2013-06-05, 12:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Om du cashar en lgh på 2 MSEK så har du mycket lägre boendekostnader vilket kräver mycket högre avkastning på dina 2 MSEK som du investerar i något annat.

De flesta placeringar idag är ju lika "ostabila" som bostadsmarknaden.

Jag skulle säga att de flesta placeringar inte slår bostadsrätten, eftersom du tar en betydligt större risk.

Hellre 2 mille i en bostadsrätt än 2 mille på börsen gäller för mig. Nu är jag iof även placerad på börsen, men det är för att sprida mina risker.
2013-06-05, 12:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast just nu är pengar rekordbilligt, när räntorna går upp så stiger lånekostnaderna och då måste lönerna hänga med för att du inte ska få en omvänd effekt, dvs., färre och färre har råd att kliva in på marknaden.
Om man får lita på bankerna, vilket man bör göra, så kan vi se att dom långa räntorna är toklåga. Du kan binda dina lån på 10 år under 4% utan att ens pruta på det. Vad tror du att det betyder? Att räntorna ska börja tokrusa inom de närmaste 10 åren.... Nej det är inte speciellt troligt då banken har järnkoll på detta.

Det som kan sänka priserna är krav på ytterligare amortering. Dels för att det påverkar konsumtionen negativt, men också att folk inte kommer att ha råd att amortera på samma sätt.

Citat:
Vidare har vi idag en hög skuldsättning i de områden där priserna stigit mest och som går generellt bäst i Sverige, dvs storstäder och regionala centra.
Det stämmer och det är ett bekymmer att folk inte förstår att man ska amortera medan räntan är låg.

Citat:
De priserna är i mångt och mycket skapade av att priserna tidigare har stigit och man har kunnat göra "karriär" i bostadsmarknaden.
Jag skulle säga att det är räntenivåerna och framförallt de långa räntorna som påverkar prisnivån. Nu vet folk vad det kommer att kosta de närmaste 10 åren och riktar in sig på det i sin bostadsbudget.

Tidigare hade bostadsköparna +10%-räntor i bakhuvudet, vilket påverkade prisnivån då fram tills finanskrisen kom och sänkte räntorna till nästan noll.

Citat:
Vidare är snacket om "bostadsbrist" skitprat, det finns i stort ingen bostadsbrist för personer med jobb, däremot är det en del som inte kan bo där de vill bo men det är en annan sak.
Det är hur som helst inte svårt att hyra ut en lägenhet i sthlm. Sätt ut en annons på blocket och du kommer att få hundratals svar. Alla vill och ska prompt bo i sthlms innerstad.

Om man ser till vad folk faktiskt vill och kan betala borde bostadspriserna vara högre än dom är idag. Jag har själv en vän som hyr ut sin bostad i sthlm till nästan dubbla sin nettokostnad. Detta trots att han köpt på toppen.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-06-05 kl. 13:22.
2013-06-05, 13:33
Medlem
eiskalls avatar
Självklart är det mest förmånligt att bo i hyresrätt, så att man frigör kapital till andra placeringar.

Titta bara på Christer Gardell, Jacob Wallenberg, Erik Penser - alla bor de i hyreslägenheter eftersom de inte vill ha sitt kapital bundet i bostaden.

Jag läste förresten på Di häromdagen att Percy Barnevik precis skrivit på för en rymlig trea i Alby.

"En fantastisk möjlighet att placera likvida medel i finansiella instrument. Trevliga grannar ingår" - Percy
2013-06-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om man ser till vad folk faktiskt vill och kan betala borde bostadspriserna vara högre än dom är idag. Jag har själv en vän som hyr ut sin bostad i sthlm till nästan dubbla sin nettokostnad. Detta trots att han köpt på toppen.

Låter jätte bra ju, samtidigt är denna prisbilden på hyran för hög, men det säger en del om vad marknaden för bostadsrätter är på väg... Alla spekulerar i någon form av krasch... Knappast säger jag!

