2018-05-01, 14:42
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville
Beskrivning av problem:
Det innehåller mängder med klausuler som begränsar min fritid. Jag får absolut inte utföra arbete för någon annan under tiden jag jobbar för dem, alla mina idéer och kreativitet som jag kommer på under min anställning ägs av företaget etc. Vi har inte diskuterat något av det här och jag vill inte skriva under det nya avtalet. Frågor:
- Kan jag vägra skriva under?
- Gäller en lönsespecifikation som skriftlig bekräftelse på ny lön?
- Vad är det värsta som kan hända om jag vägrar att skriva under?
Dom kan naturligtvis inte begränsa din fritid annat än att inte acceptera konkurrerande verksamhet. Dvs. du får inte syssla med något på fritiden som kan riskera din arbetsgivares intäkter. "Allt" annat är så klart ok att syssla med.

Många arbeten består av att vara kreativ, det är det som är företagets tjänst/produkt gentemot kund, självklart tillhör då det man kreerat arbetsgivaren. Däremot har man rätt till ersättning för patenterbara uppfinningar, https://www.almi.se/Kunskapsbank/Information-och-fakta/Om-ratten-till-arbetstagares-uppfinning/

Så klart du kan vägra skriva under och i ditt kollektivavtalslösa företag innebär det i princip att ditt nuvarande anställningsavtal med den senast gällande lönerevisionen gäller.

Ja, en lönespecifikation styrker den överenskomna lönen. Lönespecifikationer är rättsligt underlag vid ex lönetvister.

Det värsta som jag ser direkt är att det skapar en konflikt på arbetsplatsen om ni inte kan komma överens. Det brukar aldrig vara roligt för någon. Dom har inte rätt att säga upp dig enbart på grund av detta men det kanske dom struntar i och gör det ändå. Då är det precis som Diablo1118 skriver, bra att vara med i facket.
2018-05-01, 16:29
Medlem
Tack. Jag vänder mig till facket! I mitt gamla avtal står det att jag ska bevara företagshemligheter och vara lojal, vilket också står i LAS. Det nya kontraktet kräver bland annat att jag måste ha ett skriftligt godkännande från min arbetsgivare om jag vill extrajobba på sidan om, även om extrajobbet inte är i konkurrens med min arbetsgivare. Jag tycker det känns olustigt och onödigt. Speciellt eftersom jag varit anställd och väldigt lojal mot företaget i fem år. Jag har ju fått löneförhöjning förut utan att jag fått ett nytt avtal. Jag trodde man hade ett avtal och att det gällde tillsvidare. Men som sagt, facket får hjälpa. Vore skönt att veta att man inte blir av med jobbet bara för att man vägrar skriva på ett avtal som inte gjorts upp i samförstånd med mig.
2018-05-02, 15:06
Medlem
Beskrivning av problem:
Hej jag jobbar som terminal arbetare på DHL freight, vi är runt 15 stycken som jobbar endast natt 5 dagar i veckan 21-06. Sedan ett år tillbaka så har vi fått en ny chef som har höjt våra produktionsmål och fått fram orealistiksa siffror som gör att vi måste arbeta som djur för att nå.
50% av personalen är över 50år och minst 5 ska pensionera sig inom närmaste 5 åren, så att arbetet biter extra mycket på dom.
Vi har allihoppa talat om för cheferna att det är aldelles för tungt och stressigt men dom förstår inte riktigt, en grej som är konstig är att våra mål är högre på natten än vad dom är under dagen.

Frågeställning:
Vad finns det för regler angående tungt jobb som utförs nattetid och var kan vi vända oss till för hjälp ? Vi har kollektivavtal och en facklig snubbe är på plats alltid men han har även fått en ledarpossition så att han är oftast den som säger åt oss att arbeta snabbare och har vid flera tillfällen tvingat oss att jobba övertid så jag räknar inte med hans hjälp.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Vi är med i transportförbundet.
2018-05-02, 15:42
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeyyo
Beskrivning av problem:
Hej jag jobbar som terminal arbetare på DHL freight, vi är runt 15 stycken som jobbar endast natt 5 dagar i veckan 21-06. Sedan ett år tillbaka så har vi fått en ny chef som har höjt våra produktionsmål och fått fram orealistiksa siffror som gör att vi måste arbeta som djur för att nå.
50% av personalen är över 50år och minst 5 ska pensionera sig inom närmaste 5 åren, så att arbetet biter extra mycket på dom.
Vi har allihoppa talat om för cheferna att det är aldelles för tungt och stressigt men dom förstår inte riktigt, en grej som är konstig är att våra mål är högre på natten än vad dom är under dagen.

