2013-05-26, 20:04
Medlem
Hej, uppkommit ett dilemma mellan mig och en HR kvinna på adecco.

Jag har jobbat via adecco i snart 1,5 månad. Frågade min "chef" på adecco om jag kunde nyttja friskvårdsbidraget. Oh ja, inga problem, det är bara att du skickar in kvitto till mig så kommer det nu på lönen. Kravet är att man ska ha jobbat i 3 månader men i och med att du ändå ska göra det så är det inga problem.

Nu idag får jag ett mejl att de inte kan betala ut friskvårdsbidraget förrän efter 3 månader.

Vad kan jag göra? Hålla käften och vänta 1,5 månad eller kräva av min adecco chef att jag ska ha pengarna.
2013-05-27, 11:22
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Hej, uppkommit ett dilemma mellan mig och en HR kvinna på adecco.

Jag har jobbat via adecco i snart 1,5 månad. Frågade min "chef" på adecco om jag kunde nyttja friskvårdsbidraget. Oh ja, inga problem, det är bara att du skickar in kvitto till mig så kommer det nu på lönen. Kravet är att man ska ha jobbat i 3 månader men i och med att du ändå ska göra det så är det inga problem.

Nu idag får jag ett mejl att de inte kan betala ut friskvårdsbidraget förrän efter 3 månader.

Vad kan jag göra? Hålla käften och vänta 1,5 månad eller kräva av min adecco chef att jag ska ha pengarna.
Vänta 1,5 månad och få ut pengarna då?
2013-05-27, 11:31
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rouser
Frågorna lyder: Har jag rätt att ta semester dessa veckor?
Har de rätt att säga upp mig under dessa kriterier?
Kan de säga upp mig och nyanställa andra direkt efteråt?

1. Nej. Du har rätt att ta ut 4 veckors sammanhängande semester mellan 1 Juni - 31 Augusti. Du har däremot inte rätt att själv få välja vilka veckor.
2. Om du är visstidsanställd så behöver de inte ens säga upp dig. Det räcker att de avslutar din visstidsanställning (1 mån).
3. Ja. Visstidsanställda har inte rätt till återanställning.

Även om svaren hade varit annorlunda så hade du aldrig orkat driva frågorna själv.
Hade jag varit i din sits så hade jag blivit medlem i Handels, ringt en ombudsman och förklarat läget. Få med dig en kollega till att gå i facket och Handels kan starta konflikt för att teckna kollektivavtal.
2013-05-27, 13:30
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Är man visstidsanställd så behöver inte ens arbetsgivaren säga upp en eftersom kontraktet går ut automatiskt ett visst datum.
2013-05-27, 17:49
Medlem
Arbetar inom transport och det blev nyligen en uppdatering på kollektivavtalet.

Saken är den att jag har ett eget avtal med chefen som lyder, utan att nämna några siffror.

"Grundlönen justeras sedan 1 september 2012 till xx.xxx per månad.
Ovan nämnda grundlöner inkluderar avtalsenlig lönejustering för innevarande år.
Yttre lönediskussioner före utgång av 2013, förutom avtalsenliga lönejusteringar kommer inte att vara aktuella."

Min fråga är då, borde jag också få den här nya avtalsenliga lönen som transport har kommit fram till?
Jag har nämligen inte fått en ökning..
2013-05-27, 21:31
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WcLasT
Arbetar inom transport och det blev nyligen en uppdatering på kollektivavtalet.

Saken är den att jag har ett eget avtal med chefen som lyder, utan att nämna några siffror.

"Grundlönen justeras sedan 1 september 2012 till xx.xxx per månad.
Ovan nämnda grundlöner inkluderar avtalsenlig lönejustering för innevarande år.
Yttre lönediskussioner före utgång av 2013, förutom avtalsenliga lönejusteringar kommer inte att vara aktuella."

