2013-05-29, 11:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag avvaktar ett par timmar och ska sedan kolla upp detta.

Sävastmasten och Sävastklinten nämns, båda nämns vid 18:40 och 21:00, men de benämns olika i olika medier. Kan det vara samma mast eller är det två olika master?

Bra dock om detta går att reda ut.

Det är vad jag vet två olika master. Sävastklinten är beläget i närheten av väg 97. Vi kanske kan få en uppgift av någon bodensare för att säkerställa detta.
Citera
2013-05-29, 11:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Och varför ska man begrunda brottsoffret?

Vad vi vet både studerade och jobbade hon, en del ungdomar gör ingenting idag.
Och att beskriva henne som socialt avvikande och att hon hade svårt med vanliga sociala gränser är ganska respektlöst. Hon kan inte heller försvara sig mot olika påståenden och spekuleranden om hennes person.
Att försöka beskriva en person man aldrig träffat genom att använda sig av hörsägen, skvaller och viskande fåglar är ganska meningslöst. Och bidrar inte till någon lösning av mordet.

Därför att det är en minst lika viktig faktor som allt annat. BO är en viktig faktor när man gör en GMP.

Låg risk för BO - hög risk för GM, Hög risk för BO - låg risk för GM, en tumregel.
Citera
2013-05-29, 11:46
Medlem
henkesss avatar
http://www.panoramio.com/photo/66563186
Är det där masten som ni pratar om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Det låter som en rimlig teori!
Finns det nån hemsida för Airsoftlaget? (Bor i Boden så kan luska lite om medlemmarna, och se om jag kan få fram nått).

Jag skulle vilja att du åker förbi sushi & te för att verifiera att dessa fortfarande håller stängt.
Om så är fallet så tycker jag att farbror blå ska åka dit och knacka på. Har en konstig känsla ang den kopplingen.
Citera
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om KJ avförs eller görs osannolik bör vi återgå till att begrunda brottsoffret. Hon var uppenbart socialt avvikande, och hade svårt med vanliga sociala gränser. Viskande fåglar säger att hon veterligen inte hade någon social kontakt med sina kurskamrater alls, utan höll sig för sig själv på LuTH. I stället för att plugga tillsammans med nån som begriper nåt väljer hon KJ som pluggsällskap, vars främsta merit i det sammanhanget borde vara att han också är socialt besynnerlig. När det gäller kontakter med äldre män, gärna i auktoritetsposition, uppfattades hon i stället i vart fall ibland som för på. Beskrivningen av henne som naiv och trodde alla om gott måste ses i kontexten av hur hon fungerade socialt. Jag kan mycket väl tänka mig att mig att hon kunde vara jättepå gentemot en äldre man som intresserade sig för henne, och inte beakta eventuella egendomliga drag hos den mannen.

Ett aber är dock att man borde se spår av detta i hennes nätaktivitet. Hon förefaller ju i stor utsträckning ha levat sitt liv på nätet. Du har en poäng i att man inte öppnar sig helt på konton dit ens morsa har lösenord, och att vi bara har gått på hennes facebookkonton. Men polisen har rimligen gått igenom hennes dator noga, och de har uppenbarligen inte hittat några kontakter som i dagsläget ger dem kraftigare varningssignaler än vad KJ gör.

Om det är så som fåglarna säger tycker jag att det är enormt konstigt. På universitetet är man nyfiken på sina nya kursare, hon kunde ha knutit an till åtminstone några. Det normala för tjejer i den åldern är att man söker sig till tjejer i samma ålder. Vilka gick på kursen kan man undra, fanns det inga tjejer hon kunde ty sig till?

Om hon nu skulle ha tenta på måndagen, som modern säger i en intervju, och det varit lite hackigt med studierna förvånar hennes beteende också. Först youtubefilmer, sedan ut och springa, sedan åka till en kompis som inte kan hjälpa henne med plugget. För min egen del hade jag suttit hemmavid från morgon till kväll med tentaplugget, eller så hade jag befunnit mig på något bibliotek. Det sista jag hade gjort var att åka hem till ett ex för att plugga, finns inte på kartan. Fick hon inte studiero hemma, kan man fråga sig? Jag undrar också över de dåliga studieresultaten, hade hon svårt att koncentrera tankarna, var det något som störde hennes studiero, hemma eller nätkontakter eller vad?

Kan det finnas något samband mellan dåliga studieresultat och brottet? Träffade hon på någon som stört henne under det senaste året?
Citera
2013-05-29, 11:47
Medlem
airell8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Angående den teorin så är allt möjligt, men det låter ganska långsökt. Det faktum att de kriminaltekniska utredningarna har varit resultatlösa vittnar om att GM har haft tillräcklig sinnesnärvaro för att kunna undanröja bevis och troligtvis inte varit psykotisk eller mentalt frånvarande iaf under "städning" och styckning. Däremot ser jag det som möjligt att han har varit påverkad, antingen av droger, alkohol eller varit psykotisk, men inte nödvändigtvis.

Har GM styckat utomhus så har han inte behövt bry sig speciellt mycket om att städa. Ett flertal personer har påpekat i tråden att det varit hemska regnoväder efter VBs försvinnande.

Tycker inte att teorin är speciellt långsökt. Den skulle även kunna appliceras på fallet Linda Chen där Mats Alm dök upp i trasiga kläder och sinnesförvirrad
Citera
2013-05-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är vad jag vet två olika master. Sävastklinten är beläget i närheten av väg 97. Vi kanske kan få en uppgift av någon bodensare för att säkerställa detta.

här verkar man kunna se masterna

http://opensignal.com

leta upp boden o välj towers, så ser man telia master
Citera
2013-05-29, 11:49
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Den senaste veckans brist på tekniska fynd har öppnat upp en möjlighet för att KJ inte är GM.