Frågeställning:
Vad finns det för regler angående tungt jobb som utförs nattetid och var kan vi vända oss till för hjälp ? Vi har kollektivavtal och en facklig snubbe är på plats alltid men han har även fått en ledarpossition så att han är oftast den som säger åt oss att arbeta snabbare och har vid flera tillfällen tvingat oss att jobba övertid så jag räknar inte med hans hjälp.

Detta är en arbetsmiljöfråga där föreskriften OSA (Organisatorisk och social arbetsmiljö) gäller, https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/organisatorisk-och-social-arbetsmiljo-afs-20154/

Ta kontakt med ert skyddsombud på filialen och om ni saknar skyddsombud, ta kontakt med det regionala skyddsombudet på Transports lokalavdelning. I denna fråga behöver ni faktiskt inte vara medlemmar i Transport för att få hjälp eftersom både skyddsombudet och det regionala skyddsombudet ska verka för arbetsmiljön på hela arbetsplatsen, inte bara för medlemmar i facket.
2018-05-06, 09:57
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag är osäker på vad som gäller angående sommarlön/sommarledighet vid en ferietjänst skriven på visstid. Situationen är att anställningen avslutas i mitten/slutet av juni i samband med att läsåret avslutas och jag har då jobbat hela läsåret med start i augusti.

På nedanstående länk står det följande:
Citat:
Grundregeln är att om du arbetar ett helt läsår, ska du också ha en hel årslön, det vill säga tolv månadslöner. Därför behöver du bara bry sig om ferielönekonstruktionen om du av någon anledning inte arbetar ett helt år i skolan, till exempel om du är föräldraledig.

https://www.lararforbundet.se/artiklar/ferieanstallning-ferietjanst

Jag undrar om jag tolkar det rätt om jag tror att jag får lön även under sommaren trots att anställningen upphört.

Jag är inte i situationen nu, men funderar på att ta ett beslut som kan göra det aktuellt till nästa sommar.

Frågeställning:
Får jag vid ferietjänst lön under sommaren, även om anställningen är skriven till läsårets slut?

HÖK 12
Senast redigerad av lundb 2018-05-06 kl. 09:58. Anledning: Strukturerat upp inlägg
2018-05-11, 03:59
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Hallå alla!
Har några frågor som jag vill ställa innan jag och mina kamrater går till facket.
Jag jobbar som USK på ett privat företag i Stockholm. Jobbar enbart natt.
I vårt arbetsplats har vi som regel alltid haft en viloperiod på minst 8 dagar i sträck varje period (5 veckor), nu har våra nya chefer tagit bort denna viloperiod och istället strött våra arbetspass över hela perioden så att vi jobbar varannan natt och enbart har en vilodag. Vad har vi rätt till?
Vi har också behovsanpassad önskeschema men ingen av oss har fått ett enda önskad pass, det borde vi ha rätt till?
Och så har cheferna passat på att stoppa all extra arbete för fastanställda, dessa pass går nu enbart till okvalificerade timmisar. Vi har timbank som vi får ta plus eller minus på, denna fungerar inte alls längre då vi har ingen chans att jobba upp timbanken, alltså kan vi inte ta ledigt med timbanken.
Har vi rätt att jobba extra samt vi borde väl ha rätt att kunna ta ledigt om en timbank finns?

Sorry om jag är lite otydlig, allt detta är nytt och vår grannenhet har redan gått ihop med facket.
Våran enhet är lite svagare och folk är rädda att ta tag i saken.
Ändringarna gäller även dagpersonal.

Vad kan vi göra?

