2014-12-16, 12:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Jesus var bara en skojjare, han hade talanger som David blain, Houdini, etc

Han lyckades lura folk med "trolleritrick" sen var han smart nog att hitta på en historia om sin far gud. Judarna gillade inte trolleri och ville helt enkelt döda honom.

Än idag är han världens bästa mytoman.

För helvete, vi är djur! Som har genom 1000000 tals år varit med i evolutionen.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja halvapor då enligt den talangfulle Darwin Trollade lite med biologin och vips så var vi apor istället för avkommor från Adam och Eva! Kanske var lättare för honom att se sig som en apa än att han var en skapelse från Gud. Han trodde på trolleriet APGUDEN, kanske den störste mytomanen av oss alla!

Falsk analogi.

Citat:
Undrar vad en orangutang utvecklas till om några tusen år då? En människa? Och vi då? Robotar? Vi kanske har stagnerat i utvecklingen. Är och förblir Darwins halvapor, Amen!

Strawman om vetenskapen. Men en attack på evolutionsteorin har ju blivit en kneejerk-reflex från pådyvlande teism.
Citera
2014-12-16, 12:46
Medlem
[quote=goran744|51505032]
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Har du inte tänkt på att det kanske menas vad som står? Varför försköna dom dåliga bitarna i bibeln? Är det hemskt att tänka sig en ond (enligt oss människor) Gud?[/QUOTE

Jag vet att det inte betyder så! Det står mycket mer om kärleken och att INTE döda i Bibeln men vill man endast se blodiga skräckfilmer framför sig så ser man också endast det.
Nej då! Jag brukar också säga till Gud att jag tycker att han verkar vara en elaking mellanåt.
Men jag är inte rädd för varken Fan eller Gud. Vil de slita mig i stycken så får de väl roa sig med det i evigheters evigheter då.
Men jag har valt sida och gillar inte LUCIFER alls, och bekämpar det onda med hull och hår och utan Bibeltexter eller utan att slå Bibeln i skallen på någon.
Jag använder mig själv och lyssnar på dem som säger att jag beter mig illa eller något och talar också om då andra beter sig illa, håller aldrig med då någon beter sig illa för att skona mig själv.
Är Gud ond så är jag ond, men det är jag inte! Antagligen inte du heller, har jag märkt!
Jag förskönar inte Bibeln men jag läser den som en detektiv och med förstoringsglas.
Du kan faktiskt inte veta att bibeln betyder på ett visst vis. Du kan däremot tro och hoppas att det är på ditt vis. Att Gud är god enligt dig. Men jag tror knappast du läser bibeln som en detektiv.....
Citera
2014-12-16, 12:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ditt cherrypickande är mycket klumpigt. Mer efterrationaliserande än ett "sunt" extraherande av det positiva som det finns ett faktisk potential för.

Lyssnar han?

Stora ord. Har du täckning för denna retorik?

Vilket "onda"? Bibelns ad hoc "onda"?

Och det är därför att du (åtminstone tills nyligen) förespråkade underkastelses- och fördummelses-teologi?

Ja du har påpekat det ett par gånger nu i en evighetscirkel.
Vet du om att cirkeln är en symbol för enhet, helhet, oändlighet och är utan början och slut ,utan någon sida eller vinkel????
Med tanke på din vetenskapliga cirkelargumentationscirkel.
Ja jag har teckning på min sida, GUD!
Ja Gud lyssnar och pratar med dig nu Har du inte förstått det?Gud finns i mig enligt mitt sätt att tolka Gud nu då.Så varenda gång du pratar med mig så är Gud med och domderar.
Det är du som pratar om fördummelse och underkastelse teologi, jag ser det helt annorlunda.
Jag känner mig definitivt inte dum eller underkastad någon.
Inte mina problem så att säga.
Senast redigerad av goran744 2014-12-16 kl. 12:49.
Citera
2014-12-16, 12:55
Medlem
goran744s avatar
[quote=kiss74|51505300]
Citat:
Du kan faktiskt inte veta att bibeln betyder på ett visst vis. Du kan däremot tro och hoppas att det är på ditt vis. Att Gud är god enligt dig. Men jag tror knappast du läser bibeln som en detektiv.....
Jo jag vet med bestämdhet att det är så. Jag hoppas inte, utan är övertygad om det.
Jodå jag ser Bibeln som en deckare. Ja Gud är god! Och Satan en elak jävel.
Citera
2014-12-16, 12:57
Medlem
Hulls avatar
Citat:
När vi kommar till den punkten brukar jag själv presentera en något hemmasnickrat etik:

"Minimering av lidande, maximering av frihet" ... som dock förkastas av många pådyvlande teister, eftersom den smakar för mycket av utilitarianism; teistisk etiks arkefiende.

Det är exakt detta jag ville komma fram till också. En formulering som kan skapa en balans av det gemensamma målet bland många olika betraktare vars delmål kan vara diametralt motsatt varandra.