Låt oss då spekulera i VB:s familjs umgängeskrets, om vi nu ska följa den beprövade principen om att GM bör finnas i hennes omedelbara närhet.

VB:s thailändska mor är gift med en svensk man. Många som har en thailändsk fru lider av ofta av sociala problem, varpå deras bristande förmåga att ta kontakt med det motsatta könet har lett dom till att träffa en Thailändska, som i de flesta fall tar initiativet till att ta söka kontakt med dessa män.

Vad har nu detta med VB:s mord att göra undrar ni?

Jag kommer till det.

Dessa män har troligtvis ofta undertryckta känslor, inte minst av sexuell karaktär, vilket kan ta utryck i olika negativa former.

Det är med största sannolikhet denna typ av män som finns i VB:s styvfars umgängeskrets.

VB är troligtvis som de flesta thailänskor, öppen, väldigt trevlig och detta kan för denna typ av personer missuppfattas som flirtig. Någon i denna krets har haft ögonen på VB under en lång tid.

Kombinationen av social missanpassning och VB:s "flirtiga" bemötande har lett denna person in på en obesvarad åtrå som senare tagit sig utryck i form av våldtäkt och senare mord/styckning.

Menar inte att VB:s styvfar ska vara inblandad, men i hans umgängskrets så finns det troligtvis en hel del personlighetstyper av ovan nämda karaktär.

Hur har du resonerat kring hennes "bonusfarfar" på tal om umgängeskrets? Vill för allt i världen inte hänga ut någon men tyckte att han lät så påklistrat glad vid en tidig intervju och framhärdade att hon var så snäll och att hon gick ut med hunden eller hur det nu var. Min känsla var att det mest naturliga istället hade varit ren förtvivlan om någon man höll av så mycket var spårlöst försvunnen.
Senast redigerad av Aiya-Baiya 2013-05-29 kl. 11:53.
Citera
2013-05-29, 11:52
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Den senaste veckans brist på tekniska fynd har öppnat upp en möjlighet för att KJ inte är GM.

Låt oss då spekulera i VB:s familjs umgängeskrets, om vi nu ska följa den beprövade principen om att GM bör finnas i hennes omedelbara närhet.

VB:s thailändska mor är gift med en svensk man. Många som har en thailändsk fru lider av ofta av sociala problem, varpå deras bristande förmåga att ta kontakt med det motsatta könet har lett dom till att träffa en Thailändska, som i de flesta fall tar initiativet till att ta söka kontakt med dessa män.

Vad har nu detta med VB:s mord att göra undrar ni?

Jag kommer till det.

Dessa män har troligtvis ofta undertryckta känslor, inte minst av sexuell karaktär, vilket kan ta utryck i olika negativa former.

Det är med största sannolikhet denna typ av män som finns i VB:s styvfars umgängeskrets.

VB är troligtvis som de flesta thailänskor, öppen, väldigt trevlig och detta kan för denna typ av personer missuppfattas som flirtig. Någon i denna krets har haft ögonen på VB under en lång tid.

Kombinationen av social missanpassning och VB:s "flirtiga" bemötande har lett denna person in på en obesvarad åtrå som senare tagit sig utryck i form av våldtäkt och senare mord/styckning.

Menar inte att VB:s styvfar ska vara inblandad, men i hans umgängskrets så finns det troligtvis en hel del personlighetstyper av ovan nämda karaktär.

Ja, den här teorin kan man ha. Om det var någon bekant som kom körandes längs med VBs hemväg kan hon ha hoppat in i bilen utan att tveka, utan strid.

Den här bekanten måste i så fall vara "klipsk", så pass att händerna göms undan. Jag vill då lägga till slug, manipulativ, iskall, och det tror jag har visat sig i umgänget med andra. Det är en beräknande person som gjort det här.
Citera
2013-05-29, 11:54
Medlem
no-logos avatar
Jag tänker på det här med att KJ:s farfar avled någon gång i april.

Kanske KJ var med och tog farväl efter att han gjorts i ordning så att han befann sig i samma rum som sin döde farfar.

Om man har KJ som GM och letar förklaringar till varför han skulle "tappa greppet" vid den här tidpunkten så tror jag att det kan vara en bidragande faktor.
Han har rent fysiskt varit nära en död person och kanske triggades något där.
Det förutsätter förstås att det stämmer med uppgifter om någon slags fascination av döden/att döda.

Och så det här med hunden. Självklart har det betydelse hur den dog och om den faktiskt styckades. Jag tror polisen är lika intresserade som vi, den nyfikna allmänheten, av en profil på KJ.

Oavsett hur hunden dog så tror jag säkert att KJ älskade den och sörjde. Då har han inom en kort tidsrymd förlorat två "närstående". Känns inte som att det skulle vara den lyckligaste perioden i hans liv direkt. Svårt att gissa hur han hanterat det men filosofiska tankar om liv och död och existentiella funderingar ligger väl nära till hands att gissa på.

Sååå, ingen genialisk teori som löser fallet i det här inlägget heller, bara lite egna funderingar igen
Citera
2013-05-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappii
Vad är det för skinnjacka hon pratar om som ska ha hittats? Bara sett att en tröja hittats.
hittades inte en jacka runt husets närhet vid mjösjön?
Citera
2013-05-29, 11:57
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pi3rr3s
här verkar man kunna se masterna

http://opensignal.com

leta upp boden o välj towers, så ser man telia master

Masten vid 97:an är på östra sidan mot gruvberget. Kan stämma när jag tänker efter. Finns många master på bergen runt Boden. De flesta härstammar från Försvarsmaktens glansdagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in