2012-05-05, 10:59
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag tror att man riskerar att hamna fel om man menar att det här med de judiska renhetslagarna, som exemeplvis att äta utan att ha tvättat händerna, var småsaker.

Jämfört med att avskaffa alla kosher-lagar är den rituella handtvättningen före en måltid en småsak vill jag nog vidhålla.

Citat:
Dessa regler fann sitt sammanhang i den närmast rituella föreställningen om måltidens gemenskap, betydelse och den renhet och de regler som omgärdade den. På den punkten går Jesus radikalt emot titidens strömmningar och speciellt fariséerna anmärker ju på hur Jesus delar bord med tullare och annat riff faff. Även hos andra judiska grupperingar betonas den rituella renheten och finner sitt mest extrema exempel hos esséerna, där den rituella tvagningen var central.

Ja, det stämmer. Men dagens judendom (med farisé-ursprung) är inte densamma som den mer heterogena judendomen vid Jesus tid.

Intressant nog verkar handtvättandet före en måltid snarare vid den tidpunkten ha mer sociala implikationer gällande status:

However, if you go back over 2,000 years ago, it was only the priests, the kohanim, who were required to eat their food in a state of ritual purity, and who therefore had to wash their hands. The Pharisees (a.k.a., “the rabbis”) took it upon themselves as a stringency to conduct themselves like priests, and always washed their hands before eating, and they only ate ritually “pure” food. Washing the hands before eating indicated you were a “chaver,” a learned person, part of the “in group” of people who adopted this custom. It wasn’t, strictly speaking, a requirement incumbent upon all Jews. So by not washing before eating bread, Jesus and his disciples were making a political statement that they were aligning with the “common people,” not with the “elite.”

http://jacksonsnyder.com/yah/articles/leff-a-jewish-view-of-jesus.htm

Citat:
Men visst är det intressant att det är just Paulus, som inte var en av lärjungarna då Jesus levde, reagerar mot den frihet Petrus tillåter sig i samband med måltidsgemenskapen, då han delar bord med hedningar och i detta kanske såg Jesus föredöme. Paulus verkar ju, kanske som ett resultat av sin fariseiska skolning, ha hållit hårdare på de judiska traditionerna.

Fast det är ju inte bara Petrus som håller på kosher-lagarna. Snarare framställs hela Jerusalemförsamlingen göra detta ursprungligen.
Citera
2012-05-06, 17:09
Medlem
Bogomils avatar
Nu gör det ju inte bibeln mera eller mindra 'sann' om folk följar reglerna i den.

Bibelns nonsens ses tydigast i gen. 1.
Citera
2012-05-06, 18:15
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu gör det ju inte bibeln mera eller mindra 'sann' om folk följar reglerna i den.

Bibelns nonsens ses tydigast i gen. 1.
Du är för van med dagens värld med livslängd till ~100 år. Världen är ingenting annat än datorgjord, därför kan bibeln vara sann. Dess syfte är att vi ska lära oss att älska Herren, allt kan ha varit gjord som det är och sedan följt naturlagarna. Om du simulerar något i en dator så skapar du början av simuleringen för att sedan titta efter vad som händer lite senare. Så kan världen vara, nu har människan makt över människan till hennes egen skada för vi har ännu inte lärt oss älska Herren. Bara för att allt är så invecklat och stort behöver det inte vara något problem för allvetaren, med sin superdatorhjärna som alltid existerat.
Citera
2012-05-06, 19:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Du är för van med dagens värld med livslängd till ~100 år.

Är världen nu endast 100 år gammal? Och jag som trodde, att den var 6.000 år.

Men om jag tänkar riktigt djupt och alvarligt, då är jag säker på, att gravitation och elektromagnetism har varit här mycket länge.

Citat:
Världen är ingenting annat än datorgjord, .......

Du menar, att du befattar dig med den vetenskapliga hypotes om 'observer-created reality'? I vilken av denna hypoteses former?

