2013-05-28, 13:44
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Det ligger mycket skräp överallt och på vissa ställen är det mycket stenigt.
Förstår inte riktigt hur de har kunnat söka överallt där.

Jag blev lite förvånad när polisen plötsligt tog bort alla avspärrningar så där huxflux bara.
Citera
Bannlyst
Jag försökte rita på en kvinna hur jag tror hon är styckad.

http://i.imgur.com/MaOIkaf.png

Eller är huvudet kapat från torson?
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swelarra
Om polisen "misstänker" att det finns droger på platsen så är det bara att klampa in har jag för mej. Nån som har koll?

Du hittar bestämmelserna om husrannsakan i Rättegångsbalken (RB), 28 kapitlet.

I normalfallet ska husrannsakan mycket riktigt beslutas av domstol, åklagare eller förundersökningsledare. Enskilda polismän kan göra husrannsakan utan sådant beslut vid fara i dröjsmål. Det skulle exempelvis kunna vara att bevismaterial hinner skaffas undan eller förstöras om man inte vidtar åtgärden omedelbart.

Det måste finnas minst skälig misstanke mot någon som grund för att vidta husrannsakan hos denne. Polisen kan också göra husrannsakan mot andra personers bostäder, bilar etc , men då måste det finnas särskilda skäl. Ett vanligt sådant är att det rör sig om eller misstänks vara brottsplatsen.

Detta gäller brottmål. Sen finns det också annan lagstiftning som ger visst utrymme för liknande åtgärder - t ex Lagen om skydd mot olyckor. Dessa bestämmelser användes såvitt jag kan förstå vid några tillfällen i de inledande sökfaserna i VB:s försvinnande. Kan säkert finnas ytterligare speciallagstiftning som jag inte känner till.
Citera
2013-05-28, 13:46
Medlem
Saknar teknisk bevisning

NSD:s utsända team rapporterar också att avspärrningarna vid sommarstugan i Altersjön finns kvar.

När den 22-årige mannen häktades i måndags, skäligen misstänkt för mord, uppgav åklagarna att tillräcklig, robust teknisk bevisning ännu saknas i förundersökningen.

Samtidigt finns de två beslagtagna bilarna i fortsatt förvar hos polisen.
- Vi väntar besked från SKL på torsdag eller fredag. Vi jobbar på bred front och koncentrerar oss inte bara på 22-åringen, säger Ulrika Schönbeck, kammaråklagare, till NSD.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7680819
Citera
2013-05-28, 13:46
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ska försöka ta mig dit i morgon om jag hinner. Jag kommer koncentrera mig på ståvärnet/kokgropen, samt omgivningarna intill. Även baksidan av Mjösjöberget ska jag försöka besöka. Risken är väl att kallingarna i den gula påsen var ditplanterad av en bekant på tråden, men kolla lite skadar ju inte.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7670134

Gör det, fotografera och ta anteckningar!

Försök tänka som att det är du som ska göra dig av med en styckad kropp, vart skulle du parkera bilen o.s.v.
Citera
2013-05-28, 13:48
Moderator
OYs avatar
Jag har också pysslat med en karta under resans gång, ni kan ju titta här om ni är intresserade. Först och främst riktar jag den till Quarrel som så fint uppdaterat en karta som vi kan använda oss av. Ber dig titta här, jag tycker att några platser som du inte har med borde finnas med, tills vidare iaf. Sortera efter eget tycke och smak, men någon av platserna kan inte avfärdas riktigt än tycker jag. Gör det också tydligare att hänga med i diskussionerna för de som är nya i tråden. Bl a sökområde Råbäcken.

http://goo.gl/maps/GFk1q
Citera
2013-05-28, 13:48
Medlem
Tar för självklart att polisen låtit obducera den hund som KJ, enligt uppgift, burit i väg med i en säck.
Enligt KJ dog hunden av en elchock och det må vara sant, men aldrig att några av våra egna kära husdjur kommer få avsluta sina liv i en plastsäck. Obduktionsprotokollet visar om KJ talar sanning eller inte. Visar det sig att han inte talat sanning tror jag detta mål slutar med sluten vård.
Citera
2013-05-28, 13:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Saknar teknisk bevisning

NSD:s utsända team rapporterar också att avspärrningarna vid sommarstugan i Altersjön finns kvar.

