2012-05-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Oj, är ni så inskränkta och indoktrinerade i JV att ni inte ens vet vad det är? Kanske är dags för dig att söka hjälp.

Du är dig lik

Vad är det brinnande Gehenna som Jesus talade om ?

Ordet Gehenna [Helvetet}förekommer 12 gånger i de kristna grekiska skrifterna. Fem gånger förbinds det med eld. Översättare har återgett det grekiska uttrycket ge-ennantou pyros med helvetets eld och brinnande gehenna.
Historisk bakgrund:
Hinnnoms dal (gehenna) låg utanför Jerusalems murar. Under en tid var den platsen för avgudadyrkan, med bland annat barnoffer.
Under det första århundradet användes Gehenna som förbränningsplats för Jerusalems sopor. Döda djurkroppar kastades ner i dalen för att förtäras i elden, som man hade tillsatt svavel för att öka förbränningen.
Dessutom kastades avrättades brottslingars kroppar ner i Gehenna, eftersom dessa brottslingar inte ansågs vara förtjänta av att begravas i en minnesgrav.
Därför talade Jesus i Matteus 5:29, 30 om att hela kroppen kunde kastas i helvetet eller Gehenna.
Om kroppen föll i den ständigt brinnande elden förtärdes den helt, men om den råkade hamna på en avsats i den djupa ravinen kom dess ruttnande kött att angripas av de maskar eller larver som fanns där.
Levande människor kastades inte i gehenna; det var således inte en plats där någon pinades i medvetet tillstånd

I Matteus 10:28 varnade Jesus sina åhörare och sade att de skulle känna fruktan för honom som kan tillintetgöra både själ och kropp i Gehenna.

Vad betyder det?
Lägg märke till att det i den här versen inte nämns något om någon pina eller plåga i Gehennas eld. Han säger i stället att man skall känna fruktan för honom som kan tillintetgöra … i Gehenna. Genom att nämna själen separat framhäver Jesus här att Gud kan tillintetgöra en människas alla utsikter till att få leva även i framtiden, att det därmed inte finns något hopp om uppståndelse för henne/honom.
När det talas om det brinnande Gehenna har det uttrycket således samma innebörd som sjön som brinner med eld i uppenbarelseboken 21:8, nämligen tillintetgörelse, den andra döden. Död för evigt.
Citera
2012-05-12, 21:06
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du är dig lik

(text klippt ur Vakttornet eller Vakna)

Det är du med. När hade du tänkt börja med källhänvisningar? Eller försöker du allvarligt få oss att tro att du skriver artiklar istället för inlägg när du svarar?
Citera
2012-05-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det är du med. När hade du tänkt börja med källhänvisningar? Eller försöker du allvarligt få oss att tro att du skriver artiklar istället för inlägg när du svarar?

Du kan visst inte läs Källa: http://www.bibeln.se/las/sok
Citera
2012-05-12, 22:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Är Harry Potter sann?

Sen ställer man samma fråga två tusen år senare, då är det helt plötsligt många fler som svarar ja.
Citera
2012-05-12, 22:45
Medlem
Citat:

Gud finns inte. Källa
Citera
2012-05-12, 22:48
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Lägg märke till att det i den här versen inte nämns något om någon pina eller plåga i Gehennas eld.

Fail...

41Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar.

Matt 25:41

46Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.

Matt 25:46

49Så skall det bli vid världens slut. Änglarna skall gå ut och skilja de onda från de rättfärdiga 50och kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder.

Matt 13:49-50
Citera
2012-05-12, 22:52
Medlem
LinneaNs avatar
Det är nog det som är grejen med hela Bibeln och Kristen tro. -Ingen vet om det verkligen är sant men väljer man att tro på det så bygger man upp en tro. Jag tror att alla människor behöver någonting att tro på och någon större än en själv (GUD) att lita på.
Jag är själv kristen och troende. Jag har inte alltid varit troende men efter min konfirmation så kände jag någon sorts sammanhörighet men kristen tro. Jag fann det mysigt och lugnande i kyrkan, Jag gillar att tänka på Gud som någon som alltid är med mig och vad jag än gör så är det till en mening. Gud kan jag alltid lita på och Gud lyssnar när ingen annan gör det. Däremot tror jag inte på allt som står i Bibeln, T.ex. att Jesus skulle gå på vattnet osv..
Har även förståelse för de som inte tror på Gud, Eftersom att jag inte heller gjorde det förut
Citera
2012-05-12, 23:21
Medlem
Vissa delar av Bibeln är förvanskade och bör inte betraktas som heliga trovärdiga skrifter man ska leva efter. Speciellt delar från nya testamentet som säger emot gamla testamentet som förespråkar tron på en enda Gud vilket mycket av nya testamentet inte förespråkar.

