så nedgången att jag verkligen intalade mig att jag skulle ignorera all min kritiska tänkande och låta mig hjärntvättas då jag hellre levde ett torftigt liv med möten än fortsatte på den banan jag gjorde.

Jag gjorde mitt allra bästa, jobbade i stegen, gick på möten. Det fungerade iallafall inte för mig. Och efter 3 månader i sluten vård tog jag ett återfall. Jag erkände direkt, precis enligt deras andliga princip om ärlighet. Blev utan diskussion hemskickad. Så jävla sjukt haha. Drog inte heller med mig någon annan i mitt återfall.

Mådde riktigt dåligt under hela behandlingen, och det sänkte min självkänsla att låta mig svälja allt jag tyckte lät så jävla galet och godtyckligt.

Observera att jag inte har något emot 12-steg, funkar det för andra är det jättebra. Men för mig fungerade det inte.

Dock så ställer jag mig väldigt kritisk till 12-stegsbehandling för tunga opiatmissbrukare.

Våra återfall är dödliga, det är inte alkoholisters. Det finns behandlingar som inte har 5% sucessrate för oss, och att gå 12-stegsbehandling mot ett opiatmissbruk hjälper i princip aldrig.
Att de dessutom har en attityd mot buprenorfin som är direkt dödlig hjälper inte heller.

De tycker att det är bättre att dö än att gå på sub, eftersom "en drog är en drog, PUNKT SLUT".

Detta är såklart helt befängt. Buprenorfin är INTE som vilken drog som helst, och de flesta som börjat på sub har fått nya liv. Sköter man den behandlingen är det den mest effektiva, OCH LIVRÄDDANDE som finns mot ett tungt opiatmissbruk. Att skrämma iväg folk från den är direkt dödligt.

Har en vän som nyligen dog i en överdos. Jag sade åt honom att testa laro, då han efter ett halvår med 12-steg var konstant på brinken till ett återfall. Men han var extremt hjärntvättad av "en drog är en drog" grejen och tyckte inte man var lika mycket värd som människa ifall man inte var helt ren (så jävla befängt).
Han är död idag. Dog av en överdos samma vecka som han åkte hem från den 6 månader långa 12-stegsbehandlingen. Detta var en utav de populäraste behandlingshemmen som finns.

Det är väldigt mycket attityd från alkoholisterna mot Suboxone märker jag. Dumma uttalanden som "jag vill också ha subb ge mig knark..." "varför får inte ja knark för mitt sug???"
Ehm. Hade det funnits en substitutionsbehandling för alkohol, som tog bort ert sug utan att göra er påverkade hade ni nog flugit på den fort som satan, och jag hade då fan inte stått och klagat över det. Bitterhet ska ju vara en dålig egenskap enligt er, ändå kan ni inte acceptera att folk väljer metadon och subutex, utan dessa ses som aktiva missbrukare, trots att det går att sköta dessa metoder, utan att bli påverkad över huvud taget. Metadon går ju att missbruka och bli hög på, men i ärlighetens namn är väl det ändå upp till var och en vad man vill göra. Det är i mina ögon bättre att gå på metadon än att dö.
Och vi vet rent statistiskt att 12-steg INTE FUNGERAR för 90-95%, troligen närmre 95% utav opiatmissbrukarna. Vad ska dessa då göra? Skämmas i resten utav sina liv för att de inte kan bli accepterade och sedd som "tillräckligt rena" i folks ögon, trots att de sköter sina behandlingar och att ingen i hela världen hade vetat om att de gick på dessa mediciner ifall de inte berättade det?

Subutex skulle iallafall uppenbarligen inte bota alkoholism så det är ett så idiotiskt uttalande.
Det finns ganska logiska anledningar till att det inte finns substitutionsbehandlingar med alkohol och vill man fortsätta supa är det billigt och lagligt ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Heroin
Vad handlar AA`s program (dom 12-stegen) om?

AA´s program riktar sig till dom RIKTIGA alkoholisterna och narkomanerna och är man en riktig alkoholist och narkoman så kan ingen mänsklig kraft få en att tillfriskna. Som alkoholist och narkoman så kommer man att få ett andligt uppvaknande eller man kommer att dö.

fridens
//H

Så alla som har blivit nyktra utan 12-steg, inklusive mig själv, var egentligen bara inte "RIKTIGA" alkoholister eller narkomaner enligt dig?
Senast redigerad av vargenbara 2017-04-16 kl. 01:42.
Citera
2017-04-22, 04:53
Medlem
Hasse Heroins avatar
Så alla som har blivit nyktra utan 12-steg, inklusive mig själv, var egentligen bara inte "RIKTIGA" alkoholister eller narkomaner enligt dig?[/quote]

