2012-05-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Jag tror att hela bibeln är sann, en del saker är metaforer och andra saker är bokstavliga. Det som är farligt är när människor tolkar det, oftast till sin egen fördel, på sitt eget sätt och då leder människor vilse.
Jag anser att Gud är ande och måste bedömas i ande, allt är inte logiskt men ställer man in hjärnan på andligt tänkande så är det egentligen inget konstigt med att Jesus kunde gå på vatten, var född av en jungfru osv eftersom den som skapat världen naturligtvis stod över naturlagarna. Tänker man då logiskt, på människors vis (det är visst tydligen bevisat att vi bara använder en bråkdel av hjärnan) då faller allt andligt tänkande ganska så platt.

Per din definition kan vi isåfall sluta oss till att Gud är ett praktarsle. Att pracka på oss Bibeln var (om den nu är skriven som en blandning av bokstavlig text och metaforer) som att ge knivar till 4-åringar. Visst, några kanske kan använda det till något nyttigt, men de flesta kommer bara göra sig själv eller andra illa. Om Gud vill oss något får han ge oss en RIMLIG möjlighet att tro på Honom, inte skicka något i form av någon djävulsk gissningslek. Om det inte var meningen att det ska vara tydligt kan Han behålla sin sketna skrift för sig själv och de idioter som inte fattar att Han är precis lika jävla dum i huvudet som de själva är.
Citera
2012-05-13, 09:37
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
(det är visst tydligen bevisat att vi bara använder en bråkdel av hjärnan).

Gammal myt det där, baserat på ett missförstånd.

Tankeverksamheten sker i hjärnbarken, det yttersta lagret av hjärnan. Resten av hjärnan används till att hålla igång kroppen, andning, blodcirkulation, hormonbalanser osv.

Så ja, den delen av hjärnan vi använder att tänka med är en bråkdel av hjärnans totala volym, men vi använder HELA den delen.
Citera
2012-05-13, 11:40
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Jag tror att hela bibeln är sann, en del saker är metaforer och andra saker är bokstavliga. Det som är farligt är när människor tolkar det, oftast till sin egen fördel, på sitt eget sätt och då leder människor vilse.
Jag anser att Gud är ande och måste bedömas i ande, allt är inte logiskt men ställer man in hjärnan på andligt tänkande så är det egentligen inget konstigt med att Jesus kunde gå på vatten, var född av en jungfru osv eftersom den som skapat världen naturligtvis stod över naturlagarna. Tänker man då logiskt, på människors vis (det är visst tydligen bevisat att vi bara använder en bråkdel av hjärnan) då faller allt andligt tänkande ganska så platt.
då blir alla böcker sanna. Är det såhär vi ska tänka?

sen om det är konstigt eller inte är fullständigt orelevant. Tror du att jesus gick på vatten? eller är det en metafor som ändå är sann?
Senast redigerad av doublelift 2012-05-13 kl. 11:43.
Citera
2012-05-13, 13:17
Medlem
Orginal Bibeln är Gud's Ord. Gud's fiender har korrumperat majoriteten av Biblarna där ute på ett sätt eller ett annat. King James Bibeln från 1611 är en av få Biblar som finns tillgängliga som är en korrekt översättning av orginal Bibeln.

Bibeln skrevs på tre språk, Grekiska, Hebreiska och Arameiska. I Bibeln står det att om 2 eller tre tala på främmande tungmål ska en översätta. Detta betyder helt enkelt att Bibeln översattes av den Helige anden genom heliga män som utvaldes av Gud att genomföra översättningen.

Att det finns en massa satanister (fiender till Gud), på detta forumet och denna tråden, som vill få folk att tro att Bibeln inte är sann, är inte så konstigt. Bibeln beskriver hur det pågår ett krig mellan Gud's sida och Djävulens sida. Och djävulens avkomma på jorden har under årtusenden gjort allt de kunnat för att Gud's barn inte ska följa och söka sig till Gud.

