2007-02-09, 01:14
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Min tro har tillkommit efter enormt mycket eftertanke och egna erfarenheter. Den ryms inte inom det logiskt fattbara... Det är uppenbart... men samtidigt skulle det vara fullkomligt ologiskt för mig att diskvalificera den. Den härur ur mitt inre och är orubblig... Att förneka den vore bara ett ytligt anpassande efter omgivningens krav. Och några sådana krav har jag aldrig ställt upp på.
Så om jag har uppfattat alla dina inlägg korrekt så är du övertygad om att Gud finns pga personliga upplevelser som du inte kan redogöra för logiskt och pga eftertanke som du inte heller kan redogöra för logiskt. Min fråga bli ju då vad gör du i ett diskussionsforum?
Hur har du tänkt dig att jag och andra ska kunna förstå vad du pratar om? Vi kanske ska sätta oss ner, "öppna våra sinnen" och sen kommer din sanning att uppenbara sig för oss genom tron?
Citera
2007-02-09, 01:52
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Hur har du tänkt dig att jag och andra ska kunna förstå vad du pratar om? Vi kanske ska sätta oss ner, "öppna våra sinnen" och sen kommer din sanning att uppenbara sig för oss genom tron?
Jag tror att han/hon inte ser som sin uppgift att övertyga oss utan snarare svarade på trådskaparens fråga vilket var hur folk kan tro på gud och varför. Varför bråka om det?
Citera
2007-02-09, 02:13
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Jag tror att han/hon inte ser som sin uppgift att övertyga oss utan snarare svarade på trådskaparens fråga vilket var hur folk kan tro på gud och varför. Varför bråka om det?
Då skulle han ha nöjt sig med att skriva att han tror men inte kan förklara varför.
Citera
2007-02-09, 09:37
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Vetenskapen kan så gott som bevisa att det inte behöver finnas en gud för att världen ska fungera som den gör. Bevis nog för mig i alla fall.
Det är resan som är mödan värd - inte målet.
Jag menar att om man söker skall man nog inte springa så långt utan se det som är här och nu. I detta som är finns svaret på hur och varför. Att inbilla någon någonting långt borta sticker ut ögonen på den som letar efter skogen bland alla träden.

Det som är till blir ju till på ett speciellt sätt. Detta som frambringar tingen är ju också det som skapar tingen. Därför borde man ställa frågan: Vad är det som skapar. Svaret på den frågan är ju då också svaret på frågan om vad Gud är. Eller är det så att människan gillar inga lätta svar utan skall alltid krångla till det.

Gud är varken ett virrvarr eller ett mysterium, som KG Hammar vill göra gällande. Gud är uppenbar för alla.

Så se Gud som ett annat uttryck för alla de processer i den faktiska verkligheten som skapar allt som är.
Citera
2007-02-09, 10:08
Medlem
TomasTvivlarens avatar
De flesta ateister är inte konsekventa, tack och lov för då skulle de bli odrägliga att umgås med. De hävdar att det bara är den empiriska vetenskapen som kan stå som garant för vårt vetande men om du ber en ateist att beskriva sin käresta så tror och hoppas jag att de inte nöjer sig med vikt och längd utan de lägger till en mängd subjektiva ej mätbara egenskaper som underbar, kärleksfull, vacker, rolig, trevlig etc. En ateist är alltså inte ateist i vardagen bara i teorin?
Citera
2007-02-09, 10:26
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
De flesta ateister är inte konsekventa, tack och lov för då skulle de bli odrägliga att umgås med. De hävdar att det bara är den empiriska vetenskapen som kan stå som garant för vårt vetande men om du ber en ateist att beskriva sin käresta så tror och hoppas jag att de inte nöjer sig med vikt och längd utan de lägger till en mängd subjektiva ej mätbara egenskaper som underbar, kärleksfull, vacker, rolig, trevlig etc. En ateist är alltså inte ateist i vardagen bara i teorin?
Varför skulle en ateist utesluta existensen av karaktärsdrag för att de inte går att mäta? Upplevelsen av kärlek och andra känslor går dock att mäta genom undersökningar av aktiviteten i olika delar av hjärnan.
Citera
2007-02-09, 10:28
Medlem
babbiss avatar
Alla behöver något att tro på, behöver inte vara en gud eller en religon. Bara man tror på nåt
Själv tror jag inte på gud, och har aldrig gjort. När man dör så dör man.
Citera
2007-02-09, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
En ateist är alltså inte ateist i vardagen bara i teorin?