Inte enligt mig. Alkoholism enligt "stora boken" Anonyma Alkoholister definieras som att man har en 3-delad sjukdom. Fysisk allergi, Mental besatthet och Andlig brist. Har man dessa 3-delarna så innebär det att man har ingen kontroll när man dricker/drogar och man har ingen valfrihet att välja bort alkohol och droger. Enligt boken så lider man då av en sjukdom som endast ett andligt uppvaknande kan lösa. Ett andligt uppvaknande innebär bl.a. en total psykisk förändring. 12-steg är endast ett sätt att få ett sådant uppvaknande. Jag känner t.ex. en person som fick ett sådant uppvaknande på ett kristet behandlingshem. Han var heroinist och har nu ca: 10 år som drogfri. Jag själv var tung missbrukare utav bl.a. morfin och oxykodon. Jag har snart 2 år tack vare 12-steg.
Citera
2017-04-22, 13:34
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Inte enligt mig. Alkoholism enligt "stora boken" Anonyma Alkoholister definieras som att man har en 3-delad sjukdom. Fysisk allergi, Mental besatthet och Andlig brist. Har man dessa 3-delarna så innebär det att man har ingen kontroll när man dricker/drogar och man har ingen valfrihet att välja bort alkohol och droger. Enligt boken så lider man då av en sjukdom som endast ett andligt uppvaknande kan lösa. Ett andligt uppvaknande innebär bl.a. en total psykisk förändring. 12-steg är endast ett sätt att få ett sådant uppvaknande. Jag känner t.ex. en person som fick ett sådant uppvaknande på ett kristet behandlingshem. Han var heroinist och har nu ca: 10 år som drogfri. Jag själv var tung missbrukare utav bl.a. morfin och oxykodon. Jag har snart 2 år tack vare 12-steg.
Tack för att du skriver detta så att alla andra kan se hur koko det är i tolvstegsvärlden.

Om du vill ha en religiös väckelse - sök dig till XA.
Om du vill sluta använda droger - gör något annat som faktiskt förbättrar dina chanser. Det kan vara vad som helst, men träning, hobbies, ordning och reda, familj är saker som brukar fungera.
Citera
2017-04-22, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ett andligt uppvaknande innebär bl.a. en total psykisk förändring. 12-steg är endast ett sätt att få ett sådant uppvaknande. Jag själv var tung missbrukare utav bl.a. morfin och oxykodon. Jag har snart 2 år tack vare 12-steg.

Sekteristisk hjärntvätt ger väl alltid en total psykisk förändring

Dina 2 års nykterhet kan knappast bero på 12-stegsprogrammet utan på dig själv och ditt alltmer mognade beslut att lägga ner skiten.
Senast redigerad av Zorongo 2017-04-22 kl. 14:03.
Citera
2017-04-23, 16:14
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Tack för att du skriver detta så att alla andra kan se hur koko det är i tolvstegsvärlden.

Om du vill ha en religiös väckelse - sök dig till XA.
Om du vill sluta använda droger - gör något annat som faktiskt förbättrar dina chanser. Det kan vara vad som helst, men träning, hobbies, ordning och reda, familj är saker som brukar fungera.

Eller hur...
Det värsta är ju att de vägrar visa statistiken för folk. Man blir ju inte välkomnad in och informerad om att man har en rent statistiskt sett chans på 5% att bli hjälpt utav dem. Utan de menar att det ALLTID fungerar. När det inte fungerar har man bara inte försökt tillräckligt hårt. Så jävla dumt haha, skapar inflation på begreppen.

Sen för de som det fungerar för, så är det ju en artificiell personlighetsförändring man har gjort. Den är då fan inte riktig... Slutar man gå på möten kommer man tappa hjärntvätten och bli sig själv igen.

Riktigt urusel metod att bli ren med.

Buprenorfin är också såklart per definition en högst artificiell metod. Men med den behandlingsmetoden behöver jag inte lägga ned massor utav TID och ENERGI på att
1. Gå på möten
2. Göra stegen
3. Må otroligt dåligt
4. Få dåligt samvete utav att jag inte gör stegen korrekt
5. Vara rädd för att allt går åt helvete ifall jag inte går på möten
6. etc etc etc etc etc i kvadrat.

Det var verkligen ett enormt slöseri med tid och energi.
Jag kommer ihåg en sak terapeuten på behandlingen sa, som jag fastnade på.
"Om det hade funnits ett piller som man kunde ta som botade beroende så hade ju behandling inte behövts!"

Nej. That is just fucking spot on. Just då var jag dock så hjärntvättad att jag inte ens tänkte på buprenorfin (eller LSD / DMT, eller annan psykadelika som också skulle kunna ge samma resultat, dvs en total personlighetsförändring...) utan bara "ååh fuck jag är så fucked, jag måste verkligen genomföra den här behandlingen".

Får rysningar när jag tänker på 12-stegsrörelsen så här i efterhand. När en grupp människor intalar sig något så många gånger att det blir deras sanning. Nej. Det finns bättre sätt att bli och hålla sig ren på. Men men, jag är för det fria valet, vill man göra 12-steg så please do.

Mina gamla kompisar från behandlingen har dock slutat prata med mig, eftersom de anser att jag är i aktivt missbruk. De vill inte hänga med mig, utan vill bara "föra budskapet vidare" när de träffar mig. Det är så jävla rubbat alltså. Obehagligt. Att de ska trycka ned och förminska min framgång för att jag inte är tillräckligt ren i deras ögon. Klarar mig mycket bra utan några såna personer i mitt liv.
Gick även på ett sista möte då jag var öppen med min behandling. Blev JÄTTEDÅLIG stämning, följt av floskler; "Vi ser det som att en drog är en drog..." etc.
Senast redigerad av vargenbara 2017-04-23 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in