Citat:
.......därför kan bibeln vara sann.

Och den kan också vara fel.

Citat:
Dess syfte är att vi ska lära oss att älska Herren, allt kan ha varit gjord som det är och sedan följt naturlagarna.

Jag tror jag missade ett par steg här. Kan du ta det igen med HELA förklarings-kädjan denna gång?

Citat:
Om du simulerar något i en dator så skapar du början av simuleringen för att sedan titta efter vad som händer lite senare. Så kan världen vara,....

Blant oss intellektuella snobber kallas detta att skapa en induktiv kategori. Något som är oerhörd populärt blant teister. Tyvär är induktiva kategorier värdelösa, eftesom det att saker liksom liknar varandra inte gör dom identiska.

Sä även om kosmos är observer-created (vilket du får demonstrera först), och man kan göra saker med en computor, då finns det inte nödvendigvis en 'gud' någonstans i det. Vart kom han från?

Citat:
nu har människan makt över människan till hennes egen skada för vi har ännu inte lärt oss älska Herren.

Om inte jag minns fel, då var avsaknaden av blind lydnad anledningen till allt eländet. Alltså enligt din mytologiska manual.

Citat:
Bara för att allt är så invecklat och stort behöver det inte vara något problem för allvetaren, med sin superdatorhjärna som alltid existerat.

Då får vi hoppas på, att denna allvetare slutligen manifesterar sig, istället för den imbecila galning, som dikterade gen. 1.
Citera
2012-05-06, 19:15
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Är världen nu endast 100 år gammal? Och jag som trodde, att den var 6.000 år.

Men om jag tänkar riktigt djupt och alvarligt, då är jag säker på, att gravitation och elektromagnetism har varit här mycket länge.
Jag vet att jag drar för snabba genvägar ibland. Jag menade naturligt vis att människans livslängd är ungefär 100 år som mest.

Citat:
Du menar, att du befattar dig med den vetenskapliga hypotes om 'observer-created reality'? I vilken av denna hypoteses former?
Kan hända, jag vet inte vad det kallas.

Citat:
Om inte jag minns fel, då var avsaknaden av blind lydnad anledningen till allt eländet. Alltså enligt din mytologiska manual.
Då har du inte läst bibeln, Gud har sagt vilka Kungar som gjort det som var rätt i Herrens ögon och det som var fel, och straffat därefter.

Citat:
Då får vi hoppas på, att denna allvetare slutligen manifesterar sig, istället för den imbecila galning, som dikterade gen. 1.
Många ateister är ännu av den uppfattningen att de inte ens vill att Gud skulle bevisa sig. De vill klara av allt på egen hand. Jag var också mycket trotsig mot Gud förr och upphöjde människan som kan göra så snabba Formel 1 bilar, ända till jag såg den vackraste Formelbil jag sett, det var i en dröm, som vann överlägset och drömmen slutade med att det inte betyder ett skvatt att bry sig om Formel 1. Det var då jag började älska Gud över allt annat.
Citera
2012-05-06, 19:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Då har du inte läst bibeln, Gud har sagt vilka Kungar som gjort det som var rätt i Herrens ögon och det som var fel, och straffat därefter.

Tillsammans med en del bibel-kunnige, en jude och ett par ateister av olika slag idislade jag mig vid ett tillfälle genom gen. 3. Och vi kom alla fram till, att blind lydnad var det, det rörde sig om.

Citat:
Många ateister är ännu av den uppfattningen att de inte ens vill att Gud skulle bevisa sig.

Jag förmodar, att du talar om 'gud' från OT. Det är väl inte så märkvärdigt att mycket få önskar denna varelse att vara 'riktig'.

Citat:
De vill klara av allt på egen hand. Jag var också mycket trotsig mot Gud förr och upphöjde människan som kan göra så snabba Formel 1 bilar, ända till jag såg den vackraste Formelbil jag sett, det var i en dröm, som vann överlägset och drömmen slutade med att det inte betyder ett skvatt att bry sig om Formel 1. Det var då jag började älska Gud över allt annat.

