Citat:
Dom kan naturligtvis inte begränsa din fritid annat än att inte acceptera konkurrerande verksamhet. Dvs. du får inte syssla med något på fritiden som kan riskera din arbetsgivares intäkter. "Allt" annat är så klart ok att syssla med.Beskrivning av problem:
Det innehåller mängder med klausuler som begränsar min fritid. Jag får absolut inte utföra arbete för någon annan under tiden jag jobbar för dem, alla mina idéer och kreativitet som jag kommer på under min anställning ägs av företaget etc. Vi har inte diskuterat något av det här och jag vill inte skriva under det nya avtalet. Frågor:
- Kan jag vägra skriva under?
- Gäller en lönsespecifikation som skriftlig bekräftelse på ny lön?
- Vad är det värsta som kan hända om jag vägrar att skriva under?
Det innehåller mängder med klausuler som begränsar min fritid. Jag får absolut inte utföra arbete för någon annan under tiden jag jobbar för dem, alla mina idéer och kreativitet som jag kommer på under min anställning ägs av företaget etc. Vi har inte diskuterat något av det här och jag vill inte skriva under det nya avtalet. Frågor:
- Kan jag vägra skriva under?
- Gäller en lönsespecifikation som skriftlig bekräftelse på ny lön?
- Vad är det värsta som kan hända om jag vägrar att skriva under?
Många arbeten består av att vara kreativ, det är det som är företagets tjänst/produkt gentemot kund, självklart tillhör då det man kreerat arbetsgivaren. Däremot har man rätt till ersättning för patenterbara uppfinningar, https://www.almi.se/Kunskapsbank/Information-och-fakta/Om-ratten-till-arbetstagares-uppfinning/
Så klart du kan vägra skriva under och i ditt kollektivavtalslösa företag innebär det i princip att ditt nuvarande anställningsavtal med den senast gällande lönerevisionen gäller.
Ja, en lönespecifikation styrker den överenskomna lönen. Lönespecifikationer är rättsligt underlag vid ex lönetvister.
Det värsta som jag ser direkt är att det skapar en konflikt på arbetsplatsen om ni inte kan komma överens. Det brukar aldrig vara roligt för någon. Dom har inte rätt att säga upp dig enbart på grund av detta men det kanske dom struntar i och gör det ändå. Då är det precis som Diablo1118 skriver, bra att vara med i facket.