Det jag säger är att mycket av Jesu ord har ändrats och det tror jag dom flesta håller med mig om.
Citera
2012-05-12, 23:42
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinneaN
Det är nog det som är grejen med hela Bibeln och Kristen tro. -Ingen vet om det verkligen är sant men väljer man att tro på det så bygger man upp en tro. Jag tror att alla människor behöver någonting att tro på och någon större än en själv (GUD) att lita på.
Jag är själv kristen och troende. Jag har inte alltid varit troende men efter min konfirmation så kände jag någon sorts sammanhörighet men kristen tro. Jag fann det mysigt och lugnande i kyrkan, Jag gillar att tänka på Gud som någon som alltid är med mig och vad jag än gör så är det till en mening. Gud kan jag alltid lita på och Gud lyssnar när ingen annan gör det. Däremot tror jag inte på allt som står i Bibeln, T.ex. att Jesus skulle gå på vattnet osv..
Har även förståelse för de som inte tror på Gud, Eftersom att jag inte heller gjorde det förut

Självbedrägeri på hög nivå, och det behöver ju inte vara något fel i det. Det är ganska vanligt att människor stänger av verkligheten i jobbiga situationer, men det är ju inte tecken på varken mental styrka eller särskilt stort intellekt.

Du tror inte allt i Bibeln, men vissa saker. Har gud ljugit eller har någon annan gjort det? Om inte allt stämmer, hur väljer du ut de "korrekta delarna"? Tror du på Adam och Eva, eller var de kanske en symbolisk berättelse? Hur kommer det sig då att gud skickar sin ende son att dö för deras synder, om de bara var symbolik? Eller tror du inte heller på Jesus och korsfästelsen?

Anser du att din gud besitter god moral? Skulle du slänga ner dina barn i källaren och straffa dem i evigheters evigheter om de inte klarar av att leva som du vill? Är det ett tecken på en älskande gud? Gjorde han kanske andra goda saker som väger över till det bättre?

Varför skapade han människan till sin avbild, blir förbannad när dem inte gör som han säger, trots att han visste om det redan innan? Hur kan han bli förbannad på något han visste om. Varför gjorde han inte rätt från början? Är han inte felfri eller ville han bara jävlas?

Han har skapat detta underbara och fascinerande universum som vi lever i, där ynka fem procent är den materia vi kan se med våra ögon. Otroliga stjärnor, svarta hål och supernovor miljontals och miljarder ljusår bort. En kreation som får vem som helst att tappa andan. Detta gjorde han för att placera judarna i centrum, sen går han runt och stör sig på att folk inte tror på honom, eller för att någon har fräckheten att jobba på en söndag, eller för att någon drar en handtralla i duschen innan jobbet en måndagsmorgon? Känns inte det lite mer som en gud skapad av människan än en riktig allsmäktig gud?

Anser du sanning vara viktigt i ditt liv? Är du tillfreds med dig själv, trots att du innerst inne vet att detta bara är en påhittad historia som du valt att tro på för att det känns fint med sammanhållning och närhet med andra i sekten? När du till och med måste förkasta din egen guds ord. Varför tror du inte Jesus gick på vatten?

Hur var det med jungfrufödseln? Var det också påhitt, eller är det kanske ett sant mirakel? Berätta hur du tror att Marias ägg blev befruktat. Satte gud igång celldelningen manuellt eller var ett sperma inblandat? Vad för mekanismer aktiverade gud i cellen för att den skulle ta fart, och vilken materia använde han? Tillförde han mer materia och energi till världen och på så vis bröt sina egna naturlagar? Det är såna frågor du borde fundera på. Då kommer du närmare verkligheten. Är det obehagligt?

Tror du gud kan bryta mot naturlagarna? Det betyder att vi inte kan förlita oss på vetenskapen. Släpper jag en boll tusen gånger under exakt samma förutsättningar kan jag inte veta att den kommer falla ner det tusenförsta försöket. Gud kan ju bryta in. Är det ett bra förhållningssätt anser du?

Anser du dig vara intelligent?
Citera
2012-05-12, 23:46
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Du är dig lik

Vad är det brinnande Gehenna som Jesus [Holy crap] Död för evigt.

Och du ville med detta säga....?
Citera
2012-05-13, 00:33
Medlem
Citat:

Fel Flexis
Det där var inte från Bibeln utan från "Resonera"-boken.
Vet du inte om skillnaden?
Citera
2012-05-13, 00:40
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag tror att hela bibeln är sann, en del saker är metaforer och andra saker är bokstavliga. Det som är farligt är när människor tolkar det, oftast till sin egen fördel, på sitt eget sätt och då leder människor vilse.
Jag anser att Gud är ande och måste bedömas i ande, allt är inte logiskt men ställer man in hjärnan på andligt tänkande så är det egentligen inget konstigt med att Jesus kunde gå på vatten, var född av en jungfru osv eftersom den som skapat världen naturligtvis stod över naturlagarna. Tänker man då logiskt, på människors vis (det är visst tydligen bevisat att vi bara använder en bråkdel av hjärnan) då faller allt andligt tänkande ganska så platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in