2013-04-22, 19:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Personligen tror jag på en skapare och just it.

Det är väl en av dom mera vettiga varianterna, och kan kanske jämföras med det rationella begreppet: "Primary cause" (beroende på detaljerna omkring denna skapare).
Citera
2013-04-22, 19:01
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Vad menar du med att diskvalificera någons tro? Även du som troende måste ju inse att av planetens 5000 mer eller mindre tokiga gudar så måste ju några vara uppenbara fantasifoster.
Jag tror, som ateist, att samtliga människor dyrkar gudar som vi människor har skapat, det förminskar eller diskvalificerar dock inte deras tro.

Jag kan/får inte uttala mig. Det är deras tro och hur knasig det än låter i mina öron så har jag inte rätten.
Förmodligen låter min tro, livsstil, ideer och tankar lika knasig för andra så vill jag ha min livsstil i fred så låter jag bli andras. Dock kommer jag ifrågasätta den som tänker komma med absolut sanning in i minsta detalj.
Citera
2013-04-22, 19:06
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är väl en av dom mera vettiga varianterna, och kan kanske jämföras med det rationella begreppet: "Primary cause" (beroende på detaljerna omkring denna skapare).

Snarare är det tro på två krafter, en god och en ond som är i ständig konflikt med varandra. Vi är (det jag tror på) små självständiga mini "gudar" som har kontrollen över vårt liv, beteende och val.
Citera
2013-04-22, 19:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Snarare är det tro på två krafter, en god och en ond som är i ständig konflikt med varandra.

Enligt din uppfattning:

Är det "god" och "ond" från det mänskliga perspektivet eller en ultimativ, 'absolut' etik som avgör vilket som är vilket?

Citat:
Vi är (det jag tror på) små självständiga mini "gudar" som har kontrollen över vårt liv, beteende och val.

Det 'köpar' jag givetvis från min egen utilitaristiska position.
Citera
2013-04-22, 19:27
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Enligt din uppfattning:
Är det "god" och "ond" från det mänskliga perspektivet eller en ultimativ, 'absolut' etik som avgör vilket som är vilket?

Finns både och.
Det som ses som "absolut" etik (om jag använda dina ord) vet man inte hur det har sett ut eftersom skrifterna har "våldtagits" ett par gånger under historiens gång men det man idag kan läsa i skrifterna och som man går efter som ond är allt som orsakar lidande, onda handlingar (destruktiva handlingar), bad ordval och onda tankar och så kan du ta och vända på det så har du det som ses som god. En annans människas lidande är annars det som man får lära sig sen barnsben är något man ska undvika och eftersom vi alla inte är mer än människor och ibland kan göra något som sårar andra så ska man göra sitt bästa att både få förlåtelse av den andre, förlåta sig själv och rena sin själ.
Citera
2013-04-22, 20:01
Medlem
Bogomils avatar
Re: Armaiti.

Jag har inget att tillägga och inget som jag anser det värd att gnälla över.
Citera
2013-04-22, 20:03
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Re: Armaiti.
Jag har inget att tillägga och inget som jag anser det värd att gnälla över.

Måste byta nick...
Citera
2013-04-22, 20:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Snarare är det tro på två krafter, en god och en ond som är i ständig konflikt med varandra. Vi är (det jag tror på) små självständiga mini "gudar" som har kontrollen över vårt liv, beteende och val.
Den goda kraften är maskulin,
Och den onda är feminin?

Eller
Citera
2013-04-22, 20:41
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Den goda kraften är maskulin,
Och den onda är feminin? Eller

Har aldrig tänkt på det. Har aldrig fått det beskrivet för mig att de skulle vara könsbundna utan krafterna beskrivs som könslösa. Namnet på givmildhetskraften (anden) är dock ett flicknamn.
Citera
2013-04-22, 20:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Måste byta nick...

Igen?
Citera
2013-04-22, 20:58
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Igen?

Impressed!
Citera
2013-04-22, 21:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Har aldrig tänkt på det. Har aldrig fått det beskrivet för mig att de skulle vara könsbundna utan krafterna beskrivs som könslösa. Namnet på givmildhetskraften (anden) är dock ett flicknamn.
Män är snälla och rationella varelser.
Kvinnor syndiga och stygga och behöver lite kärleksfull smisk på rumpan ibland.

Det säger ju tom Muhammed.
(Den vise)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in