Tacksam för svar
2018-05-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville
Tack. Jag vänder mig till facket! I mitt gamla avtal står det att jag ska bevara företagshemligheter och vara lojal, vilket också står i LAS. Det nya kontraktet kräver bland annat att jag måste ha ett skriftligt godkännande från min arbetsgivare om jag vill extrajobba på sidan om, även om extrajobbet inte är i konkurrens med min arbetsgivare. Jag tycker det känns olustigt och onödigt. Speciellt eftersom jag varit anställd och väldigt lojal mot företaget i fem år. Jag har ju fått löneförhöjning förut utan att jag fått ett nytt avtal. Jag trodde man hade ett avtal och att det gällde tillsvidare. Men som sagt, facket får hjälpa. Vore skönt att veta att man inte blir av med jobbet bara för att man vägrar skriva på ett avtal som inte gjorts upp i samförstånd med mig.

Detta är inget nytt. Det är till och med lag på att offentligt anställda inte får jobba med något på sidan om utan arbetsgivarens godkännande. Detta för att sidojobbet kan påverka den anställdes förmåga att jobba. På fritiden skall man vara ledig och vila upp sig.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1994260-om-offentlig-anstallning_sfs-1994-260
2018-05-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeyyo
Beskrivning av problem:

Frågeställning:

Som terminalarbetare på stora speditörer som DHL, Schenker etc. gör du ju inget annat än att köra runt i en truck och sedan plockar med dig pall som chaufförer hämtar från kunderna och lämnar pallen på den plats där nästa chaufför lastar in på lastbilen igen. Givetvis är arbetsbördan för er större under natten då allt gods dagchaufförerna har hämtat måste sorteras och flyttas till respektive linje så att chaufförerna nästa morgon kan lasta på och köra iväg igen. Det är ett glassjobb jämfört med vad chaufförerna får göra.

Tyvärr har ni med LO att göra så det blir tyvärr inte mycket bättre för er. LO är det värsta man kan vara med i.
Det fackliga ombudet får absolut inte vara med i arbetsledningen! Detta är också en grej som bara LO lyckas med.
2018-05-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundb
Beskrivning av problem:
Jag är osäker på vad som gäller angående sommarlön/sommarledighet vid en ferietjänst skriven på visstid. Situationen är att anställningen avslutas i mitten/slutet av juni i samband med att läsåret avslutas och jag har då jobbat hela läsåret med start i augusti.

På nedanstående länk står det följande:

Jag undrar om jag tolkar det rätt om jag tror att jag får lön även under sommaren trots att anställningen upphört.

Jag är inte i situationen nu, men funderar på att ta ett beslut som kan göra det aktuellt till nästa sommar.

Frågeställning:
Får jag vid ferietjänst lön under sommaren, även om anställningen är skriven till läsårets slut?

HÖK 12

Jobbar du visstid säg augusti till mitten på Juni (vid sommaravslutningen) får du lön till nästa Augusti. Du har jobbat in din ferie om du inte har varit föräldraledig eller sjukledig osv. Se ferien som en inarbetad arbetstid. Du har alltså arbetat in de månader som du är ledig. Du får alltså lön för dessa månader oavsett vad dina arbetsgivare säger och tycker.
2018-05-16, 21:59
Medlem
minesofterrors avatar
Hej!
Jag arbetstränar på ett ställe och får rehabersättning från f-kassan.
Måste man som icke anställd vara på plats vid röda dagar eller kan jag vara hemma utan att behöva säga något till chefen?
Även undrar jag hur det ligger till med helger. Då jag icke är anställd och endast arbetstränar får de bestämma att jag även ska vara på stället under "vanliga" helger som lördagar och söndagar?

För mig känns allting ganska underligt och mer som att de vill utnyttja vi som arbetstränar..
2018-05-17, 00:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minesofterror
Hej!
Jag arbetstränar på ett ställe och får rehabersättning från f-kassan.
Måste man som icke anställd vara på plats vid röda dagar eller kan jag vara hemma utan att behöva säga något till chefen?
Även undrar jag hur det ligger till med helger. Då jag icke är anställd och endast arbetstränar får de bestämma att jag även ska vara på stället under "vanliga" helger som lördagar och söndagar?

För mig känns allting ganska underligt och mer som att de vill utnyttja vi som arbetstränar..
Läs trådstarten.
2018-05-24, 11:31
Medlem
Tjabatjena!!

Känner till ett par företag/föreningar som tecknar/binder upp företag och privatpersoner men inte lämnar något kvitto/avtal åt personen som de tecknat.

Begår dessa försäljare tjänstefel? Har själv pysslat med sälj ett tag och skulle aldrig få för mig att inte lämna mitt namn/kvitto till en person som köpt en produkt från mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in