Citat:
Ursprungligen postat av
emtor
Publius Cornelius Tacitus, historiker och senator.
Han nämnde de kristna som i det närmaste en terrorgrupp och deras straff, samt att en Kristus som de var namngivna efter hade blivit avrättad. Kristus som om jag minns rätt var en titel, inte ett namn? Något som betydde den smorde, en titel som om jag igen minns rätt var rätt vanlig på den tiden. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citat:
Gaius Suetonius Tranquillius, historiker.
Samma visa här, han nämnde en besvärlig grupp som romarna straffade och deras ledare "Chresto".
Citat:
Titus Flavius Josephus, historiker född i Jerusalem.
Hans beskrivning av Jesus var hundra år efter hans död och anses väl av majoriteten som en förfalskning om jag minns rätt? Kanske någon har koll på vad det handlar om.
Citat:
Gaius Plinius Caecilius Secundus, magistrat, jurist och författare.
Han skrev brev till sin kejsare för att fråga vad han skulle göra åt alla vidskepliga misstänkta kristna han arresterat. Igen hundra år efter Jesus död. Vad jag kan se skrev han ingenting om Jesus själv?
Citat:
Trajan, Kejsare i Rom.
Vad jag kan se diskuterade han den besvärliga kulten men hittar ingenting om Jesus själv.
Citat:
Hadrian, Kejsare i Rom.[/b]
Ytterligare en som bara diskuterade den kristna kulten?
Tack för intressant underlag. Hoppas du har något att tillägga till mina instick här.
Det jag skriver är i sig inte motbevis eller argument men jag tycker det är ett intressant ämne; -Utombibliska historiska vittnesmål om Jesus. Tyvärr finns det väl inte så mycket ingående om honom tills mytbildningen (ursäkta) startade på allvar ungefär hundra år efter hans död, tiden man tror att evangelierna skrevs.