Hej TS!
Det är en ganska knepig fråga du ställer, ska försöka besvara den med mina egna kristna preferenser så gott det går, men jag vill vara tydlig med att bibeln INTE skildrar en enda kronologisk berättelse om en gubbe med skägg (vilket en del faktiskt tyvärr verkar anamma i tron om att man kan vinna vilken debatt som helst så länge man är snabb i käften, ingen kunskap behövd). Stora delar av bibeln består faktiskt av poesi, filosofiska reflektioner kring fenomenet som är gud, såväl som psalmer och böner. där finns inte så mycket sanningsanspråk att göra tänker jag, utan jag antar att din fundering vilar kring berättelserna som finns i gamla testamentet, och de som finns om jesus.
Jag tror absolut att det finns stora delar av gamla testamentet som är skrivna efter en berättandeform som låg i tiden, där man för att förstärka situationen som beskrevs gärna målade upp en väldigt dramatisk bild, som inte alltid förhöll sig 100% till sanningen. Därför är det svårt att läsa GT ordagrant, iallafall för mig.
Den information vi idag har om Jesus är däremot allt för konkret för att hans existens ska vara en fråga. börjar vi ifrågasätta jesus existens rent vetenskapligt i förhållande till de uppgifter och historiska dokument vi har, så kommer vi också att märka att det finns andra historiska personer vars existens vi tar för given, vars existens också måste ifrågasättas, vars existens vi antagit genom precis samma typ av uppgifter som idag finns om Jesus. alltså: de historievetenskapligt godtagbara uppgifterna är helt enkelt för många, så ja. även ur ett vetenskapligt perspektiv kan vi erkänna Jesus existens. Sedan om han var guds son eller inte kan man ju diskutera vidare...