Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Sålänge man sköter om sin lägenhet och renoverar på ett riktigt sätt kan underhållet i princip minimeras till noll. Sålänge jag bott i bostadsrätt har jag aldrig haft problem med någon funktion som kostat en massa pengar. Visst får man betala när det händer något, men man ska inte överdriva dessa kostnader, då det oftast inte behöver bli så dyrt.
Men jag tror du missade vad jag skrev. För så väl hyresrätt som borätt skall ett visst arbete utföras.
I fallet hyresrätt betalar du det via hyran. Säg att du betalar priset H. I fallet borätt åker du på att göra det själv. Om priset på din tid är lägre än H, är en borätt bättre i detta avseende. Men om det är högre är det dåligt. Är du höginkomsttagare och det är väldigt högt så kan det vara en bättre ide att köpa in jobbet. Men då är det väldigt troligt att det priset hamnar en bra bit över H.
Således för det här är borätt bara bra för den som har ett lågt pris på sin egen tid. (Typiskt för låginkomsttagare).
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Precis, men du får även betala mer till en "procentare" dvs ägaren av hyreshuset.
Hyresgästen betalar via hyran för att ett jobb ska utföras. Om du har någon grund för att det finns något irrationell påslag på det får du redovisa det.
Att fastighetsägaren vill ha avkastning på sitt kapital är en helt annan punkt, så blanda inte in den.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Problemet är att du inte kan få någon hävstång på din investering på samma sätt som i en bostadsrätt. Varje månad får du betala mer, vilket gör att du faktiskt har MINDRE pengar till att göra investeringar i exempelvis aktier.
Det är precis tvärtom.
Om jag tar 2 MSEK av mitt kapital och köper en borätt är det bara som "fastighetsägare" för min del i klubben som jag kan få någon avkastning (dvs en reavinst vid försäljningen).
Men om jag hyr har jag hela fältet öppet för mängder av olika placeringar av dessa 2 MSEK. Och har dessutom möjligheter till omplaceringar allteftersom bättre placeringar dyker upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag skulle säga att en hyresrätt är bra för den som bor på kort sikt, till exempel en student. Eller för en pensionär som behöver kapital att leva för. För de flesta andra är hyresrätten en fullständigt idiotisk boendeform, såvida man inte sitter på en subventionerad variant och använder sitt kapital till att köpa exempevis ett landställe.
En hyresrätt har en kostnadsfördel vid tillfälligt boende, ja. Jag tog inte upp den aspekten då jag mer såg på frågan som mer långsiktig. Men det är riktig att borätten har en kostnadsnackdel iom köp och försäljning drar kostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Själv tycker jag borätt är bra även om man håller på med kapitalplaceringar, eftersom man får mer pengar över till det.
Då har du ju allokerat dina 2 MSEK i klubben. Och kan bara vänta.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja fast man missar hävstången och får mindre pengar över att placera.
Hur skulle det vara möjligt. Antingen a) 2 MSEK i klubben eller b) 2 MSEK i valfri placering.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Basen i ens ekonomi bör vara pengar i bostaden, sedan använder man överskottet för att sprida sina risker. Det är ett bättre tänk.
Fast det är mer en preferens.
Citat:
Ursprungligen postat av
cyTs
a) Med borätt kan du själv välja om du vill lägga tid på det eller anlita någon, med hyresrätt betalar du för det varje månad och dessutom betalar du indirekt även för andras reparationer.
Ja, med borätt har du ett val. Men hur skulle man kunna betala för någon annans reparationer. Det låter som fantasier.
Citat:
Ursprungligen postat av
cyTs
b) Med hyresrätt får du mindre pengar till investeringar men i borätt investerar du en del av din boendekostnad.
Se ovan. Varför skulle jag investera mindre än 2 MSEK om jag hyr?