Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Ingen sportspegel på söndagar och fem minuter på vardagar. Hur stod man ut?
Är du så ung så du levde inte då? Eftersom inga datorer, TV-spel eller Kabel-TV fanns som alternativ så var man helt enkelt ute och lekte (om man var i min ålder). Man spelade fotboll i alla dess former (vanlig match, pricken, clown osv) lekte jaga, burken (en slags kurragömma), röda-vita rosen, byggde fort i sandlådan, placerade ut "mini-krigare" (plastsoldater) och sprängde dessa med smällare. Man gjorde upptäcktsfärder i de stora vilda skogarna (dvs den lilla skogsglänten mellan OK-macken och E4:an), byggde träkojor, hade skattjakt efter gömda, trasiga, blöta porrtidningar, flög med drake, brände insekter med förstoringsglas, pallade äpplen/päron/vilken förbjuden frukt som helst, vände på stenar i skogen för att samla så många äckliga kryp som möjligt för att skrämma tjejerna med, snodde tändstickor från affärn och eldade upp saker, cyklade snabbt och gjorde sladdar för att impa (självklart med puttesmällare- dvs ett stycke styv kartong i ekrarna så det lär som man susade fram på en HD. Cykeln skulle ha limpa-sadel), man bildade klubbar (ex "rymd-klubben", motocykels-klubben) eller startade en liten candyshop där man sålde hempoppade popcorn (obs, ej micropopcorn, det var inte uppfunnet) och saft. På vintern var det väl skid/skridsko/bob/pulka eller någon annan åkning som gällde, eller så lekte man bara herre på täppan på närmsta snöhög. Om man var inomhus så fanns det väl lego, småbilar, rollspel, eller något annat sällskapsspel (från AGA, tror alla spel var därifrån). Hade man tur hade familjen hyrt en moviebox och "Nu blåser vi snuten" till helgen.
Det var bara några exempel, man var helt enkelt ute då. Jag antar att kreativiteten hos dagens ungar som sitter framför en data/TV-skärm är en bråkdel jämfört med tidigare ungars.
Vad äldre personer gjorde vet jag faktiskt inte... Brorsan satt väl å drack mellanöl, spelade in blandband och sprang på ungdomsgården antar jag...