2013-06-09, 01:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likearollingstone
jo, det går att säga upp sig när man arbetar visstid! beror olika på avtal men det brukar vara ömsesidig uppsägningstid på 2 veckor eller mer.
Nu står jag och väger om jag ska vara snäll eller avsnoppa dig hårt och brutalt. Fel har du vilket som. Det normala är att visstidsanställningar gäller tiden man överenskommits om och att dessa inte går att säga upp. Om du till äventyrs har ett exempel på ett KA där visstidsanställningar går att säga upp i förtid kan du gärna länka till det. Annars bör du knipa käft tills du lärt dig lite mer om arbetsrätten.
2013-06-10, 21:57
Medlem
likearollingstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Nu står jag och väger om jag ska vara snäll eller avsnoppa dig hårt och brutalt. Fel har du vilket som. Det normala är att visstidsanställningar gäller tiden man överenskommits om och att dessa inte går att säga upp. Om du till äventyrs har ett exempel på ett KA där visstidsanställningar går att säga upp i förtid kan du gärna länka till det. Annars bör du knipa käft tills du lärt dig lite mer om arbetsrätten.

exempelvis: "Uppsägning från den anställdes sida. Arbetstagaren kan säga upp sig utan särskilda skäl med en månads uppsägningstid." källa:https://avtal24.se/juridikskolan/allt_om_foretagsavtal/allt_om_visstidsanstallning http://arbetsrattsjouren.nu/2009/09/hur-lang-uppsagningstid-har-jag-fran-min-visstidsanstallning.html
det är helt olika beroende på kollektivavtal men inom hotell & restaurant (serviceavtalet) är det ömsesidig uppsägningstid på 2 veckor när det gäller visstid. det är jag 100% säker på. och som du ser ovan är detta säkerligen möjligt inom andra avtal än just serviceavtalet.
2013-06-11, 01:19
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likearollingstone
exempelvis: "Uppsägning från den anställdes sida. Arbetstagaren kan säga upp sig utan särskilda skäl med en månads uppsägningstid." källa:https://avtal24.se/juridikskolan/allt_om_foretagsavtal/allt_om_visstidsanstallning http://arbetsrattsjouren.nu/2009/09/hur-lang-uppsagningstid-har-jag-fran-min-visstidsanstallning.html
det är helt olika beroende på kollektivavtal men inom hotell & restaurant (serviceavtalet) är det ömsesidig uppsägningstid på 2 veckor när det gäller visstid. det är jag 100% säker på. och som du ser ovan är detta säkerligen möjligt inom andra avtal än just serviceavtalet.
Som sagt behöver du lära dig lite mer om arbetsrätten och avtal24 är nog inte rätt plats för det. Vi tittar i stället på vad myndigheterna Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket säger på sin gemensamma webbplats verksamhet.se:
Citat:
Tidsbegränsad anställning upphör automatiskt
Vid tidsbegränsade anställningar gäller den avtalade anställningstiden. Du har rätt att kräva att slutdatum hålls om ni inte har avtalat någon uppsägningstid. Om du vill avsluta en tidsbegränsad anställning i förväg måste du ha avtalat om den möjligheten från början i anställningsavtalet.
Källa: https://www.verksamt.se/driva/personal/avsluta-en-anstallning
Det normala är alltså att de inte går att avslutas i förtid. Ska de avslutas i förtid måste det isf ha stöd i avtalet i sig eller i KA. Eftersom frågeställaren utelämnat alla detaljer som ev skulle kunna medföra en sådan möjlig uppsägning är mitt svar korrekt och ditt vilseledande.

Och om inte det räcker kan vi kika på vad AD har att säga om saken:
Citat:
Ursprungligen postat av AD 2006:82
Anställningsavtal som gäller tills vidare kan, enligt 4 § andra stycket anställningsskyddslagen, sägas upp av en arbetsgivare för att upphöra efter en uppsägningstid, och uppsägningen skall, enligt 7 § samma lag, i sådant fall vara sakligt grundad. För tidsbegränsade anställningar gäller emellertid, enligt 4 § andra stycket anställningsskyddslagen, att de upphör utan föregående uppsägning vid anställningstidens slut om inte annat avtalats. Det i anställningsskyddslagen uppställda kravet på saklig grund för uppsägning har i princip ingen motsvarighet vid tidsbegränsade anställningar. Har avtal träffats om att en tidsbegränsad anställning får avbrytas i förtid genom uppsägning, blir vid uppsägning i princip lagens regler om uppsägning av tillsvidareanställningar tillämpliga, och arbetstagaren torde normalt kunna kräva att uppsägningen är sakligt grundad och att han eller hon får så lång uppsägningstid som lagen anger osv.

Sen ska jag villigt erkänna att jag var lite väl dryg i mitt förra inlägg iom att du hade till viss del rätt förutom att du skrev helt fel. Som du uttryckte saken framgick det nämligen att alla visstidsanställningar kan avslutas i förtid* och att avtalet bara talade om uppsägningstiden.

*Och för att röra till det ytterligare, alla visstidsanställningar kan faktiskt sägas upp i förtid under förutsättning att något grovt avtalsbrott mot endera parten eller rent av brottsligt handlande förekommit (prop. 1973:129 s. 240).
2013-06-14, 23:43
Medlem
billinge1992s avatar
Har en fråga angående arbetstider och arbetsvila gällande sömn etc.