Så nu sitter de här och påstår att Bibeln är en sagobok, fullt medvetna om sina egna lögner. Men de vill inte att du som faktiskt har samma ande och själ i dig, som Adam fick för cirka 6000 år sedan av Gud, ska förstå att det är din Skapare som givit DIG instruktioner om hur du är skapt att vara och fungera. Du är kallad att lyssna på din Fader, att följa Hans röst. Bibeln är den rösten, Gud's Ord...

Nu kommer som vanligt vargarna som Bibeln beskriver, yla och kalla mig både det ena och det andra precis som vanligt. De finns beskrivna i Bibeln...

St Matthew 10:16- behold, I send you forth as sheep in the midst of wolves; be ye therefore wise as serpents, and harmless as doves

Om ni tittar på trådarna jag sprider Gud's budskap på, så har de alla en sak gemensamt, och det är att de vargar som är satta att vakta detta religionsforumet, alltid skäller och biter allt och alla för att få Gud's folk att tro att det är nonsens som jag säger och det som står i Bibeln. När de inte längre har argument kan de till och med gå så långt att de kallar mig satanist. Och det är något som ni som läser måste dra kunskap ifrån! För det är DE som är satanister som vill dra med er till helvetet, och de är i majoritet på detta religionsforumet! Men ondskan spelar ofta god i vår värld för att luras:

Isaiah 4:20- Woe unto them that call evil good, and good evil; that put darkness for light and light for darkness; that put bitter for sweet and sweet for bitter!

Fler och fler ute i världen öppnar sina ögon och inser hur lurade de varit. Jag hoppas att du som läser ska bli ytterligare en. Se filmen och börja läsa Bibeln...

http://www.youtube.com/watch?v=Clu9renIwjs&list=PL657DBC321707F5B1&index= 2&feature=plcp

Om inte, så är det du som får betala priset. Jag hade kunnat spendera min tid med strunt saker, men jag väljer att dela med mig av den vishet som Gud låtit mig ta del av. Jag vill inte att du ska hamna i helvetet, men om du som läser väljer att tro på satanister som påstår att helvetet inte ens existerar, så finns det mycket stor risk att du hamnar där till slut. Gud vill inte det! Jag vill inte det! Men de som efter jag skrivit kommer sitta här och kalla mig mentalt sjuk, dum i huvudet och allt annat trams, DE VILL ATT DU SKA HAMNA I HELVETET! Och det tillsammans med dem själva, för de flesta av dem förstår att deras planer och lögnerna som Lucifer gett dem INTE FUNGERAR.

De är onda, och om du någonsin funderat på varför det finns så mycket ondska i världen, så har du en del av svaret i Genesis 6:2- That the sons of God saw the daughters of men that they were fair; and they took them wives of all which they chose.

Fallna änglar som nu sitter inspärrade i jorden inre, korrumperade Gud's skapelse både innan och efter syndafloden,och människan (mankind) blev resultatet. En typ av man, människan(djävulens barn), finns bland oss som är äkta i både själ och ande. De hatar Gud! De hatar dig för att du är det som de aldrig kan vara! Och de har i årtuesenden gjort allt i sin makt att hindra oss som är av Gud ifrån att förstå vem vi är, så att vi kan följa Gud.

Ditt eviga liv står på spel! Det handlar om din själs framtid! Och jag talar inte till: Bogomil, Qdqdqd, Proconsul, Smidigast, Nordisk Varulv, Den Lede, DreanieBluumbach, SEPIRITZ, Venom X, Bootboy, d00rkey eller någon av er övriga satanister! Jag talar till DIG som läser och undrar om allt detta kan vara sant! Ja, det är sant, och du kommer få reda på det på ett eller annat sätt...

Jag ber i Jesus kristus namn att de som läser detta ska hjälpa sig själva att öppna sina ögon och öppna sina medvetanden för sanningen. Ge dem en chans Fader, att dras till dig och öppna sina hjärtan för dig. Låt dem som läser stå emot djävulens lögner och söka sanningen för sig sjäva, jag ber i Ditt namn Jesus, Amen.
Senast redigerad av Sullero 2012-05-13 kl. 13:21.
Citera
2012-05-13, 13:36
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sullero
Orginal Bibeln är Gud's Ord. Gud's fiender har korrumperat majoriteten av Biblarna där ute på ett sätt eller ett annat. King James Bibeln från 1611 är en av få Biblar som finns tillgängliga som är en korrekt översättning av orginal Bibeln.