När den 22-årige mannen häktades i måndags, skäligen misstänkt för mord, uppgav åklagarna att tillräcklig, robust teknisk bevisning ännu saknas i förundersökningen.

Samtidigt finns de två beslagtagna bilarna i fortsatt förvar hos polisen.
- Vi väntar besked från SKL på torsdag eller fredag. Vi jobbar på bred front och koncentrerar oss inte bara på 22-åringen, säger Ulrika Schönbeck, kammaråklagare, till NSD.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7680819

Kan det tyda på att polisen håller dörren öppen för medgärningsman alternativt en helt annan GM?
Citera
2013-05-28, 13:50
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbalee
prata med OY tror det va han som hade dom :-)

heter användaren OY eller så ?
Nä jag bryr mig inte så hemskt mycket om dem, såg ju dem innan och vet inte om jag kollade på samma ställe
som ni på bilden, bara tänkte att ingen kanske reagerade på tecken, de som undersökte platsen för
de var skrivna med andra tecken (alfabet) och då kanske man inte reagerar lika lätt på sådant
utan blir mest massa streck...
Nu vet jag inte vad för person de gripit men en tanke skulle, kunna var att det är en med samma (bakgrund kommer inte på ordet nu) som henne
Var det inte ett mord i någon finare villa på asiatisk tjej som studerade i Sverige som blev mördad av man från samma land för flera år sedan nu)
Citera
2013-05-28, 13:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Tar för självklart att polisen låtit obducera den hund som KJ, enligt uppgift, burit i väg med i en säck.
Enligt KJ dog hunden av en elchock och det må vara sant, men aldrig att några av våra egna kära husdjur kommer få avsluta sina liv i en plastsäck. Obduktionsprotokollet visar om KJ talar sanning eller inte. Visar det sig att han inte talat sanning tror jag detta mål slutar med sluten vård.

Varför skulle de obducerat hunden, den dog ju långt innan VB försvann?
Citera
2013-05-28, 13:52
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Kroppen måste hänga med ett större blodkärl öppnat för att ha en chans att tömma en kropp på blod. En död kropp har ingen pump gående som pumpar ut blodet, och dessutom så ökar trycket fråm omgivande vävnad för varje minut som går, och håller blodet kvar, så man måste dessutom vara snabb. Fråga vilken storviltsjägare som helst.

Har också för mig att det är så. Men om man inte är snabb, vad händer då? Blir det en allmänt rörig sörja av det hela? Det har jag alltid undrat.
Citera
2013-05-28, 13:53
Medlem
airell8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Kroppen måste hänga med ett större blodkärl öppnat för att ha en chans att tömma en kropp på blod. En död kropp har ingen pump gående som pumpar ut blodet, och dessutom så ökar trycket fråm omgivande vävnad för varje minut som går, och håller blodet kvar, så man måste dessutom vara snabb. Fråga vilken storviltsjägare som helst.

Okej, tack för informationen. Som sagt, besitter inte kunskapen själv och jag tvivlar på att KJ gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Jag försökte rita på en kvinna hur jag tror hon är styckad.

http://i.imgur.com/MaOIkaf.png

Eller är huvudet kapat från torson?

Huvudet satt, som jag förstår det, kvar på torson. Jag har den uppfattning om att han ska ha försökt separera det från torson men det är ju inte bekräftat. Han kanske lät det sitta kvar, helt enkelt.

Fötterna satt väl kvar på underbenen? Och armarna satt kvar på torso. Händerna saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Jag är personligen intresserad av att veta ungefär hur lång tid det skulle ta för en oerfaren gärningsman att stycka en kropp? Det måste ju finnas dokumenterat någonstans, blir att läsa på om styckmord ikväll för min del.

Ja, jag med. Det blir att spåna lite ikväll, helt enkelt. Kan inte skada om man ska hänga på denna delen av flashback!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in