Jag jobbar sista veckan på ett bemanningsföretag och de skickar ut scheman veckovis. Denna veckan har dock något hänt som gör mig ytterst tveksam att jag ens kan kliva ur sängen.

Jag skall jobba natt Måndag 22-06, vilket betyder att jag är hemma 06.30 ungefär på Tisdagsmorgonen. Efter detta skall jag ju då få sova. Problemet är att jag börjar dagen efter 06.00. Jag har ingen aning hur jag skall vända från att lägga mig vid 07.00 till att vakna vid 05.00 utan någon ledig dag alls?

Får man ens jobba såhär eller är det för stora omställningar mellan arbetstiderna?
2013-06-15, 12:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Har en fråga angående arbetstider och arbetsvila gällande sömn etc.

Jag jobbar sista veckan på ett bemanningsföretag och de skickar ut scheman veckovis. Denna veckan har dock något hänt som gör mig ytterst tveksam att jag ens kan kliva ur sängen.

Jag skall jobba natt Måndag 22-06, vilket betyder att jag är hemma 06.30 ungefär på Tisdagsmorgonen. Efter detta skall jag ju då få sova. Problemet är att jag börjar dagen efter 06.00. Jag har ingen aning hur jag skall vända från att lägga mig vid 07.00 till att vakna vid 05.00 utan någon ledig dag alls?

Bena ut det själv ifrån detta:
Citat:
Alla arbetstagare ska ha ledigt minst elva timmar i följd under varje period om 24 timmar, dygnsvila.
Tiden mellan midnatt och klockan 05.00 ska ingå i dygnsvilan.

Perioden om tjugofyra timmar kan omfatta kalenderdygnet från klockan 0 till klockan 24 eller någon annan period om tjugofyra timmar.

Byte av period kan ske vid avbrott, till exempel vid omläggning av scheman, men i övrigt ska perioden läggas ut efter ett fast system och tillämpas konsekvent.
http://www.av.se/fragorochsvar/29.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Får man ens jobba såhär eller är det för stora omställningar mellan arbetstiderna?

Svara du på det...
2013-06-17, 16:57
Medlem
Hej! Jag skulle behöva tillgång till kommunals avtal. Har en kollega som gnäller alltjämt och inte vågar fråga chefen. Vad gäller på midsommarafton med ledighet och betalning? Hur ligfer lönenivåerna? Tacksam för snabbt svar.
2013-06-17, 20:35
Medlem
likearollingstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleoress
Hej! Jag skulle behöva tillgång till kommunals avtal. Har en kollega som gnäller alltjämt och inte vågar fråga chefen. Vad gäller på midsommarafton med ledighet och betalning? Hur ligfer lönenivåerna? Tacksam för snabbt svar.

det beror ju helt på vad ni arbetar inom, fackförbundet kommunal omfattar många olika yrkesgrupper. maila någon sakkunnig på http://www.kommunal.se och fråga eller ring. lycka till
2013-06-18, 15:21
Medlem
Hej! Jag undrar om min arbetsgivare har rätt att dra in min nästkommande lön om jag sjukanmäler mig och att de kommer på att jag är på semester (detta gäller 2 arbetsdagar), självklart om dem kommer på mig.
2013-06-18, 15:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwarzzon
Hej! Jag undrar om min arbetsgivare har rätt att dra in min nästkommande lön om jag sjukanmäler mig och att de kommer på att jag är på semester (detta gäller 2 arbetsdagar), självklart om dem kommer på mig.
Ja inte bara det. Självklart korrigeras lönen om du uppgivit felaktig information och som grädde på moset riskerar du så klart din anställning genom att agera bedrägligt gentemot din AG.
2013-06-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ja inte bara det. Självklart korrigeras lönen om du uppgivit felaktig information och som grädde på moset riskerar du så klart din anställning genom att agera bedrägligt gentemot din AG.
Korrigeras, det kan jag absolut ta om dem gör det, men dem har väl inte rätt att bort en hel lön från mig? Anställning spelar ingen roll, jag har redan sagt upp mig och kommer att sluta inom 3 veckor.
2013-06-18, 21:09
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwarzzon
Korrigeras, det kan jag absolut ta om dem gör det, men dem har väl inte rätt att bort en hel lön från mig? Anställning spelar ingen roll, jag har redan sagt upp mig och kommer att sluta inom 3 veckor.
Nej, dom kan (får inte) inte dra hela lönen, bara korrigera för den olovliga frånvaron.
2013-06-19, 22:57
Medlem
Beskrivning av problem:
Hej! Hjälper en bekant som troligtvis blivit uppsagd på felaktiga grunder, va tror ni om detta..?

Frågeställning:
En tjej jobbar på Max Hamburgerrestaurang i 1 år, dejtar och blir tillsammans med en kille som även jobbar där, han är kökschef!
Dom är i ett seriöst förhållande i 2 år och har nu alltså jobbat ihop och känt varandra i 3 år!
Nu kommer hennes pojkväns exflickvän in på arbetsplatsen och får befattningen restaurangchef.
Exflickvännen säger upp tjejen eftersom hon inte anser det passande att ett par jobbar ihop.

Vad anser ni, rätt eller fel..?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Självklart finns kollektivavtal på arbetsplatsen, men tjejen var dessvärre inte fackligt ansluten, därmed ingen hjälp därifrån!
Hon har även inte fått ett anställningsintyg när hon slutade, där det brukar stå varför man blir uppsagd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in