Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Men innan skrev du dubbelt så mycket som din hyra, alltså 12000 i månaden.
Och köper du en lägenhet på 4 miljoner så har du MINST 10% i kontantinsats, så dina uträkningar är fel.
Klart du tycker den är ointressant och vinklad eftersom den inte stödjer din teori.
Och nu vinklar du själv din teori...
Ok, du har rätt gällande kontantinsatsen, till mitt försvar kan jag säga att min beräkning på 4 miljoner ligger i underkant för vad lägenheten skulle kosta.
Gällande om artikeln är vinklad eller inte så är min poäng just att de som sitter på de största lånen är de som inte amorterar och det ser jag som en risk för en bubbla. Om man sedan ser till att Sverige har följt precis samma mönster som resten av Europa, där prisuppgångarna har drivits av låga räntor, så blir man riktigt orolig.
Jag är själv ingen som förespråkar en bubbla och ser bara nackdelar om det är en bubbla som spricker men tror att riskerna är stora. Risken är just unga par som har lån på 4-6 miljoner inte amorterar, där finns inget utrymme för varken arbetslöshet eller räntehöjningar.
Jag håller själv på att spara till ett radhus med frugan och kommer själv vara en av de som sitter med ett stort lån i framtiden. Jag är dock medveten om riskerna, att tro
att priserna fortsätter uppåt efter att ha gått upp 150% på drygt tio är och i ett läge där båda arbetslösheten och räntorna kan stiga är naivt. Jag tror att frågan är mer om det blir en pyspunka eller en krasch.