Bibeln skrevs på tre språk, Grekiska, Hebreiska och Arameiska. I Bibeln står det att om 2 eller tre tala på främmande tungmål ska en översätta. Detta betyder helt enkelt att Bibeln översattes av den Helige anden genom heliga män som utvaldes av Gud att genomföra översättningen.

Att det finns en massa satanister (fiender till Gud), på detta forumet och denna tråden, som vill få folk att tro att Bibeln inte är sann, är inte så konstigt. Bibeln beskriver hur det pågår ett krig mellan Gud's sida och Djävulens sida. Och djävulens avkomma på jorden har under årtusenden gjort allt de kunnat för att Gud's barnet inte ska följa och söka sig till Gud.

Så nu sitter de här och påstår att Bibeln är en sagobok, fullt medvetna om sina egna lögner. Men de vill inte att du som faktiskt har samma ande och själ i dig, som Adam fick för cirka 6000 år sedan av Gud, ska förstå att det är din Skapare som givit DIG instruktioner om hur du är skapt att vara och fungera. Du är kallad att lyssna på din Fader, att följa Hans röst. Bibeln är den rösten, Gud's Ord...

Nu kommer som vanligt vargarna som Bibeln beskriver, yla och kalla mig både det ena och det andra precis som vanligt. De finns beskrivna i Bibeln...

St Matthew 10:16- behold, I send you forth as sheep in the midst of wolves; be ye therefore wise as serpents, and harmless as doves

Om ni tittar på trådarna jag sprider Gud's budskap på, så har de alla en sak gemensamt, och det är att de vargar som är satta att vakta detta religionsforumet, alltid skäller och biter allt och alla för att få Gud's folk att tro att det är nonsens som jag säger och det som står i Bibeln. När de inte längre har argument kan de till och med gå så långt att de kallar mig satanist. Och det är något som ni som läser måste dra kunskap ifrån! För det är DE som är satanister som vill dra med er till helvetet, och de är i majoritet på detta religionsforumet! Men ondskan spelar ofta god i vår värld för att luras:

Isaiah 4:20- Woe unto them that call evil good, and good evil; that put darkness for light and light for darkness; that put bitter for sweet and sweet for bitter!

Fler och fler ute i världen öppnar sina ögon och inser hur lurade de varit. Jag hoppas att du som läser ska bli ytterligare en. Se filmen och börja läsa Bibeln...

http://www.youtube.com/watch?v=Clu9renIwjs&list=PL657DBC321707F5B1&index= 2&feature=plcp

Om inte, så är det du som får betala priset. Jag hade kunnat spendera min tid med strunt saker, men jag väljer att dela med mig av den vishet som Gud låtit mig ta del av. Jag vill inte att du ska hamna i helvetet, men om du som läser väljer att tro på satanister som påstår att helvetet inte ens existerar, så finns det mycket stor risk att du hamnar där till slut. Gud vill inte det! Jag vill inte det! Men de som efter jag skrivit kommer sitta här och kalla mig mentalt sjuk, dum i huvudet och allt annat trams, DE VILL ATT DU SKA HAMNA I HELVETET! Och det tillsammans med dem själva, för de flesta av dem förstår att deras planer och lögnerna som Lucifer gett dem INTE FUNGERAR.

De är onda, och om du någonsin funderat på varför det finns så mycket ondska i världen, så har du en del av svaret i Genesis 6:2- That the sons of God saw the daughters of men that they were fair; and they took them wives of all which they chose.

Fallna änglar som nu sitter inspärrade i jorden inre, korrumperade Gud's skapelse både innan och efter syndafloden,och människan (mankind) blev resultatet. En typ av man, människan(djävulens barn), finns bland oss som är äkta i både själ och ande. De hatar Gud! De hatar dig för att du är det som de aldrig kan vara! Och de har i årtuesenden gjort allt i sin makt att hindra oss som är av Gud ifrån att förstå vem vi är, så att vi kan följa Gud.

