2013-04-22, 21:18
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Män är snälla och rationella varelser.
Kvinnor syndiga och stygga och behöver lite kärleksfull smisk på rumpan ibland.

Snällhet, rationalitet, syndighet och styggelse är inte bunden till vilken kön man har mellan benen.
Citera
2013-04-28, 17:27
Medlem
alla ni kristna? Vad menar ni med att man kommer nära Gud.. Hur kommer ni närmare Gud?
Citera
2013-04-29, 09:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
alla ni kristna? Vad menar ni med att man kommer nära Gud.. Hur kommer ni närmare Gud?
Jag gissar på att, när de tänker på gud så är gud, när de inte tänker på gud/eller ber - då upplever de att de sviker gud.

Så det kan handla om egna känlsan, tänker man på ufon och vill uppleva ufon på andra sätt än de givna som presenteras i böcker och media, så finns alltid möjligheten att t.ex visualisera, det är helt fritt att självskapa bilden eller upplevelsen av begreppet, gud, utifrån bibel utofrån koran utifrån vad man vill.. som passar en själv - men det brukar ju vara truyggare att sätta sig i gott sällskap, då blir tron starkare och kan sluta i övertygelse, t.ex att det verkligen var gud eller änglar eller ufon som gjorde så att x ble t och y ble ö och w blev 85jhyur osv. Dvs då behöver man inte längre vara så noggrann och det är väldigt behagligt, i en värld där det annars är så många krav ständigt och jämt, en ventil skulle jag tro.. rätten att få fantisera..

Gud är fantasiobjektet som slog igenom kraftfullt, många gör ju vad som helst för att upprätthålla bilden av gud och jesus och alla andra objekt att hänga fast vid, när människan/människor inte längre duger.

Så gud är också en flyktväg. Tron är en flyktväg som visst löser upp olika slags spänningar, tror det är smidigare, man kan t.ex släppa ansvar genom att "överlämna sig" ... så får annat ta hand om det istället. Så det är smidigt och lättsinnigt, för vissa är det glädje, tacka tusan för att omedelbar förlåtelse måtte vara underbart.
Citera
2013-04-30, 10:04
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jag gissar på att, när de tänker på gud så är gud, när de inte tänker på gud/eller ber - då upplever de att de sviker gud.

Så det kan handla om egna känlsan, tänker man på ufon och vill uppleva ufon på andra sätt än de givna som presenteras i böcker och media, så finns alltid möjligheten att t.ex visualisera, det är helt fritt att självskapa bilden eller upplevelsen av begreppet, gud, utifrån bibel utofrån koran utifrån vad man vill.. som passar en själv - men det brukar ju vara truyggare att sätta sig i gott sällskap, då blir tron starkare och kan sluta i övertygelse, t.ex att det verkligen var gud eller änglar eller ufon som gjorde så att x ble t och y ble ö och w blev 85jhyur osv. Dvs då behöver man inte längre vara så noggrann och det är väldigt behagligt, i en värld där det annars är så många krav ständigt och jämt, en ventil skulle jag tro.. rätten att få fantisera..

Gud är fantasiobjektet som slog igenom kraftfullt, många gör ju vad som helst för att upprätthålla bilden av gud och jesus och alla andra objekt att hänga fast vid, när människan/människor inte längre duger.

Så gud är också en flyktväg. Tron är en flyktväg som visst löser upp olika slags spänningar, tror det är smidigare, man kan t.ex släppa ansvar genom att "överlämna sig" ... så får annat ta hand om det istället. Så det är smidigt och lättsinnigt, för vissa är det glädje, tacka tusan för att omedelbar förlåtelse måtte vara underbart.
Vissa kanske ser det som en flyktväg medan jag personligen upplever att det är tvärtom. Att vara kristen innebär ett stort ansvar. Som öppen kristen bör man i högsta möjliga mån leva som man lär och älska sin nästa. Det om något är prekärt i dagens samhälle.
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Jag kommer närmare Gud genom att studera Guds ord, be, begrunda skapelsens skönhet och mysterium. Vidare så kommer jag närmare Gud när jag stannar upp i den hektiska vardagen och kontemplerar över hur Jesus skulle ha agerat i olika specifika situationer.
Citera
2013-04-30, 10:18
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vissa kanske ser det som en flyktväg medan jag personligen upplever att det är tvärtom. Att vara kristen innebär ett stort ansvar. Som öppen kristen bör man i högsta möjliga mån leva som man lär och älska sin nästa. Det om något är prekärt i dagens samhälle.
Då har du personlig relation till gud, precis som man har personlig relation till andra begrepp, jag tror den personliga attityden/tron/relationen är mer än vanlig, även i kollektiv tro segmenteras det ändå den tron du beskriver - det är sagt så uppifrån maktcentrat och du uttrycker ju här att du följer religiös dogmatik, älska-din-nästa kom aldrig från yttre rymden utan plitades ner i en viss tid.

Liksom att människor inte själv förmår kontemplera/studera/bry sig, tro på förmågor eller stanna upp.. eller förstå världen eller sig själv utan att guds s.k ställföreträdande auktoriteter ska in och peta och röra runt utifrån vad de säger gudskriterier, helighetskriterier osv.

