2006-04-20, 17:43
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Japp, hur fasen överlevde de utan "Hem till gården" och "Ordjakten" på dagarna!?

Man överlever inte utan Hem till gården
Citera
2006-04-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Man överlever inte utan Hem till gården
Näe, det har Du rätt i. Men för tio år sedan ungefär sände TV4 "Love boat", den gamla versionen, efter just "Hem till gården". Den serien var fantastiskt bra. Jag tror inte att jag missade inte ett avsnitt!
Citera
2006-04-20, 19:20
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Det här är kul. En sida från Röster i Radio och TV från Juni -84:

http://img66.imageshack.us/my.php?image=veckotablarirtvjuni849pz.jpg
Och där hittar man bland annat serien "Det stora skogsäventyret" som jag tyckte var oerhört spännande när det gick (Såg att även Cineasten nämnt serien i tråden)
Citera
2006-04-20, 22:39
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:

Min personliga favvo från den sidan är livekonsertern med Fame. På min födelsedag och allt... Guuud vad jag ville växa upp så jag skulle kunna knulla Nia Peeples...
Citera
2006-04-21, 16:43
Medlem
Citat:

Måndag 11:e juni 19:30: Ny serie: "Guldapans hemlighet"
Tisdag 12:e juni 22:20: Ny serie: "Cheers"

Hur vanligt idag är det att man lanserar nya serier mitt under sommaren?
Citera
2006-04-21, 16:59
Medlem
erikbes avatar
Ingen sportspegel på söndagar och fem minuter på vardagar. Hur stod man ut?
Citera
2006-04-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ingen sportspegel på söndagar och fem minuter på vardagar. Hur stod man ut?

Är du så ung så du levde inte då? Eftersom inga datorer, TV-spel eller Kabel-TV fanns som alternativ så var man helt enkelt ute och lekte (om man var i min ålder). Man spelade fotboll i alla dess former (vanlig match, pricken, clown osv) lekte jaga, burken (en slags kurragömma), röda-vita rosen, byggde fort i sandlådan, placerade ut "mini-krigare" (plastsoldater) och sprängde dessa med smällare. Man gjorde upptäcktsfärder i de stora vilda skogarna (dvs den lilla skogsglänten mellan OK-macken och E4:an), byggde träkojor, hade skattjakt efter gömda, trasiga, blöta porrtidningar, flög med drake, brände insekter med förstoringsglas, pallade äpplen/päron/vilken förbjuden frukt som helst, vände på stenar i skogen för att samla så många äckliga kryp som möjligt för att skrämma tjejerna med, snodde tändstickor från affärn och eldade upp saker, cyklade snabbt och gjorde sladdar för att impa (självklart med puttesmällare- dvs ett stycke styv kartong i ekrarna så det lär som man susade fram på en HD. Cykeln skulle ha limpa-sadel), man bildade klubbar (ex "rymd-klubben", motocykels-klubben) eller startade en liten candyshop där man sålde hempoppade popcorn (obs, ej micropopcorn, det var inte uppfunnet) och saft. På vintern var det väl skid/skridsko/bob/pulka eller någon annan åkning som gällde, eller så lekte man bara herre på täppan på närmsta snöhög. Om man var inomhus så fanns det väl lego, småbilar, rollspel, eller något annat sällskapsspel (från AGA, tror alla spel var därifrån). Hade man tur hade familjen hyrt en moviebox och "Nu blåser vi snuten" till helgen.

Det var bara några exempel, man var helt enkelt ute då. Jag antar att kreativiteten hos dagens ungar som sitter framför en data/TV-skärm är en bråkdel jämfört med tidigare ungars.
Vad äldre personer gjorde vet jag faktiskt inte... Brorsan satt väl å drack mellanöl, spelade in blandband och sprang på ungdomsgården antar jag...

Citera
2006-04-21, 20:55
Medlem
erikbes avatar
Jag var sex år

På förmiddagarna tittade jag på Stenmark när han körde och sedan på Utbildningsradion tills jag tröttnade. Visst var man ute en hel del. Tänker ofta på den tiden och drömmer tillbaka. Man kunde leka i timmar. Mycket Lego blev det för min del. Men en och annan leksaksbil fick bensin över sig och brann sedan upp. Vi lekte mycket med vapen också. Man fick ta gisslan eller ta motståndarens vapen och gömma någonstans om man fick honom på kornet