Jag är själv en biker med en motorcykel som ser ut som en julgran; men inte har det gjort mig religiös.
Citera
2012-05-08, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jämfört med att avskaffa alla kosher-lagar är den rituella handtvättningen före en måltid en småsak vill jag nog vidhålla.

Ja, det stämmer. Men dagens judendom (med farisé-ursprung) är inte densamma som den mer heterogena judendomen vid Jesus tid.

Intressant nog verkar handtvättandet före en måltid snarare vid den tidpunkten ha mer sociala implikationer gällande status:

However, if you go back over 2,000 years ago, it was only the priests, the kohanim, who were required to eat their food in a state of ritual purity, and who therefore had to wash their hands. The Pharisees (a.k.a., “the rabbis”) took it upon themselves as a stringency to conduct themselves like priests, and always washed their hands before eating, and they only ate ritually “pure” food. Washing the hands before eating indicated you were a “chaver,” a learned person, part of the “in group” of people who adopted this custom. It wasn’t, strictly speaking, a requirement incumbent upon all Jews. So by not washing before eating bread, Jesus and his disciples were making a political statement that they were aligning with the “common people,” not with the “elite.”

http://jacksonsnyder.com/yah/articles/leff-a-jewish-view-of-jesus.htm

Fast det är ju inte bara Petrus som håller på kosher-lagarna. Snarare framställs hela Jerusalemförsamlingen göra detta ursprungligen.

Ifall du menar att Jesu förklaring ang. all födas renhet, är detsamma som avskaffandet av kosherlagarna, är jag tvungen att invända. Jag menar att handtvagningen hade samma betydelse som exempelvis traditionen att skilja kött och mjölk. I det sammanhanget bör vi redan vid Jesu förhållande till den rituella tvagningen inse att det är något mycket viktigt som förmedlas, vilket artikeln du hänvisar till understryker.

Vad gäller Petrus försökte jag göra dig uppmärksam på att en del av Paulus kritik mot Petrus var just det att Petrus inte verkar ha lagt stor vikt vid kosher-lagarna. Jag tycker det är intressant att tvärtemot vad folk ofta tror verkar Paulus, kanske som ett resultat av sin fariseiska skolning, ha hållit hårdare på de judiska traditionerna än vad Petrus gjorde.
Senast redigerad av Tubbo 2012-05-08 kl. 11:01. Anledning: Rättelser.
Citera
2012-05-08, 11:00
Medlem
j1nxs avatar
Ungerfär lika sann som alla andra sagoböcker som Rödluvan tex.
Citera
2012-05-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j1nx
Ungerfär lika sann som alla andra sagoböcker som Rödluvan tex.

Vad är inte sant i Bibeln Guds ord?
Lätt att anklaga!
Citera
2012-05-08, 13:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad är inte sant i Bibeln Guds ord?
Lätt att anklaga!

Gen 1-2 är så fel som dom kan bli. Gen. 3 är ett cirkel-argument.

M.a.o. är det centrale underlaget för bibeln och flertalet kristna riktninger fel.
Citera
2012-05-08, 16:03
Medlem
Citat:
Gen 1-2 är så fel som dom kan bli. Gen. 3 är ett cirkel-argument.

M.a.o. är det centrale underlaget för bibeln och flertalet kristna riktninger fel.

Bara ett fortsatt anklagande utan substan.

Visa exakt vad!?
Citera
2012-05-08, 17:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Bara ett fortsatt anklagande utan substan.

Visa exakt vad!?

Som kosmologi är gen. 1 total kass.

gen. 1 och 2 motsägar varandra.

Gen. 3 användas av många kristna evangelister/apologetiker som ett uttrych för 'absoluta' värden, trots att gen. 3 inte har annat underlag än premisserna som finns där. Altså ett cirkel-argument.

Men om du vill, kan vi ju börja från början och ta gen. 1 steg för steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in