Ditt eviga liv står på spel! Det handlar om din själs framtid! Och jag talar inte till: Bogomil, Qdqdqd, Proconsul, Smidigast, Nordisk Varulv, Den Lede, DreanieBluumbach, SEPIRITZ, Venom X, Bootboy, d00rkey eller någon av er övriga satanister! Jag talar till DIG som läser och undrar om allt detta kan vara sant! Ja, det är sant, och du kommer få reda på det på ett eller annat sätt...

Jag ber i Jesus kristus namn att de som läser detta ska hjälpa sig själva att öppna sina ögon och öppna sina medvetanden för sanningen. Ge dem en chans Fader, att dras till dig och öppna sina hjärtan för dig. Låt dem som läser stå emot djävulens lögner och söka sanningen för sig sjäva, jag ber i Ditt namn Jesus, Amen.

Hur kommer det sig att inte jag kom in på den listan?

Och ett par små frågor. Hade du fortfarande varit kristen om du fötts i en isolerad infödingsby i tex Amazonas?
Måste man ha turen genom historien att födas där kristendomen missioneras för att man ska ha en chans? Eller är det så att gud bara tyckte om de från de 12 stammarna som ursprungstexterna egentligen gällde innan de ändrades och blev mer universella? Satt gud med i konciliet som fastställdes bibeln 400 år efter Jesus död och godkände att delar slängdes och/eller ändrades ibland till oigenkännlighet, andra delar fick nya stycken.
Har gud börjat tycka om fler och fler av människorna eftersom hans ord nu kan höras i fler delar av världen?
Hatar han fortfarande indianerna i Amazonas?
Varför spred han inte ordet om sig själv över hela världen direkt så massa själar som han älskar inte hade behövt hamna i helvetet under årtusenden?

Förklara gärna lite runt det. Eller är det bara predika utan att svara på frågorna som intresserar dig? Du låter lite arg förresten, inte speciellt from som din profet förespråkar.
Sak samma, men svara gärna på frågorna ovan. Eller är det dags att undvika sånt nu?
Senast redigerad av Puffarn 2012-05-13 kl. 13:44.
Citera
2012-05-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilarn
Varje normal människa fattar att den inte är sann.

Skratta du, ända in i den eviga döden.
Citera
2012-05-13, 13:46
Medlem
Bogomils avatar
Ordet 'sann' måste väl betraktas som = verklighets-relaterande.

Och det är påfallande, att alla kristen/bibel-ivrare jämnt mässar mantran "Bibeln är sann", men när det kommer till verklighets-bevisföringen blir det tystnad, undanflykter, rökridån och annan semantisk akrobatik.

Bibeln är INTE 'sann', eftersom gen. 1-3 är nonsens.
Citera
2012-05-13, 13:47
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Skratta du, ända in i den eviga döden.

Vi vet att den väntar, vi upplevde den innan vi föddes också. Att inte finnas är inte mycket att uppleva eftersom man inte vet om det eller FINNS då.
Att vara rädd för döden är bara för religiösa och agnostiker som är osäkra på om de levt sina liv rätt.
Citera
2012-05-13, 13:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sullero

Jag tackar.

Men eftersom bibeln inte är sann, då måste det vara du, som är djävuls-dyrkare. Du som tror, att den schizoida demonen Jahveh är 'gud'.

PS Jag har själv en 'helig ande' i mitt existentiella tolknings-underlag; men kanske du anser att DIN 'heliga ande' är heligare än MIN 'heliga ande'?
Citera
2012-05-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Vi vet att den väntar, vi upplevde den innan vi föddes också. Att inte finnas är inte mycket att uppleva eftersom man inte vet om det eller FINNS då.
Att vara rädd för döden är bara för religiösa och agnostiker som är osäkra på om de levt sina liv rätt.

Du välkomnar döden du
Citera
2012-05-13, 15:38
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du välkomnar döden du

Det är till att ta i men den skrämmer mig inte.
Jag måste fråga dock, är det sorglig stämning när någon av dina nära dör?
Varför? Är inte det väldigt själviskt att bli ledsen när någon du vet kommit till en bättre plats?
Varför firar ni inte med en stor lycklig tillställning?

