Citat:
Ursprungligen postat av
John-Paul
Nej, det stämmer inte.
Han säger att 300 000 har blivit 3,5 miljoner.
Vi vet inte tiden och vi vet inte hur hans boende är men hyr du ett boende for 10 000 i månaden ger det en årskostnad på 120 000 vilket är 1,2 miljoner efter 10 år, inflation och annat oräknat, alltså väldigt grovt räknat vilket skulle tyda på 20-30 år. Det kanske är som du säger att det ger noll i slutet men det gör väl inget för då är troligen skribenten inte längre i behov av en bostad.
Han har i ett sånt scenario bott relativt billigt lång tid och använt värdeökningen under den tiden till att bekosta resterande boendetid som är ungefär lika lång.
Då har han bott väldigt billigt under denna långa tid jämfört med den som hyrde motsvarande period.
jag lade till lite viktig text i mitt inlägg, om ALLT ANNAT LIKA.
och det kostar ungefär 20.000kr i månaden att hyra en bostad med marknadsvärde 3,5 miljoner.
sedan har du alternativinvesteringen, den som inte bundit sitt kapital i boende, utan har hyrt, har alternativinvesterat sitt kapital, och beroende på hur o var så kanske hyresgästen gjort en sammantaget mycket bättre affär?
det går inte jämföra med 70-talet, bostadsrätter var så fortfarande prisreglerade.
jag förstår hur du tänker, men håller inte med, och det blir lite vid sidan av ämnet att diskutera om det var billigare förut att köpa sitt boende, det är alldeles för många parametrar som måste vägas in (politik, valuta, risk, skatt, matkostnader, inflation etc) så att en korrekt jämförelse blir omöjlig. Vi droppe den delen av diskussionen tycker jag, ok?
hade din kompis köpt och bott i en ort som blivit en avfolkningsort hade scenariot blivit helt annorlunda eller hur? och det kunde han inte veta då?
förstår du nu vikten av allt-annat-lika, när man gör jämförelser över tid??