2006-04-22, 11:12
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Minns hur förfärligt det kändes när de alpina sändningarna ibland ställdes in på grund av dåligt väder. Jag hade före sändningarna suttit och tittat på tv-klockan som långsamt, mycket långsamt närmade sig sändningsstart, och njutningsfullt lyssnat på den pampiga inledninssignaturen. Det kändes mycket tomt när det sedan inte blev någon tävling

När jag gick på låg-mellanstadiet fick vi avbryta våra lektioner för att se på Stenmarks båda åk på tvn i skolbiblioteket.
De gånger tävlingarna ställdes in blev vi mycket ledsna och besvikna och fick gå tillbaka till lektionerna igen.
Citera
2006-04-23, 00:47
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Var det Magasinet som hade en stel vinjett med trumpet?
Jag kommer inte ihåg hur vinjetten var, men programmet var väl ett samhällsprogram från rapport-redaktionen om jag inte minns fel.
Citera
2006-04-23, 05:38
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudeheaven
Är du så ung så du levde inte då? Eftersom inga datorer, TV-spel eller Kabel-TV fanns som alternativ så var man helt enkelt ute och lekte (om man var i min ålder). Man spelade fotboll i alla dess former (vanlig match, pricken, clown osv) lekte jaga, burken (en slags kurragömma), röda-vita rosen, byggde fort i sandlådan, placerade ut "mini-krigare" (plastsoldater) och sprängde dessa med smällare. Man gjorde upptäcktsfärder i de stora vilda skogarna (dvs den lilla skogsglänten mellan OK-macken och E4:an), byggde träkojor, hade skattjakt efter gömda, trasiga, blöta porrtidningar, flög med drake, brände insekter med förstoringsglas, pallade äpplen/päron/vilken förbjuden frukt som helst, vände på stenar i skogen för att samla så många äckliga kryp som möjligt för att skrämma tjejerna med, snodde tändstickor från affärn och eldade upp saker, cyklade snabbt och gjorde sladdar för att impa (självklart med puttesmällare- dvs ett stycke styv kartong i ekrarna så det lär som man susade fram på en HD. Cykeln skulle ha limpa-sadel), man bildade klubbar (ex "rymd-klubben", motocykels-klubben) eller startade en liten candyshop där man sålde hempoppade popcorn (obs, ej micropopcorn, det var inte uppfunnet) och saft. På vintern var det väl skid/skridsko/bob/pulka eller någon annan åkning som gällde, eller så lekte man bara herre på täppan på närmsta snöhög. Om man var inomhus så fanns det väl lego, småbilar, rollspel, eller något annat sällskapsspel (från AGA, tror alla spel var därifrån). Hade man tur hade familjen hyrt en moviebox och "Nu blåser vi snuten" till helgen.

Det var bara några exempel, man var helt enkelt ute då. Jag antar att kreativiteten hos dagens ungar som sitter framför en data/TV-skärm är en bråkdel jämfört med tidigare ungars.
Vad äldre personer gjorde vet jag faktiskt inte... Brorsan satt väl å drack mellanöl, spelade in blandband och sprang på ungdomsgården antar jag...

Aahh... Min ljuva ungdom...*sentimental*
Citera
2006-04-24, 13:12
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudeheaven
OMM jag kommer ihåg

Jag hade en granne med rika föräldrar, han fick alltid det senaste legot. Om jag hade önskat mig en raket i julklapp fick han hela jäkla rymdstaden inklusive 4 raketer. Han hade även såklart Märklintåg och även ångmaskinen man kunde köpa. Det var väl helt enkelt en ångmaskin man laddade med en brickett å sen
så drev den flera hjul och andra andra mini-maskiner. Han hade såklart alla maskiner den ångmaskinen skulle driva. En dag tröttnade vi dock på det, så han stal bricketterna och T-röden från sin farsas låda (nu skulle vi få ångmaskinen att gå på högvarv) och vi dränkte hela ångmaskinen i T-röd. Det hela slutade såklart i katastrof där hela deras lägenhet höll på att brinna ned.

Lekte ni förresten med tennsoldater? Vi hade en kort period då vi smälte tennm formade soldater och målade dom sen.

