2021-12-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Lägg ner ditt tomma prat och interagera med innehållet i inläggen jag skriver till dig.

these people are sick

Tufft med engelska hatcitat.
Citera
2021-12-22, 14:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Tufft med engelska hatcitat.
Det är väl inte så illa att kallas sjuk, i jämförelse med att kallas ond?
Dock: det finns alltid med ett inslag av ondska när man (som du) hatar Gud & Guds ord Bibeln.
Just to make it clear.
Citera
2021-12-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är väl inte så illa att kallas sjuk, i jämförelse med att kallas ond?
Dock: det finns alltid med ett inslag av ondska när man (som du) hatar Gud & Guds ord Bibeln.
Just to make it clear.

Du kvalificerar inte för vidare diskussion kring hur sanningshalten av bibeln ska utredas och det framgår ju även tydligt i dina inlägg.
Citera
2021-12-22, 15:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du kvalificerar inte för vidare diskussion kring hur sanningshalten av bibeln ska utredas och det framgår ju även tydligt i dina inlägg.
Ge exempel & argumentera.
Citera
2021-12-22, 15:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Du kan inte läsa dig till svaren, obegåvat helt enkelt.

Du frågar och frågar men kommer ingen vart annat än tillbaka till att befästa din syn på ämnet.
Det som befäster min syn är att ni inte klarar av att ge svar och sedan börjar förolämpa, hota eller göra undanflykter. Ni själva är de bästa rekryterarna för allt utom kristendomen.
Citera
2021-12-22, 16:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Publius Cornelius Tacitus, historiker och senator.
Han nämnde de kristna som i det närmaste en terrorgrupp och deras straff, samt att en Kristus som de var namngivna efter hade blivit avrättad. Kristus som om jag minns rätt var en titel, inte ett namn? Något som betydde den smorde, en titel som om jag igen minns rätt var rätt vanlig på den tiden. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citat:
Gaius Suetonius Tranquillius, historiker.
Samma visa här, han nämnde en besvärlig grupp som romarna straffade och deras ledare "Chresto".
Citat:
Titus Flavius Josephus, historiker född i Jerusalem.
Hans beskrivning av Jesus var hundra år efter hans död och anses väl av majoriteten som en förfalskning om jag minns rätt? Kanske någon har koll på vad det handlar om.
Citat:
Gaius Plinius Caecilius Secundus, magistrat, jurist och författare.
Han skrev brev till sin kejsare för att fråga vad han skulle göra åt alla vidskepliga misstänkta kristna han arresterat. Igen hundra år efter Jesus död. Vad jag kan se skrev han ingenting om Jesus själv?
Citat:
Trajan, Kejsare i Rom.
Vad jag kan se diskuterade han den besvärliga kulten men hittar ingenting om Jesus själv.
Citat:
Hadrian, Kejsare i Rom.[/b]
Ytterligare en som bara diskuterade den kristna kulten?

Tack för intressant underlag. Hoppas du har något att tillägga till mina instick här.
Det jag skriver är i sig inte motbevis eller argument men jag tycker det är ett intressant ämne; -Utombibliska historiska vittnesmål om Jesus. Tyvärr finns det väl inte så mycket ingående om honom tills mytbildningen (ursäkta) startade på allvar ungefär hundra år efter hans död, tiden man tror att evangelierna skrevs.
Citera
2021-12-22, 16:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Som det är nu är Bibelns beskrivning av arken mått fullt möjliga för ett sjödugligt flytetyg.

Jaså?
Varför kan då ingen ens idag bygga ett sjödugligt flytetyg i trä med de måtten?
Inte ens de modeller som står på land har gått att bygga utan stålförstärkningar ...
Citera
2021-12-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag blir inte provocerad av något jag inte kan skilja från saga däremot kan jag säga till om jag tycker det verkar konstigt eller omoraliskt. Jag tycker det är lite roligt med någon som predikar sina egna åsikter och hänvisar alla invändningar till Gud eller Bibeln. Jag undrar hur en avundsjuk och stolt gud hade reagerat på den sortens beteende.
Det reflekterar inte på Bibeln. Det reflekterar på dig. Gehenna är bara en plats i Jerusalem.

Omoralisk Gud?

Och nej, det är inte bara en plats i Jerusalem. Det vet du väl själv, annars hade du inte upplevt det som hot.
Citera
2021-12-22, 17:14
Medlem
Citat:
Svagbegåvade predikar att man måste underkasta sig ett fantasifoster för att slippa brinna i helvetet. Med hot och rädsla skor de sig på medmänniskor.

Mig spelar det egentligen ingen roll om du brinner i slutändan, så hur skor jag mig på din rädsla menar du? Och exakt hur är det ett hot att berätta vad Bibeln säger?
Citera
2021-12-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Knock knock.
Who's there?.
It's Jesus, let me in.
Why?
I need to save you.
From what?
From what I'll do to you if you don't let me in.

Fortfarande svårt att förstå vad jag syftar på?

Du hoppar över att anledningen till att du förtjänar helvetet från första början är dina egna synder.
Du försöker göra Gud till ondskefull på ett taffligt sätt.
Citera
2021-12-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Mig spelar det egentligen ingen roll om du brinner i slutändan, så hur skor jag mig på din rädsla menar du? Och exakt hur är det ett hot att berätta vad Bibeln säger?

Du är den kuvade, du kan inte sko dig på någon.

Frukta mig eller jag ska grilla dig i evigheten, låter inte riktigt som vilkorslös kärlek i mina öron.
Citera
2021-12-22, 18:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är den kuvade, du kan inte sko dig på någon.

Frukta mig eller jag ska grilla dig i evigheten, låter inte riktigt som vilkorslös kärlek i mina öron.

Det är ju samma som kvinnomisshandlarna som brukar säga att "jag slår dig därför att jag älskar dig" och de som säger ”den man älskar agar man".

Hebreerbrevet 12:6
Ty den Herren älskar, den agar han, och han straffar med riset var son som han har kär.

Jag föredrar att krama de jag älskar, även när jag just sagt att de gjort något de fel. Men det är väl jag det. Och det verkar ha fungerat på barnen – de varken dricker, röker, svär eller festar runt. De är inte uppkäftiga emot mig heller ...
Senast redigerad av Smeso 2021-12-22 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in