Bara köp, det är stora pengar men samtidigt ska man komma ihåg, att man själv väljer var man bor, och man kan vara ganska säker på de grannar man får är just... vad ska säga... likasinnade?...
2013-06-05, 13:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall
Självklart är det mest förmånligt att bo i hyresrätt, så att man frigör kapital till andra placeringar.
Det förutsätter att:

1: Du bor i en subventionerad billig hyresrätt

2: Du sitter på ett stort sparkapital som bara "ligger där och skräpar"

För alla andra är det bättre att köpa en bostadsrätt och börja amortera på den på lång sikt.

Citat:
Titta bara på Christer Gardell, Jacob Wallenberg, Erik Penser - alla bor de i hyreslägenheter eftersom de inte vill ha sitt kapital bundet i bostaden.
JA men de har bland annat belånat aktier istället, vilket är det enda sättet att bli snuskigt rik på.

För en vanlig svensson är det bäst att ha sin egen hävstång i sin bostadsrätt.

Citat:
Jag läste förresten på Di häromdagen att Percy Barnevik precis skrivit på för en rymlig trea i Alby.
haha jasså minsann?

Citat:
"En fantastisk möjlighet att placera likvida medel i finansiella instrument. Trevliga grannar ingår" - Percy
????
2013-06-05, 13:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zencor
Låter jätte bra ju, samtidigt är denna prisbilden på hyran för hög, men det säger en del om vad marknaden för bostadsrätter är på väg... Alla spekulerar i någon form av krasch... Knappast säger jag!
Hyran är för hög? Den ligger väl på en nivå som marknaden kan och vill betala? Om marknaden vill betala dubba nettopriset kan man väl knappast spekulera i "bubblor". I sådana fall måste pengaströmmen minska till folks plånböcker.

Citat:
Ursprungligen postat av zencor
Bara köp, det är stora pengar men samtidigt ska man komma ihåg, att man själv väljer var man bor, och man kan vara ganska säker på de grannar man får är just... vad ska säga... likasinnade?...

Man ska köpa där folk med pengar vill bo så långt ifrån ghettona och där ghettofolk bosätter sig. Det är ett säkert sätt att tjäna pengar i framtiden.
2013-06-05, 14:02
Medlem
Om hyresrätter är så oattraktiva jämfört med alternativen så måste det vara rätt lätt att få tag på sådana i större och mindre städer. Borde vara enklare än att få tag på en bostadsrätt. Om nu inte alla hyresrätter ockuperas av socfall eller liknade.
2013-06-05, 14:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Om hyresrätter är så oattraktiva jämfört med alternativen så måste det vara rätt lätt att få tag på sådana i större och mindre städer. Borde vara enklare än att få tag på en bostadsrätt. Om nu inte alla hyresrätter ockuperas av socfall eller liknade.

Att det inte finns hyresrätter vet alla vad det beror på.

1: Felprissättning

2: Regleringar

3: Noll rörlighet på hyresmarknaden

4: Obefintlig lönsamhet att bygga hyreshus.

Detta trissar i sig upp priserna på bostadsrätter, något vi ser på bostadsmarknaden idag.
2013-06-05, 14:18
Medlem
Citat:
Att det inte finns hyresrätter vet alla vad det beror på.

1: Felprissättning

2: Regleringar

3: Noll rörlighet på hyresmarknaden

4: Obefintlig lönsamhet att bygga hyreshus.

Detta trissar i sig upp priserna på bostadsrätter, något vi ser på bostadsmarknaden idag.

Fast många här inne, däribland du, påstår ju att hyresrätter är mycket dyrare än bostadsrätter. Det du listar ovan är ju dock allt sådant som talar för att inneha en hyresrätt är fördelaktigt då man bland annat lever subventionerat.

Slutsatsen blir att hyresrätter är (för) billiga, emedan bostadsrätter inte är det.

Sen att det är svårt att få tag på ett förstahandskontrakt gör inte boendet mindre attraktivt för den som innehar ett sådant. Om något tvärtom.
2013-06-05, 14:20
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Det förutsätter att:

1: Du bor i en subventionerad billig hyresrätt

2: Du sitter på ett stort sparkapital som bara "ligger där och skräpar"

För alla andra är det bättre att köpa en bostadsrätt och börja amortera på den på lång sikt.

