Jo jag vet, men har även läst att det var 18 40. Var det inte tidigt när sökandet började som 21 00 uppgavs? 18 40 var väl också i så fall Sävastmasten?
Jag har hört att sista signalen gick till Sävastklinten, men det kanske är samma mast.
I så fall har signalen 18:40 och signalen klockan 21 gått till samma mast.
Har någon i tråden med t ex Antennas-appen installerad bemödat sig att gå runt i områdena och kollat var mobilen kopplar upp sig mot de olika masterna?
Alla är inte lika iskalla som du, det handlar om personer som just begått ett mord och en styckning av en person. De är riktigt nojiga, kan inte tänka klart och är hela tiden oroliga att de ska upptäckas.
Dessa personer handlar inte helt rationellt. De kanske hela tiden kommer på tillfälliga lösningar som de sedan planerar att ordna sen. Studierektor placerade ut likdelarna efter ett skidspår mitt i vinter, det var förmodligen tillfälliga placeringar och han hade säkert tänkt att återkomma för att gömma dessa bättre, om han inte hade åkt fast.
De absolut flesta personer som mördar och styckar gör det för första gången i sitt liv, de har ingen tidigare erfarenhet eller rutin att luta sig mot. Då kan det bli hastigt och fel.
Yrkesmördare med flera lik i bagaget har rutin samtidigt som många av deras offer aldrig hittas.
Därmed så anser jag att fyndplatserna inte säger något om mördarens intentioner ifall de skulle hittas eller inte.
hahah, iskalla som mig? okej, aldrig dödat en person, men jag ville mest framhålla att allt låter hastigt påkommet, stressigt och jagat. hade personen varit fast besluten om att hon inte skulle hittats så hade nog aldrig benen hamnat där i huse
Och eftersom det är en person som verkat tappat fattningen så borde den personen också ha lämnat spår. b...som det ser ut just nu så verkar ett spöke varit framme och styckat . inga spår, ingen mordplats. kroppsdelar bara dyker upp lite varstans och inte ett skit i spårväg hittas.....otroligt konstigt
Om KJ avförs eller görs osannolik bör vi återgå till att begrunda brottsoffret. Hon var uppenbart socialt avvikande, och hade svårt med vanliga sociala gränser. Viskande fåglar säger att hon veterligen inte hade någon social kontakt med sina kurskamrater alls, utan höll sig för sig själv på LuTH. I stället för att plugga tillsammans med nån som begriper nåt väljer hon KJ som pluggsällskap, vars främsta merit i det sammanhanget borde vara att han också är socialt besynnerlig. När det gäller kontakter med äldre män, gärna i auktoritetsposition, uppfattades hon i stället i vart fall ibland som för på. Beskrivningen av henne som naiv och trodde alla om gott måste ses i kontexten av hur hon fungerade socialt. Jag kan mycket väl tänka mig att mig att hon kunde vara jättepå gentemot en äldre man som intresserade sig för henne, och inte beakta eventuella egendomliga drag hos den mannen.
Ett aber är dock att man borde se spår av detta i hennes nätaktivitet. Hon förefaller ju i stor utsträckning ha levat sitt liv på nätet. Du har en poäng i att man inte öppnar sig helt på konton dit ens morsa har lösenord, och att vi bara har gått på hennes facebookkonton. Men polisen har rimligen gått igenom hennes dator noga, och de har uppenbarligen inte hittat några kontakter som i dagsläget ger dem kraftigare varningssignaler än vad KJ gör.
Och varför ska man begrunda brottsoffret?
Vad vi vet både studerade och jobbade hon, en del ungdomar gör ingenting idag.
Och att beskriva henne som socialt avvikande och att hon hade svårt med vanliga sociala gränser är ganska respektlöst. Hon kan inte heller försvara sig mot olika påståenden och spekuleranden om hennes person.
Att försöka beskriva en person man aldrig träffat genom att använda sig av hörsägen, skvaller och viskande fåglar är ganska meningslöst. Och bidrar inte till någon lösning av mordet.
Dom verkar ha fällt upp alla garagedörrarna när polisen var där. Syns ju en linje i överkanten på Aftonbladets bild, som skulle kunna vara dörrarna.
(Eller så har dom byggt om garaget sen Google-bilderna, men jag tycker det ser ut som uppfällda portar)
Vi vet ju ännu inte vilken betydelse gårdagens spade-rap-fynd på garagetaket har. Hur viktigt det är att försöka ringa in adressen är kanske oklart just nu. Eftersom jag ändå har börjat jämföra bilderna (Aftonbladets garagebild + garaget som Kranbilsattack lade ut inatt) kan jag ju lika gärna ta detta ett steg till.
Aftonbladets läsarbild är fotad i starkt solljus, färgerna är inte särskilt verklighetstrogna, kanske en kombination av enklare kamera+redaktionen har justerat färgmättnad och kurvor.
