2012-05-04, 22:54
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Men enligt Jesus som kom med nya förbundet så handlar det om vad som kommer ur människan som gör henne oren snarare än vad som kommer in i henne.

Gällande småsaker ja, som att äta utan att ha tvättat händerna som det står i Matt.

Frågan om kristna måste hålla på kosher-lagarna kom på tapeten först efter Jesus död. Där Paulus (och Petrus?) var drivande gällande dess avskaffande. Men många andra lärjungar i den s.k. Jerusalemsförsamlingen var avvisande till detta påhitt.
Citera
2012-05-04, 22:59
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Gällande småsaker ja, som att äta utan att ha tvättat händerna som det står i Matt.

Frågan om kristna måste hålla på kosher-lagarna kom på tapeten först efter Jesus död. Där Paulus (och Petrus?) var drivande gällande dess avskaffande. Men många andra lärjungar i den s.k. Jerusalemsförsamlingen var avvisande till detta påhitt.

Och finns det inte exempel i Apostlagärningarna om detta där Petrus beodrades slakta och äta något som han själv betraktade som orent? Minns ej detta specifikt nu men nu kanske förtydliga detta.
Citera
2012-05-04, 23:01
Medlem
Citat:
Vad är orenast enligt dig om jag får fråga? Att önska i tankarna vilja döda någon människa eller stjäla eller att äta "fel kött"?

Båda är lika orena men det är inte frågan om vilket som väger tyngst. Det är uppmaningar från Kristendomens heliga skrifter. Faktum är att kristna idag inte följer sina egna skrifter på det sätt dom ska följa den. Om Maria, Jesus moder följde Moses lag. Varför ska inte dagens människor följa hennes spår ?
Citera
2012-05-04, 23:03
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Och finns det inte exempel i Apostlagärningarna om detta där Petrus beodrades slakta och äta något som han själv betraktade som orent? Minns ej detta specifikt nu men nu kanske förtydliga detta.

Ja i Apg. men inte hos Jesus själv. Vilket är mycket märkligt om nu Jesus verkligen förklarade all föda ren?

Varför hänvisade då inte bara Paulus och Petrus till Jesus uttalanden istället för att få en helt ny uppenbarelse senare?
Citera
2012-05-04, 23:17
Medlem
Ursprungligen postad av Varangian
Citat:
Ja i Apg. men inte hos Jesus själv. Vilket är mycket märkligt om nu Jesus verkligen förklarade all föda ren?

Varför hänvisade då inte bara Paulus och Petrus till Jesus uttalanden istället för att få en helt ny uppenbarelse senare?

Kanske en indikation på att Jesus inte har funnits så som han beskrivs i evangelierna?
Senast redigerad av jazzmange 2012-05-04 kl. 23:21.
Citera
2012-05-04, 23:20
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Båda är lika orena men det är inte frågan om vilket som väger tyngst. Det är uppmaningar från Kristendomens heliga skrifter. Faktum är att kristna idag inte följer sina egna skrifter på det sätt dom ska följa den. Om Maria, Jesus moder följde Moses lag. Varför ska inte dagens människor följa hennes spår ?

Jesus gick emot Moses lag i Johannes 8:1-11 men det är en annan diskussion. Grejen är tror jag att det finns saker i Bibeln som man måste försöka rationellt även om det kan finnas "tokigheter" i den som inte kan appliceras med våran värld idag. Tex med matlagar, hur vi klär oss, eller att stena någon. Däremot fastar jag i det dolda när jag klarar av det tex. Skulle det förstnämnda gälla så skulle jag inte tro på Gud idag. Ingen kan lägga sådana krav idag på mig bara Gud själv om han skulle ha en åsikt om att jag lever fel. Att det sedan finns folk som lever efter dem normerna beror på väl att dem tror de ger dem någon slags frälsning i deras tro.