För mig är det ingen teori om att "gud" inte existerar det är verklighet sanningen. Men att man älskar någon betyder det inte att men tror på "gud" för det.
Citera
2007-02-09, 11:12
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
De flesta människor har mig veterligen ingen erfarenhet av en tekanna roterandes runt jorden.
mvh
tt
- japp har ar en av dom!
Citera
2007-02-09, 11:15
Medlem
Nickeps avatar
Den som säger sig tro på Gud av personlig övertygelse, kan naturligtvis inte avkrävas en detaljerad beskrivning, eftersom känslor svårligen låter sig motiveras/beskrivas så att andra kan förstå. Andra debattörer, oavsett egen uppfattning, har knappast anledning att ifrågasätta/förneka någon den rätten, under förutsättning att religiösa skrifter eller religiösa samfunds uttalanden inte ligger bakom tron (då finns ju resonemangsunderlag)..

Å andra sidan, finns inget som hindrar en religiöst troende att yttra sig om och kritisera andra inriktningar, t.ex. som förespråkar evolutionen som primus motor. Skälet är att evolutionsföreträdarna utgår från en lång rad vetenskapligt beläggbara resultat, fokuserade på evolutionen. Eftersom nämnda resultat framkommit under modern tid inom olika relevanta vetenskaper, finns stora möjligheter såväl för troende som företrädare för evolutionen att argumentera runt den.

Det tyvärr alltför vanliga sättet bland religiöst troende är att, utan bärande skäl, lättvindigt förkasta allt som talar för annat än den egna uppfattningen. Medan många troende inte själva anser sig kunna eller behöva beskriva/belägga bakgrunden till sin egen tro (som ofta bygger på känslor eller tro på tron i sig), ser de inget märkligt i att bara förkasta andras åsikter. Man skulle önska sig att de troende kunde visa åtminstone en del av den ödmjukhet i debatten som de avkräver icke troende. Det håller inte att höja upp sin egen andliga förmåga, trots svårigheterna att göra den gripbar för andra, utan att samtidigt visa förmåga till förståelse för de klara belägg som ligger bakom evolutionen.

P.S.
När Bertrand Russell använde den hypotetiska tekannan roterande runt Mars i sina analogiska resonemang, och Richard Dawkins runt jorden, rör det sig alltså om exempel på analogiskt resonemang. I stället för att visa förståelse för analogin (kanske för att den inte anses tillräckligt lätt att förstå), skämtas den i vanlig ordning bort - - tyder inte på särskild förmåga eller lust till logiska resonemang från troende!
Citera
2007-02-09, 11:19
Medlem
Bismillah

NumeroUno

Citat:
Min poäng är att vad man upplever som sant inte behöver vara det.

Likval som det kan vara det.

Citat:
Men vetenskapen fortsätter att gå framåt och vi får ständigt svar på saker som religiösa människor ansett vara så mystiska att endast gud kan vara ansvarig.
Precis, en del som vi religiosa inte forstatt forut som star att lasa i Koranen, hjalper vetenskapen till med att fortydliga, genom att ge oss forklaringar som vi kan forsta med vara sinnen. Tack vetenskapen!

Kan vetenskapen forklara vem Gud ar?

Citat:
Så du menar att människans uppgift på jorden är att utfoska mysterier? Varför då? Och ja, jag tycker hela ditt resonemang är flum, men tydligen är det bara ett öppet sinne
Ar det inte det vad vetenskapen gor? Loser 'mysterium'? Sa tycker jag man kan se det.

Terrieterries resonemang ar det inte nagot fel pa, det ar ditt sinne som inte ar sa oppet som du kanske forvantar dig att det ar, och da kan resultatet latt bli 'flum'.
Citera
2007-02-09, 11:22
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Det finns en hel del i vår kära värld som vårt sinna inte kan förstå. Försök att förklara vad som händer efter döden. Använd inte religioner som hjälpmedel, för om vi bortser från att vi har en själv eller annat humbug, så ser man att hjärnan vid dödstillfället slocknar, stängs ned. Ändå försöker (många) föreställa sig ett medvetande efter döden, trots allt ditt medvetande håller på att ätas up diverse maskar och småkryp.

Bara för att det inte verkar rimligt behöver det inte vara falskt.
Jag skulle vilja saga att skillnaden ar medvetandet om att vi har en sjael. Men sa lange det medvetandet inte finns sa finns det bara maskar och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in