2014-07-27, 15:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Konkreta fall från verkligheten.

Jag menar inte att det inte existerar scenarion där folk får ut för lite bara för att jag aldrig har sett det, men all min erfarenhet är av motsatsen.

Kan du ge konkreta exempel?
2014-07-27, 22:51
Medlem
Snubben2006s avatar
När/om tror ni man börjar se höjningar av månadsavgiften till br-föreningar p ga ändrade regler av avskrivning?
hur stora höjningar? Max 20% avxavgiften?
2014-07-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Det går inte att svara så enkelt på din fråga, det hänger på din egen ekonomi och framtidsplaner samt även vad du/vi definierar som en krasch.

Personligen skulle jag aldrig låna 3-4miljoner till mitt boende men en miljon ser jag som ok även om en rejäl sättning i marknaden kommer.

I dagsläget tycker jag man utsätter sig för alldeles för mkt risk vid ett köp så personligen skulle jag avvakta åtminstone 1år med tanke på valet i höst.

Vad definierar du som en krasch? Tror ni att man kan få tillbaka alternativt sälja bostadsrätten för ett högre pris någonsin gentemot vad den kommer att köpas för just nu? Tänker på att det är extremt låga räntor och liknande.

Funderar på att lägga in en 1.5-1.6 miljoner på en central bostadsrätt i en relativt stor studentstad och jag har en relativt okej lön (runt 30k brutto), väldigt sparsam och medveten om pengar. Går mycket fram och tillbaka om jag ska vänta eller inte, väntar jag känns det som att jag slänger pengar i sjön i en hyreslägenhet, samtidigt vet jag inte om det är smart att investera just nu.
2014-07-28, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ledsen men du har fel igen. Ta bara min tjejkompis som fick nej från samtliga storbanker utom en trots att hon hade en dryg miljon i förmögenhet. Hon är en av dessa med en massa pengar på banken plus en bra lön som räcker till mer än 10% ränta på hennes lån.

Fel igen. Sluta påstå att jag sagt saker som jag inte sagt...
Senast redigerad av springa 2014-07-28 kl. 07:20.
2014-07-28, 08:41
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
I en bostad? Tja, kan man vänta så vill man ju gärna se vad det blir för amorteringskrav som det pratas om ska komma i November. Läste att de tittar på Finland, där det amorteras ganska sunt. Man betalar ju hellre amorteringar till sig själv än räntor till banken.

Amorterar de sunt? Jag har fått intrycket av att de i stor utsträckning lånar till sin amortering. Annuitetslån med 30 års återbetalningstid där man hela tiden tar upp nya lån för resor, bilar och annan konsumtion. Lånen består men amorteras löpande. Så kan man förstås också göra och det ser ju bättre ut, men är det egentligen så mycket bättre.
2014-07-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galatasaray
Vad definierar du som en krasch? Tror ni att man kan få tillbaka alternativt sälja bostadsrätten för ett högre pris någonsin gentemot vad den kommer att köpas för just nu? Tänker på att det är extremt låga räntor och liknande.

Funderar på att lägga in en 1.5-1.6 miljoner på en central bostadsrätt i en relativt stor studentstad och jag har en relativt okej lön (runt 30k brutto), väldigt sparsam och medveten om pengar. Går mycket fram och tillbaka om jag ska vänta eller inte, väntar jag känns det som att jag slänger pengar i sjön i en hyreslägenhet, samtidigt vet jag inte om det är smart att investera just nu.

Svårt att definiera krasch men jag tycker att en krasch är då även andra saker påverkas så som arbetsmarknaden till exempel. Det är därför det du beskriver är extra vanskligt, du beskriver din lön och jobb men vid en "krasch" är det inte säkert du har jobbet kvar.

Det är upp till dig men jag tycker väl åtminstone att du kan vänta ut valet och dess utgång.
2014-07-28, 19:18
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Vad kommer vi fram till? Alltid kul med två så olika parter och så säkra åsikter.
Själv skulle jag gissa på en krasch inom 3år.
Frågan är hur mycket man förlorar på att ha en hyresrätt fram tills dess. Dimmig skit de här.

Vi befinner oss i en klassisk bostadsbubbla skapad av icke-produktiva krediter som inte leder till annat än obetalbara skuldberg. Bubblan kan spricka när som helst, det är bara en fråga om tid, inte om det är en bubbla eller ej. Notera att ekonomerna och centralbankscheferna alltid hävdar att det inte finns en bubbla när det finns en bubbla, finns så många historiska exempel nu att ingen borde lita på dem.
2014-07-28, 19:52
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ätaguld
Vi befinner oss i en klassisk bostadsbubbla skapad av icke-produktiva krediter som inte leder till annat än obetalbara skuldberg. Bubblan kan spricka när som helst, det är bara en fråga om tid, inte om det är en bubbla eller ej. Notera att ekonomerna och centralbankscheferna alltid hävdar att det inte finns en bubbla när det finns en bubbla, finns så många historiska exempel nu att ingen borde lita på dem.

Det var en himla massa påståenden i en och samma text. Alla ekonomer och centralbankschefer? Jasså, vilka då? Jag kan bara komma på en och det är Bernanke. Är en bubbla? Enligt vilken definition? Riksbankens rapport visade att priserna var väl underbyggda. Skapad av icke-produktiva krediter? Hur vet du det? Svenska bostadslån finansieras till stor del av bostadslåneobligationer, och de som investerar i dessa kanske använder avkastningen till en massa produktivt, men du vet bättre, eller?
2014-07-28, 19:54
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
När/om tror ni man börjar se höjningar av månadsavgiften till br-föreningar p ga ändrade regler av avskrivning?
hur stora höjningar? Max 20% avxavgiften?

Eller så väljer föreningarna att låta denna bokföringstekniska detalj resultera i negativt resultat i fortsättningen. Det finns ingen lag som hindrar bostadsrättsföreningar från att visa negativt resultat.
2014-07-28, 19:55
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
I en bostad? Tja, kan man vänta så vill man ju gärna se vad det blir för amorteringskrav som det pratas om ska komma i November. Läste att de tittar på Finland, där det amorteras ganska sunt. Man betalar ju hellre amorteringar till sig själv än räntor till banken.

Det kommer i.o.f alltid finnas en klick människor som tycker man ska köpa till nuvarande prisnivåer, men det är nog mest de som är rädda för ett prisfall själva.

Hursomhelst kommer nog inte månadskostnaden förändras så mycket...

Sen är Finland nära depression. Att staten där tvingar människor att förränta pengar i bostadslåneåterbetalning istället för till exempel börsen, låter inte alls sunt.
2014-07-28, 19:57
Medlem
Alla prokredithoror kommer att brinna.
2014-07-28, 19:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Fel igen. Sluta påstå att jag sagt saker som jag inte sagt...

Så du påstår att du inte anser att bankerna lånar ut pengar lättvindigt utan att de tvärtom lånar ut efter sunda bedömningar? Eller kanske t.o.m. som jag belyser med mitt exempel att de är onödigt restriktiva?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in