Är ni så själviska att ni sätter er egen lycka över personen som kommit till en bättre plats?
Eller är ni inte helt säkra på att himlen finns trots allt?

Om någon jag känner får det bättre så är jag glad och firar det, varför klär ni er svart och gråter? Ren egoism eller?
Citera
2012-05-13, 17:02
Medlem
LinneaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Självbedrägeri på hög nivå, och det behöver ju inte vara något fel i det. Det är ganska vanligt att människor stänger av verkligheten i jobbiga situationer, men det är ju inte tecken på varken mental styrka eller särskilt stort intellekt.

Du tror inte allt i Bibeln, men vissa saker. Har gud ljugit eller har någon annan gjort det? Om inte allt stämmer, hur väljer du ut de "korrekta delarna"? Tror du på Adam och Eva, eller var de kanske en symbolisk berättelse? Hur kommer det sig då att gud skickar sin ende son att dö för deras synder, om de bara var symbolik? Eller tror du inte heller på Jesus och korsfästelsen?

Anser du att din gud besitter god moral? Skulle du slänga ner dina barn i källaren och straffa dem i evigheters evigheter om de inte klarar av att leva som du vill? Är det ett tecken på en älskande gud? Gjorde han kanske andra goda saker som väger över till det bättre?

Varför skapade han människan till sin avbild, blir förbannad när dem inte gör som han säger, trots att han visste om det redan innan? Hur kan han bli förbannad på något han visste om. Varför gjorde han inte rätt från början? Är han inte felfri eller ville han bara jävlas?

Han har skapat detta underbara och fascinerande universum som vi lever i, där ynka fem procent är den materia vi kan se med våra ögon. Otroliga stjärnor, svarta hål och supernovor miljontals och miljarder ljusår bort. En kreation som får vem som helst att tappa andan. Detta gjorde han för att placera judarna i centrum, sen går han runt och stör sig på att folk inte tror på honom, eller för att någon har fräckheten att jobba på en söndag, eller för att någon drar en handtralla i duschen innan jobbet en måndagsmorgon? Känns inte det lite mer som en gud skapad av människan än en riktig allsmäktig gud?

Anser du sanning vara viktigt i ditt liv? Är du tillfreds med dig själv, trots att du innerst inne vet att detta bara är en påhittad historia som du valt att tro på för att det känns fint med sammanhållning och närhet med andra i sekten? När du till och med måste förkasta din egen guds ord. Varför tror du inte Jesus gick på vatten?

Hur var det med jungfrufödseln? Var det också påhitt, eller är det kanske ett sant mirakel? Berätta hur du tror att Marias ägg blev befruktat. Satte gud igång celldelningen manuellt eller var ett sperma inblandat? Vad för mekanismer aktiverade gud i cellen för att den skulle ta fart, och vilken materia använde han? Tillförde han mer materia och energi till världen och på så vis bröt sina egna naturlagar? Det är såna frågor du borde fundera på. Då kommer du närmare verkligheten. Är det obehagligt?

Tror du gud kan bryta mot naturlagarna? Det betyder att vi inte kan förlita oss på vetenskapen. Släpper jag en boll tusen gånger under exakt samma förutsättningar kan jag inte veta att den kommer falla ner det tusenförsta försöket. Gud kan ju bryta in. Är det ett bra förhållningssätt anser du?

Anser du dig vara intelligent?

Men så har jag byggt upp min tro. Jag vet inte allting som står i bibeln och jag tror på det jag tycker verkar rätt. Jag ser inte Gud som en dömande herre utan mera som en vän att förlita sig på. Nej jag tror inte att Gud har ljugit, men bibeln är gammal och har någon stans på vägen förvrängts. Människor ljuger hela tiden.
Och jag älskar vetenskap. Jag tror att Gud kan ha skapat den första organismen och sedan lutat sig tillbaka och sett på medans allt utvecklas.
Och på frågor som motbevisar Gud är mitt svar "Gud är större än så"
Och nej jag anser inte mig själv som speciellt intelligent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in