2012-05-09, 14:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Men. Som en medling.

Du är av mig accepterat som medlare. Och även om du och jag har en del gemensama åsikter, tilltror jag dig förmågan att vara objektiv gentemot Flexbärt (men det får hon(?) givetvis själv avgöra).

Citat:
Jag tror mig kunna lova att Bogomil är beredd att läsa igenom och debattera ditt materiel i detalj.....

Det är mycket omfattande och inte allt är gen.1 relevant. Men utvalda...upekade.....relevante delar, ja. Även om det kommer att ta tid.

Citat:
......om du läser igenom och är beredd att debattera tex Dawkins bok i samma detalj.

Som exempel är det bra; men dels har jag aldrig själv läst Dawkins och dels är mitt perspektiv på gen. 1 mest från fysisk kosmologi. Men jag kunne hitta något därifrån istället.
Citera
2012-05-09, 15:19
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är av mig accepterat som medlare. Och även om du och jag har en del gemensama åsikter, tilltror jag dig förmågan att vara objektiv gentemot Flexbärt (men det får hon(?) givetvis själv avgöra).

Det är mycket omfattande och inte allt är gen.1 relevant. Men utvalda...upekade.....relevante delar, ja. Även om det kommer att ta tid.

Som exempel är det bra; men dels har jag aldrig själv läst Dawkins och dels är mitt perspektiv på gen. 1 mest från fysisk kosmologi. Men jag kunne hitta något därifrån istället.

Det var lite min poäng.
Kommer hon med materiel som sväller utanför ämnet med all rim och reson och som dessutom har en agenda så måste hon vara beredd att bli bemött med det samma och acceptera det. Reductio ad absurdum.
Nu ska ni ju självklart begränsa er till det fastslagna ämnet dock.

Jag har dock en viss föraning om att det här inte är lika intressant för henne att diskutera om reglerna ni ska förhålla er till ska gälla lika för båda. Men jag kan ha fel.
Och jag skulle medla rättvist, förmodligen hårdare mot Bogomil än mot henne tom då han kommer från en mer pragmatisk bakgrund och helt enkelt kan förväntas hålla sig till ett fastslaget ramverk bättre än någon som är van vid mer flytande gränser.
Citera
2012-05-09, 15:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och jag skulle medla rättvist, förmodligen hårdare mot Bogomil än mot henne tom då han kommer från en mer pragmatisk bakgrund och helt enkelt kan förväntas hålla sig till ett fastslaget ramverk bättre än någon som är van vid mer flytande gränser.

Hårda bud....men rimliga. Accepterat.

Nu återstår det att se, om Flexbärt kan stå vid sitt erbjudande; det skulle vara roligt. Och även om FB...vad jag vet.....inte har begreppet en formel 'one-to-one' (iblant dock också med flera deltagare) debatt, är det en debatt-form som kan ha ett specifikt värde....det skapar en sorts precedens.

Jag har iövrigt aldrig deltagit i sånt före, och jag har ingen 'utbildning' i debatt-teknik, så jag är ingen debatt-proffs.
Citera
2012-05-09, 16:11
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jag har iövrigt aldrig deltagit i sånt före, och jag har ingen 'utbildning' i debatt-teknik, så jag är ingen debatt-proffs.

Tro mig, mot Flexbärt är du kvalificerad om du kan knyta dina skosnören utan att känna dig förvånad.
Citera
2012-05-09, 16:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Tro mig, mot Flexbärt är du kvalificerad om du kan knyta dina skosnören utan att känna dig förvånad.

Jag börjar ana det. Och det förvånar mig inte. Jag har annanstans varit i en 80 sidors identisk disput (gen. 1 bl.a.) med en JV, som efter alla sina försök på att skapa stora luftslott av ord essentiellt återföll till argumentet: "Därför att det är så".
Citera
2012-05-10, 18:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag väntar .......

Det är givetvis inte min åsikt att pressa dig till en debatt, men eftersom du själv har 'inbjudat' till det, då skulle jag vara tacksam om du ger mig information ang. ditt deltagande eller inte. Jag vill inte vara tvungen till dagligen att kolla om du plötsligt återkommer efter en vecka eller två.

Så känn dig välkommen till att skicka mig ett PM, om du vid något tillfälle återkommer till denna tråd. Det går bra oavsett hur lång tid det dröjar; det finns ingen jäkt.
Citera
2012-05-10, 19:36
Medlem
Citat:
Det är givetvis inte min åsikt att pressa dig till en debatt, men eftersom du själv har 'inbjudat' till det, då skulle jag vara tacksam om du ger mig information ang. ditt deltagande eller inte. Jag vill inte vara tvungen till dagligen att kolla om du plötsligt återkommer efter en vecka eller två.

Så känn dig välkommen till att skicka mig ett PM, om du vid något tillfälle återkommer till denna tråd. Det går bra oavsett hur lång tid det dröjar; det finns ingen jäkt.