Du säger att kristna, ja eller kanske du i detta fallet, försöker leva som du lär, eller "de kristna" försöker leva som man lär (då menas väl ändå samfundet eller kollektivet/sällkskapet som definierar nästorna?) .... där älska-sin-nästa-mantrat skulle vara prekärt? Om det går att benämna det som kristet mantra. Vad menar du med det?
Citera
2013-06-03, 02:19
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Snällhet, rationalitet, syndighet och styggelse är inte bunden till vilken kön man har mellan benen.
tur det
Citera
2013-06-03, 16:23
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Snällhet, rationalitet, syndighet och styggelse är inte bunden till vilken kön man har mellan benen. / slut på Armaitis citat.

............ (synd man inte lärt sig dubbelcitera)

..... så kommer ett svar här :

tur det __________________
Oh Gaaaaaaawd

och jag svarar :

Vilka drömmerier.. bra men ändå drömmar som ligger på hög.

: det är tur i oturen eller otur i turen, vad Armaiti skrev är inte gällande som generell etik eller moral på något vis, vad som är mer olyckligt är faktiskt att gammeldogmatik sitter hårdare i ryggmärgarna än vad man kan drömma om.. men så svider alltid sanningen mer än ambitionerna - det mesta graderas och definieras utefter just könet, fråga hbtq-rörelsen eller de representanter vilka är väl insatta i sådant här, där tro.. och människor med tro åker på svek efter svek. Förresten behöver man inte ens höra efter med hbtq - det finns rapporter så det räcker och svämmar över tyvärr.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-06-03 kl. 16:26.
Citera
2013-06-03, 16:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kommer närmare Gud genom att studera Guds ord, be, begrunda skapelsens skönhet och mysterium. Vidare så kommer jag närmare Gud när jag stannar upp i den hektiska vardagen och kontemplerar över hur Jesus skulle ha agerat i olika specifika situationer.

En berömvärd attityd från det perspektiv att det är KREATIVT utan abrahamismens punktmanifestationer av en dold 'prislapp' (~proselyterings-nitet).
Citera
2013-06-03, 17:01
Medlem
Citat:

Mer som en flyktväg från verkligheten, många finner tröst i att tro på en Gud och tror att det är sant av den enkla anledningen att det är tröstande. Det är inte logiskt.
Att finna skydd/tröst hos något imaginärt hjälper dig kanske på kort sikt, men på lång sikt kommer det ofta leda till irrationella handlingar.

"Om du blir jagad av en tiger, kan det trösta dig att tro att det är en kanin. Men det är en tiger och den kommer att äta upp dig." Steven Pinker

Du tror att du kommer närmare Gud, men allt du gör är att försöka överensstämma verkligheten efter din tro, vilket kommer leda till irrationella handlingar. Den mänskliga hjärnan är ett kraftfullt verktyg och lättaste personen att lura är sig själv.
Det finns vackrare och mer mystiska saker i universum än vad du någonsin kan hitta i någon religiös bok.

När det kommer till etik & moral behöver religion inte nödvändigtvis hjälpa till, "The Golden Rule" är en universiell princip och människor kan vara goda utan religiös bakgrund, oftas mer rationella...
Senast redigerad av S0urce 2013-06-03 kl. 17:15.
Citera
2013-06-03, 17:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Mer som en flyktväg från verkligheten, många finner tröst i att tro på en Gud och tror att det är sant av den enkla anledningen att det är tröstande.

Det är inte fair att generalisera så mycket.

Citat:
Det är inte logiskt.

Å andra sidan skall logiken inte bli en sorts tankepolis-verktyg för individen. Det kan knappast vara roligt att leva i ett 100% rationalokrati.

Citat:
Att finna skydd/tröst hos något imaginärt hjälper dig kanske på kort sikt, men på lång sikt kommer det ofta leda till irrationella handlingar.

Inte om det är kreativt och utan religionens 'hang-ups'.

Citat:
Du tror att du kommer närmare Gud, men allt du gör är att försöka överensstämma verkligheten efter din tro, vilket kommer leda till irrationella handlingar. Den mänskliga hjärnan är ett kraftfullt verktyg och lättaste personen att lura är sig själv.
Det finns vackrare och mer mystiska saker i universum än vad du någonsin kan hitta i någon religiös bok.

Det går bra att ha båda en subjektiv och en objektiv del i sitt liv. Det har dom flesta av oss faktisk på något sätt.
Citera
2013-06-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inte fair att generalisera så mycket.

Mer än fair med tanke på antalet religiösa i världen.

Citat:
Å andra sidan skall logiken inte bli en sorts tankepolis-verktyg för individen. Det kan knappast vara roligt att leva i ett 100% rationalokrati.

Pratar vi religion leder det oftast till irrationella handlingar, finns väldigt många exempel genom tiden.
Ett enkelt exempel är en kvinna som dränkte sina 2 barn för att Gud sa åt henne att göra så.

Citat:
Inte om det är kreativt och utan religionens 'hang-ups'.

Håller med, men han jag svarade till var till stor sannolikhet religiös.

Citat:
Det går bra att ha båda en subjektiv och en objektiv del i sitt liv. Det har dom flesta av oss faktisk på något sätt.

Fast inte när det handlar om religion, enligt mig.
Senast redigerad av S0urce 2013-06-03 kl. 17:36.
Citera
2013-06-03, 23:09
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Som ämnet lyder, varför tror du på Gud? Och vad är Gud för dig?

Varför ska jag inte tro på Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in