Kan du ge mig Bibelverserna där Maria följde Moses lag om du vet vilka dem är.
Senast redigerad av Clock10 2012-05-04 kl. 23:38.
Citera
2012-05-04, 23:20
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Kanske en indikation på att Jesus inte har funnits så som han beskrivs i evangelierna?

Ja, precis. Eller snarare att den kristendom vi har idag är dikterad av en utbrytargrupp som på egen hand ljög ihop nya teser för att lättare vinna gillande bland grekiska och romerska icke-judar.
Citera
2012-05-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ja, precis. Eller snarare att den kristendom vi har idag är dikterad av en utbrytargrupp som på egen hand ljög ihop nya teser för att lättare vinna gillande bland grekiska och romerska icke-judar.

Ja, så kan det också vara.
Citera
2012-05-04, 23:33
Medlem
Clock10s avatar
Citat:

Jag är inte så säker på översättningen "all föda är ren" är baserat på något orginal-manuskript. Det sägs att översättningen i äldre versioner som King James Version i Mark 7:19 "räddar" blundret som dagens översättningar låter Jesus stå för.

Du får vara mer specifik hur du ser en motsägelse mellan Paulus och Jesus här. Jag tycker inte en sådan finns eftersom Paulus bekräftar det Jesus säger med egna ord dock.
Senast redigerad av Clock10 2012-05-04 kl. 23:37.
Citera
2012-05-04, 23:38
Medlem
Citat:
Jesus gick emot Moses lag i Johannes 8:1-11 men det är en annan diskussion. Grejen är tror jag att det finns saker i Bibeln som man måste försöka rationellt även om det kan finnas tokigheter i den som inte kan appliceras med våran värld idag. Tex med matlagar, hur vi klär oss, eller att stena någon. Däremot fastar jag i det dolda när jag klarar av det tex. Skulle det förstnämnda gälla så skulle jag inte tro på Gud idag. Ingen kan lägga sådana krav idag på mig bara Gud själv om han skulle ha en åsikt om att jag lever fel. Att det sedan finns folk som lever efter dem normerna beror på väl att dem tror de ger dem någon slags frälsning i deras tro.

Kan du ge mig Bibelverserna där Maria följde Moses lag om du vet vilka dem är.

Citera
2012-05-04, 23:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Du får vara mer specifik hur du ser en motsägelse mellan Paulus och Jesus här. Jag tycker inte en sådan finns eftersom bara bekräftar det Jesus säger med egna ord dock.

Alltså, om Jesus nu verkligen förklarade all föda ren under sin jordiska mission, varför behöver då Paulus och Petrus rättfärdiga denna ståndpunkt via en ny och senare uppenbarelse?

Varför inte bara säga till de övriga lärjungarna; "Kommer ni inte ihåg? Jesus förklarade ju all föda ren i sina predikningar som ni lyssnade till.".

Nej, det ligger en hund (gris?) begraven här.
Citera
2012-05-05, 09:07
Avslutad
Citat:

Jag tror att man riskerar att hamna fel om man menar att det här med de judiska renhetslagarna, som exemeplvis att äta utan att ha tvättat händerna, var småsaker.

Dessa regler fann sitt sammanhang i den närmast rituella föreställningen om måltidens gemenskap, betydelse och den renhet och de regler som omgärdade den. På den punkten går Jesus radikalt emot titidens strömmningar och speciellt fariséerna anmärker ju på hur Jesus delar bord med tullare och annat riff faff. Även hos andra judiska grupperingar betonas den rituella renheten och finner sitt mest extrema exempel hos esséerna, där den rituella tvagningen var central.

Men visst är det intressant att det är just Paulus, som inte var en av lärjungarna då Jesus levde, reagerar mot den frihet Petrus tillåter sig i samband med måltidsgemenskapen, då han delar bord med hedningar och i detta kanske såg Jesus föredöme. Paulus verkar ju, kanske som ett resultat av sin fariseiska skolning, ha hållit hårdare på de judiska traditionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in