2013-05-31, 12:46
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Min pitch är 15 år gammal men funkar jättebra, en Callaway x-12. Min sandwedge är däremot närmare 25 år gammal så där stämmer nog din beskrivning.

Är M-grind=inslipad tå och häl?
Är inte helt bekant med de tekniska detaljerna på klubbor.

M-Grind har "toe and heel relief" - Titleist wedgar har 4 stycken olika grinds. Tror Callaways har tre, Cobra har bara en standard och TaylorMade/Nike har jag inte koll på. Kan inte heller säga vad de olika grindsen heter hos de andra leverantörerna, men det är ungefär samma grej överallt.

Personligen vart jag förälskad i just M-grind när den släpptes ifjol hos Titleist för den ger mig möjligheten att funka med mycket bounce på korta och långa slag och med både mjukt och hårt underlag. När man spelar lite överallt i Sverige så kommer de väl till pass.
Citera
2013-05-31, 13:08
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
M-Grind har "toe and heel relief" - Titleist wedgar har 4 stycken olika grinds. Tror Callaways har tre, Cobra har bara en standard och TaylorMade/Nike har jag inte koll på. Kan inte heller säga vad de olika grindsen heter hos de andra leverantörerna, men det är ungefär samma grej överallt.

Personligen vart jag förälskad i just M-grind när den släpptes ifjol hos Titleist för den ger mig möjligheten att funka med mycket bounce på korta och långa slag och med både mjukt och hårt underlag. När man spelar lite överallt i Sverige så kommer de väl till pass.
http://www.golfstoreeurope.com/Kits.aspx?ModelID=3103

Jag tänkte köpa klubban från denna sida men här tycks det inte finnas någon möjlighet att välja grind, eller missar jag något?
Citera
2013-05-31, 13:59
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
http://www.golfstoreeurope.com/Kits.aspx?ModelID=3103

Jag tänkte köpa klubban från denna sida men här tycks det inte finnas någon möjlighet att välja grind, eller missar jag något?

Där verkar det bara finnas standardgrind- det har du rätt i. Lyckas inte hitta något annat hur än jag letar.
Citera
2013-05-31, 14:05
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Kika in här -
http://www.vokey.com/wedges/pages/we...ion-guide.aspx

Klicka på Sand Wedge Models och klicka sen vilken bounce och gradantal du är ute efter så får du fram vilken grind den levererar. 58-12 t.ex. erbjuder M-grind, troligen är det dessa du måste beställa från GSE om du ska ha just den grinden.
Citera
2013-05-31, 17:25
Medlem
Puckotts avatar
Var lite diskussioner om http://www.njgolf.se/ några sidor tillbaka. Kan rekommendera dom efter min beställning. Jag beställde 4 dussin A-klass bollar och de ser så gott som nya ut. Frakttiden var över förväntan. Beställde dom på onsdag kväll och fick dom idag (fredag).
Citera
2013-05-31, 18:22
Medlem
Jckssns avatar
Äntligen är säsongen igång här uppe!
Har tyvärr varit sjukt upptagen nu sen rangen öppnade så har inte hunnit slå mer än 2-250 rangebollar iår. Det känns riktigt oslipat!
Idag blev premiärturen på våran 18-hålare och det var helt sjukt väder. 25-28grader varmt!

Rundan gick över förväntan.
Trots en hel del skitslag, någon 3-putt och 4-pliktslag så hamnade jag på 88slag - 36pinnar.
50meter och in kändes riktigt bra, scrambling på 27% är något högre än vad jag brukar ligga på.

50% FW-träffar och 17% GIR är väl något man får jobba på, men i det hela kändes det mesta bra.
Finns nog några slag till att kapa när man fått slå till några fler bollar.

Nu har jag tyvärr inte riktigt tid att golfa så mycket jag vill närmsta veckorna men det känns som en riktigt bra förstarunda.
Målet för säsongen är att spela under 90-slag och det börjar ju iaf finfint!
Citera
2013-05-31, 19:50
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Kika in här -
http://www.vokey.com/wedges/pages/we...ion-guide.aspx

Klicka på Sand Wedge Models och klicka sen vilken bounce och gradantal du är ute efter så får du fram vilken grind den levererar. 58-12 t.ex. erbjuder M-grind, troligen är det dessa du måste beställa från GSE om du ska ha just den grinden.
Aha, tack så mycket!