Jag debatterar inte, gärna resonerar.
Citera
2012-05-10, 19:37
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Vad sysslar du med?
Menar du att du kommer studera alla länkar han skickar och sen är beredd att diskutera dem?

Förstår du vad en dialog är?
Du bad själv om en sådan. Stå upp för det nu.
Ska det fungera så måste ni prata med egna argument som ni sedan kan stödja i källor som går att kontrollera äktheten i.

Kan du inte försvara din ståndpunkt så bara säg det. Att länka till Vakttornet är iofs ett exempel på att du inte själv kan tala för dig. Är du en ärlig människa så tar du upp ämnet på ett öppet och ärligt sätt.
Dvs ni lägger fram era argument och stödjer dem i olika källor som är oberoende från er själva och varandra.

Om en Nazist skulle lägga fram argument med Mein Kampf som enda källa så skulle inte många lyssna på honom, eller hur. Men om han använder källor som är allmänt accepterade av andra så får han plötsligt tyngd i sina argument.
Det var för övrigt bara ett exempel och har inget att göra med vilka åsikter ni står för. Det gäller båda.
Skulle Bogomil enbart använda Dawkins som källa så blir det lika meningslöst.

Nu när du länkat till Vakttornet så kan han ju bara säga till dig att läsa Illusionen av Gud som i högsta grad är en vetenskaplig sammanställning, men skulle du göra det?
Nej

Varför tror du han bara ska läsa igenom massa materiel från Vakttornet?

Starta en ärlig diskussion nu, använda egna argument och stöd dem i oberoende källor.
Klarar du inte av det så tyder det enbart på att du inte ens själv kan motivera din inställning för om du kunnat det så hade du ju gjort det, du vill ju debattera ämnet.
Självklart vill du då framföra din syn, och hade du kunnat göra det effektivt så hade du ju inte behövt stödja dig i materiel som du inte är beredd att acceptera motståndarens motsvarighet av.

Men. Som en medling.

Jag tror mig kunna lova att Bogomil är beredd att läsa igenom och debattera ditt materiel i detalj om du läser igenom och är beredd att debattera tex Dawkins bok i samma detalj.
Det är väl ärligt? Det är ju du som fört in sådant materiel i diskussionen och någon rättvisa och ärlighetens måste det väl finnas i dig, eller?

Akta dig för JV....hjärntvätt på hög nivå.
Dessutom är de helt inkompetenta när det gäller att argumentera eller svara på frågor som visar att deras logik är helt galen...
Citera
2012-05-10, 19:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag debatterar inte, gärna resonerar.

Givetvis finns det en viss skilnad mellan dessa två kommunikations-former, och för min del kan jag säkert anpassa mig till båda.

Men det förutsättar, att jag vet vad du menar med 'resonerar' (till skilnad från debattera).

Och vill du då 'resonera' om gen. 1?

Eller är du helt enkelt på reträt och försökar göra din position till ett segerrikt nederlag?
Senast redigerad av Bogomil 2012-05-10 kl. 20:39. Anledning: stavning
Citera
2012-05-10, 21:47
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Grejen är den att prästernas handtvättning före maten inte heller är någon mitzva, i den mening att vi inte finner någon sådan bestämmelse i Bibeln.

Nej, det är ju det jag skriver. Det var detta Jesus invände mot, inte mot den judiska lagen (med dess bestämmelser kring bl.a. föda).

Citat:
Men föreställningen om den rituella renheten, både för präster och lekmän, var en viktig del av den judiska identiteten( om än kanske inte främst i samband med måltiden) vilket bl.a Filon av Alexandria vittnar om. Betydelsen av att Jesus på ett så radikalt sätt frångår detta kan inte underskattas.

Ja, möjligen bland fariséer och sadducéer. På Jesus tid var dock knappast alla judar del av någon av dessa judiska mer eller mindre elitinriktningar.

Citat:
Det är i Galaterbrevets andra kapitel som Paulus kritiserar Petrus för hyckleri och för att inte den den judiska lagen, enlig sin fariseiska förståelse vad det verkar. Paulus däremot förblev den judiska lagen trogen, exempelvis den rituella reningen innan han besöker templet jerusalem( jfr Apg 21:26).

Ja, han kritiserar Petrus för att hyckla. D.v.s. att han lever efter den judiska lagen främst när andra judar är närvarande.

Det är allt. Gällande Paulus är han extremt kritisk till den judiska lagen, även om han är något oklar gällande huruvida kristna judar (redan omskurna) måste följa den ändå.
Citera
2012-05-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusLovesU
Ja den är sann och de som inte tror det kommer brinna i helvetet !!!

Vad är helvetet
Citera
2012-05-12, 14:27
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Vad är helvetet
Oj, är ni så inskränkta och indoktrinerade i JV att ni inte ens vet vad det är? Kanske är dags för dig att söka hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in