Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Alla bekanta till VB som uttalat sig i bla pressen har ett ihärdigt behov att
uttrycka att VB var klipsk, godtrogen och snäll,på gränsen till blåögd.
Trots dessa enträgna upprepningar om hennes navitet så tror jag att hon kunde vara den absoluta
motsatsen till vad folket nära henne trodde.
Om KJ avförs eller görs osannolik bör vi återgå till att begrunda brottsoffret. Hon var uppenbart socialt avvikande, och hade svårt med vanliga sociala gränser. Viskande fåglar säger att hon veterligen inte hade någon social kontakt med sina kurskamrater alls, utan höll sig för sig själv på LuTH. I stället för att plugga tillsammans med nån som begriper nåt väljer hon KJ som pluggsällskap, vars främsta merit i det sammanhanget borde vara att han också är socialt besynnerlig. När det gäller kontakter med äldre män, gärna i auktoritetsposition, uppfattades hon i stället i vart fall ibland som för på. Beskrivningen av henne som
naiv och trodde alla om gott måste ses i kontexten av hur hon fungerade socialt. Jag kan mycket väl tänka mig att mig att hon kunde vara jättepå gentemot en äldre man som intresserade sig för henne, och inte beakta eventuella egendomliga drag hos den mannen.
Ett aber är dock att man borde se spår av detta i hennes nätaktivitet. Hon förefaller ju i stor utsträckning ha levat sitt liv på nätet. Du har en poäng i att man inte öppnar sig helt på konton dit ens morsa har lösenord, och att vi bara har gått på hennes facebookkonton. Men polisen har rimligen gått igenom hennes dator noga, och de har uppenbarligen inte hittat några kontakter som i dagsläget ger dem kraftigare varningssignaler än vad KJ gör.