Tes:
För det är ju nämligen även så att bland människor finns det olika viljor och mål i livet. En fundamental galning kanske tycker att skära halsen av religionsmotståndare är det godaste man kan göra och en ateistisk religionsmotståndare kanske tycker vice versa, då blir det till att minimera lidandet för alla andra och maximera friheten låta dem göra som de tycker är godast.

Felet med ovan nämna tes är att det förutsätter att flertalet religioner innefattas i samma regelverk för gemensamma målet: "bäst (möjliga) för flest (möjliga)" vilket kanske inte alls ens är kompatibelt med vissa av dessa religioner.
Citera
2014-12-16, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Felet med ovan nämna tes är att det förutsätter att flertalet religioner innefattas i samma regelverk för gemensamma målet: "bäst (möjliga) för flest (möjliga)" vilket kanske inte alls ens är kompatibelt med vissa av dessa religioner.

Felet med handlingar baserade på religiösa dogmer, är att du först måste bevisa att de religiösa dogmerna är sanna... Än så länge saknas dessa bevis.
Citera
2014-12-16, 13:01
Medlem
[quote=goran744|51505374]
Citat:
Jo jag vet med bestämdhet att det är så. Jag hoppas inte, utan är övertygad om det.
Jodå jag ser Bibeln som en deckare. Ja Gud är god! Och Satan en elak jävel.
Och jag vet med bestämdhet att det inte är så! Vem har då rätt? (självklart vet jag inte.....så stor på mig är jag inte.Jag bara leker med , för att se vad du svarar...)
Citera
2014-12-16, 13:02
Medlem
goran744s avatar
[quote=kiss74|51505439]
Citat:
Och jag vet med bestämdhet att det inte är så! Vem har då rätt? (självklart vet jag inte.....så stor på mig är jag inte.Jag bara leker med , för att se vad du svarar...)
Det visar sig så småningom och jag har inga behov av att få rätt. Det bara är så......
Citera
2014-12-16, 13:04
Medlem
[quote=goran744|51505455]
Citat:
Det visar sig så småningom och jag har inga behov av att få rätt. Det bara är så......
Religion i ett nötskal , "det bara är så" .
Citera
2014-12-16, 13:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ditt cherrypickande är mycket klumpigt. Mer efterrationaliserande än ett "sunt" extraherande av det positiva som det finns ett faktisk potential för.

Lyssnar han?

Stora ord. Har du täckning för denna retorik?

Vilket "onda"? Bibelns ad hoc "onda"?

Och det är därför att du (åtminstone tills nyligen) förespråkade underkastelses- och fördummelses-teologi?

Citat:
Ja du har påpekat det ett par gånger nu i en evighetscirkel.

Vad relaterar du till i ovanstående? (Helst ett svar utan mer retorik typ: "Allting").

Citat:
Vet du om att cirkeln är en symbol för enhet, helhet, oändlighet och är utan början och slut ,utan någon sida eller vinkel????

Trams.

Citat:
Med tanke på din vetenskapliga cirkelargumentationscirkel.

Strawman. Jag är rationalist, inte vetenskaplig fundamentalist.

Citat:
Ja jag har teckning på min sida, GUD!

En tävling mellan den 'gud' du snacker med och min rationella världsbild? Gärna för min del.

Citat:
Ja Gud lyssnar och pratar med dig nu

Belägg, tack. (1)

Citat:
Har du inte förstått det?

Finns inget att "förstå".

Citat:
Gud finns i mig enligt mitt sätt att tolka Gud nu då. Så varenda gång du pratar med mig så är Gud med och domderar.

Se (1).

Citat:
Det är du som pratar om fördummelse och underkastelse teologi, jag ser det helt annorlunda.

Naturligvis "ser du det annorlunda" i din ändlösa substanslösa retorik.

Citat:
Jag känner mig definitivt inte dum eller underkastad någon.

Det förhindrar din retoriska kosmetik att du gör.

Citat:
Inte mina problem så att säga.

Inte mitt problem att det inte är ditt problem.
Citera
2014-12-16, 13:06
Avslutad
Citat:

en annan religös person kommer med helt motstridiga uppgifter, dock med samma resonemang "det bara är så".

Vilka verktyg tycker du att jag skall ta till för att avgöra vem av er (om någon?) som har rätt?
Citera
2014-12-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
vilken religion som handlar om EN allsmäktig Gud, säger att det finns återfödelse i annan form än den Jesus pratade om?
vem är det som viskar?
Det finns de som påstår att det inte alltid har varit så.
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Återfödelse hör ju hemma i buddismen. Blandar du lite efter egna tankar eller är det någon speciell religion då förhåller dig till ?
"n December, 1945, early Christian writings containing many secrets of the early Christian religion were found in upper Egypt, a location where many Christians fled during the Roman invasion of Jerusalem. Undisturbed since their concealment almost two thousand years ago, these manuscripts of Christian mysticism rank in importance with the Dead Sea Scrolls. These writings affirmed the existence of the doctrine of reincarnation being taught among the early Jews and Christians. These Christian mystics, referred to as Christian Gnostics, were ultimately destroyed by the orthodox Church for being heretics. "
http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=10036

Samt http://reluctant-messenger.com/origen10.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in