Du som har samma loft på sandwedgen, hur många grader är det ner till din pitch? Ell enklare uttryckt, vad har du för loft på din pitch och upplever du det gapet som ett problem?
Citera
2013-05-31, 20:19
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Aha, tack så mycket!

Du som har samma loft på sandwedgen, hur många grader är det ner till din pitch? Ell enklare uttryckt, vad har du för loft på din pitch och upplever du det gapet som ett problem?

Jag har en PW som är 45 grader. Slår den ganska precis 130meter. Sen har jagtre wedgar där den hägsta är just min 58 graders. Jag kör först en 50 graders wedge som är strongloftad till 49 för att passa gapet och blir även min 115 meters klubba. Nästa snäpp provade jag ut en 54 graders som fick bli 100 metersklubban. Men valde en m-grind istället för S för att jag skulle ha två val runt greenerna och i sanden.

58 graders wedgen är min 85 metersklubba - men framförallt min närspelsklubba nummer uno. Vad PWn har för loft är egentligen inte så intressant. Mitt mål när jag fittar lite bättre spelare är att de ska hitta en 100metersklubba först och främst. Sen beroende på vilka grader det blir samt hur den kommer ställa sig till vad spelaren redan har i bagen får man fortsätta ta fram klubbor som passar.

Tycker det läggs för mycket fokud på hur klubborna är runt green. Men har du en wedge som du inte gillar att slå fulla slag med - ja då slösar du ju en plats i bagen.
Citera
2013-06-01, 00:08
Medlem
Whatevahs avatar
Blev första rundan under 80 idag och rejält under (76 och 10 slag bättre än hcp). Skönt att ha lite självförtroende i wedge spelet och försökte lägga upp bollen på de längder jag känner att jag kan slå slag jag hade i bagen. Även om det självklart är lite stolpe in inblandat (86% scrambling, den största skillnaden) har förbättringarna jag tränat på under veckan gett resultat.
Citera
2013-06-01, 00:46
Medlem
Theomans avatar
Hej jag har en liten fundering,

Jag har märkt att jag slår mina järnslag, mestadels wedgar, med väldigt djupa divots. Jag får bra kontakt 95% av gångerna men då och då så duffar jag lite. Ibland kan det tom göra ont i vänster handled för jag slår slå hårt ner i marken. När jag försöker slå mer "shallow" (vet inte vad det är på svenska) så känns det som att jag kommer toppa bollen eller slå den "thin".

Ska jag försöka träna på att slå mindre ner på bollen eller är det helt okej att slå djupa divots? Vad kan det ställa till med för problem att ha en så hög angle of attack?

Förlåt för de engelska orden men har bott i USA i ett år nu och har lite rostig svenska, speciellt med golftermer.
Slog 80 igår för första gången efter jag började spela förra året!
Citera
2013-06-01, 07:54
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theoman
Hej jag har en liten fundering,

Jag har märkt att jag slår mina järnslag, mestadels wedgar, med väldigt djupa divots. Jag får bra kontakt 95% av gångerna men då och då så duffar jag lite. Ibland kan det tom göra ont i vänster handled för jag slår slå hårt ner i marken. När jag försöker slå mer "shallow" (vet inte vad det är på svenska) så känns det som att jag kommer toppa bollen eller slå den "thin".

Ska jag försöka träna på att slå mindre ner på bollen eller är det helt okej att slå djupa divots? Vad kan det ställa till med för problem att ha en så hög angle of attack?

Förlåt för de engelska orden men har bott i USA i ett år nu och har lite rostig svenska, speciellt med golftermer.
Slog 80 igår för första gången efter jag började spela förra året!

Problemet när du slår så djupa torvor och träffar bollen bra är att du ofta skapar massvis med mycket mer spinn än om du träffat den med en mer flack infallsvinkel. Vilket i sin tur skapar mycket problem - t.ex. när du spelar när det blåser men du kommer även tappa mycket längd.
Citera
2013-06-01, 10:06
Medlem
Lyxlirares avatar
Vilka är de bästa banorna i Östergötland idag? Har funderingar på att börja spela.

Kan tilläggas att jag läst Golf Digest ranking för 2010 i Sverige, men nu närmar vi oss sommaren 2013 och mycket kan ha hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in