2012-07-17, 21:25
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Någon som minns alla dessa dockfilmer som gick på 70-talet? Jag tänker speciellt på en dokumentär som handlade om en kvinna som gjorde äppeldockor.

Ingen vill minnas och alla försöker glömma......
Citera
2012-07-17, 21:28
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Någon som minns alla dessa dockfilmer som gick på 70-talet? Jag tänker speciellt på en dokumentär som handlade om en kvinna som gjorde äppeldockor.
Menar du dom omtalade tjeckiska dockfilmerna? Tror dom gamla öststaterna subventionerade animerad film för att mota kulturimperialismen från väst på den tiden vilket resulterade en mängd billiga dockfilmer för SVT att köpa in till alla dom svenska barnens glädje – eller inte.
Citera
2012-07-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qpasatiabuena
Jag skulle gärna vilja veta namnet på en barn/ungdoms-serie som gick någon gång under tidigt 90-tal.

Serien handlade om ett gäng barn som levde i en värld där vuxna ej fanns och under hela serien försökte de ta sig till "The Tower", vilket alltså var ett torn som fungerade som ett slags palats för de som bestämde. Huvudpersonen i serien var en mörkhårig kille i jeansjacka och serien hade en signaturmelodi som jag tyckte var fantastisk hehe.

Gillade denna serie skarp kommer jag ihåg och jag skulle gärna vilja veta vad det var för tok jag egentligen satt och såg på.

Tripods?
Citera
2012-07-18, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Ingen vill minnas och alla försöker glömma......

Åsså kommer stygga häxan Hiitsme och förstör allt!
Citera
2012-07-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cassadesus
Tripods?

Jag hittade faktiskt namnet på serien som jag tänkte på. På svenska hette den resa i det okända och på engelska hette den The Odyssey.

http://www.youtube.com/watch?v=9Dhk3wdEQok
Citera
2012-07-20, 20:29
Medlem
Måste dock säga att jag tyckte de där dockfilmerna var rätt justa även om det naturligtvis fanns det som var bättre.

Men det det beror väl på att jag är någon slags halvhippiebatikkärring...
Citera
2012-07-30, 02:52
Medlem
Någon som minns barntvserien "Paddington" förresten? Jag måste säga att jag gillade den.
Citera
2012-07-30, 05:08
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Någon som minns barntvserien "Paddington" förresten? Jag måste säga att jag gillade den.

DEN minns jag....den gulliga BJÖRNEN...någon som minns "Anger Management"?...

Jag vill bara vara förutseende för framtida internet-arkeologer.

//Crimson
Citera
2012-08-26, 21:13
Medlem
Jag vill minnas att det förekom filmer/serier (?) på sjuttiotalet som var importerade ifrån diverse afrikanska länder bland annat. Vill dessutom minnas en film från sjuttiotalet om en pojke som bodde i en husbåt. Den var östasiatisk.

Någon mer som drabbas av flashbacks av detta?
Citera
2012-08-27, 00:54
Avslutad
En tecknad serie som jag tänker på ibland, men som jag inte minns namnet på, handlar om tre stycken killar och en tjej, som är prinsessa. De åker runt i rymden och slåss mot diverse fiender. Killarna har dräkter på sig och de har alla olika vapen/krafter. Tjejen är någon slags ledare och hon och en av killarna har någon typ av kärlekshistoria mellan sig. Jag vill minnas att i ett avsnitt bråkar prinsessan och hennes "kille", och jag minns att jag blev skitledsen när jag såg det. Jag tyckte att de hörde ihop och inte skulle bråka. Serien är från 80-talet. Jag skulle vilja se den igen.

En annan serie som jag brukade titta på var Ray - Grottpojken. När han hittade sin mamma, då blev jag rörd, haha. Och Sandy-Bell är en annan klassiker. När hon och den elaka Eva blev vänner efter att ha blivit strandade på en ö, haha, det tyckte jag var jätteberörande.
Citera
2012-08-27, 02:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Norma Jean Bell
Försökte googla lite efter "Förlåt mig", men jag hittade inget vettigt. Det var hur som helst plågsamt med vissa inslag av ofrivillig humor när det gick.

Ja! Det programmet minns jag. Påminner om amerikansk trash-TV när den är som sämst men samtidigt som mest underhållande.
Senast redigerad av GenesisP 2012-08-27 kl. 02:44.
Citera
2012-08-27, 10:19
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
En tecknad serie som jag tänker på ibland, men som jag inte minns namnet på, handlar om tre stycken killar och en tjej, som är prinsessa. De åker runt i rymden och slåss mot diverse fiender. Killarna har dräkter på sig och de har alla olika vapen/krafter. Tjejen är någon slags ledare och hon och en av killarna har någon typ av kärlekshistoria mellan sig. Jag vill minnas att i ett avsnitt bråkar prinsessan och hennes "kille", och jag minns att jag blev skitledsen när jag såg det. Jag tyckte att de hörde ihop och inte skulle bråka. Serien är från 80-talet. Jag skulle vilja se den igen.

En annan serie som jag brukade titta på var Ray - Grottpojken. När han hittade sin mamma, då blev jag rörd, haha. Och Sandy-Bell är en annan klassiker. När hon och den elaka Eva blev vänner efter att ha blivit strandade på en ö, haha, det tyckte jag var jätteberörande.

Det låter lite som "Vägen till Gyllenblå"

http://m.youtube.com/results?q=gyllenbl%C3%A5#/watch?v=ywc8EzaMX3s

Teckenspråk var stort på 70-80 talen
http://m.youtube.com/watch?v=P4eMfYvfWl8#/watch?v=P4eMfYvfWl8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här