Klart man lekte med tennsoldater som barn. Tennsoldater, "krigsgubbar", Star wars, Playmo, Lego osv. Visst tittade vi på tv och video ibland men det hände oftare att vi gjorde saker tillsammans, spelade sällskapsspel eller lirade landhockey. Satt man någon gång inne och sa "Det finns ingenting att gööööra" med gnällig röst så blev responsen alltid "men för fan. Gå ut och lek. Sitt inte inne i det fina vädret. När jag var barn.."

En rätt sund inställning. Barn SKA inte sitta klistrade vid de här förbannade maskinerna. Barn bör röra på sig och lära sig socialt samspel istälet för att spendera 10-15 timmar framför datorer och tv-spel.
Citera
2006-04-24, 13:13
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Någon som kommer ihåg Dick turpin ? Favvoserie runt 1980

http://imdb.com/title/tt0078600/
Den finns faktiskt på dvd numera. Discshop har första säsongen och möjligtvis andra också.
Citera
2006-04-24, 14:12
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
"Mellan de tre olika Razzel-sessionerna visades i första omgången TV-serier (...) I den sista omgången våren 1986 sändes 'allå, 'allå, 'emliga armén, Snobbar som jobbar och Svarte ormen."

Ouch... Mitt hjärta! Haha! Nu kommer allt tillbaks. Fan vad jag älskade den line-uppen. Hur skulle man inte kunna göra det. Razzels trevlighetsfaktor, plus de tre GRYMMA serierna kombinerat med det faktum att jag ofta var hos mina morföräldrar på helgerna där jag blev bortskämd och således satt med filt och kudde i TV-soffan mellan mormor och morfar, drack läsk och åt glass.
Ett av mina trevligaste barndomsminnen!

Nostalgiiiiiii... <------

Angående Razzel. Hittade den här godingen på nätet... Och den här.
Citera
2006-04-24, 15:00
Medlem
Bultmans avatar
Razzel är faktiskt ett program jag saknar.
Citera
2006-04-29, 18:37
Medlem
erikbes avatar
Underbara Razzel-bilder. Någon som vet vad Catarina Alinder gjorde på den första bilden? Är det inte hon som är hallåa på TV4 sedan länge? Minns de där sketcherna som kördes.

Här kommer en torrent som inte får missas förresten
http://thepiratebay.org/details.php?id=3477523
Citera
2006-04-29, 18:50
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Underbara Razzel-bilder. Någon som vet vad Catarina Alinder gjorde på den första bilden? Är det inte hon som är hallåa på TV4 sedan länge? Minns de där sketcherna som kördes.

Här kommer en torrent som inte får missas förresten
http://thepiratebay.org/details.php?id=3477523

Alinder var med i sketcherna. Spelade rollen som snygg tjej typ...

Hallåatiden är dessvärre över. Nu frilansar hon inom olika TV-produktioner. projektadminsitrationm casting etc...

Tycker hon borde satsa på en comeback i rutan. Hon måste ju bara ha åldrats med värdighet...
Citera
2006-04-29, 19:52
Medlem
Bultmans avatar
Var hon inte med i nåt program med nån flodhäst?
Citera
2006-05-03, 10:47
Medlem
Frantics avatar
Orkar inte läsa alla inlägg så den här serien kanske redan avhandlats, men jag minns i alla fall Tripoderna, en Sci-Fi-serie som gick 1984 och 1985, den handlade om att jorden invaderades av aliens i form av stora Tripoder, som förslavade mänskligheten, jag minns det som att man liksom gick tillbaka lite till medeltida stuk. De hade ingen el t.ex och hade "historiska" kläder, och tvingades jobba på stora vingårdar. Huvudpersonen Will blev kär i en tjej som hette Eloïse, som jag minns som lite prinsessig på något vis. Minns ni det här? Vi lekte Tripoderna en hel sommar och jag ville heta Eloïse

http://www.bbc.co.uk/cult/classic/tripods/intro.shtml
Citera
2006-05-14, 19:56
Medlem
herrgurkas avatar
Diskutabelt med Robert Aschberg

Diskutabelt - Jordens skapelse

Robert Aschberg bjuder in galna människor (och en del seriösa forskare) som
debaterar djupa frågor som jordens skapelse och meningen med livet.
Detta TV-program är en riktig klassiker.

http://thepiratebay.org/details.php?id=3484154
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in