Har för övrigt upplevt det mesta du tar upp ovan.
Citera
2006-04-21, 22:23
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudeheaven
Är du så ung så du levde inte då? Eftersom inga datorer, TV-spel eller Kabel-TV fanns som alternativ så var man helt enkelt ute och lekte (om man var i min ålder). Man spelade fotboll i alla dess former (vanlig match, pricken, clown osv) lekte jaga, burken (en slags kurragömma), röda-vita rosen, byggde fort i sandlådan, placerade ut "mini-krigare" (plastsoldater) och sprängde dessa med smällare. Man gjorde upptäcktsfärder i de stora vilda skogarna (dvs den lilla skogsglänten mellan OK-macken och E4:an), byggde träkojor, hade skattjakt efter gömda, trasiga, blöta porrtidningar, flög med drake, brände insekter med förstoringsglas, pallade äpplen/päron/vilken förbjuden frukt som helst, vände på stenar i skogen för att samla så många äckliga kryp som möjligt för att skrämma tjejerna med, snodde tändstickor från affärn och eldade upp saker, cyklade snabbt och gjorde sladdar för att impa (självklart med puttesmällare- dvs ett stycke styv kartong i ekrarna så det lär som man susade fram på en HD. Cykeln skulle ha limpa-sadel), man bildade klubbar (ex "rymd-klubben", motocykels-klubben) eller startade en liten candyshop där man sålde hempoppade popcorn (obs, ej micropopcorn, det var inte uppfunnet) och saft. På vintern var det väl skid/skridsko/bob/pulka eller någon annan åkning som gällde, eller så lekte man bara herre på täppan på närmsta snöhög. Om man var inomhus så fanns det väl lego, småbilar, rollspel, eller något annat sällskapsspel (från AGA, tror alla spel var därifrån). Hade man tur hade familjen hyrt en moviebox och "Nu blåser vi snuten" till helgen.

Det var bara några exempel, man var helt enkelt ute då. Jag antar att kreativiteten hos dagens ungar som sitter framför en data/TV-skärm är en bråkdel jämfört med tidigare ungars.
Vad äldre personer gjorde vet jag faktiskt inte... Brorsan satt väl å drack mellanöl, spelade in blandband och sprang på ungdomsgården antar jag...

Hahahahah, ja det var tider det
Jag minns att jag och kompisarna lekte cowboys, med knallpulverpistoler, men folk blev arga när vi knallade framför fönstren så vi fick springa i skogen och skjuta på varandra istället. Där byggde vi också en koja som såg ut som ett hus som vi busade i. Apropå Lego så hade en av kompisarna en hel stad full av hus och bilar som man kunde leka med. Jag var lite avundsjuk på att allt var hans men så länge jag fick köra legobrandbilen så var jag nöjd
Kommer ni ihåg modelltågen? Märklin och Lima hette väl de vanligaste modelljärnvägarna. Vi byggde ihop en lång järnväg på en masonitskiva och förökte väl göra lite landskap men det gick väl bara sådär minns jag. Det var ju roligare att köra tågen än att bygga landskapen.
Citera
2006-04-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hahahahah, ja det var tider det
Jag minns att jag och kompisarna lekte cowboys, med knallpulverpistoler, men folk blev arga när vi knallade framför fönstren så vi fick springa i skogen och skjuta på varandra istället. Där byggde vi också en koja som såg ut som ett hus som vi busade i. Apropå Lego så hade en av kompisarna en hel stad full av hus och bilar som man kunde leka med. Jag var lite avundsjuk på att allt var hans men så länge jag fick köra legobrandbilen så var jag nöjd
Kommer ni ihåg modelltågen? Märklin och Lima hette väl de vanligaste modelljärnvägarna. Vi byggde ihop en lång järnväg på en masonitskiva och förökte väl göra lite landskap men det gick väl bara sådär minns jag. Det var ju roligare att köra tågen än att bygga landskapen.

OMM jag kommer ihåg

Jag hade en granne med rika föräldrar, han fick alltid det senaste legot. Om jag hade önskat mig en raket i julklapp fick han hela jäkla rymdstaden inklusive 4 raketer. Han hade även såklart Märklintåg och även ångmaskinen man kunde köpa. Det var väl helt enkelt en ångmaskin man laddade med en brickett å sen
så drev den flera hjul och andra andra mini-maskiner. Han hade såklart alla maskiner den ångmaskinen skulle driva. En dag tröttnade vi dock på det, så han stal bricketterna och T-röden från sin farsas låda (nu skulle vi få ångmaskinen att gå på högvarv) och vi dränkte hela ångmaskinen i T-röd. Det hela slutade såklart i katastrof där hela deras lägenhet höll på att brinna ned.

Lekte ni förresten med tennsoldater? Vi hade en kort period då vi smälte tennm formade soldater och målade dom sen.
Citera
2006-04-22, 09:36
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Jag var sex år

På förmiddagarna tittade jag på Stenmark när han körde och sedan på Utbildningsradion tills jag tröttnade.
Minns hur förfärligt det kändes när de alpina sändningarna ibland ställdes in på grund av dåligt väder. Jag hade före sändningarna suttit och tittat på tv-klockan som långsamt, mycket långsamt närmade sig sändningsstart, och njutningsfullt lyssnat på den pampiga inledninssignaturen. Det kändes mycket tomt när det sedan inte blev någon tävling
Citera
2006-04-22, 10:48
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
inte något program... men kommer någon ihåg den där snubben som gjorde konsverk i filmjölk? Tror det var i samband med Björnes magasin på SVT.

Annars är väl programmet "100 kg godis" lite bortglömt. Kom ju några liknande program efter det, mosquito ex. med samma koncept.

Hagelbäcks matlåda hette det om jag inte missminner mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in