Min fråga är då, borde jag också få den här nya avtalsenliga lönen som transport har kommit fram till?
Jag har nämligen inte fått en ökning..
Förutom att skrivningen i sig, om den är korrekt återgiven, innebär att din lön skall justeras med årets avtalshöjning, är centrala avtalsökningar ofta sådana att de omfattar alla utgående löner inom avtalsområdet. Det är i princip inte möjligt för en AG att träffa ett bindande avtal med en AT om att centrala lönejusteringar inte ska gälla.
2013-06-01, 00:08
Medlem
SilhouetteLocadias avatar
Hejhej!
Ursäkta om samma fråga redan tagits upp i denna tråd men jag har sökt och sökt på nätet och kommunens hemsida och har kammat noll hittills.

Jag har varit timvikarie inom barnomsorgen i min kommun, och frågan gäller lönen förstås. Finns det något standardavtal som kommunerna går efter? Eller är det olika timlön i varje kommun?

Skall tilläggas att jag är 19 år och har ingen utbildning inom detta område.

Tacksam för svar! /SL
2013-06-03, 21:46
Medlem
Hej, ska skriva på kontrakt på fredag för ett sommarjobb som jag nyligen var på intervju hos. Problemet är att arbetsgivaren vill att jag ska jobba minst 30 h per månad i höst vilket jag inte kan. Ja, jag ljög om min tillgänglighet på hösten, men är man såhär sent ute med sommarjobb så kan man inte passa ner sådana här chanser.
Anställningen är visstid, finns det någon uppsägningstid på en visstidsanställning? Någon som varit i liknande situation där ni sökt ett sommarjobb med förlängt extrajobb på hösten även fast ni inte kan? Kanske bör jag börja missköta mig i mitten av sommaren så det blir lättare att sluta?
2013-06-04, 01:23
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beansntoast
Hej, ska skriva på kontrakt på fredag för ett sommarjobb som jag nyligen var på intervju hos. Problemet är att arbetsgivaren vill att jag ska jobba minst 30 h per månad i höst vilket jag inte kan. Ja, jag ljög om min tillgänglighet på hösten, men är man såhär sent ute med sommarjobb så kan man inte passa ner sådana här chanser.
Anställningen är visstid, finns det någon uppsägningstid på en visstidsanställning? Någon som varit i liknande situation där ni sökt ett sommarjobb med förlängt extrajobb på hösten även fast ni inte kan? Kanske bör jag börja missköta mig i mitten av sommaren så det blir lättare att sluta?
Visstidsanställningar gäller hela den överenskomna tiden. De går i allmänhet inte att avsluta i förtid.
2013-06-05, 10:05
Medlem
Hejsan. Funderar på hur det är med klämdagar och dag innan helgdag i handels fack när det gäller halvdag/ledighet?

Försökt hitta själva kollektivavtalet på deras hemsida men endast "kortfattade" versioner finns där inga direkta paragrafer nämns.

Någon som vet? Tack på förhand!
2013-06-07, 17:10
Medlem
likearollingstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilhouetteLocadia
Hejhej!
Ursäkta om samma fråga redan tagits upp i denna tråd men jag har sökt och sökt på nätet och kommunens hemsida och har kammat noll hittills.

Jag har varit timvikarie inom barnomsorgen i min kommun, och frågan gäller lönen förstås. Finns det något standardavtal som kommunerna går efter? Eller är det olika timlön i varje kommun?

Skall tilläggas att jag är 19 år och har ingen utbildning inom detta område.

Tacksam för svar! /SL

ring till ditt fackförbund som har hand om avtalen och därigenom får du reda på vad för lön du har rätt till. inte svårare än så
2013-06-07, 17:12
Medlem
likearollingstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Visstidsanställningar gäller hela den överenskomna tiden. De går i allmänhet inte att avsluta i förtid.

jo, det går att säga upp sig när man arbetar visstid! beror olika på avtal men det brukar vara ömsesidig uppsägningstid på 2 veckor eller mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in