JA men de har bland annat belånat aktier istället, vilket är det enda sättet att bli snuskigt rik på.

För en vanlig svensson är det bäst att ha sin egen hävstång i sin bostadsrätt.

haha jasså minsann?

????

Haha, jag är förmodligen trög nu, men du inser att hela mitt inlägg är ett skämt?

Jag tror inte att någon av dessa herrar hyr sin bostad, trots att de säkert har bättre avkastning på annat håll. Det var lite det jag försökte ironisera över eftersom en bostad är en annan sak än andra placeringar.
2013-06-05, 14:32
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Man kan uppenbarligen vara hur tydlig som helst utan att bli förstådd.

Nej, bostadsrättsföreningar från 1930-talet i Stockholms innerstad kommer inte gå i konkurs. Enstaka bostadsrättsföreningar i fastigheter från 90-, 00- och 10-talen i till exempel Hornsberg, Liljeholmen eller Hammarby sjöstad riskerar däremot göra det. Och när det sker kommer förtroendet för bostadsrätten som boendeform minska jämfört med idag, vilket gör ägarlägenheter relativt mer attraktiva.

I Stockholmsregionen kommer inga bostadsrättsföreningar att gå i konkurs av den enkla anledningen att det är bostadsbrist och Brf-konstruktionen därför omöjliggör det. Ponera att räntorna stiger, och utgifterna för föreningen stiger. Plötsligt kostar månadsskiften 5000 i månaden istället för 3000. Sedan 6000 för att till slut hamna på 8000 i månaden för säg en trea. De boende protesterar, men faktum är att föreningen inte kan göra något åt det annat än ett kapitaltillskott och det har de överbelånade inte råd med. Vissa klarar sig bra, men många kan inte längre betala in månadsavgiften. Banken de boende tagit lån av meddelas av styrelsen (i enlighet med lag och stadgar) och banken tvångsinlöser sin pant. Bostadsrätter är inte längre i närheten värd det den var värd tidigare, nu är det ju en avgift på 8000 kronor! Såhär långt finns det exempel på föreningar som konkat i avbefolkande små samhällen. I Stockholmsregionen är det dock en helt annan sak. Får vi 2 miljoner för lägenheten, frågar mäklaren som säljer å bankens/kronofogdens vägnar? Nej. En miljon? Nej. Några hundratusen? Antagligen, men vi ponerar nej. Ok... 50 000 kronor (orimligt lågt, men för exemplets skull)? Jodå, det blir som att köpa en hyresrätt billigt. 8000 kronor i hyra, och föreningen får in pengar för att betala sina utgifter.

För att ditt påstående ska gälla ska alltså bostadsrätterna inte ens kunna delas ut gratis. Menar du att det är rimligt ens i Stockholms uslaste områden?
2013-06-05, 14:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast många här inne, däribland du, påstår ju att hyresrätter är mycket dyrare än bostadsrätter. Det du listar ovan är ju dock allt sådant som talar för att inneha en hyresrätt är fördelaktigt då man bland annat lever subventionerat.
Det är inget jag påstår. Det är ett konstaterande. Vissa vägrar att lyssna och tror på fullaste allvar att man vinner på att hyra sin bostad.

Nu är det skillnad på om man stått i kö i 20 år och om man inte gjort det. Det som kan erbjudas i hyresväg som man kan få på kort sikt är därför intressant att jämföra.

Jämför gärna en nyproducerad bostadsrätt i jämförelse med en nyproducerad hyresrätt kostnadsmässigt. Räknar du efter kommer du komma fram till att skiljer markant kostnadsmässigt mellan dessa två alternativ.

Citat:
Slutsatsen blir att hyresrätter är (för) billiga, emedan bostadsrätter inte är det.
Om du har en hyra under vad marknaden vill betala är det för billigt. En bostadsrätt kan aldrig bli för billig eftersom den säljs på en öppen marknad till högstbjudande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in