2013-05-16, 15:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Strängteorin kommer vi aldrig troligen kunna emiriskt bevisa, då acceleratorerna skulle behöva vara i storleksordningen av modell vintergatan i omkrets för att vi ska kunna detekters strängar om jag minns rätt.

Det är liksom där Ennui börjar tappa greppet. H*n tror tydligen att när empirin slutar och filosofi/abstraktioner 'tar över' då blir det icke-empiri av en allmän typ, som också omfattar 'gud'.
Citera
2013-05-16, 15:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är liksom där Ennui börjar tappa greppet. H*n tror tydligen att när empirin slutar och filosofi/abstraktioner 'tar över' då blir det icke-empiri av en allmän typ, som också omfattar 'gud'.
LOL

Joo att ödmjukt acceptera ett "vi vet inte" verkar liksom inte finnas i deras sinnebild.
Lite som:
"Hur mycket är klockan?"
"Vet inte har ingen klocka på mig"
"Ahh Ha, det är ett bevis på Gud"

Samma relevans i deras retorik, men fullständigt grundlös i sin form.
"God of gaps" i sitt esse.
Citera
2013-05-16, 15:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
Gud är fortfarande en potentiell del utav det observerbara så långt dina efterforskningar sträcker sig, det är jag övertygad om.

Även tekannor runt Saturnus och rosa enhörningar är potentiella delar, och har för övrigt samma bevisläge som din gud. Det är därför man inte ska tro på något förrän EFTER att det bevisats.

Citat:
På samma ställe där du stoppar din ateism of gaps. Om det är något som baserar sig på avsaknaden av bevis så är det ju ateism, hela dess grund är bristande kunskap.

Utveckla.

Citat:
Populärt är inte detsamma som rationellt.

Var det inte du som nyss hänvisade till en massa andra människors påstådda upplevda mirakel?
Citera
2013-05-16, 15:28
Medlem
Athgardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fofu
Förstår ni? Allt är planerat! Detta var ett försök till en tryggare värld, som faktiskt fungerade!

Fast jag måste påpeka att Korstågen inte gjorde något tryggare, heller inte för de som ej trodde på detta.

De som bar på kunskap som inte var bunden till Kyrkan dömdes oftast till döden som "trollkarlar, Häxor eller Satans lakejer".

Och om alla hade samma tro och grundprinciper så kommer det tillslut att finnas något fel på individen/landet.

Människans natur är att hitta fel, hela tiden. Oavsett värderingar, ideologier eller principer.
Citera
2013-05-16, 15:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Var det inte du som nyss hänvisade till en massa andra människors påstådda upplevda mirakel?

LOL LOL LOL

Du får gråta Fiffniffi, du får gråta lol.
Citera
2013-05-16, 15:29
Medlem
nej
Citera
2013-05-16, 15:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud är fortfarande en potentiell del utav det observerbara så långt dina efterforskningar sträcker sig, det är jag övertygad om.

Du menar vad ditt fantombild av mina 'efterforskninger' blir till i dina gissningslekar.

Citat:
För övrigt, när det inte längre är empiriskt observerbart så faller det under min analogi.

Ja, din falska analogi.

Citat:
"riktig filosofi"... Och vad är den riktiga filosofins hörnstenar?

Logik, epistemologi, metafysik, estetik och etik.

Citat:
Är det något som någon hittat på?

Det är människoskapade verktyg.

Citat:
På samma ställe där du stoppar din ateism of gaps.

OcH vad ÄR min 'ateism'?

Citat:
Om det är något som baserar sig på avsaknaden av bevis så är det ju ateism, hela dess grund är bristande kunskap.

Och vad är denna allmäna 'ateism'?

Citat:
Det finns en sannolikhet för metafysiska gissninger, från ett epistemisk/metafysisk perspektiv, men denna sannolikhet har inget med logik att göra frånsett själva sannolikhets-uppställningen på dom epistemiska och metafysiska premisserna.

Citat:
Men det är ju bara massa personliga åsikter du sitter här och slänger omkring dig, fattar du inte det själv eller?

Mina kommentarer är mycket rumsrena i den rationella världsbilden. Men den rationalle världsbilden kännar du ju endast i strawmans versionen, så jag förstår att du går vilse i det.

Citat:
Ditt personliga omdöme, som jag anser, baserar sig på en massa påhitt, vilket från mitt perspektiv blir minst lika patetiskt.

Visst, i ditt 'det bara är så' perspektiv.

Citat:
Populärt är inte detsamma som rationellt.

Sa jag inte heller. Jag skrev att rationalismen är populär, inget annat.
Citera
2013-05-16, 15:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
LOL LOL LOL

Gråta, skära upp handleden, dunka huvudet i skrivbordet....samtliga alternativ börjar snart framstå som rimliga...
Citera
2013-05-16, 15:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
LOL LOL LOL

Och hur blir det då när jag nu inflikar, att jag som reiki-helanda 'ateist' (vad 'ateist' nu visar sig vara i Ennuis begreppsförvirring) kan komme med den anekdotiska information att jag till synes har utförd ett 'mirakel' genom att 'hela' en terminal cancer-patient.

UTAN 'guds' hjälp.
Citera
2013-05-16, 15:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Gråta, skära upp handleden, dunka huvudet i skrivbordet....samtliga alternativ börjar snart framstå som rimliga...
Bara två saker är oändliga,
universum och mänsklig dumhet.
Och jag är inte helt säker på det första.
""Albert Einstein.""
Citera
2013-05-16, 15:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Och hur blir det då när jag nu inflikar, att jag som reiki-helanda 'ateist' (vad 'ateist' nu visar sig vara i Ennuis begreppsförvirring) kan komme med den anekdotiska information att jag till synes har utförd ett 'mirakel' genom att 'hela' en terminal cancer-patient.

UTAN 'guds' hjälp.
Han/hon rökte inte maja då?
Kan vara en bidragande orsak till självterminerade cancerformer.
Citera
2013-05-16, 15:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

UTAN 'guds' hjälp.

Du får fråga Ennui om detta, det är tydligen hen som har absolut tolkningsföreträde gällande när anekdoter är giltig bevisföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in