Citat:
Ursprungligen postat av
Jormundgand
Ni som målar i tunnlar mellan tågstationer, är det stor risk att bli påkörd av tåget om det skulle susa förbi? Vilka avstånd mellan räls och väggar är lugna? Brukar ni gömma er när ni hör att ett tåg kommer?
Mvh
beror helt på hur stor tunneln är och ifall det finns möjlighet att gömma sig (dvs typ bergsvägg man kan stå bakom eller nödutgång whatever). i tunneln jag målade sist i, är rätt stor men kanske 200-300 meter lång någonting. det finns inga gömställen i den, vissa platser går djupare in i väggen så där kan man ta skydd när ett tåg kommer.
drog förbi ett tåg som susade förbi i rätt hög fart, jag var nog runt 2-2,3 meter ifrån rälsen, du blir inte påkörd med det blåser och låter en del kan jag lova. åker tåget förbi och själva den där strömgrejen ovanför på tåget blixtrar till, så kan det kännas lite.
sen skrev den där mr.pats eller vad han heter att du ska köra på dagen, som sagt, beror helt på vart tunneln ligger, hur mycket trafik och hur snabbt man hinner gömma sig ifrån kommande tåg.
nätter är bäst enligt mig, går oftast inte allt för mycket godståg (beror på vart man befinner sig dock). ett smart tips är att ha med en knasare som kan kolla in signalsystemet (ifall du inte själv kan se signalerna).
skiftar signalen från rött till grön, så är ett tåg på ingång, men är en bra bit ifrån fortfarande. slår det däremot över till grön med en lampa under som blinkar (typ lite som en kamerablixts färg), så innebär det att tåget har fritt fram att köra och är i närheten (kan dock strula, hänt att det blinkat sådär i typ en kvart, det brukar vanligtvis bara ta 3-5 minuter innan tåget ankommer och passerar signalen). sen får du räkna med att tågen kan vara försenade, ett jävla pendeltåg kom helt plötsligt när jag gick på spåren, fast de slutat gå för dagen (SL pendeltåg förövrigt). dessutom körde tåget på fel spår också, alltså motsatt håll. gör inga dumma beslut då, gå direkt av spåret och spring inte över andra spåret, du vet inte vilket spår det kommer ifrån oftast (du har också bara ett par sekunder på dig också).
jag får det säkert att låta mer komplicerat än vad det är, men man ska ha respekt för järnvägen, annars kan det sluta med permanenta skador eller döden t.o.m.
tåg byter spår titt som tätt, mest på nätterna men händer även på dagtid också, så scoopa lite först innan du pallrar ut och målar i tunnlar längs järnvägen.
gå på magkänsla, ha sunt förnuft, lite koll och var försiktig, så ska det gå bra förhoppningsvis.