Google Streetviewbilden däremot är fotad vid mulet väder -> det vita ser gråare ut. Skruvar man lite i den bilden i syfte att efterlikna dagsljus så kan det se ut så här: ljusare Streetviewbild, dvs stolpfärgen ser mer vit ut, precis som på AB-bilden.
Det finns en del likheter om man jämför Streetview-garaget och AB-garaget (Aftonbladets bild är uppljusad, för att man ska kunna se vissa detaljer), i bildmontaget t ex:
Svart tak på båda garagebilderna
Gula lampor på båda garagebilderna
Röda dörrar på AB-garaget och kanske även på Streetviewgaraget
Träden bakom garaget kan stämma, svårt att avgöra ur Streetview-vinkeln, men Googlemaps satellitbild indikerar att det kan finnas liknande träd bakom garaget som på AB-bilden.
Streetviewgaraget kan sluta efter ett garage vars stolpe saknar lampa, något som även AB-garaget gör
Nu kanske det dräller av liknande låga flerbilsgarage i Boden, med vita stolpar, röda dörrar, svart tak, gula lampor samt med flera lövträd bakom. Skillnaderna i grå- och vitnyans på stolparna är inte helt enkla att bedöma på Aftonbladets bild och på Streetviewbilden.
Den som hittar bättre bilder på Apelvägens låga garage får gärna dela med sig. Men vi vet ju ännu inte om spaden och repet alls kan knytas till fallet.
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-05-29 kl. 11:39.
Någon som vet vad som hände med uppgifterna som akrobaten0808 hade? Var ju jordens ståhej och den häktade var ju "sååå körd"? Inget i media som antyder något sådant heller, speciellt aftonbladet skulle vi läsa igår om jag inte minns fel.
Det skulle inte förvåna mig om det finns ett samband mellan upphittaren av jackan och Akrobaten0808...
Vi kanske kan vara överens om att någon gång mellan 18 30 -21 00 togs en signal mot av Sävastmasten? Kanske den sista också?
Jag avvaktar ett par timmar och ska sedan kolla upp detta.
Sävastmasten och Sävastklinten nämns, båda nämns vid 18:40 och 21:00, men de benämns olika i olika medier. Kan det vara samma mast eller är det två olika master?
Den senaste veckans brist på tekniska fynd har öppnat upp en möjlighet för att KJ inte är GM.
Låt oss då spekulera i VB:s familjs umgängeskrets, om vi nu ska följa den beprövade principen om att GM bör finnas i hennes omedelbara närhet.
VB:s thailändska mor är gift med en svensk man. Många som har en thailändsk fru lider av ofta av sociala problem, varpå deras bristande förmåga att ta kontakt med det motsatta könet har lett dom till att träffa en Thailändska, som i de flesta fall tar initiativet till att ta söka kontakt med dessa män.
Vad har nu detta med VB:s mord att göra undrar ni?
Jag kommer till det.
Dessa män har troligtvis ofta undertryckta känslor, inte minst av sexuell karaktär, vilket kan ta utryck i olika negativa former.
Det är med största sannolikhet denna typ av män som finns i VB:s styvfars umgängeskrets.
VB är troligtvis som de flesta thailänskor, öppen, väldigt trevlig och detta kan för denna typ av personer missuppfattas som flirtig. Någon i denna krets har haft ögonen på VB under en lång tid.
Kombinationen av social missanpassning och VB:s "flirtiga" bemötande har lett denna person in på en obesvarad åtrå som senare tagit sig utryck i form av våldtäkt och senare mord/styckning.
Menar inte att VB:s styvfar ska vara inblandad, men i hans umgängskrets så finns det troligtvis en hel del personlighetstyper av ovan nämda karaktär.
I synnerhet då båda teorierna skrevs efter att KJ anhållits.
Trist om han släpps på måndag, för då saknas profiler att sätta in i teorierna.
Men analysen som ger den profilen stämmer ganska bra med fynden och hur det såg ut på fyndplatserna tycker jag, oavsett när den gjordes, går ju inte att komma ifrån. Oavsett, om KJ är oskyldig så tror jag att det är en person med liknande profil man bör leta efter.
Analysen kan ju användas för min egen del för att stärka eller försvaga misstankarna mot KJ, och personligen är den en av flera faktorer som gör att jag sätter några spänn på KJ som GM.
Dock har jag också varit inne på att det kan finnas medgärningsman/män, jag tycker att det finns tecken som tyder på det, bl a avsaknad av några riktigt klantiga misstag vad vi känner till, jag tolkar det som att det skulle kunna finnas någon inblandad med bättre förmåga än vad KJ har att tänka i flera steg.
Men jag vet såklart inte, enbart vad jag själv kommit fram till och tror på just nu, vi får se, ska bli kul att jämföra med facit när det presenteras.